Jump to content
whiskyforum

Nikka Coffey malt


IKB
 Share

Recommended Posts

Jag köpte en Nikka Coffey Malt i somras. Jag läste att Jim Murrey gillar den men å andra sidan vet jag att många här inte gillar Jim Murrey.

 

Jag står i valet och kvalet att öppna den eller spara den till nåt ärorikare tillfälle.

 

Någon som kan ge mig en synpunkt på om den var ett bra köp??

Link to comment
Share on other sites

 

Jag står i valet och kvalet att öppna den eller spara den till nåt ärorikare tillfälle.

 

Någon som kan ge mig en synpunkt på om den var ett bra köp??

 

Jag tycker inte att du ska spara den till något unikt tillfälle, då den inte (enligt mig) är någon höjdare.

Jag sätter in den i facket medelwhisky.

(Om det är denna) Nikka Yoichi Nr 11 Coffie Grain 14år 1995 60% Cask 189470 OB

Jag gav den 79p.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte att du ska spara den till något unikt tillfälle, då den inte (enligt mig) är någon höjdare.

Jag sätter in den i facket medelwhisky.

(Om det är denna) Nikka Yoichi Nr 11 Coffie Grain 14år 1995 60% Cask 189470 OB

Jag gav den 79p.

 

Nej, det är inte den. Det är inte grain utan malt i en coffey still. 55%, 12yo, bottle 2895/3027

resten av informationen är på japanska

Link to comment
Share on other sites

Serge Valentin har följande att säga om den:

 

 

 

This is genuine malt for sure, only distilled in column stills like grain whisky. Colour: gold. Nose: well, I'm not impressed, this one seems to be much closer to grain than to malt actually, which stresses the stills' importance over the raw material. Plum spirit, vanilla and maybe something unusually perfumy (rosewater). Orange blossom. With water: it's the wood that came out. A little methanol, wood alcohol. Mouth (neat): very spirity (pear spirit) and very sweet. Bourbon. With water: a little better, resembling a medium-range grain whisky and maybe also some Irishes. Vanilla, dried bananas, coconut liqueur and oak (nutmeg). Finish: medium long, very linear. Comments: rather pleasant on the palate when diluted but otherwise slightly disappointing I think. Now, it's only an experiment I think, so let's not complain, especially since many other malt aficionados seem to adore it. SGP:620 – 77 points.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker faktiskt att den smakar mera grain än malt(!), fast på ett positivt sätt. Det är en intressant whisky som du absolut ska öppna, någon större samlarraritet skulle jag inte bedöma den som.

Är sugen på ett sample om du öppnar den...

Stefan Lööf

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker faktiskt att den smakar mera grain än malt(!), fast på ett positivt sätt. Det är en intressant whisky som du absolut ska öppna, någon större samlarraritet skulle jag inte bedöma den som.

Är sugen på ett sample om du öppnar den...

Ja definitivt mer grain än malt. Söta goda vaniljstinna saker brukar det vara.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vara den 12-åriga på 55% tillverkad vid Nikka Nishinomiya. Den har jag gett 84 poäng, och den är inte så dum faktiskt. Men den är nog inte tillräckligt bra för att öppnas vid något speciellt tillfälle. Öppna den därför redan idag eller till helgen.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Det finns väll fortfarande kvar i Whiskyteket? Ta hem ett sample och gillar du den inte köper jag gärna flaskan av dig isåntfall :)

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...