Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
Albert

Lagavulin 12 Years, Prisvärd?

Recommended Posts

Hejsan

Jag är ny whiskyälskare och behöver lite hjälp vid eventuellt inköp av min första fin-fin-whisky.

Jag har läst tråden om Rökare under 500

Jag är dock fortfarande nyfiken på en nyhet på SB från 15 dec som heter Lagavulin 12 år.

Fårgan är då om den är prisvärd i jämförelse med Lagavulin 16 och Laphroaig Quad Cask?

Lagavulin 16 vinner nog över 12:an. Å andra sidan har 12-åringen en annan karaktär än 16-åringen, så varför inte passa på att köpa den medan den finns? Den är ju bara tillfällig i sortimentet. 16-åringen kan du ju alltid få tag på eftersom den finns i det fasta sortimentet. Så tänkte jag....

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

Det är ju svårt det där men bra att fråga om smakråd då alla egentligen har olika åsikter. Själv älskar jag båda men de är bra vid olika tillfällen beroende på vad man känner :)

En viktig skillnad är ju också att den 16-åriga standardmalten bara håller 43% medan 12-åringen håller 56,5%. På gott och ont så klart...

Som sagt vilken man föredrar är väl en fråga smaksak, själv så föredrar jag nog oftast den 16-åriga. Men 12an är helt klart en väldigt trevlig whisky den med...

Henrik Sjöbeck, Malmö

En viktig skillnad är ju också att den 16-åriga standardmalten bara håller 43% medan 12-åringen håller 56,5%. På gott och ont så klart...

Som sagt vilken man föredrar är väl en fråga smaksak, själv så föredrar jag nog oftast den 16-åriga. Men 12an är helt klart en väldigt trevlig whisky den med...

En annan skillnad är sockerkulören i 16 åringen!! :doh:

Slainte mhath

Lasse Holm

Ja, en av mina högsta drömmar vore att Lagga 16 blev CS. :)

Jonas Remne

Samma här, svårt att tänka mig att den skulle bli otäck wink.gif

Själv har jag dille på 12 åringen, men är aldrig utan 16 åringen i skåpet. Med lite eftertanke, är jag aldrig utan någon av dem whistling.gif

Ronny Wettervik
Uppsala

Söker äldre och/eller udda releaser av Lagavulin både sample och helrör.

Samma här, svårt att tänka mig att den skulle bli otäck wink.gif

Själv har jag dille på 12 åringen, men är aldrig utan 16 åringen i skåpet. Med lite eftertanke, är jag aldrig utan någon av dem whistling.gif

Man måste som tur är inte välja antinen eller.... :winner:

Henrik Sjöbeck, Malmö

Den drömmen blev sann i våras kan man nästan säga, då Lagavulin släppte sin Available only at the distillery (men nu också på WA) 52.5% 6000 btls. Trots att den inte har någon ålder på sin etikett så är den enligt uppgift 16+. God är den också, sisådär 1-2 p. bättre än OB 16-åringen.

För övrigt vill jag säga att jag lätt tar OB 16-åringen framför dessa OB 12-åringar, trots 43% och sockerkulör :)

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Den drömmen blev sann i våras kan man nästan säga, då Lagavulin släppte sin Available only at the distillery (men nu också på WA) 52.5% 6000 btls. Trots att den inte har någon ålder på sin etikett så är den enligt uppgift 16+. God är den också, sisådär 1-2 p. bättre än OB 16-åringen.

För övrigt vill jag säga att jag lätt tar OB 16-åringen framför dessa OB 12-åringar, trots 43% och sockerkulör :)

Håller med Ardbeg67...

Jögge - WMW

Owner of a grästufva on Islay.

Tack för alla svar! Känns välkomnande då jag är ny här.

Låter som att många har delade åsikter. Men vad är då smakskillnaden mellan 12 och 16 om man vattnar 12 ner till samma alkoholstyrka som 16? Jag vill ha mycket smak för pengarna och har även Laphroaig CS i ögonvrån.

Ge (om ni orkar) korta och koncisa smakbeskrivningar då jag inte kommit in i "arom av blöta gummistövlar i öländsk vitmossa"-liknande beskrivningar whistling.gif

Nu har jag förvisso köpt flaskan, men den är obruten och kvittot är kvar.

Mycket kortfattat! 16-åringen är lite sötare och har mera elegant rök, 12-åringen mera maritime och har mera rök rakt på. Dessutom är 16-åringen givetvis mognare i sin smak, där jag ibland tycker att 12-åringen känns ungdomlig.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Tack för alla svar! Känns välkomnande då jag är ny här.

Låter som att många har delade åsikter. Men vad är då smakskillnaden mellan 12 och 16 om man vattnar 12 ner till samma alkoholstyrka som 16? Jag vill ha mycket smak för pengarna och har även Laphroaig CS i ögonvrån.

Ge (om ni orkar) korta och koncisa smakbeskrivningar då jag inte kommit in i "arom av blöta gummistövlar i öländsk vitmossa"-liknande beskrivningar whistling.gif

Nu har jag förvisso köpt flaskan, men den är obruten och kvittot är kvar.

12-åringen är yngre och rivigare, den har inte lika mycket av 16-åringens utpräglade ek/lädersmak, men det är en fantastisk whisky, och jag tycker att du ska korka upp den på en gång så du slipper sitta i beslutsångest! :rolleyes: Du får mycket smak för pengarna. De andra två finns kvar på systemet sen, det gör inte den här, så jag tycker inte att det är så mycket att fundera på..

Markus Nilsson

Whiskynörd