Jump to content
whiskyforum

Något roligt från 2003 & 2005?


rico90
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Är på jakt efter något fint och gott att köpa till barnen som är från deras födelseår och ge dem någon gång i framtiden. Kan tänka mig att det kan vara svårt. Tacksam för tips.

 

Finns denna hyllade iaf. Men den är nog svår att hitta nu. Finns en annan -05 på Whiskysite bland annat. Vet inte hur den är.

 

Ledaig 2005/2010 (62.7%, Berry Bros & Rudd, sherry butt, cask #900008) Wot, a 4 years old sherried Ledaig? Colour: amber. Nose: starts on extreme leather, roasted chestnuts, pepper, fumes (say an old Harley’s exhaust pipes, traditionalists will prefer a Velocette ‘T’? ;-)) and truckloads of orange zests and marmalade. There may well be other things below the surface but it’s all very powerful so let’s not take chances. With water: works beautifully. Ginger and orange jam, cardamom, shoe polish, a newly opened box of toffees, chocolate… Mouth (neat): did you ever try any of these Port Charlottes that were matured in sherry bloodtubs? We’re quite close here. Superb combination of peat, pepper, orange marmalade, ginger, buttered fudge and salt. Big, big whisky. With water: works wonderfully, with more chocolate, more dried fruits, nougat, ‘peated marzipan’, Seville oranges… Finish: as long as Der Ring, as they say. Great orangey bitterness in the aftertaste, with maybe just something a tad too paraffiny. Splitting hairs now. Comments: I just couldn’t decide between both versions and will go for the same rating. Different bodyworks but very same engine. SGP:548 - 91 points.

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Är på jakt efter något fint och gott att köpa till barnen som är från deras födelseår och ge dem någon gång i framtiden. Kan tänka mig att det kan vara svårt. Tacksam för tips.

 

Jag hade satsat på ett Vintage Portvin istället för whisky.

- Andreas Borg -
F.K.A - Phantom87

Oakii - Dryckesprovning & Utbildning

Link to comment
Share on other sites

Blandade ihop Berry Bros med Berrys Own Selection tyvärr. Men den på whiskysite är #900012.

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

Om du inte har bråttom och måste handla nu så kan du ju vänta några år. Allt som åren går kommer allt fler 03:or och 05:or "komma ut på marknaden".

Robert Johansson

 

Ardbeg committee member

SMWS member

Fatägare Bergslagens Destilleri

The Kilchoman Club

Link to comment
Share on other sites

Ledaig 2005 cask 900008 är mycket bra för att vara så ung. Tyvärr är den nog väldigt svår att få tag på efter Serge's fina omdöme. Jag har den inte lika högt, men mycket nära. Cask 900012 är på väg hem från Doris tillsammans med ett sample, kan återkomma här när den är avsmakad.

 

Men som Jofa skrev i sitt inlägg, det är ingen brådska med att få tag på en bra whisky från 2003 & 2005, det kommer att släppas många buteljeringar i framtiden.

 

Edit:

 

Här finns 900008!

Edited by GunnarN

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Från?

 

Kan det vara buteljerat de åren finns det mycket.

 

Annars finns väl ingen finare gåva än en fatandel som de kan buteljera när de blir myndiga...

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Skulle säga att det är för tidigt. Mina barn är födda 1997 och 2000 och nu har jag fått ihop några kul 97'or och nån enstaka 00'a. Men det kommer mer. Jaga rätt dag är det roligaste och nu har jag en på gång från rätt dag 1997. Det är rätt coolt.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...