Jump to content
whiskyforum

Överskattad whisky


Recommended Posts

Drar igång detta ämne och tror på bra drag bland åsikterna, både hit och dit, såväl anfall som försvar...haka på nu om du törs :D

 

... jag tycker att Aberlour a'bunadh får lite för mycket utrymme här på forumet i förhållande till allt annat. Visst är det en hygglig sherrywhisky och den är förvisso ganska prisvärd, men för mig inte värd några priser.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Håller väl med dig Benny. Bra i näsan och och i munnen. Händer dock inte så mycket i eftersmaken och med bristfällig balans. Fast en trevlig everydaydram är det ändå.

 

Jag försöker akta mig för att köpa whisky för att den är billig i förhållande till poängen. Hellre en 91-poängare för 1500 än tre st 85-poängare för samma penning.

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra initiativ till en förmodligen mycket intressant tråd :clap:

 

Jag kan hålla med dig om att a'bunadh är väl omtalad på forumet, och jag förstår det. Det är ju en mycket bra whisky som gemene man har råd med, både en och flera flaskor fram över.

Markus / Degerfors

Whisky, Musik & Fotboll

 

www.tpwc.se

Link to comment
Share on other sites

För mig är det prisvärdheten på A´bunadh som gör den så "bra". Den och Laffe 10yo CS är lätt det mest prisvärda SB kan erbjuda iaf.

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Bowmore och alla dess varianter, Enigma, Mariner Tempest och allt va f-n dom heter är inte på något vis goda. Anledning till mitt ogillande är att Bowmore har

en skum bismak som jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det är, men som går igen i deras sortiment.

Fast läser man vad många andra forumiter skriver så får jag nog inte så mycket medhåll..:rolleyes:

Edited by Puttriken

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Då tar jag tillfället i akt och sticker ut hakan med Ardbeg Ten, som i min mun verkar vara klart överreklamerad.

Köpte en liter på rekomendation som dock kommer att få bo hos mig länge innan den förhoppningsvis bjuds bort till slut.

Tycker rent allmänt att det har gått lite inflation i gruppen rökwhisky, och det må nu vara politiskt korrekt att dricka dessa typer, men det finns mycket annat som kan underhålla på ett bra och smakrikt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Vi var till Aberlours destilleri i somras och fick (natruligtvis) också en a'bunadh i glaset. Kunde inte vänta att tastingen skulle komma så långt att man skulle få ta sig an den. Tyvärr hade destilleriet av någon mystisk orsak valt att bjuda på batch 25. Vilken besvikelse!!

 

Så jag är i viss mån av samma åsikt. I alla fall skall man veta vilken batch man talar om då man lovprisar en whisky.

 

edit: Själv bytte jag faktiskt bort en halv Ardbeg ten mot en tredjedels A'bunadh batch 28. Var nöjd med bytet...

Edited by Kronik

Niklas Kronberg

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

The Glenlivet Guardians

Link to comment
Share on other sites

Bowmore och alla dess varianter, Enigma, Mariner Tempest och allt va f-n dom heter är inte på något vis goda. Anledning till mitt ogillande är att Bowmore har

en skum bismak som jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det är, men som går igen i deras sortiment.

Fast läser man vad många andra forumiter skriver så får jag nog inte så mycket medhåll..:rolleyes:

Håller med fullständigt. Bowmore har en bismak som finns ända ner till 50-tals utgåvor och faller mig icke i smak!

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Kul, en lovande inledning på inläggen. Ös på bara :D

 

Jag kan väl stoppa in lite mera bränsle (som kanske leder till soteld) och säga att jag generellt tycker att Highland Park inte är någon märkvärdig whisky. Det finns toppar, men generellt är inte HP någon komplex whisky i min gom.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Kastanjefärgad whisky.

 

Har generellt sett svårt för tung sherrylagrad malt.

För mig har en first fill sherry ett bäst före datum innan den

nått åtta år.

Har oerhörda problem med gummi och sulfater,tycker

det är svårt att hitta whiskysmaken bland

allt sherrykladd :stjarnsmall: .

 

Är medveten om att jag förmodligen hör

till en förtvivlad minoritet.

 

Hävdar ändå,med en dåres envishet,att jag har rätt

och alla ni...har fel :D

 

/Nicke

Niklas Carlsson.WarbergSingleMaltSällskap.

Link to comment
Share on other sites

:clap:

 

Jag vet,jag vet...

Ingen fara då det brinner dåligt, än så länge. Men snart kommer "mothuggsbränslet" :D

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

,tycker

det är svårt att hitta whiskysmaken bland

allt sherrykladd :stjarnsmall: .

 

 

 

Hur smakar whisky? Enligt mig har den ENORMT många olika smaker och nyanser. Jag vet verkligen inte hur en 'whisky' smakar. Många säger att de inte gillar whisky (eller brun sprit), och dessa har förmodligt gjort upp sig en uppfattning om vad whisky är, men de har bara inte provat många nog för att veta vad whisky är. Tror man att en whisky bara smakar på ett sätt efter att ha testat ett par hundra olika så kanske man borde testa rom, cognac eller nåt annat som gör att man hittar nåt njutningsfullt för den personens gom.

Patrik Söderholm

NMWL Stavanger

Link to comment
Share on other sites

Hur smakar whisky? Enligt mig har den ENORMT många olika smaker och nyanser. Jag vet verkligen inte hur en 'whisky' smakar. Många säger att de inte gillar whisky (eller brun sprit), och dessa har förmodligt gjort upp sig en uppfattning om vad whisky är, men de har bara inte provat många nog för att veta vad whisky är. Tror man att en whisky bara smakar på ett sätt efter att ha testat ett par hundra olika så kanske man borde testa rom, cognac eller nåt annat som gör att man hittar nåt njutningsfullt för den personens gom.

 

 

...and,the hunt has begun ;) ...

 

Whisky har ENORMT många smaker och jag kan inte heller

säga exakt hur whisky smakar,men-jag vet hur sherry smakar.

 

Det är när den tar över som mina smaklökar

drar ihop sig likt ett nypetat snigelöga.

 

Har även jag en liten samling av övriga fatlagrade

spritsorter.

Dock finns där inget som har imponerat på mig lika

mycket som vår älskade malt.

  • Like 1

Niklas Carlsson.WarbergSingleMaltSällskap.

Link to comment
Share on other sites

Hahaha..."drar ihop sig likt ett nypetat snigelöga". Det var en otroligt talande och rolig liknelse :clap:

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Link to comment
Share on other sites

Highland Park är i min mun överskattad, har smakat några och ingen har gjort några större intryck på mig!

Men nångång kanske man stöter på en höjdarevirre från HP....

Anders Fohlström

Link to comment
Share on other sites

Aberlour A'bunadh är i mina ögon prisvärd liksom HP 18.

 

Kan däremot hålla med om Bowmore.

Har provat kanske 10 olika och enbart en har varit värd att prova igen (en 17 yo köpt för tiotal år sen).

Den smak jag hittat i den som inte hör hemma i Whisky är Viol (godiset).

Finns också en eftersmak av sura uppstötningar i vissa Bowmore.

 

Vanliga Laphroaig 10 (medan CS är så mycket bättre) och Lagavullin 16 är väl också överskattade.

HP 12 är ju inte heller nån höjdare - och generellt är väl de flesta Macallan rätt överskattade (finns några lysande undantag dock).

När jag tänker efter är nog Laphroaig 10 inte riktigt värd en plats på denna lista (dvs den är OK).

 

En Whisky som jag läser mycket positivt om vars storhet jag inte riktigt insett ännu så är det Glenlivet Nadurra.

Inte för att det är nåt egentligt fel - men sååå fantastisk är den ju inte.

Link to comment
Share on other sites

Om man går efter "hype" så måste jag nog säga kilchoman.

Borde pratas mer om Glengyle's Kilkerran istället!

Bring it on!

basbearB)

 

 

  • Like 1

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Och nu, ska ni få höra vad Benke tycker :D.

 

HP18 kan variera ganska kraftigt i kvalitet, men när den är bra, är den det bästa S.B. kan erbjuda till det priset.

Bowmore smakade tvål fram till 1990 ungefär, då ändrade de på något som gör att man numera kan framställa malter som Laimrig och Tempest :P.

Aberlour a´bunadh kan jag hålla med om, den har aldrig fallit mej, speciellt, på läppen. Likaså håller jag med om att Laffe CS är grymt bra till det priset.

Men mest överskattad måste väl ändå MacAllans Fine Oak serie vara?

 

Däremot skrivs det alldeles för lite om (min älskade) Rosebank, Longmorn och Dalhuaine, som är fantastiska drams i många avseenden.

Så Benny, nu fick du väl ändå fart på ditt häxbål :D :D :D :D .

Edited by Benke Olsson

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

 

Men mest överskattad måste väl ändå MacAllans Fine Oak serie vara?

 

 

Den finns väl enbart för att priset på sherryfat ökade så mycket att

de kände sig tvingade att snåla in på dem.

Per Andersson

Ardbeg Committee, FOL, Springbank soc., Slainte, AWS, AWC, SWE, SöWS, SMAD member

Järfälla

Link to comment
Share on other sites

Varför finns det bara ett enda inlägg så här långt som ens snuddar vid destilleriet ARDBEG...? Är det för att så många vet med sig att de faktiskt köper jippot. Finns det någon mer överhypad whisky idag? Har det någonsin funnits ett lika hypat märke? (Frågar en som bara är cirka 7 år in i intresset :) )

 

Just a thought.

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...