Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
Palmen

30-årig whisky

Recommended Posts

Snart är det dags att ta steget från att vara 20 till 30, i samband med detta kommer jag åka på en whiskyresa till skottland.

Min fråga är då om det är någon som har erfarenhet eller någon vetskap om man kan få en 30-årig whisky buteljerad åt sig?

Det jag är ute efter är att hitta någon whisky som är destillerad 1981 och sedan få den buteljerad på min födelsedag. Är detta ens möjligt? Vi kommer till Skottland 2 dagar efter att jag fyllt och planerar att ta oss från Edinburgh till Inverness och sedan vidare till Aberdeen för hemfärd 5 dagar senare. Vi har inte bestämt några destillerier ännu som ska besökas utan tanken är att ta dagarna som de kommer och besöka de ställen vi känner för under resans gång, enda stället som vi med största sannolikhet kan säga att vi ska besöka är MacAllan.

Övriga destillerier vi pratat om är Balblair, Dalmore, Aberlour, Balvenie (även Speyburn för att lämna tillbaka rävgiftet som vi köpte på systemet från deras destilleri). Som ni kanske förstår kommer vi hålla till runt Speyside så det är enbart dessa destillerier som är av intresse.

Tar tacksamt emot alla förslag och tips på hur jag ska gå till väga med detta önskemål.

Fredrik Palmqvist

Här kanske. Dock bara standard utbud.

http://www.gordonandmacphail.com/retailer/our-services.html

Edited by Phantom87

- Andreas Borg -
F.K.A - Phantom87

Oakii - Dryckesprovning & Utbildning

Mitt tips är att inte alls ta dagarna som de kommer utan planera dagarna och destilleribesöken väl. Kolla upp vilka som har öppet när och vilken typ av turer de erbjuder. Fem dagar går väldigt fort och särskilt om ni vill upp till norra högländerna (Dalmore, Balblair) behöver ni vara utan dötid. Planera också in några besök till trevliga butiker.

/Per

Snart är det dags att ta steget från att vara 20 till 30, i samband med detta kommer jag åka på en whiskyresa till skottland.

Min fråga är då om det är någon som har erfarenhet eller någon vetskap om man kan få en 30-årig whisky buteljerad åt sig?

Det jag är ute efter är att hitta någon whisky som är destillerad 1981 och sedan få den buteljerad på min födelsedag. Är detta ens möjligt? Vi kommer till Skottland 2 dagar efter att jag fyllt och planerar att ta oss från Edinburgh till Inverness och sedan vidare till Aberdeen för hemfärd 5 dagar senare. Vi har inte bestämt några destillerier ännu som ska besökas utan tanken är att ta dagarna som de kommer och besöka de ställen vi känner för under resans gång, enda stället som vi med största sannolikhet kan säga att vi ska besöka är MacAllan.

Övriga destillerier vi pratat om är Balblair, Dalmore, Aberlour, Balvenie (även Speyburn för att lämna tillbaka rävgiftet som vi köpte på systemet från deras destilleri). Som ni kanske förstår kommer vi hålla till runt Speyside så det är enbart dessa destillerier som är av intresse.

Tar tacksamt emot alla förslag och tips på hur jag ska gå till väga med detta önskemål.

Per Erixon

Sunnersta

Ett besök på Aberlour kan verkligen rekommenderas! Mycket trevlig tur på destilleriet.

Edited by Jofa

Robert Johansson

Ardbeg committee member

SMWS member

Fatägare Bergslagens Destilleri

The Kilchoman Club

Du är inte ensam. Blir själv 30 i augusti och jag har likadana planer på att få tag i en jämnårig malt!

// Henric

Henric Madsen

henric.madsen@gmail.com

Styrelseledamot i SMAD (www.smad.se)

Ardbeg Committee Member and Bowmore Inner Core member, Friend of Laphroaig and Guardian of The Glenlivet even Bunnahabhain Explorer and, belivie or not, Custodian. of The Dalmore

Söker efter samples från 1981. Helst från 1 augusti 1981!

Mitt tips är att inte alls ta dagarna som de kommer utan planera dagarna och destilleribesöken väl. Kolla upp vilka som har öppet när och vilken typ av turer de erbjuder. Fem dagar går väldigt fort och särskilt om ni vill upp till norra högländerna (Dalmore, Balblair) behöver ni vara utan dötid. Planera också in några besök till trevliga butiker.

/Per

Vi kommer inte helt åka utan en plan för vad som ska göras, det är bara det att vi vill kunna ta delar av resan så som den kommer och inte ha ett tidsschema vi måste följa. Känner vi för att stanna i en stad för att ta lunch så gör vi det, istället för att jäkta till något ställe vi sett ut på förhand.

Dag 1 hämtar vi hyrbilen i Edinburgh och drar direkt upp emot Inverness, om vi kommer hela vägen eller stannar på vägen (Aviemore kanske) låter vi vara osagt.

Dag 2 i området omkring Inverness, tur på Loch Ness någon gång under dagen

Dag 3 Eventuellt Dalmore/Balblair och sen vidare mot Elgin

Dag 4 Ner mot Dufftown och ta några destillerier på vägen

Dag 5 Kommer att vara resa mot Aberdeen där vi avslutar på lördagskvällen, möjligt att vi tar en sväng förbi BrewDog bryggeriet på vägen dit.

Dag 6 Flyger hem på eftermiddagen från Aberdeen

Det kommer inte bli enbart whiskybesök, vi är alla rätt nya på detta och att gå på 5 guideade turer är inget vi är ute efter, däremot gärna flertalet smakprov.

I och med att majoriteten av dagarna är veckodagar så har destillerierna öppet, det är bara helger (vad jag sett) som vissa har stängt.

Hur vi lägger upp resan är jag inte orolig för, vi har gjort liknande resor i 10 års tid snart och det har alltid fungerat bra att inte planera allt för mycket på förhand.

Det som kan bli svårt är att få tag på en 30-årig whisky till mig själv, därav denna tråden.

Fredrik Palmqvist

Mycket trevlig tur det där! Vet inte hur det är nu,men för 1½ år sen va man tvungen o maila Balblair innan man kom dit.(för att gå turen då alltså!) Så den missade vi givetvis! men det blir en annan gång kan ja sä'.

Jögge - WMW

Owner of a grästufva on Islay.

Det är inte helt ovanligt att destillerierna har fat man får tappa ur själv, men att det skulle vara 30-årigt är nog i princip bara att glömma.

De flesta fat ligger ju oskattade dessutom, så det är rätt mycket pappersjobb att skatta ut en flaska ur ett fat.

[Att något destilleri skulle tappa upp en flaska i smyg och lura skattemyndigheten på den "angers share:n" för att sedan sälja svart tror jag inte riktigt på - om man inte är kompis med någon i destilleriets ledning :-) ]

Det man kunde göra är att se om Duncan Taylor (QuaterCask.com) har någon Octave från -81 som de har lust att tappa den dagen. Men då står man ju där med minst 70 flaskor :-)

Däremot kan du ju åka runt till destillerier på din fördelsedag och tappa upp egna flaskor (benromach, aberlour, glenfiddich, glendronach vet jag) som i vart fall har exakt rätt tappdag :-)

GBG

GWS #3

Däremot kan du ju åka runt till destillerier på din fördelsedag och tappa upp egna flaskor (benromach, aberlour, glenfiddich, glendronach vet jag) som i vart fall har exakt rätt tappdag :-)

GlenMoray (utanför Elgin) har också självtappning. Du behöver inte gå touren för det utan kan hälla upp direkt i shopen.

Martin Eriksson

Nu fyller jag ju år innan vi kommer till Skottland så det blir svårt att tappa upp själv på rätt dag. Men någon/några egna tappningar blir det säkert från resan skulle jag tippa på.

Vi har rätt bra koll på vad som gäller för visningar på olika destillerier, iom att inget kommer vara skrivet i sten så får vi nog se hur det ser ut när det börjar närma sig. Vi är ju mest intresserade av att testa olika sorters whisky, inte lika intresserade av själva turen på destilleriet.

Verkar i alla fall som om detta projekt kommer bli lika svårt om inte svårare än vad jag trodde. Huvudsaken är att jag får med mig 1 flaska hem som är 30 år. Om den är från 1981 och tappad 2011 är det väl bonus kanske.

Fredrik Palmqvist

Sannolikheten att hitta whisky destillerade 1981 och buteljerade 2011 ökar ju alltmer året går, dvs enkel logik. Men sedan är det även så, tycker jag mig se, att flest buteljeringar sker på hösten vilket även det kan vara försvårande för dig. Att hitta rätt dag är rena rama turen och få förunnade.

Du skulle kanske annars leta efter whisky som är destillerad 1981 (men då yngre än de 30), och där så nära din födelsdag som möjligt (dvs att whiskyn och du fötts ungefär samtidigt). Samma månad är ju inte heller så illa, eller hur. Ett annat sätt är att vänta med ditt inköp av 1981/2011 tills hösten/vintern kommer, då ju chanserna att hitta ganska rätt blir lite större.

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Det är inte helt ovanligt att destillerierna har fat man får tappa ur själv, men att det skulle vara 30-årigt är nog i princip bara att glömma.

De flesta fat ligger ju oskattade dessutom, så det är rätt mycket pappersjobb att skatta ut en flaska ur ett fat.

[Att något destilleri skulle tappa upp en flaska i smyg och lura skattemyndigheten på den "angers share:n" för att sedan sälja svart tror jag inte riktigt på - om man inte är kompis med någon i destilleriets ledning :-) ]

Det man kunde göra är att se om Duncan Taylor (QuaterCask.com) har någon Octave från -81 som de har lust att tappa den dagen. Men då står man ju där med minst 70 flaskor :-)

Hmm...Vilken tur att man är född den 4 Nov -64, det hade blivit skapligt dyrt med en bowmore black som är från 5 nov -64 ;)

bola.......

mc.gif

Bosse Fagerman.