Jump to content
whiskyforum

Mildare och sötare smaker


Kastrullen
 Share

Recommended Posts

Hej alla!

 

Efter att ha druckit och samlat på mig några rökiga och tunga whisky typ Arbeg, Lagavulin, Laphroaig etc. så skulle det vara trevligt att komplettera med lite mildare och kanske sötare smaker för att få lite variation i barskåpet. Önskar därför tips av er duktiga whiskyfantaster på vad som skulle kunna passa in i det mildare/sötare segmentet. Prislappen på grejerna bör helst inte överstiga 700 :-

 

Tack på förhand rolleyes.gif

Link to comment
Share on other sites

Hej alla!

 

Efter att ha druckit och samlat på mig några rökiga och tunga whisky typ Arbeg, Lagavulin, Laphroaig etc. så skulle det vara trevligt att komplettera med lite mildare och kanske sötare smaker för att få lite variation i barskåpet. Önskar därför tips av er duktiga whiskyfantaster på vad som skulle kunna passa in i det mildare/sötare segmentet. Prislappen på grejerna bör helst inte överstiga 700 :-

 

Tack på förhand rolleyes.gif

 

Bästa tipset är nog att man använder existerande trådar! ;)

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha sorter som finns på SB, skulle jag vilja rekommendera Old Pulteney, AnCnoc, Glenfarclas 105 som alla kommer från Norra Highlands/Speyside. Kanske även komplettera med japanska Yamazaki 12 Yo. Samtliga dessa är milda och i mitt tycke mycket goda.

 

/MacLeod

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

Link to comment
Share on other sites

Som Lennart redan sagt...Old Pulteney och då den 17 åriga framför allt. Vet inte i skrivande stund om den överstiger 700.

Annars en som ligger betydligt lägre i pris och är riktigt trevlig med de egenskaperna som du efterfrågar: Abelour 10...kostar väl 300 nått

och det är riktigt prisvärt

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Trevlig söt och mild.

Glenmorangie 15 år som finns kvar på SB i "gamla" utseendet. Mycket mild och len, och för det smakrik.

Annars 10-åringen.

Mats Bernerfalk

Whiskyklubben Rocks Off, Uppsala, http://www.rocksoff.se

 

Ordnar whiskyprovningar genom ProvaWhisky.se

 

Favoriter:

Lagavulin 16 YO

Aberlour a´Bunadh

Laphroaig 10 YO Cask Strength

Glenmorangie 18 YO

Suntory Yamazaki 18 YO

Link to comment
Share on other sites

En man ofta glömmer bort och som jag personligen tycker är väldigt prisvärd, Cragganmore 12.

Edited by Norling

Guardian Ambassador of Glenlivet
Bowmore's Inner Core
Friends of Laphroaig 356179

- Whisky is at its best ...when it's at its best!

Link to comment
Share on other sites

Glenmorangies "nya" Finealta. Riktigt bra å jag föll pladask för denna.:winner: Den ligger högt på in favoritlista.

 

Mycket vanilj å sötare, lite rökton finns men inget jämfört med Ardbeg å Islay-gänget. Snäll å väldigt behaglig å dricka.

Peter Granath

 

Glenmorangie collector

Link to comment
Share on other sites

Tack för all fina tips!

 

Känns som om man vill köpa allihopa och så blir det nog tillslut.

 

@Norling: Cragganmore12 har jag och kan bara instämma, den är finfin.

 

Old Pulteney och AnCnoc har jag sett nämnas, inte bara här, utan i en del andra trådar också. Så det får bli dessa till en början. Iofs. var det ju rätt "bra" pris på smörjan så det kanske slinker med ytterligare nån flarra. hehe

 

Såg när jag kollade igenom mina flaskor att jag var halvägs till nått som kallas "Six Classic Malts" och flarrorna som saknas är Glenkinchie 10 år, Talisker och Oban. Är det nått att stå efter eller är det bara försäljningstrix? Glenkinchie verkar ju vara en som passar in som mild och lättdrucken. Iaf. om man ska tro vad som skrivs på whiskyguiden.se?

 

EDIT. Provsmakade An Cnoc 12 igår. En sak är ju sann om denna iaf. och det är att den är väldigt mild och riktigt lättdrucken. Tipset om denna var klockren, rökiga Islay whisky's raka motsats, precis vad jag var ute efter. Det kanske inte blir en favorit i barskåpet men som allt annat så är det ju stunden och tillfället som gör det. Kan tänka mig att denna (prisvärda 339:-)whisky skulle passa utmärkt att avnjutas i bersån en sommardag.

Edited by Kastrullen
Link to comment
Share on other sites

EDIT. Provsmakade An Cnoc 12 igår. En sak är ju sann om denna iaf. och det är att den är väldigt mild och riktigt lättdrucken. Tipset om denna var klockren, rökiga Islay whisky's raka motsats, precis vad jag var ute efter. Det kanske inte blir en favorit i barskåpet men som allt annat så är det ju stunden och tillfället som gör det. Kan tänka mig att denna (prisvärda 339:-)whisky skulle passa utmärkt att avnjutas i bersån en sommardag.

 

Trevligt att du tyckte om AnCnoc:en, som jag skrivit förut så är det en av mina favoriter. Så nu har du bara att "beta vidare" :rolleyes: .

 

/MacLeod

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

Link to comment
Share on other sites

Ett annat tips kan ju vara att prova Clynelish. Standardmalten på 14 år är väldigt prisvärd (379kr) och sen reas just nu Clynelish Distillers Edition ut för 455kr. Den senare är betydligt sötare i smaken än den "vanliga" clynelishen

Henrik Sjöbeck, Malmö

Link to comment
Share on other sites

719 kronor, Glenlivet Dark Sherry

 

http://www.systembol...earchquery%252c

Rekommenderas!

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Glenmorangies "nya" Finealta. Riktigt bra å jag föll pladask för denna.:winner: Den ligger högt på in favoritlista.

 

Mycket vanilj å sötare, lite rökton finns men inget jämfört med Ardbeg å Islay-gänget. Snäll å väldigt behaglig å dricka.

 

 

Håller med till fullo. Snålvattnet rinner när jag tänker på den.

Omåttligt förtjust i Glenmorangie

 

 

Link to comment
Share on other sites

Glenlivet 16 Nadurra

 

Noll rök. Massor med härliga päron mums.

 

Köpt och testat!

(censurerat) i gatan, denna dricka ger en hår på bröstet. haha. Lukten bedrar en hel del, enligt den förväntar sig munnen en mild och rund smak men när man väl har zippat (har väl aldrig varit nått för att svänga mig med floskler men i detta fall så...) så är det som en bomb exploderar. Inte rökig, inte maltig vet inte riktigt vad, men (censurerat) vad jag gillar det!

 

 

719 kronor, Glenlivet Dark Sherry

 

http://www.systembol...earchquery%252c

Hämtade ut min pava idag och sprang hem med den efter jobbet för att prova. Ja, jag vet att det är måndag idag men jag kunde inte bärga mig. Betyg i siffror är jag fortfarande för okunnig för att sätta, men kan ju säga att jag har en ny favorit i barskåpet. Sweeeet winner.gif

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...