Jump to content
whiskyforum

Ny förening.


Recommended Posts

Det har startas en förening för att ta till vara våra

intressen.Läs mer nedan.

http://www.euprivatimport.se/

Mvh

Martin

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Det har startas en förening för att ta till vara våra

intressen.Läs mer nedan.

http://www.euprivatimport.se/

Mvh

Martin

 

Vår kära skattemyndighet skall nu gå in o kolla

vad vi köpt ute i europa.Dom skall sedan kräva

oss på alkohol skatt.Vilka nät shopar det rör sej

om är däremot en hemlis,vi får väl se om det

dimper ner ett inbetalningskort i brev lådan.

Mvh

Martin

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Det är väl någon sorts reservutgång man letar efter att kunna ta till när det skiter sig med förbudet mot privatimport. Kan knappast tänka mig att EU ser dubbelbeskattning som något annat än ett handelshinder, men det tar väl några år ytterligare att mala den processen genom kvarnarna.

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

<_< Jag undrar när vi ska bli riktiga europer?

Vi e ju satta på undantag här:

Martin

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Vår kära skattemyndighet skall nu gå in o kolla vad vi  köpt ute i europa.Dom skall sedan kräva  oss på alkohol skatt.Vilka nät shopar det rör sej om är däremot en hemlis,vi får väl se om det dimper ner ett inbetalningskort i brev lådan.

Mvh

Martin

 

Var har du fått dessa uppgifter ifrån? Hittar inget på nätet som styrker detta...

 

Handlingssättet strider lite mot tidigare handlingssätt:

 

 

 

2004-12-03 Kammarrätten

Skatt på cigaretter och sprit köpta över Internet.

Ett bolag som via Internet låtit svenska kunder köpa alkohol och cigaretter från Tyskland döms att betala skatt för införseln. Skatteverket beslutade att påföra bolaget skatt, skattetillägg, förseningsavgift och ränta med drygt 1,2 miljoner kronor enligt lagen om tobaksskatt samt cirka 6,2 miljoner kronor enligt lagen om alkoholskatt. 

(http://www.paragrafen.se/html/news/archive/default.php)

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Var har du fått dessa uppgifter ifrån? Hittar inget på nätet som styrker detta...

 

Handlingssättet strider lite mot tidigare handlingssätt:

 

(http://www.paragrafen.se/html/news/archive/default.php)

Hej.

Jag såg detta som hastigast på nyheterna.

Mvh

Martin

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Hörde det på radio:

05:27 | onsdag 29 juni 2005

"Alkoholhandel över nätet kontrolleras

Skatteverket misstänker att det förekommer ett omfattande skattefusk i samband med handeln av alkohol över nätet och planerar nu att kontrollera aktörerna på nätet, skriver Svenska Dagbladet.

 

Svensk alkoholskatt ska alltid betalas när man handlar över nätet, men det är ofta oklart vem som tar ansvaret för skatten, anser Skatteverket.

 

Skattereglerna påverkas inte om näthandel blir tillåtet, och därför förbereds nu omfattande insatser om gällande regler."

(SR:s hemsida)

 

Läste också en notis i DN, som jag tyvärr inte kan hitta.

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Var hittar man nätbutikernas kunder? Förmodligen enklast i nätbutikernas kundregister.

Var är det möjligt att driva in skatten? I Tyskland eller här hemma?

 

Kan näthandel fungera om man riskerar att få betala skatt på varan man köper två gånger?

Fri rörlighet? Handelshinder?

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Jag tog mej friheten att bjuda in en advokat

till oss :blush: Hoppas han dyker upp här.

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Kamrater. I Frankrike och Italien är två miljoner människor direkt verksamma i vinindustrin. Deras möjligheter att sälja sina produkter kan inte begränsas av en stalinistisk handelspolitik. Våra glada miljöpartister och frikyrkliga jultomtar i Eu-parlamentet kommer inte att ha en chans att få igenom något förbud. Det är omöjligt för Eu att komma till någon annan uppfattning än att fri handel med alkohol inte kan begränsas (Se hur de resonerade med apoteksmonopolet) Däremot kan tolkningen av EU:s ställningstagande möjligen lämna ett visst utrymme för nationella särregler. Just nu är det ju tillåtet att sälja cig på ICA, men förbjudet att kränga nikotintuggummi och regeringen verkar tycka att det så ska förbli med stöd av EU:s kritik. Man tar sig för pannan.

 

Men än sen. Är det någon som känner någon som har åkt dit på nätimport? Själv skulle jag gärna torska i tullen. Det skulle vara underbart att få leva rövare med myndigheterna om detta.

 

Själv är jag (censurerat) kluven. Systembolaget är världens bästa vin- och spritbutik, åk över till Helsingör och se vilket sortiment vi får när vinhandeln släpps fri. Pallar med spolarvätska, tre för en hundring. Kan ingen komma på en lösning för hur vi bevarar monopolet men öppnar för kvalitetsimport på internet? Systemets fantastiska sortiment är värdlens bredaste, men ändå inte tillräckligt djupt för oss som vill kunna jämföra fem sorters Lagvulin eller Masis alla Amarone på en provning.

 

Cheers

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

<_< Om dom nu ska kräva oss på spritskatt,2

prislistor? en för svenskar o en för övriga eu

medborgare?

Mvh

Martin

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fick följande svar av en advokat.

 

Hej!

 

Ledsen att jag har dröjt med att svara. Missade tyvärr ditt mail i den allt för digra mailskörden.

 

Har hört om detta men det är i sig sinnessjukt. Det är en dubbelbeskattning som i sig är olaglig i EU.

 

Tack för tipset ang siten. Hinner jag ska jag titta förbi och ge min syn på vad som gäller.

 

Mvh,

Christofer

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...