Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
ardbeg67

Gammal Port Ellen

Recommended Posts

Jag har några funderingar kring den gudabenådade single malt whiskyn Port Ellen.

Destilleriet återstartades ju 1967 (ett oerhört fint år :whistling: ) men stängdes sedan sorgligt 1983 (skäms ni som är födda här ;) ). Att det finns en och annan buteljering från 1969 känner vi till, men finns/fanns det något från 1967 eller 1968. Någon som vet något kring det?

Sedan till min nästa fråga. Vilken är den just nu äldsta buteljeringen av Port Ellen. Nyligen har ju Port Ellen OB 10th release 31 år 1978/2010 släppts. Dessförinnan finns det några 31-åringar till som bl a en Silver Seal och en DL/OMC som båda är från 1969 till 2001. Finns det flera 31-åringar eller ännu äldre buteljeringar? Om inte så lär det ju komma en och annan i framtiden. Men vilken är den äldsta just nu? Rent teoretiskt så skulle det kanske kunna finnas en 43-årig PE (om vi bortser från 1927 och tidigare).

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

hej

jag har hört från Karsten Erhlich fran MARA at det finns ingen PE fran 67 OCH 68.Han hadde ju en jätte stor PE samling

69 ar det forsta dom släptes pa marknaden,sen har jag hört at DL PE 69 och Silver seal 69 ar en så kallad splitcask,

jag har smakat på några PE fran 69,70,71,72 och det ar en helt annat whisky an PE vi kanner från 78,79,81,82

Proud member of www.lindores.be

www.ardbeg.eu(The real Ardbeg site)

Geert Bero

De tidigaste jag känner till är just från 1969 och de äldsta 31 år, det borde finnas lite 1969 eller varför inte några fat 1967-1968 i en del lagerhus, garanterat så finns det en del tidigt sjuttiotal utspritt som pockar på buteljering, rymligtvis så dyker det upp en del gamlingar framgent, varför inte en femtioåring 2019, det vore kul om man hade råd och möjlighet att få prova någon centiliter av en sådan.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

hej

jag har hört från Karsten Erhlich fran MARA at det finns ingen PE fran 67 OCH 68.Han hadde ju en jätte stor PE samling

69 ar det forsta dom släptes pa marknaden,sen har jag hört at DL PE 69 och Silver seal 69 ar en så kallad splitcask,

jag har smakat på några PE fran 69,70,71,72 och det ar en helt annat whisky an PE vi kanner från 78,79,81,82

På vilket sätt skulle du säga att PE från tidigt 70-tal skiljer sig från PE från tidigt 80-tal? Har aldrig haft förmånen att testa nån riktigt gammal PE.

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

G&M 1969 15-16yo är ju helt galet goda. Bästa PE jag provat iallafall.. Drog lite i tarmen när den kom upp på senaste WA.

Filip Ling, Stockholm

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Tack för era svar Geert och Kjell!

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972