Jump to content
whiskyforum
ardbeg67

Överskattad whisky

Recommended Posts

Många gillar Jura men har inte hittat någon jag gillar varken i doft eller smak.

Så dom går bort.

Mats Johansson

Fatägare Box
Friends of classic malts
Friends of Laphroaig
Ardbeg Committee

Fatdelägare Smögen

Jag håller med om Ardbeg, jag har aldrig hållt dem så högt som många tycker.

Jag har ofta tänkt på detta med marknadsföring, paketering och hype.

Många skriver att man aldrig betalar för en fin kartong.

Jag är fast övertygad av att vi gör det, precis som när man var yngre och suktade efter de häftigaste leksakerna i den största och coolaste kartongen.

Är många av oss fortfarande barn som har hittat ett nytt fokus som är mer pk för vuxna?

Jag tror det.... :-)

Jonas Karlsson

Jag avskyr när det kommer släpp som exempelvis den Mortlach OB som kom häromåret. Nedspädd, ålderslös OCH färgad. Snacka om grisen i säcken. Jag skulle aldrig köpa en sån flaska. Provade den på ett destilleri nu när jag senast var i Skottland och den var givetvis mycket sämre än 16yo F&F...

Glendronach's OB cs har jag inte heller varit speciellt imponerad av. De är inte dåliga, men 15-åringen är bättre alla dagar i veckan. Alla nya Talisker lider av samma problem - det är bra, men 10yo är bättre.

Överlag ogillar jag nas. Mest prisvärda whisky tycker jag dock Ardbeg Uigeadail så jag är väl inte helt konsekvent, men sedan Corryvreckan och Supernovorna tycker jag inte att de har släppt något som varit värt pengarna (bortsett från Uigeadail, givetvis).

Det jag stör mig MEST på, framförallt gällande Diageo, är oviljan att presentera vad flaskan egentligen innehåller. Jag kan acceptera exempelvis Longrow CV eftersom de inte hemlighöll vad som var i. Så länge man berättar att det är typ "60% 5-årig bourbon, 15% 7-årig port och 25% 11-årig oloroso" så har jag inga problem med att det inte står "5yo" på flaskan.

• Like 2

Jonas Remne

Många gillar Jura men har inte hittat någon jag gillar varken i doft eller smak.

Så dom går bort.

Har du provat deras Boutiqe Barrels?

Jag är inte mycket för Jura men dom brukar vara riktigt bra :)

• Like 1

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Så dom går bort.

Jura 99/08 för Brutus bar http://www.komplexwhisky.se/img/jura_brutus.jpg är en av de bästa "yngre" whiskys jag testat, men det finns fler. 30-åringen 66/96 från Signatory http://www.komplexwhisky.se/img/jura_s66.jpg är den bästa Jura jag testat, och den är värd åtminstone 94p

Edited by johan
  • Like 1

Skål //Johan Hofvander

whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se

Jag håller med om Ardbeg, jag har aldrig hållt dem så högt som många tycker.

Jag har ofta tänkt på detta med marknadsföring, paketering och hype.

Många skriver att man aldrig betalar för en fin kartong.

Jag är fast övertygad av att vi gör det, precis som när man var yngre och suktade efter de häftigaste leksakerna i den största och coolaste kartongen.

Är många av oss fortfarande barn som har hittat ett nytt fokus som är mer pk för vuxna?

Jag tror det.... :-)

Den som han med att prova äldre Ardbeg (typ på 90-talet) innan det blev marknadsföring och hype ,vilket det är nu, vet att det det inte blir mycket bättre än ...

Edited by johan
  • Like 3

Skål //Johan Hofvander

whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se

Håller med om Ardbeg, så märkvärdiga är dom inte. Jag har dock inte provat några äldre butteljeringar då dom tenderar att kosta för mycket..

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Det brukar alltid ligga någon slags grund till att något blir hypat.... Ardbeg t.ex. är en blandning av att dom har en hel del gott i kombo med en sjukt lyckad marknadsföring, men att deras OB's på senare tid dalat i kvalitet vittnar nog mer om att dom inte har kapacitet av att leverera i samma takt som det efterfrågas. Tyvärr handlar allt om att tjäna pengar i slutändan vilket destilleri du än pratar om.

Men som en välkänd whiskykonnässör sa, ALLA destillerier har fantastiskt bra fat på lager, så vi behöver inte oroa oss över att det tar helt slut!

Problemet är bara att lyckas knipa dom bra flaskorna till vettiga priser!

Jonas Carlsson

Jag er lite besviken over Bowmore, då Tempest Batch 4 tror jag det var 10 år, ingen særlig Røk...

Ellers er Bowmore Black Rock også besviken øver, ångrar som en hund at jag inte kjøpte Talisker Dark Storm NAS istellet som jag smakade på vej hem på båten. Det va något til Røkbomb.

Ardbeg er en av Mina favoritter. Ska man kritisera Ardbeg så må man komma ihåg at Ardbeg har varit stengd och har derfor Inte stor beholdning på gamla fat. Vilket også er grunn til att dom forutom 10 åringen har mest NAS. Men øverprisade er dom, da særskilt den unga ekstremrøkade Supernova, men ser man andra unge ekstremrøkade som tex Octomore från Laddie eller Toiteach från Bunna så er ochså dom lite dyrare till at vara unga.

Edited by Danke

Tempest 4 var ingen höjdare i min bok. Jura Tastival som hyllades så fantastiskt mycket kommer jag inte heller överens med.

Vad gäller ung extremrökt whisky så är väl hela grejen att dom måste vara unga för att du skall få ut så mycket som möjligt av rökigheten. Vissa whiskyn klarar det medans andra inte gör det. Bruichladdichs råsprit tycker jag klarar av att buteljeras vid ung ålder om dom legat på rätt fat. Rocks och Classic är dock inga höjdare.

Jonas Carlsson

Ja jag vet, men frågan er Hur mycket man ska betala før ekstremrøkade whisky ppm. Jag tycker at till exempel Ardbeg 10, Laphroaig och Bunnahabhain Toiteach er jetterøkiga och jag ser Inte verdien av mer røkigare enn detta annat enn versdet av å ega nogåt som ser bra ut på pappret. Legger tel at jag Inte har pengar till at testa hverken Ardbeg Supernova eller Laddie Octomore, om någon kan selja mej ett sample vore jag lycklig.