Jump to content
whiskyforum

Ardbeg Alligator


mici
 Share

Recommended Posts

Tom, jag frågade nyss en av damerna där över och fick tyvärr svaret: "Nothing as yet. I am sure there will be a bit later on in the year - wait and see! ........ "

 

Twittrandet gällde säkert standardutgåvorna av CR o Uggen.

 

Ja visst är det så Håkan , jag försökte bara skoja till det...

eftersom man uppenberligen fortfarande buteljerar Corryn, så passar jag på att fråga här:

 

Jag har följande Corrybatcher:

 

L9 166

L9 231

L9 321

 

Är det ngn som har ng till övers av annat batchnummer? Hör av dig till mig isåfall

Tom Hoyle

 

Ardbeg Committee Member

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 201
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Cask 1190 som släpptes som Feis Ile-buteljering 2009 var från ett hårt rostat fat, och det är en mycket bra wirre. Jag gissar att 1189 som släpptes samtidigt också är hårt rostat.

 

Det är ljusår mellan dessa och Loch Dhu, du behöver inte vara orolig Pär...

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Cask 1190 som släpptes som Feis Ile-buteljering 2009 var från ett hårt rostat fat, och det är en mycket bra wirre. Jag gissar att 1189 som släpptes samtidigt också är hårt rostat.

 

Det är ljusår mellan dessa och Loch Dhu, du behöver inte vara orolig Pär...

 

 

Ja ,Gunnar - 1189 var oxå rostad...och i mitt tycke,snäppet godare än 1190 dessutom.

Tom Hoyle

 

Ardbeg Committee Member

Link to comment
Share on other sites

Cask 1190 som släpptes som Feis Ile-buteljering 2009 var från ett hårt rostat fat, och det är en mycket bra wirre. Jag gissar att 1189 som släpptes samtidigt också är hårt rostat.

 

Det är ljusår mellan dessa och Loch Dhu, du behöver inte vara orolig Pär...

 

Hittar inte mina smaknoter på stört men 1189(91p) var avsevärt bättre än 1190(88p) i min mun.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Jag mailade dem i förra veckan för att kunna få lite mer klarhet i detta och fick detta till svar:

 

We are constantly working on many exciting initiatives for Ardbeg and the gossip that surrounds these always creates excitement.

When we are ready to announce something be assured that the Ardbeg Committee and our loyal customers will be the first to know - in the meantime we never comment on speculation and rumour, apart from to say ......wait and see!

 

Kind Regards

Laura

Ja...visst va det ett spännande svar :doh:

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Cask 1190 som släpptes som Feis Ile-buteljering 2009 var från ett hårt rostat fat, och det är en mycket bra wirre. Jag gissar att 1189 som släpptes samtidigt också är hårt rostat.

 

Det är ljusår mellan dessa och Loch Dhu, du behöver inte vara orolig Pär...

Från Warehouse No.4

"the two 1998's released at the 2009 Feis Ile were not Heavily Charred New Oak , they were Toasted New Oak ! The person who started it all off should know better as he worked at Ardbeg for a few summers .

For those that don't know 'Charred' involves sticking the cask over a live flame and actually having the flame contact the cask .

'Toasting' involves sticking something akin to a heating element in the centre of a cask and heating it for a set amount of time ."

Thomas Brorson

Member of Whiskyforum Awards

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lite nyheter från John Hansell:

Ardbeg Alligator (and the "Son of Alligator")

 

Welcome to what is now becoming an annual occurrence: a new Ardbeg release. Last year it was Rollercoaster. This year, it's Ardbeg Alligator. Why the name Alligator? Well, a portion of the whisky was aged in heavily charred barrels (that Bill refers to as an "Alligator" char).

 

As he describes it: "It's similar to Ardbeg 10 year old, but with bells and whistles." (I was waiting for him to say it's like the 10 year old, but a bit more hard-skinned and with a bite. icon_smile.gif )

 

The age of the whisky is also very similar to Ardbeg 10. It's a combination of some "regular" Ardbeg with some of the Alligator char-aged Ardbeg which was then aged an additional year in refill casks to marry and integrate. (I promised Bill I wouldn't go into any more detail than this, so please don't ask.)

 

My thoughts?: It's an aggressive Ardbeg (and will be bottled at 51.7%) with a good dose of smoked fish in the flavor profile. The nice thing about it is that there's a good creamy vanilla underbelly to balance the aggressiveness and (at least partially) muzzle the Alligator. Alligator should be available here in the U.S. in June as an "Ardbeg Committee" release.

 

The third sample Bill pulled out, which he calls the "Son of Alligator," was much different that Alligator. Bill hinted that this might be next year's Limited-edition Ardbeg release. it was softer, creamier, and fruitier than Alligator, with a good does of creamy vanilla, custard, and stone fruits (peach, apricot, perhaps even nextarine.)

 

Would any of you (who are still reading this long post) like to wager why the good doctor is calling it "Son of Alligator?" Is Bill using the emptied alligator-char casks an additional time? I honestly don't know. I'm just guessing. What's your guess?

 

http://www.whatdoesjohnknow.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hur har dom tänkt det här ska gå till? Beställningssortimentet är inte lika med köa utanför vinkällarbutikerna? Det finns en beställ-knapp på hemsidan, är det "bara" att klicka där 10.00 den 1/6? Behöver man verifiera medlemskap i Ardbeg Committee? Någon som vet mer får gärna upplysa mig!

 

Spontant känner jag att det här är mycket lovande MEN kommer systembolagets hemsida att klara anstormningen? :rolleyes:

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Hur har dom tänkt det här ska gå till? Beställningssortimentet är inte lika med köa utanför vinkällarbutikerna? Det finns en beställ-knapp på hemsidan, är det "bara" att klicka där 10.00 den 1/6? Behöver man verifiera medlemskap i Ardbeg Committee? Någon som vet mer får gärna upplysa mig!

 

Spontant känner jag att det här är mycket lovande MEN kommer systembolagets hemsida att klara anstormningen? :rolleyes:

Tänker likadant, eller ska ``vem som helst få köpa´´ i så fall är det inte en committee i mitt tycke.

Men det blir väl att hänga på låset som vanligt ;)

mc.gif

 

Bosse Fagerman.

Link to comment
Share on other sites

Tänker likadant, eller ska ``vem som helst få köpa´´ i så fall är det inte en committee i mitt tycke.

Men det blir väl att hänga på låset som vanligt ;)

 

Ringde M&H för att få klarhet i detta nu på morgonen. Enligt Janina, produktionschef, så är detta släppet med anledning av att Ardbeg numera inte kan skeppa till Sverige via webshopen och man valde därför att släppa denna via SB. Jag lyckades inte få fram hur många flaskor som kommer att släppas totalt men enligt henne så ska runt 3000 flaskor finnas på SB 1juni. Detta släppet borde ju vara väsentligt fler till antalet än tidigare committee releaser om man ser till kvoten som kommer till Sverige....

 

//Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Trots allt bra löst av Ardbeg. Jag hade inte kunnat lösa det via något bättre sätt än detta.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

De kunde lagt den som dolt artikelnummer och bara skickat numret till medlemmar.

 

 

Word!

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

De kunde lagt den som dolt artikelnummer och bara skickat numret till medlemmar.

Instämmer helt!

 

Någon som vet om det är 1 flaska per beställning som gäller eller obegränsat?

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Vad brukar dessa Committee Reserve skilja mot de "vanliga" flaskorna (pris, förpackning, tappning mm)? För "vanliga" Alligatorn torde väl släppas i höst.

Hoppas nu inte detta blir liknade Laimrig släppet med förvirring och uppskjutna släpp.

Pär Jansson

Link to comment
Share on other sites

Enligt VSD Logistics som är distributör så finns 3000 flaskor på hyllan

sen vet vi inte riktigt fördelningen, om systembolagskunder kan köpa allt

eller om en del ska gå till restauranger

Det är beställningssortiment, alltså kan ni beställa fler flaskor

Jag tror alla kan vara ganska lugna, ni kommer att få era flaskor

En Ardbeg i beställningssortimentet för 799:- är ingen direkt kioskvältare

Vad ni däremot ska tänka på är när er butik får leverans från VSD

Beställningarna går nämligen per automatik kl. 11.00 två dagar innan leverans

Så har er lokala butik leverans en gång i veckan och det är ex.vis på torsdag

så spelar det ingen roll om ni ligger i sovsäck och hänger på låset

Er beställning går i alla fall inte iväg föränn tis veckan efter, men jag tror

ändå att det räcker till alla, det är bara vi här på forumet som stressar upp

varandra - tänk på Rollercoastern den fanns ju tillgänglig ganska länge

Edited by ThKa

Thomas Karman

Link to comment
Share on other sites

Vad brukar dessa Committee Reserve skilja mot de "vanliga" flaskorna (pris, förpackning, tappning mm)? För "vanliga" Alligatorn torde väl släppas i höst.

Hoppas nu inte detta blir liknade Laimrig släppet med förvirring och uppskjutna släpp.

 

 

Vad som brukar skilja i innehåll vet jag, men förpackningen brukar vara lite annorlunda...

 

Tror inte Alligatorn är tänkt som "permanent" (som Corryvreckan) utan snarare som Airigh Nam Beist.

Men jag tror också att vi får in den "vanliga" i beställningssortimentet ganska fort när den släpps.

 

Det är väl med ganska stor säkerhet Alligator som kommer vara den 3'e att prova på Ardbegchallenge ("the third is an exciting upcoming release" ) om man nu vill prova den innan man beställer :)

 

Robert Rae
Stockholm
Glad Amatör

Link to comment
Share on other sites

Provade Alligatorn under Feis Ile och den är rätt ok. Ingen kioskvältare, inte ens i närheten, men en helt ok whisky. Hårt rostade First fill bourbonfat, 10-12 år gammal och lite av en vanilj och kokosbomb. Jag kommer köpa en flaska, men knappast två.

 

Den släpps med ordinarie etikett till senhösten.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...