Jump to content
whiskyforum

Whiskybank...


Recommended Posts

En undring

 

Hur hanterar man årtalet för Provenance serien.

Där har man destillerings/buteljerings år plus årstid?

Magnus Wärme

 

Alltid intresserad av äldre Highland Park och Longmorn

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 164
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En undring

 

Hur hanterar man årtalet för Provenance serien.

Där har man destillerings/buteljerings år plus årstid?

 

Menar du att man bara har år och månad? I så fall blir destilleringsdatum t.ex. 1979-01 samt buteljeringen 2010-12.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Menar du att man bara har år och månad? I så fall blir destilleringsdatum t.ex. 1979-01 samt buteljeringen 2010-12.

 

 

Nej på flaskan står det destillation Summer-1998 och bottled Spring-2010.

Magnus Wärme

 

Alltid intresserad av äldre Highland Park och Longmorn

Link to comment
Share on other sites

Nej på flaskan står det destillation Summer-1998 och bottled Spring-2010.

 

Hm, kunde man inte översatt det till en månad. typ:

 

 

Vår = 03

Sommar = 06

Höst = 09

Vinter = 12

 

Jag är öppen för förslag om ni har andra ideer. Det kanske blir missvisande att översätta det? Å andra sidan är sommar och vår väldigt luddigt i sig...g.gif

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Jag försöker använda mig av den nya funktionen sample sökes men det går inte bra. Allt fungerar som det ska fram tills jag ska spara då händer ingenting. Då man måste skriva något i raden för cl pris så skriver jag 0, kan det var felet?

Henrik Jonsson, Karlstad

 

---------------

 

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

 

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Link to comment
Share on other sites

Verkar inte funka att beställa från mig via Whiskybank.

Säger att dom får error.

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Ny version publicerad. En hel del buggar är rättade, så nu skall det gå bra att anmäla intresse på samples.

 

Nytt i denna version är möjlighet att lägga till bilder på produkterna, men använd inte funktionen ännu, då där tydligen är en bugg som gör att det inte fungerar.

(upptäckte den efter att versionen installerats på servern)

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Går det att klicka på en persons namn å se alla sampels den har? annars är det en funktion som jag skulle tycka vore bra

Johan Kjällgren
SMWS Medlem
Ardbeg Committee Member
Bowmore Inner Core member

Link to comment
Share on other sites

Jenz, en liten petitess: bourbon är felstavat (det står burbon) när man skall välja fattyp.

 

Hur lägger jag till en skotsk single malt? Jag saknar Craiglodge i listan.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Om man vill ändra en liten deltalj i ett eget sample så får man upp ett tomt fönster (efter att man valt "Klicka här för att ändra länkad produkt"). Varför inte ladda sidan med alla data så att jag kan justera det lilla jag vill. Nu verkar det som om jag måste skriva in allt på nytt, och det har man ju ingen lust med.

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Jenz, en liten petitess: bourbon är felstavat (det står burbon) när man skall välja fattyp.

 

Hur lägger jag till en skotsk single malt? Jag saknar Craiglodge i listan.

 

Fixat stavningen.

 

I dagsläget finns det ingen funktion för att lägga till nya destillerier. Jag har dock lagt till Craiglodge nu.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Om man vill ändra en liten deltalj i ett eget sample så får man upp ett tomt fönster (efter att man valt "Klicka här för att ändra länkad produkt"). Varför inte ladda sidan med alla data så att jag kan justera det lilla jag vill. Nu verkar det som om jag måste skriva in allt på nytt, och det har man ju ingen lust med.

 

Tror att jag måste börja med att förklara lite hur det här med länkad produkt fungerar. När du skapar en ny produkt läggs den till i en gemensam databas, där andra sen kan söka ifrån, och välja att länka till. Du kan länka till produkter som andra lagt upp, och tvärt om. Det betyder att om man skulle tillåta att alltid ändra produktinformationen, skulle det innebära ett fullständigt kaos till sist, där kanske 2 personer inte kommer överrens om hur informationen skall vara. Dessutom medför det att om andra länkat till en produkt och den sen ändras, kanske det inte längre är den produkten de länkade till från början.

 

Med det sagt, är det ett kärt problem hur man löser om ursprungsskaparen skrivit något fel när han skapade produkten från början. En lösning kan vara att man tillåter att ursprungsskaparen kan ändra produkten (under "Produkter" i menyn), så länge inte någon annan har länkat till produkten. Så fort någon annan länkat till den har de ju accepterat den information som finns angiven, och ändring är inte längre tillåten.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Tror att jag måste börja med att förklara lite hur det här med länkad produkt fungerar. När du skapar en ny produkt läggs den till i en gemensam databas, där andra sen kan söka ifrån, och välja att länka till. Du kan länka till produkter som andra lagt upp, och tvärt om. Det betyder att om man skulle tillåta att alltid ändra produktinformationen, skulle det innebära ett fullständigt kaos till sist, där kanske 2 personer inte kommer överrens om hur informationen skall vara. Dessutom medför det att om andra länkat till en produkt och den sen ändras, kanske det inte längre är den produkten de länkade till från början.

 

Med det sagt, är det ett kärt problem hur man löser om ursprungsskaparen skrivit något fel när han skapade produkten från början. En lösning kan vara att man tillåter att ursprungsskaparen kan ändra produkten (under "Produkter" i menyn), så länge inte någon annan har länkat till produkten. Så fort någon annan länkat till den har de ju accepterat den information som finns angiven, och ändring är inte längre tillåten.

Jag tror och hoppas att jag förstår detta med länkad produkt. Men jag själv skulle bara vara glad om jag eller annan rättade stavfel eller rättade annan sakuppgift. Jag ser inte problemet i att jag skulle vara länkad till en whisky som någon rättar eller lägger till mera info kring. Vi måste ju utgå från att alla är seriösa och nogranna med data och inte ändrar från t ex Lagavulin 16 år till Ardbeg Ten. I mitt fall så blir det ev. så att jag lägger upp en nästan identisk produkt med den jag redan lagt upp, men med lite mera info. Jag vet inte om det blir så bra i långa loppet.

 

Dock ser jag t ex ett problem i att någon t ex skriver att det rör sig om flaska nr 5 av 200. Min flaska kanske är nr 105 av 200. Kring sådant borde vi väl bara skriva 200 bottles och inga onödliga uppgifter kring exakta flasknummer (men det kanske systemet stoppar). Då kan det bli många specifka produkter i onödan.

 

Bra att du fixade stavfelet Jenz och lade till den specifika single malt'n från Loch Lomond Distillery, dvs i detta fall Craiglodge.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

När man går in på produkter och klickar på produktnamn, så man får dom i bokstavsordning, varför finns inte alla produkter med i den listan?, utan man måste gå in på sök för att få fram alla av ett visst märke.

Patrik Bengtsson

 

 

The Diurach, Isle of Jura

Friends of Laphroaig, plot 404230

Ardbeg Commitee

Link to comment
Share on other sites

När man går in på produkter och klickar på produktnamn, så man får dom i bokstavsordning, varför finns inte alla produkter med i den listan?, utan man måste gå in på sök för att få fram alla av ett visst märke.

 

Skulle prova att lägga in en bild på en produkt jag lagt upp, men kom precis på att det spelar ingen roll att man måste söka efter domdoh.gif

Patrik Bengtsson

 

 

The Diurach, Isle of Jura

Friends of Laphroaig, plot 404230

Ardbeg Commitee

Link to comment
Share on other sites

satt och kollade på lite samples, skicka intresseanmälan knappen är grå markerad på flertalet samples, fast jag vet jag inte klickat på den, så står det att man redan skickat intresseanmälan när man för muspekaren över

Patrik Bengtsson

 

 

The Diurach, Isle of Jura

Friends of Laphroaig, plot 404230

Ardbeg Commitee

Link to comment
Share on other sites

satt och kollade på lite samples, skicka intresseanmälan knappen är grå markerad på flertalet samples, fast jag vet jag inte klickat på den, så står det att man redan skickat intresseanmälan när man för muspekaren över

 

För att spara på resurser på servern och för att det skall gå fort att ladda sidan. De senaste 50 laddas i den listan som laddas initialt. När vi närmar oss en 1000 produkter är det rätt mycket data som skall laddas, och därför finns

denna initiala begränsning.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Jag tror och hoppas att jag förstår detta med länkad produkt. Men jag själv skulle bara vara glad om jag eller annan rättade stavfel eller rättade annan sakuppgift. Jag ser inte problemet i att jag skulle vara länkad till en whisky som någon rättar eller lägger till mera info kring. Vi måste ju utgå från att alla är seriösa och nogranna med data och inte ändrar från t ex Lagavulin 16 år till Ardbeg Ten. I mitt fall så blir det ev. så att jag lägger upp en nästan identisk produkt med den jag redan lagt upp, men med lite mera info. Jag vet inte om det blir så bra i långa loppet.

 

Dock ser jag t ex ett problem i att någon t ex skriver att det rör sig om flaska nr 5 av 200. Min flaska kanske är nr 105 av 200. Kring sådant borde vi väl bara skriva 200 bottles och inga onödliga uppgifter kring exakta flasknummer (men det kanske systemet stoppar). Då kan det bli många specifka produkter i onödan.

 

Bra att du fixade stavfelet Jenz och lade till den specifika single malt'n från Loch Lomond Distillery, dvs i detta fall Craiglodge.

 

Absolut skall det gå att ändra informationen. Jag kommer att införa den lösningen jag beskrev ovan.

 

Tillägg kommer också med antal flaskor, men att det är flaska x av 100 fyller ingen direkt funktion, så den informationen kommer jag att justera. Skall se om man kan få in den informationen någon annan stans.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

För att spara på resurser på servern och för att det skall gå fort att ladda sidan. De senaste 50 laddas i den listan som laddas initialt. När vi närmar oss en 1000 produkter är det rätt mycket data som skall laddas, och därför finns

denna initiala begränsning.

 

Ok, om du menar kategorin produkter?, fast då kvarstår frågan om när man går in på samples och paket, varför det inte går att skicka intresseanmälan på flertalet samples, för man muspekarn över skicka intresseanmälan så står det Du har redan skickat en intresseanmälan

Patrik Bengtsson

 

 

The Diurach, Isle of Jura

Friends of Laphroaig, plot 404230

Ardbeg Commitee

Link to comment
Share on other sites

fast då kvarstår frågan om när man går in på samples och paket, varför det inte går att skicka intresseanmälan på flertalet samples, för man muspekarn över skicka intresseanmälan så står det Du har redan skickat en intresseanmälan

 

Troligen en bugg. Skall felsöka detta under morgondagen.

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...