Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
Mathias Nilsson

Göra vin av druvor

Recommended Posts

Tidigt i våras så köpte jag och tjejen ett gammalt hus, ett renoveringsobjekt... Redan då visste vi att det stod lite vinrankor här och där i trädgården, men det är först nu som jag förstått omfattningen av vinrankorna! Dom kryper fram överallt och bär på hur mycket druvor som helst! Hela drivhuset på 20 m2 är knökfullt, och överallt har de slingrat sig upp i träd och växtlighet! Det finns en tall som är ca 10 meter hög och längs hela tallens stam så har en vinranka krypit upp och det hela har resulterat i att vi har en någorlunda annorlunda tall som bär på vindruvor upp till ca 9 meter över mark... I en närstående björk sitter de "bara" på 7 meters höjd! ;)

Nåväl, det här tycker vi bara är kul och jag ska väl ta och lära mig lite om hur jag ska beskära rankorna o.s.v. Men frågan är hur jag gör vin av årets skörd när jag väl plockat druvorna? Alla de här startpaketen som finns i bryggeributikerna, ger de drickbart vin och innehåller de allt jag behöver förutom druvorna?

Finns det någon här på forumet som kan länka till eller tipsa om ett startpaket som innehåller allt jag behöver? (Till ett överkomligt pris...)

Tack på förhand!

PS. Det är gröna druvor det handlar om och enligt grannarna så brukar de vara söta och goda.

Mathias Nilsson, Ystad

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Trodde vidruvor för vin knappt gick att äta för att de var så söta och sliskiga :-)

Men vin är väl druvjos och vildjäst i sen mest basala form. Resten är bara sätt att förfina och säkerställa processen.

GBG

GWS #3

Trodde vidruvor för vin knappt gick att äta för att de var så söta och sliskiga :-)

Men vin är väl druvjos och vildjäst i sen mest basala form. Resten är bara sätt att förfina och säkerställa processen.

Jo fast du ska väll späda ut me jäst och syror så blir det inte lika sött :)

Filip Ling, Stockholm

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Vindruvor som traditionellt odlas i sydsvenska drivhus och trädgårdar är oftast olämpliga för vinframställning. Kolla med någon handelsträdgård vad det är för sort, är det en trädgårdsdruva så skulle jag dessvärre säga att det är onödigt arbete att försöka.

Själv bryggde jag mycket vin på allsköns frukter och bär förr i tiden, det finns mängder med handböcker att låna på biblioteket, min erfarenhet är att det blev någonstans mellan skitdåligt och dåligt varje gång.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Jag har smakat mängder med dåligt hembryggt, från min farmors plommonvin sötsliskigt som blev min första fylla. :stjarnsmall:

Det bästa jag smakat var gjort på råg och det smakade som en halvtorr sherry

Käka upp dem, sälj dem på torget :rolleyes:

Slainte mhath

Lasse Holm

Ett annat problem är att oftast hinner inte vindruvor bli tillräckligt mogna, de ska vara övermogna om man ska göra vin på dom.

Kolla i boken från 1950 talet av Edelman, som även är mannen bakom de fortfarande existerande levande vinkulturerna! Läste lite i den om recept på druvor... frågan är om dina druvor fungerar, tror inte det tyvärr.

Funderingen jag har är om de är tillräckligt söta..

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Nu börjar de bli "lite" mogna, man kan ana lite druvsmak och sötma men frågan är som ni skrivit om de hinner bli mogna! Tror inte det blir något av det här projektet i höst, men kanske en annan gång!

Bifogar lite bilder!

post-550-040670600 1282746035_thumb.jpg

post-550-037755000 1282746042_thumb.jpg

post-550-024524300 1282746047_thumb.jpg

post-550-073650900 1282746052_thumb.jpg

Mathias Nilsson, Ystad

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon