Jump to content
whiskyforum

Bowmore Darkest, Laimrig & Tempest


Peejay
 Share

Recommended Posts

Så där ja, nu har jag och Gunnar änteligen öppnat upp och provat Laimrig #2.

En av de bästa/värsta Bowmore provningarna någonsin i byhåla har nu genomförts (bästa iaf på en onsdagskväll i Borlänge maj månad 2011).

Vi kommer säkert nämna noter etc på alla övriga whiskyn senare, men nu gäller det i denna tråden denna Laimrig #2.

En whisky med formidabel balans mellan; massiv sherry, markant rök (i Bowmore mått) och en väldigt trevlig salt-söt-fruktighet. En riktig rackarns "rock n´roll" whisky med mycket kraft, balans och en eftersmak av rang. 90 välförtjänta poäng och hela 91 poäng när denna whisky har vattnats rejält (vattnats ner till nånstans 40-45% styrka).

Som Bowmore nörd är jag väldigt nöjd med denna andra utgåvan och känner ett visst lugn sprida sig, och jag kan nu lägga åt sidan alla dessa tveksamma tvivel som uppstått under de senaste två månaderna kring denna buteljering.

Låter ju lysande! :clap:

Köpte bara 2 st! Finns den kvar att köpa tro?! :blush:

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu har Laimrigen kommit även till mig.

En undran är hur det ligger till med Tempest batch#2, kommer den till sverige och när isåfall?

 

Funderar

/Björn G.

Björn Gustavsson

Stockholm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nu har Laimrigen kommit även till mig.

En undran är hur det ligger till med Tempest batch#2, kommer den till sverige och när isåfall?

 

Funderar

/Björn G.

 

 

Enligt SB i vintras så skulle INTE #2 komma till Sverige. Däremot #3 till sensommaren/hösten. :huh:

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

Enligt SB i vintras så skulle INTE #2 komma till Sverige. Däremot #3 till sensommaren/hösten. :huh:

 

 

Snabba puckar här! Synd på tvåan men man får väl hålla sig till 3an.

 

Tackar

/Björn G.

Björn Gustavsson

Stockholm

 

 

Link to comment
Share on other sites

Snabba puckar här! Synd på tvåan men man får väl hålla sig till 3an.

 

Tackar

/Björn G.

 

Jag har inte heller #2 (skäms på mej!), men den finns o få tag på i utlandet då. Personligen tar jag nog o fiskar efter både #2 och #3 sen....

 

 

 

Håller mej förtjust fast vid #1 och Laimrig än så länge! :wub:

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick hem mina

Bowmore Tempest Batch2

här i veckan.

Ska bli intresant att få testa den

 

Ps. tänkte inte på skattmasen, sorry :doh:

Edited by Merlinn

Friends of Laphroaig plot_nr: 382049

Ardbeg committee member.

Whiskyforum.se

 

Fatdelägare GrythyttanWhisky

 

Peter Forsman

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

...tänk på skattmasen,han kan ju tråla här på sidan o vips blir det strul ! :angry:

 

 

 

Även om det va en god tanke Merlinn!

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

...tänk på skattmasen,han kan ju tråla här på sidan o vips blir det strul ! :angry:

 

 

 

Även om det va en god tanke Merlinn!

 

Det finns flertalet trådar om whiskysitekurrar och whiskysiteellens som massor av folk skriver att dom köper. För att inte tala om WA och MOM-trådar. Storebrorsrädslan är väl inte alltid så befogad enligt mig...

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

Nä det är ju så sant iofs! Fast o andra sidan borde ju dubbelbeskattning va olagligt även det i EU tider......

 

 

 

grrr :angry:

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

Nä det är ju så sant iofs! Fast o andra sidan borde ju dubbelbeskattning va olagligt även det i EU tider......

 

 

 

grrr :angry:

 

 

Så sant :angry:

Friends of Laphroaig plot_nr: 382049

Ardbeg committee member.

Whiskyforum.se

 

Fatdelägare GrythyttanWhisky

 

Peter Forsman

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Så där ja, nu har jag och Gunnar änteligen öppnat upp och provat Laimrig #2.

En av de bästa/värsta Bowmore provningarna någonsin i byhåla har nu genomförts (bästa iaf på en onsdagskväll i Borlänge maj månad 2011).

Vi kommer säkert nämna noter etc på alla övriga whiskyn senare, men nu gäller det i denna tråden denna Laimrig #2.

En whisky med formidabel balans mellan; massiv sherry, markant rök (i Bowmore mått) och en väldigt trevlig salt-söt-fruktighet. En riktig rackarns "rock n´roll" whisky med mycket kraft, balans och en eftersmak av rang. 90 välförtjänta poäng och hela 91 poäng när denna whisky har vattnats rejält (vattnats ner till nånstans 40-45% styrka).

Som Bowmore nörd är jag väldigt nöjd med denna andra utgåvan och känner ett visst lugn sprida sig, och jag kan nu lägga åt sidan alla dessa tveksamma tvivel som uppstått under de senaste två månaderna kring denna buteljering.

 

En mycket minnesvärd provning som för Laimrigs del resulterade i att jag också har beställt en flaska!

 

Tack Magnus för en enastående provning och ett mycket trevligt sällskap.

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

En mycket minnesvärd provning som för Laimrigs del resulterade i att jag också har beställt en flaska!

 

Tack Magnus för en enastående provning och ett mycket trevligt sällskap.

Varsågod och tack själv du min gode.

En fantastisk provning kan man lugnt säga, och med 1988 Glasgow garden festival 10yo som kvällens stora skräll.

OCH.... nu kan vi än en gång konstatera att Bowmore från 60-70talet och de senaste "new range" buteljerna är bästa spriten från destilleriet.

Magnus O.Å.

SMAD Borlänge

Link to comment
Share on other sites

...tänk på skattmasen,han kan ju tråla här på sidan o vips blir det strul ! :angry:

 

 

 

Även om det va en god tanke Merlinn!

 

I´nt tro ja skattmasen tråla här, förresten vare int bengen som tråla,,, skämt åtsido, själv har jag en ganska relax inställning till att tipsa och skriva om var man kan hitta grejor, de flesta köper ju sitt på systembolaget men när det inte finns där så måste man ju ut och söka.

 

Själklart så skall man ju hålla igen lite men jag tycker att nivån på forumet är bra, kanske rent av gränsande till lite försiktig.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Två Laimrigs på WA.com nu.. 132 och 126 E i detta nu.. Ingen dålig förtjänst för att bara hämta ut dem i butiken och skicka ;)

 

Är det inte Laimrig batch1 som ligger

på WA. Den är inte bara att hämta ut.

Edited by Merlinn

Friends of Laphroaig plot_nr: 382049

Ardbeg committee member.

Whiskyforum.se

 

Fatdelägare GrythyttanWhisky

 

Peter Forsman

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Är det inte Laimrig batch1 som ligger

på WA. Den är inte bara att hämta ut.

 

Min uppfattning är att det är batch två. Det står XXXX/15000 och vad jag förstår kom inte batch ett i den upplagan.

 

//Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Två Laimrigs på WA.com nu.. 132 och 126 E i detta nu.. Ingen dålig förtjänst för att bara hämta ut dem i butiken och skicka ;)

 

Blir det en så jättebra förtjänst i slutändan efter fraktkostnader och WAs arvode?

Link to comment
Share on other sites

Blir det en så jättebra förtjänst i slutändan efter fraktkostnader och WAs arvode?

 

Kanske inte den bästa. Har inte riktigt bra kolla på vad de tar för förmedlningen. Men en liten hacka blir det nog ändå i slutändan. Inget jobb alls känns det som :)

Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning är att det är batch två. Det står XXXX/15000 och vad jag förstår kom inte batch ett i den upplagan.

 

//Fredrik

 

 

Det är batch 2 då den håller 54.4% & 15000 buteljer som det nämts, batch 1 var på 50.3% samt 4500 buteljer

Christoffer Green

Äldre Glendronach buteljeringar sökes!

Link to comment
Share on other sites

Öppnade Laimrig 2 igår! Och den skall inhandlas 1 till om den finns kvar! :rolleyes:

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...