Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
Madsen

Ny cigarr rökare

Recommended Posts

Det händer att jag tar en cigarr någon gång ibland, när jag ser någon i tidningskiosken. Men ibland blir jag sugen på en cigarr när jag är hemma, och har aldrig cigarrer hemma. Så nu funderar jag på att köpa mig en humidor. Jag har kollat ut en modell Denna , den rymmer 75st så den bör ju klara av några kartonger cigariller oxå. Men är det en bra nybörjar modell eller har ni andra tips?

Mina cigarrer kommer att lagras en längre tid då jag kanske röker en cigarr varannan eller vartredje vecka. Tips överlag på lagring av cigarrer mottages hjärtligt!

Henric Madsen

henric.madsen@gmail.com

Styrelseledamot i SMAD (www.smad.se)

Ardbeg Committee Member and Bowmore Inner Core member, Friend of Laphroaig and Guardian of The Glenlivet even Bunnahabhain Explorer and, belivie or not, Custodian. of The Dalmore

Söker efter samples från 1981. Helst från 1 augusti 1981!

Jag har en liknande låda. http://www.humidordiscount.se/Humidorer_Adorini/Sorrente__Deluxe.html

Jag är mer än nöjd, enda

problemet som jag har hafft med min är att den är

lätt att växa ur :)

Men om du inte tror att du kommer att komma över

ca. 50 ciggarer då är den helt ok.

Det som man måste komma ihåg med en Humidor

är att den ska öppnas en gång om dan.

Detta för att det ska komma in lite ny luft ibland.

Detta är ju inge problem igäntligen för det luktar ju

så gött ur lådan :)

Lycka till med ditt inköp.

/ Peter

Edited by Merlinn

Friends of Laphroaig plot_nr: 382049

Ardbeg committee member.

Whiskyforum.se

Fatdelägare GrythyttanWhisky

Peter Forsman

Jag har en liknande låda. Jag är mer än nöjd, enda

problemet som jag har hafft med min är att den är

lätt att växa ur :)

Men om du inte tror att du kommer att komma över

ca. 50 ciggarer då är den helt ok.

Det som man måste komma ihåg med en Humidor

är att den ska öppnas en gång om dan.

Detta för att det ska komma in lite ny luft ibland.

Detta är ju inge problem igäntligen för det luktar ju

så gött ur lådan :)

Lycka till med ditt inköp.

/ Peter

Köpte själv en så sent som i höstas i samma storlek och fungerar utmärkt.

Säljaren sa inget om att den måste öppnas varje dag och än så länge har inte jag märkt något konstigt, så då blir jag nyfiken på varför man bör göra det?

Jag vill ju inte att de goda rackarna ska förgås i onödan blush.gif

//Ronny

Ronny Wettervik
Uppsala

Söker äldre och/eller udda releaser av Lagavulin både sample och helrör.

Köpte själv en så sent som i höstas i samma storlek och fungerar utmärkt.

Säljaren sa inget om att den måste öppnas varje dag och än så länge har inte jag märkt något konstigt, så då blir jag nyfiken på varför man bör göra det?

Jag vill ju inte att de goda rackarna ska förgås i onödan blush.gif

//Ronny

Jag läste på ett forum om hur man skulle sköta sina ciggarer på bästa sätt.

Där stog det bland annat om att man skulle tillföra nytt syre i Humidoren.

Det kunde billdas mögelsporer på ciggarerna annars.

Om detta uppstod på ciggarerna så kan man lägga in dom i frysen för att ta bort sporerna.

Jag har haft lite angrepp på ett par ciggarer o det fungerade utmärkt med att lägga dom i

frysen en liten stund.

En liten Humidor guide finns här http://www.humidorguide.se/

Ps. såg på denna sida att det är bra att lufta en humidor ca. 1gång var annan vecka :doh:

/ Peter

Edited by Merlinn

Friends of Laphroaig plot_nr: 382049

Ardbeg committee member.

Whiskyforum.se

Fatdelägare GrythyttanWhisky

Peter Forsman

Jag läste på ett forum om hur man skulle sköta sina ciggarer på bästa sätt.

Där stog det bland annat om att man skulle tillföra nytt syre i Humidoren.

Det kunde billdas mögelsporer på ciggarerna annars.

Om detta uppstod på ciggarerna så kan man lägga in dom i frysen för att ta bort sporerna.

Jag har haft lite angrepp på ett par ciggarer o det fungerade utmärkt med att lägga dom i

frysen en liten stund.

En liten Humidor guide finns här http://www.humidorguide.se/

Ps. såg på denna sida att det är bra att lufta en humidor ca. 1gång var annan vecka :doh:

/ Peter

Aj fn,,, men som tur är var det "endast" varannan vecka. Längre tid än så går det nog inte innan man är där för att ta sig några sniff, för som du säger, det doftar helt underbart när man smyger upp locket :rolleyes:

Tack för länken, blir till att läsa igenom den under helgen.

//R

Ronny Wettervik
Uppsala

Söker äldre och/eller udda releaser av Lagavulin både sample och helrör.

Kul med fler cigarrister på forumet. Att lagra cigarrer är ingen raketvetenskap. Vill ta tillfället i akt och dela med mig av mina erfarenheter (för andras förordar jag förvaringstråden på cigarrprat http://www.cigarrpra...ewforum.php?f=5)

Det finns ingen anledning att öppna en humidor för att släppa in eller ut syre. Snarare är det så att en cigarrs mognad tjänar på lagring i en miljö utan syre, vilket har diskuterats otaliga gången på Cigarrprat (http://www.cigarrpra...6&hilit=lagring).

Av den anledningen är det många som har en liten plastlåda eller en liten snygg trähumidor för de cigarrer som har tänkts njutas inom närmaste tiden och större plastlådor för längre lagring. När antalet cigarrer i serveringshumidoren minskat till en "önskad" nivå fyller man på med cigarrer från "plastidorerna". Jag har i snart 10 års tid haft en serveringshumidor i trä som rymmer ca 100 cigarrer och tre plastlådor från Hammarplast (30 liters tror jag) som tätats med vanlig fönstertätningslist. Under den tiden har jag sett att plastlådorna har mycket lättare att behålla rätt fuktighetsnivå, och därmed minska risken för mögelangrepp. I en humidor som ständigt öppnas sjunker ofta fuktigheten snabbt under 60% och nytt destillerat vatten måste tillföras fuktaren. Det är just när fuktaren nyss har fyllts på som fuktigheten i humidoren är som högst och risken att möglet utvecklas är som störst. För att minska risken för mögel bör man därför ha en kalibrerad hygrometer för att hålla koll på fukten, Clas Olsson har en bra digital. I plastidorerna syns hygrometern genom locket och man behöver inte öppna för att kontrollera fuktigheten. Om fuktigheten håller sig mellan 60-72% och värmen inte överstiger 25 grader blir det sällan problem. Jag gillar mina cigarrer bäst när de fått ligga i en miljö där fuktigheten är på 65%, och tar hjälp av s.k. beads för att uppnå detta.

Vitmögel är dock inte något större problem. Det räcker med att torka bort möglet med en trasa eller hushållspapper. Vissa tycker t.o.m. att vitmögelangrepp förhöjer smakerna och försöker "odla" vitmögel genom att höja fuktigheten i vissa lådor. Själv anser jag att det iaf inte påverkar njutningen negativt.

Lagring av cigarrer är inte att underskatta men heller inget man ska fundera för mycket över. Det viktiga är ju att cigarrerna smakar bra och att man får tid att njuta av dem.

/J