Jump to content
whiskyforum

Vilken "brukswhisky" dricker ni?


reta
 Share

Recommended Posts

Vad har ni fyllt karaffen med för whisky eller helt enkelt vad dricker ni mest av?

 

Dvs den flaskan ni kanske inte riktning bryr er om att dricka ur whiskyprovarglas, för att ni dricker den så ofta

 

Blir det blended/grain/single malt? vilken flaska? berätta gärna ;)

Link to comment
Share on other sites

Ardbeg Uigeadail är det jag dricker mest av. Dock alltid i riktiga glas. Annat som det går åt mycket av är: Aberlour A'bunadh, Glenlivet Nadurra, Springbank 100 Proof, Laphroaig CS, Lagavulin 16 och Highland Park 18. Dessa utgör nog basen även om jag har alldeles för många till som är öppnade...

Edited by jonre723
Link to comment
Share on other sites

Mycket olika sorter hittar ned i mitt glas beroende på humör, men på något sätt hamnar Lagavulin DE ofta i glaset. Annars blir det oftast en salig blandning av sampels och slattar från provningar

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Laffe CS batch 001

 

Jag tycker jag varierar mig mycket både med samples och egna öppnade flaskor men denna dricks överlägset mest.

Henrik Jonsson, Karlstad

 

---------------

 

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

 

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Link to comment
Share on other sites

Vad har ni fyllt karaffen med för whisky eller helt enkelt vad dricker ni mest av?

Eftersom jag varit med på 3 fat som buteljerats sista året så blir det naturligt att man ofta dricker något av dem - Arran, Laphroaig eller Macallan - när man plockar fram något.

Men utöver dem så försöker jag alltid ha något från Benromach öppnad hemma. Det är gott det..

 

Dvs den flaskan ni kanske inte riktning bryr er om att dricka ur whiskyprovarglas, för att ni dricker den så ofta

Jag dricker det alltid i "riktiga" whiskyglas (ISO, Porto eller Glencairn) ...varför ta fram sämre glas när man ändå har bra glas hemma?

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Glenlivet Nadurra, HP, Balvenie 12 DW, mfl. Och så Mackmyra Brukswhisky :whistling:

Magnus Lorentz, Lund

 

Whisky Society Skåne | Whiskyklubben Slainte

The Balvenie Warehouse 24 | Highland Park - Inner circle | Friends of Laphroaig | Ardbeg committee member

Delägare i Mackmyra Reserve 2008, Extra Rök, Ex-Sherry | Bladnoch Heavily Peated Bourbon Barrel, cask 8/2009, WSS4

Link to comment
Share on other sites

Beror på vilken tid på året det är och vad jag känner för.

Har dock sällan tid för vardagsvirre då jag provar/analyserar minst en kväll per vecka ibland två.

 

På vintern blir det oftast Lagga 16, Laffe 10 CS samt Ardbeg renensance.

På våren lite lättare rök såsom äldre Caol Ila & Taliskers, på sommaren helt orökt med lite äldre Bannf, Clynelish & annat...

På hösten sötare sherryfatslagrat med just denna höst Strathisla G&M 25yo och Longmorn G&M 30yo.

Edited by Mickeman

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

om du menar med bruks whisky en sån whisky man tar fram när grannarna kommer in på ett glas, när man slått sej på tummen med hammaren, när det regnar ute, efter gräsklippningen, medans man målar huset osv,

 

isåfall heter flaskan Bowmore einigma 12 år, köps på border shop i kartonger ibland för 200 kr/lit, å för det priset är det inte många som kan konkurera,

det får bli mitt svar, å självfallet i "riktiga" glas, om du inte har, skaffa ett gäng, överaskande stor skillnad när man hittar sitt favo glas.

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen brukswhisky, har inte tid att dricka halvbra whisky.

 

Håller nog med i detta. Dricker bara riktigt god whisky (dvs ingen brukswhisky enligt min mening) eller sådana som jag skall prova för första gången via samples. Den enda flarra jag aldrig stått utan, från när mitt intresse startades, är Lagavulin OB 16 år. Annars har mycket blandat kommit och gått.

 

Det jag bjuder vänner på, är det som är öppnat för tillfället. Ibland öppnas nytt då njutare kommer på besök.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Håller nog med i detta. Dricker bara riktigt god whisky (dvs ingen brukswhisky enligt min mening) eller sådana som jag skall prova för första gången via samples. Den enda flarra jag aldrig stått utan, från när mitt intresse startades, är Lagavulin OB 16 år. Annars har mycket blandat kommit och gått.

 

Det jag bjuder vänner på, är det som är öppnat för tillfället. Ibland öppnas nytt då njutare kommer på besök.

 

 

Benny har nog summerat det här ganska bra. Varför ska man dricka halvbra whisky(brukswhisky) när det finns så mycket gott i gömmorna. Jag sitter dessutom så djupt i samples-träsket att det inte är så ofta det dricks ur dom öppnade helflaskorna. Men visst öppnas det och dricks ur lite roliga flaskor ibland, och gärna då det kommer whiskyvänner eller då jag hälsar på någon whiskyvän. Vi ses om 3 veckor Mickladdie. :drool2:

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

För mig finns nog inte begreppet brukswhisky eftersom det hela tiden finns så mycket intressant whisky att "bruka", men jag har alltid en Highland Park 18 i hyllan, inte för att jag tycker att det är världens bästa whisky, men jag använder den som referens när jag bedömer annan whisky. Bättr eller sämre än HP är ett gott rättesnöre när man ska sätta poäng. HP 18 brukar jag lägga på 84

 

Menar vi brukswhisky i betydelsen bra standardvirre är Lagga 16, Glenlivet Nadurra, HP 18 och Aberlour a Bunadh pålitliga trotjänare.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Vad är då halvbra "brukswhisky" är frågan?

 

Är det en whisky som ligger runt 500 kr sträcker och inte är tillräckligt bra?

Hos mig finns det alltid Lagga 16, Laffe CS 10 samt Ardbeg Uigeadail (gärna L6) dessa kan jag inte vara utan. Om dessa nu skulle vara vanlig "brukswhisky" och dämed ointressanta gentemot dyrare mer intressanta whiskys kan jag enligt min smak säga att dessa har slått flera betydligt dyrare whisky på fingrarna.

 

För mig är nog dessa som att "komma hem" och dessa har jag alltid tid med. Bor ju på västkusten å gillar sälta och rökt mat:drool2:

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Har ingen brukswhisky heller.. Har ett sampelsskåp som växer samt några större 20cl flaskor jag jobbar med.

 

De få tillfällen jag kan ta ett glas är få och då ska det vara riktigt bra!

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag har defintivt inte tid med nån "brukswhisky" då jag svämmas över av mer eller mindre fantastiskt bra whisky.Jag har all möda i världen att beta av dessa på fredagar och lördagar som är mina enda dagar som jag kan nyttja till detta ändamål då jag jobbar ständig natt. Sen finns det ju naturligtvis favoriter bland whisky som ligger runt 500-600kr men jag skulle inte kalla dom för brukswhisky i mitt fall.

 

Att hälla upp whiskyn på sämre glas när man har bra glas är fullständigt otänkbart.

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker endast whiskey som jag gillar vare sig det är vardag eller inte. Att få dricka en riktigt god wirre är ju en upplevelse

som jag aldrig skulle sänka med att dricka en "sådär" wirre!

I mitt skåp finns alltid Lagavulin 16y, Caol Ila 12y, Laffe Qc, Springbank . Talisker 10 mfl.

Så man har god dricka av alla typer man kan tänkas vara sugen på..:rolleyes:

Anders Fohlström

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker det alltid i "riktiga" whiskyglas (ISO, Porto eller Glencairn) ...varför ta fram sämre glas när man ändå har bra glas hemma?

 

Jag håller med Pedda om det, oavsett whisky så använder jag Porto, Glencairn - eller mitt senaste favoritglas: Bugatti. :winner:

 

Förresten Peter, din inbox är full. Jag har skickat ett e-mail istället till dig...

Stefan Lööf

Link to comment
Share on other sites

Har alltid en Glenfarclas 15 hemma!

Sen nått rökigt så klart. tex just nu Laffe Carideas 2010!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Jag dricker endast whiskey som jag gillar vare sig det är vardag eller inte. Att få dricka en riktigt god wirre är ju en upplevelse

som jag aldrig skulle sänka med att dricka en "sådär" wirre!

I mitt skåp finns alltid Lagavulin 16y, Caol Ila 12y, Laffe Qc, Springbank . Talisker 10 mfl.

Så man har god dricka av alla typer man kan tänkas vara sugen på..:rolleyes:

 

Skulle inte ha kunnat säga bättre själv!!

(Även om Laggan är för tillfället 12yo och Caol Ilan är CS)

Niklas Kronberg

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

The Glenlivet Guardians

Link to comment
Share on other sites

Samma här....o skulle jag få tag i halvbra wirre,festas den upp på stört lr' skänks till nån mindre kräsen'! lol' :lol:

 

 

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

Skulle inte ha kunnat säga bättre själv!!

(Även om Laggan är för tillfället 12yo och Caol Ilan är CS)

 

 

Kul att det finns fler med samma eminenta smak som jag....hihihi :blink:

Anders Fohlström

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...