Jump to content
whiskyforum

Champagne till nyår?


rico90
 Share

Recommended Posts

Vad blir det för något smaskens till 12-slaget?

 

Själv är jag väldigt okunnig när det gäller Champagne. Jag har prövat Moet i det billigare segmentet och tycker att de inte är så roliga och har för mycket kolsyra för min smak. Enda gången jag faktiskt har druckit lite exklusivare Champagne var när jag köpte en Bollinger RD 1981 inför milleniumskiftet och den var helt fantastisk god. Det känns som att det är dags att pröva något lite roligare i år. Jag står och velar lite mellan Bollinger Le Grand Anneé (nr. 7579) och Krug Grand Cuvée (nr. 7494). Krugen är dyrare men den borde kanske få plats i nyårsbudgeten :)

 

Någon som druckit båda?

Med vänliga hälsningar
Rickard

Link to comment
Share on other sites

Vad blir det för något smaskens till 12-slaget?

 

Själv är jag väldigt okunnig när det gäller Champagne. Jag har prövat Moet i det billigare segmentet och tycker att de inte är så roliga och har för mycket kolsyra för min smak. Enda gången jag faktiskt har druckit lite exklusivare Champagne var när jag köpte en Bollinger RD 1981 inför milleniumskiftet och den var helt fantastisk god. Det känns som att det är dags att pröva något lite roligare i år. Jag står och velar lite mellan Bollinger Le Grand Anneé (nr. 7579) och Krug Grand Cuvée (nr. 7494). Krugen är dyrare men den borde kanske få plats i nyårsbudgeten :)

 

Någon som druckit båda?

Är absolut inte heller nån expert!

Men skall ändå komma med en köp värd!

Roud table har en egen Champagne som heter Marchesi kostar 288 kr nr 77270!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Vad blir det för något smaskens till 12-slaget?

 

Själv är jag väldigt okunnig när det gäller Champagne. Jag har prövat Moet i det billigare segmentet och tycker att de inte är så roliga och har för mycket kolsyra för min smak. Enda gången jag faktiskt har druckit lite exklusivare Champagne var när jag köpte en Bollinger RD 1981 inför milleniumskiftet och den var helt fantastisk god. Det känns som att det är dags att pröva något lite roligare i år. Jag står och velar lite mellan Bollinger Le Grand Anneé (nr. 7579) och Krug Grand Cuvée (nr. 7494). Krugen är dyrare men den borde kanske få plats i nyårsbudgeten :)

 

Någon som druckit båda?

 

Krugen är ju lite dyrare men i detta fallet är den värd det. Bollingern är ju för tillfälligt av årgång 2000 en lite svagare årgång 1999 var betydligt bättre. Men om du nu ska köpa en champagne i denna prisklass så drick den på eftermiddagen och inte vid tolvslaget så att du kan njuta ordentligt och tänk på vad Richard Juhlin säger "om tillfälle ges försumma aldrig chansen att dricka en Krug".

 

---------------------

Erland Magnusson

Malmö

Erland Magnusson

Malmö

Link to comment
Share on other sites

Krugen är ju lite dyrare men i detta fallet är den värd det. Bollingern är ju för tillfälligt av årgång 2000 en lite svagare årgång 1999 var betydligt bättre. Men om du nu ska köpa en champagne i denna prisklass så drick den på eftermiddagen och inte vid tolvslaget så att du kan njuta ordentligt och tänk på vad Richard Juhlin säger "om tillfälle ges försumma aldrig chansen att dricka en Krug".

 

---------------------

Erland Magnusson

Malmö

 

Jag för min del dricker champagnen eller det mousserade vinet till maten, när jag har mina smaklökar kvar.Så får det bli

Pommac vid 12-slaget.Efter några Ardbeg/Laphroaig så har smaklökarna ändå försvunnit, för mig alltså. :sleep3:

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

Link to comment
Share on other sites

Var inne på lunchen idag på SB Passagen och pratade lite Champagne med personalen i deras vinkällarbutik. Jag blev övertalad att inte alls köpa någon Krug eller Bollinger för att dricka nu till nyår eftersom de mer eller mindre krävde lagring. Efter min berättelse om mitt möte med Bollinger RD 1981 tyckte han att en Henriot Brut Millésime 1998 (nr. 94828) för 522kr skulle passa mig som handsken. Besöket blev billigare än vad jag hade tänkt :). Frågan är hur Champagnen kommer att smaka? Någon som har prövat den?

Med vänliga hälsningar
Rickard

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...