Jump to content
whiskyforum

Hjälp med anständigt whiskysortiment


Dea
 Share

Recommended Posts

Det är ju roligt med variation och att ha lite olika varianter att bjuda på så jag tänkte se till att ha följande i skåpet:

 

2 Islay

2 Highland

2 Speyside

1 Lowland

1 Campbeltown

1 Islands

1 Bourbon

 

Så här ser det ut just nu

 

Islay:

Laphroaig 10yo

Lagavulin double matured 1990 DE 16yo

Ardbeg Airigh Naim Beist 1990

 

Higland:

Balblair Vintage 1990, 19yo

 

Speyside:

Glenlivet Nadurra, 16yo

 

Islands:

Talisker double matured 1993 DE 14yo

 

Bourbon:

Jack Daniels Silver Select single cask

 

 

Jag behöver alltså hjälp med en Speyside, en Highland, en Lowland och en Campbeltown som kompletterar ovanstående.

 

Kom med förslag! helst under 700:-/flaska men är det nått extra kan jag sträcka mig en bit till (t.ex. Strathisla 25yo....).

 

/Dea

Edited by Dea
Link to comment
Share on other sites

Tycker att ditt eget förslag med Strathisla 25 YO som speysidewhisky är mycket bra. Ett whiskyskåp är inget whiskyskåp utan en Highland park, förslagsvis 18 YO. Man kan ju hävda att den kvalar in under islands, men kör den som highland. Som en Campbeltown skulle jag välja Springbank 100 proof 10 YO. Och varför inte en Bladnoch som lowlands? Finns en del från independent bottlers i Bolagets beställningssortiment.

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Tycker att ditt eget förslag med Strathisla 25 YO som speysidewhisky är mycket bra. Ett whiskyskåp är inget whiskyskåp utan en Highland park, förslagsvis 18 YO. Man kan ju hävda att den kvalar in under islands, men kör den som highland. Som en Campbeltown skulle jag välja Springbank 100 proof 10 YO. Och varför inte en Bladnoch som lowlands? Finns en del från independent bottlers i Bolagets beställningssortiment.

 

 

Varför ha alla distrikt? Distrikten har inte direkt nån anknytning till smak eller upplevelse utan är bara gränser människan har satt för att ha struktur. Hade jag varit dig hade jag försökt att ha olika typer whisky i stället för att satsa på distrikt.

Patrik Söderholm

NMWL Stavanger

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om Highland Park 18, den är ett måste. Jag håller även med om Springbank 100 proof som Campbeltownwhisky, men klämmer gärna in Springbank 15 också.

 

Nadurra är förstahandsvalet om man ska ha bourbonlagrad Speysidewhisky. Förstahandsvalet som motsvarighet på sherryfronten blir då Aberlour A'bunadh (om du handlar på SB, annars är Macallan 10 CS ännu roligare). Andrahandsvalet blir Glendronach 15 Revival (gärna istället för ytterligare en whisky från resten av högländerna).

 

Bästa låglandswhiskyn tycker jag är Rosebank. Vill man lägga en slant extra på någon flaska så tycker jag att man ska göra det på Port Ellen eller äldre Talisker.

Link to comment
Share on other sites

Måste tyvärr vara lite petig och påpeka att Jack Daniels Silver Select single cask inte är en bourbon.

Bourbon får inte filtreras efter destillering och Jack Daniels kolflitreras i kol från lönnträd efter destillering och kolfiltrering efter destillation är inte tillåtet för bourbon.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Lägg ner tankarna på distrikten. Den enda man kan säga idag är att Islaywhisky i allmänhet är rökig, även om rejäla undantag görs vid åtminstone tre destillerier. I övrigt är det mycket bättre att tala om whiskyns olika smaktyper, sherrylagrat, borubonlagrat, lättrökt, hårt rökt, vinfinnishar osv.

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

har fullt förståelse för ditt sätt att tänka, med whisky från olika områden

ser kanske snyggt ut, när du visar ditt "barskåp",

mitt råd är, köp bara whisky du tycker om,

det finns så många whiskysammlingar, där det står dammiga flaskor som inte dricks, för att man gjorde ett felköp. (jag har)

men ett par tips att prova är.

 

Talisker 18 år. som jag tycker är lätt beroendeframkallande.

Glenmorangie Astar, som när du var kär för första gången.

Bowmore Enigma. tja prova själv/lågpris variant .

 

angående HP, så har jag 5 olika sorter, å det konsumeras inte många centiliter från dessa flaskor, har börjat bli "dammiga".

men det finns bara ett sätt att dricka whisky på, å det e hur du vill ha de på, ;)

Edited by mackjan

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

Lägg ner tankarna på distrikten. Den enda man kan säga idag är att Islaywhisky i allmänhet är rökig, även om rejäla undantag görs vid åtminstone tre destillerier. I övrigt är det mycket bättre att tala om whiskyns olika smaktyper, sherrylagrat, borubonlagrat, lättrökt, hårt rökt, vinfinnishar osv.

 

Kan iofs hålla med där. Förenklat blir det några rökiga, några orökta och några mittemellan. :) Mina standardfavoriter är:

 

Ardbeg Uigeadail

Laphroaig 10 CS

Någon Lagavulin

(Gärna även någon Port Ellen om man ska lyxa till det).

 

Någon Highland Park, minst 18.

Någon Springbank, gärna 100 proof OCH 15yo

Någon Talisker, helst en med lite högre ålder

 

Sherryporr - helst Macallan 10yo CS (annars A'bunadh). Gärna även Glendronach 15yo Revival (och om man ska kosta på sig lite extra Glenfarclas 30yo.)

Bourbondito - Glenlivet Nadurra och Balvenie 15 Single Barrel. Gärna även Rosebank 12 F&F.

 

Tänk vad bra det vore om man kunde hålla nere antalet öppnade flaskor till nånting sånt. :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...