Jump to content
whiskyforum

Bygga ut min samling


Rayn
 Share

Recommended Posts

Hej. Jag håller på med en samling av standardbuteljeringar, tanken är att nån gång få ihop en flaska från varje destilleri. Jag börjar med de intressantaste (på papper, läser lite i böcker osv) och går bakåt så att säga, och i ganska långsam takt pga något sämre finansiellt läge än ni samlare här.

Jag skulle gärna vilja ha tips av er vad som skulle komplettera min samling bra. Jag vet genom att ha läst det att Aberlour A'bunadh är en av de finaste sherry lagrade och den saknas men den är inte en standardbuteljering så därför kommer den i andra hand.

 

De jag fått ihop till hittils är:

 

Aberlour 10 YO

 

Ardbeg 10 YO

 

Bowmore Surf (egentligen skulle jag haft en tioårig men hade precis pengar kvar till denna på en färja..)

 

Caol Ila 12 YO

 

Glenlivet 10 YO

 

Glenmorangie 10 YO

 

Highland Park 12 YO

 

Lagavulin 16 YO

 

Laphroaig 10 YO

 

Macallan Sherry Oak 12 YO

 

Old Pulteney 12 YO

 

Springbank 10 YO

 

Strathisla 12 YO

 

Talisker 10 YO

 

 

Det har blivit lite övervikt på rökiga men jag gillar även de lite mastiga högländarna som Old Pulteney, Springbank och Highland Park. Fruktiga söta är även fint och sherry lagrat har jag det tunt med. Lätta nästan blendliknande whiskies är jag inte så förtjust i..

 

Av det jag läst mig till verkar dessa vara bra:

 

*Glendronach 12 YO (slut på SB just nu så där kanske jag kan göra undantag och ta 15åringen. Har trots allt 16 årig Lagavulin...)

 

*The Balvenie Doublewood 12 YO

 

*Clynelish 14 YO

 

*Isle of Jura 10 YO

 

*Oban 14 YO

 

Finns det några andra självklara val jag har missat eller är det några av ovanstående ni vana drickare skulle byta ut?

 

 

Tacksam för alla tips!

 

/mvh

Rayn

Edited by Rayn
Link to comment
Share on other sites

Är det bara buteljer från destillerier i drift idag som gäller? Om inte bör du nog köpa de stängdas för att få ihop samlingen på slutet. Givetvis är Port Ellen, Brora, Glenury Royal m.fl dyrare, men frågan är vilket ditt mål är egentligen.

 

Jag saknar även japaner i din samling, men du kanske bara har tänkt spara på skottar.

 

Ska jag dra någon ut hatten som inte är för dyr, och som passar in i din nuvarande samling, så säger jag Mortlach OB F&F 16 år eller varför inte en Glenfarclas OB 15 år.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Här har du en lista över destellerier. Kanske hjälper dig. Vet dock inte om den är komplett.

 

http://www.whiskyguiden.se/meny_val/destillerier.html

Edited by Lorentz

Magnus Lorentz, Lund

 

Whisky Society Skåne | Whiskyklubben Slainte

The Balvenie Warehouse 24 | Highland Park - Inner circle | Friends of Laphroaig | Ardbeg committee member

Delägare i Mackmyra Reserve 2008, Extra Rök, Ex-Sherry | Bladnoch Heavily Peated Bourbon Barrel, cask 8/2009, WSS4

Link to comment
Share on other sites

Är det bara buteljer från destillerier i drift idag som gäller? Om inte bör du nog köpa de stängdas för att få ihop samlingen på slutet. Givetvis är Port Ellen, Brora, Glenury Royal m.fl dyrare, men frågan är vilket ditt mål är egentligen.

Du har egentligen rätt där, men i nuläget får de aktiva som är med i David Wisharts bok "Single Malt Whisky" räcka, och i första hand destilleriernas egna standard buteljer.

Annars finns det ju egentligen ingen gräns om man vill ta med alla nedlagda..

 

Jag saknar även japaner i din samling, men du kanske bara har tänkt spara på skottar.

Kanske börjar bli tjatigt men Yoichi 10 borde finnas i alla samlingar.

 

Ja det är skottar som gäller, just nu...

 

 

Ska jag dra någon ut hatten som inte är för dyr, och som passar in i din nuvarande samling, så säger jag Mortlach OB F&F 16 år eller varför inte en Glenfarclas OB 15 år.

 

Tack för tipsen!

Finner desvärre inte den Mortlachen på SB... Hur står sig Glendronach 15 i jämförelse med denna, de har lite liknande smakprofil har jag läst?

Glenfarclas har jag ofta läst som tips här, kanske skall lägga till den...

Sätter du den före Balvenie Doublewood 12 YO?

 

 

Tycker absolut du ska köra på GlenDronach 15. Sen är Clynelish 14 som du skrev trevlig standard, och kanske en lågländare; Glenkinchie 12.

 

Tack, det lutar lite däråt. :)

Är Glenkinchie den bättre lågländaren? Står och velar mellan den och Auchentoshan för framtida inköp.

 

Här har du en lista över destellerier. Kanske hjälper dig. Vet dock inte om den är komplett.

 

http://www.whiskygui...stillerier.html

Tack, har även en lista på de 94 aktiva i den boken jag går efter "Single Malt Whisky" av David Wishart. Har några andra böcker med där även nedlagda finns med, men där finns inte lika bra smaknoteringar.

Herr Wisharts noteringar stämmer ganska väl med mina (kanske för att jag letar de smaker han beskriver iofs).

Link to comment
Share on other sites

Är Glenkinchie den bättre lågländaren? Står och velar mellan den och Auchentoshan för framtida inköp.

Jag håller Glenkinchie som den tråkigaste av de idag aktiva lågländarna, och hade utan att blinka hellre valt både Bladnoch och Auchie. Men det är ju vad jag tycker..;-)

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Jag håller Glenkinchie som den tråkigaste av de idag aktiva lågländarna, och hade utan att blinka hellre valt både Bladnoch och Auchie. Men det är ju vad jag tycker..;-)

 

Idag är den inte god alls men gamla 60/70-tals flaskor är något av de bästa från den regionen.

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller Glenkinchie som den tråkigaste av de idag aktiva lågländarna, och hade utan att blinka hellre valt både Bladnoch och Auchie. Men det är ju vad jag tycker..;-)

Idag är den inte god alls men gamla 60/70-tals flaskor är något av de bästa från den regionen.

Då får det bli Auchentoshan när jag kommit till lågländernas tur eftersom det är standardbuteljering som gäller. Den är ju hyllad av In Flames-Anders också och hårdrock är bra så ;)

 

Vad har ni att säga om Mortlach vs Glendronach och Glenfarclas vs Balvenie Doublewood då? :g:

Link to comment
Share on other sites

Då får det bli Auchentoshan när jag kommit till lågländernas tur eftersom det är standardbuteljering som gäller. Den är ju hyllad av In Flames-Anders också och hårdrock är bra så ;)

 

Vad har ni att säga om Mortlach vs Glendronach och Glenfarclas vs Balvenie Doublewood då? :g:

Pratar vi standardbuteljeringar under tusenlappen, så tycker jag att Mortlach 16 F&F slår GlenDronach även om båda är jäkligt bra.

Balvenie DW är riktigt prisvärd, men är chanslös mot tex. Glenfarclas 21yo. (799:- på Systembolaget)

 

Allt enligt min uppfattning och andra tycker kanske annorlunda.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Pratar vi standardbuteljeringar under tusenlappen, så tycker jag att Mortlach 16 F&F slår GlenDronach även om båda är jäkligt bra.

Balvenie DW är riktigt prisvärd, men är chanslös mot tex. Glenfarclas 21yo. (799:- på Systembolaget)

 

Allt enligt min uppfattning och andra tycker kanske annorlunda.

 

 

Tack för dina omdömen, tror de hamnar på listan allihop. :clap:

 

21 åringen är något gammal dock, försöker hålla mig runt tio år och strax över så det blir nog en tolva.. Kanske inte den bästa whiskyåldern enligt många men på det viset kan kan ha råd med fler och de måste ju vara i samma ålder ungefär för att kunna jämföras med varandra.

Link to comment
Share on other sites

Tack för dina omdömen, tror de hamnar på listan allihop. :clap:

 

21 åringen är något gammal dock, försöker hålla mig runt tio år och strax över så det blir nog en tolva.. Kanske inte den bästa whiskyåldern enligt många men på det viset kan kan ha råd med fler och de måste ju vara i samma ålder ungefär för att kunna jämföras med varandra.

 

Jag tycker Glenfarclas 15-åring är klart bättre än 12-åringen. 21-åringen imponerar faktiskt inte på mig, men 30-åringen är grym.

Per Erixon

Sunnersta

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att 30 är grym, men tycker att 21 är mycket roligare än 15. :)

 

 

Så sant! Viss prisskillnad dessutom mellan 30 /21! Inte så stor mellan 21/15 dock......

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är större skilnad mellan 12 och 15 än vad det är mellan 15 och 21!

Men är det nån man bör ha i samlingen är det 40 åringen! :whistling:

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag får slå ett slag för min favorit som är Blair Athol. Ingen hylla eller samling bör vara utan denna.:drool2: (I min smak och tycke i alla fall..) Lycka till vidare med samlingen. Själv har jag börjat lite smått men samlar inte enligt något så tydligt mönster som du gett dig in på.Efter ett besök på The Whisky Exange i London i veckan så blir man i vilket fall som helst sugen på mer. Där fanns verkligen allt i alla prisklasser.

 

 

Karl-Johan Arto

Link to comment
Share on other sites

Tycker det är större skilnad mellan 12 och 15 än vad det är mellan 15 och 21!

Men är det nån man bör ha i samlingen är det 40 åringen! :whistling:

 

 

Glenfarclas 40 år kostar en mindre förmögenhet i Sverige. Ni får resa över till Norge och handla den billigt (2200 NOK = ~2600 SEK, enligt forex.se). Härligt att det finns nåt som är klart mycket billigare i Norge. 40 åringen är bra!

Patrik Söderholm

NMWL Stavanger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...