Jump to content
whiskyforum

Köpstips från mer erfarna drickare


Muyfa666
 Share

Recommended Posts

Hej hej.

 

Har som många andra tidigare i livet hetsat i mig whiskyshots på barer och druckit fulwhisky utan namn, men nu på senare år så har jag börjat få smak för skotsk single malt.

 

Jag ska ska snart till bordershoppen och tänkte få med mig några trevliga flaskor hem, men naturligtvis har jag ingen aning om vad jag bör köpa så nu tänkte jag be er, lite mer erfarna whiskydrickare att komma med några tips.

 

Jag kan väl snabbt redogöra för vad jag smakat och tycker om. Helt blandat lista. Ursäkta om stavningen haltar.

 

 

 

 

-Laphroigh (trevlig, men kanske väl rökig)

 

-Glenfiddish (min absoluta favorit, smuttar på en nu medan jag skriver ;-)

 

-Tullamore (inte särskilt glad för)

 

-Famous Grouse (är inte så glad för den heller)

 

-Jameson (helt ok)

 

-Lord Calvert (helt ok)

 

-Canadian Clud (väldigt trevlig)

 

-Aberlour (mycket god, tvåa efter Glenfiddish)

 

-Auchentoshan (också mycket god, trea bland favoriterna)

 

 

 

 

Detta är vad jag smakat "i vuxen ålder" så att säga. Det jag framför allt vill ha tips om är skotska single malt. Det behöver inte vara något som smakar precis som Glenfiddish, och helst inga Islay, eller kanske bara någon mildare sort, men de behöver inte vara rökiga och sträva som ett brandmansarsle.

 

Pris upp till 300 DK kanske, eller runt där.

 

Någon som känner sig manad att komma med ett tips?

 

 

Ola Andersson

Link to comment
Share on other sites

Hej hej.

 

Har som många andra tidigare i livet hetsat i mig whiskyshots på barer och druckit fulwhisky utan namn, men nu på senare år så har jag börjat få smak för skotsk single malt.

 

Jag ska ska snart till bordershoppen och tänkte få med mig några trevliga flaskor hem, men naturligtvis har jag ingen aning om vad jag bör köpa så nu tänkte jag be er, lite mer erfarna whiskydrickare att komma med några tips.

 

Jag kan väl snabbt redogöra för vad jag smakat och tycker om. Helt blandat lista. Ursäkta om stavningen haltar.

 

 

 

 

-Laphroigh (trevlig, men kanske väl rökig)

 

-Glenfiddish (min absoluta favorit, smuttar på en nu medan jag skriver ;-)

 

-Tullamore (inte särskilt glad för)

 

-Famous Grouse (är inte så glad för den heller)

 

-Jameson (helt ok)

 

-Lord Calvert (helt ok)

 

-Canadian Clud (väldigt trevlig)

 

-Aberlour (mycket god, tvåa efter Glenfiddish)

 

-Auchentoshan (också mycket god, trea bland favoriterna)

 

 

 

 

Detta är vad jag smakat "i vuxen ålder" så att säga. Det jag framför allt vill ha tips om är skotska single malt. Det behöver inte vara något som smakar precis som Glenfiddish, och helst inga Islay, eller kanske bara någon mildare sort, men de behöver inte vara rökiga och sträva som ett brandmansarsle.

 

Pris upp till 300 DK kanske, eller runt där.

 

Någon som känner sig manad att komma med ett tips?

 

 

 

 

Hej o välkommen till Forumet!

 

Ett par tips..

Highland park 12 eller 15

Aberlour A`bunadh

Springbank 10

 

Vet ej om dessa finns i bordershopen men de kan vara några bra alternativ..

Anders Fohlström

Link to comment
Share on other sites

Dumt av mig... det är 12-årig Glenfiddish jag är glad för. Har iofs bara provat den. Kan ni tänka er att utveckla lite om smaken i sorterna ni föreslår?

 

Jag menar inte en total kemisk nedbrytning, men kanske lite om rökighet, kanske om den påminner om någon sort på listan eller så. Jag vet att det måste vara en jättesvår sak, men jag är glad för all info jag kan få.

 

 

Ola Andersson

Link to comment
Share on other sites

Skulle jag åkt till bordershop skulle jag köpt :

2017441 Auchentoshan Three Wood DKK 299,00 (bra lätt whisky med lite mer söta vinfattoner än std-utgåvan, och ett bra pris).

2017449 Bowmore Enigma DKK 159,95 (iofs lite mer rökig men som bryts fint av sherryoner och rena stölden med tanke på det löjligt låga priset).

2033806 Bruichladdich Rocks DKK 249,95 (orökig fin vinefterlagrad whisky, samma "grundrecept" som de två nedan så intressant att jämföra)

2040420 Bruichladdich Waves DKK 249,95 (lätt rökt bourbon och madeira -lagrad, samma "grundrecept" som ovan och nedan så intressant att jämföra)

2046748 Bruichladdich Peat DKK 269,95 (rökig bourbonlagrasd, samma grundrecept som de två ovan så intressant att jämföra)

2048631 Glencadam 15 46% DKK 389,95 (mycket komplex och intressant whisky för det låga priset, ett fynd att börja "findricka" med)

 

Räcker det? 2000:- ganska precis (eller prisis :-) ) och sex flaskor som inte är för extrema eller smala.

Annars finns det otroligt mycket smal och underbar whisky på bordershop, men när det gäller sådan så gäller verkligen YMMV och det är ju fel saker att börja med :-)

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Kan rekommendera dessa:

 

Cragganmore 12yo: för egen del så hittar jag marsipan, vanilj choklad och frukt.

GlenFarclas 105: Kanon virre! russin, mörk choklad.

AnCnoc 12yo: lätt druken whisky, fruktig.

GlenGoyne 17yo: ligger lite över ditt tak men är en riktig pärla. Den är också lätt druken med frukt/ choklad mm.

 

Avslutar med en whisky från Indien:

Amrut Fusion: har drukit den vid en whisky mässa förra året och gick å blev små kär i denna Indier. Korn från både Indien och Skottland om jag inte mins helt fel, kalas whisky! Sött fruktig.

 

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Balvenie 12 YO Doublewood

Strathisla 12 YO

Clyenlish 14 YO

Eller varför inte en Glenfarclas 15 YO

 

Någon av dessa borde väl finnas på Bordershop

...........................

Thomas Andersson

 

Member:

Ardbeg Committee

Friends of Laphroaig

Springbank Society

Södermalms Whiskysällskap

Swedish Whisky Society

Stockholm Whisky Enthusiasts

SMWS

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänkte bara informera om vad det blev till slut.

 

-Glenfiddich 18 års

 

-Bowmore 12 års

 

-anCnoc 12 års

 

-Auchentoshan 12 års

 

-Laphroaig 10 års

 

-Oban

 

-Aberlour 10 års

 

Det blir dock fler inköp nästa månad, och då ska jag försöka testa många av tipsen ni gav mig här. Tack igen.

 

 

Ola Andersson

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha provat mig runt lite verkar det som om jag faktiskt drar åt Islay-hållet i alla fall.

 

Nästa inköp lutar åt antingen Lagavulin 16 års, eller Ardbeg Uigeadail.

 

I icke rökig klass är jag riktigt sugen på att prova Aberlour a'bunadh. Jag har bara druckit 10-årig Aberlour, men anser att den är mycket fin.

 

I övrigt är jag väldigt sugen på en Highland Park 18 års.

Nån som vill kommentera på någon av dessa sorter?

 

Jag måste faktiskt säga att min gamla favorit (Glenfiddich 12 års) har bleknat betydligt när man har provat lite annat. 18-åringen var betydligt trevligare, men fortfarande tråkig om man jämför med mycket annat.

 

 

 

Edited by Muyfa666

Ola Andersson

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha provat mig runt lite verkar det som om jag faktiskt drar åt Islay-hållet i alla fall.

 

Nästa inköp lutar åt antingen Lagavulin 16 års, eller Ardbeg Uigeadail.

 

I icke rökig klass är jag riktigt sugen på att prova Aberlour a'bunadh. Jag har bara druckit 10-årig Aberlour, men anser att den är mycket fin.

 

I övrigt är jag väldigt sugen på en Highland Park 18 års.

Nån som vill kommentera på någon av dessa sorter?

 

Samtliga av dessa fyra är mycket prisvärda och goda. Du gör helt rätt i att försöka införskaffa dessa.

Henrik Sjöbeck, Malmö

Link to comment
Share on other sites

I icke rökig klass är jag riktigt sugen på att prova Aberlour a'bunadh. Jag har bara druckit 10-årig Aberlour, men anser att den är mycket fin.

 

I övrigt är jag väldigt sugen på en Highland Park 18 års.

Nån som vill kommentera på någon av dessa sorter?

 

 

Jag skulle rekommendera a'bunadh eller GlenDronach 15 före Highland Park 18 som jag inte tycker håller samma klass.

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle rekommendera a'bunadh eller GlenDronach 15 före Highland Park 18 som jag inte tycker håller samma klass.

Helt olika typer av smaker, går inte att jämföra...tycker jag ddå.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Helt olika typer av smaker, går inte att jämföra...tycker jag ddå.

 

 

Om han ska köpa en rökig och en sherryfatslagrad kan man väl jämföra sherryfatslagrade mot varandra? Man kan inte gärna säga "du måste köpa 30 olika eller strunta i det helt".

 

 

edit: Sen har jag inga problem med att jämföra dem ändå då jag tycker den ena är mycket bättre än den andra

Edited by ybu

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Om han ska köpa en rökig och en sherryfatslagrad kan man väl jämföra sherryfatslagrade mot varandra? Man kan inte gärna säga "du måste köpa 30 olika eller strunta i det helt".

 

 

edit: Sen har jag inga problem med att jämföra dem ändå då jag tycker den ena är mycket bättre än den andra

 

Men a'bunadh och Glendronach Revival 15 är "Sherrybomber" medan HP 18 inte alls har samma karaktär. Lite som att jämföra rött och vitt vin.

 

jag tycker att HP 18 är mycket bra och prisvärd. Klart värt att köpa 18 istället för 12 eller 15.

Av Glendronach Revival 15 och a'bunadh (som jag tycker ligger i samma kategori) vinner a'bunadh enligt min smak som dessutom ligger i fatstyrka så kan man vattna den som man vill.

David Ilbäcks

Friends Of Laphroaig Plot No: 385361

 

Min samling

Link to comment
Share on other sites

Men a'bunadh och Glendronach Revival 15 är "Sherrybomber" medan HP 18 inte alls har samma karaktär. Lite som att jämföra rött och vitt vin.

 

jag tycker att HP 18 är mycket bra och prisvärd. Klart värt att köpa 18 istället för 12 eller 15.

Av Glendronach Revival 15 och a'bunadh (som jag tycker ligger i samma kategori) vinner a'bunadh enligt min smak som dessutom ligger i fatstyrka så kan man vattna den som man vill.

 

Precis... Håller med fullständigt... :)

Henrik Sjöbeck, Malmö

Link to comment
Share on other sites

Men a'bunadh och Glendronach Revival 15 är "Sherrybomber" medan HP 18 inte alls har samma karaktär. Lite som att jämföra rött och vitt vin.

 

jag tycker att HP 18 är mycket bra och prisvärd. Klart värt att köpa 18 istället för 12 eller 15.

Av Glendronach Revival 15 och a'bunadh (som jag tycker ligger i samma kategori) vinner a'bunadh enligt min smak som dessutom ligger i fatstyrka så kan man vattna den som man vill.

 

 

 

Håller delvis med, men jag tycker att GlenDronach 15 och a'bunadh är nästan lika långt ifrån varandra i smak, även fast båda är 'sherrybomber'.

 

 

Och förresten, det blir väl lika fel att jämföra HP 12, 15 och 18 med varandra ;)

Edited by ybu

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Håller delvis med, men jag tycker att GlenDronach 15 och a'bunadh är nästan lika långt ifrån varandra i smak, även fast båda är 'sherrybomber'.

 

 

Och förresten, det blir väl lika fel att jämföra HP 12, 15 och 18 med varandra ;)

Tror du missuppfattade, åtminstone det jag menade, och det var att det är svårt att jämföra HP med de andra två.

Inte att jämföra GlenDronach och Aberlour med varandra.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...