Jump to content
whiskyforum

Ardbeg Uigeadail eller Corryvreckan?


Muyfa666
 Share

Recommended Posts

Ja, titeln säger väl allt?

 

Jag ska har tänkt inhandla en av dessa två till min födelsedag och undrar helt enkelt vilken majoriteten av er rekommenderar, och gärna varför.

 

Om det är till någon som helst nytta så tänkte jag snabbt dra vilka rökiga whisky jag druckit och vilka jag gillar mest.

 

 

 

 

-Laphroaig 10

 

-"Vanlig" Ardbeg (10?)

 

-"Vanlig" Bowmore (12?)

 

-Caol Ila 12

 

-Lagavulin 16

 

 

 

 

Jag har skrivit upp dem i den ordning jag rankar dem. Några kommentarer? Jag vill egentligen bara ha kommentarer om de 2 sorter jag frågar om, men om det finns tips om andra i ungefär samma prisklass så tar jag tacksamt emot det. Gärna bara sånt som bolaget kan få tag i enkelt.

 

Laphroaig Quarter Cask och Bowmore Enigma är redan på "g", så skippa dem. Inte samma klass kanske, men jag bara säger...

 

 

Ola Andersson

Link to comment
Share on other sites

Det är så klart en smaksak, men jag föredrar helt klart Uigeadail. Båda är trevliga men jag föredrar helt enkelt bidraget från sherryfaten. Uigeadail tycker jag är bland det mest prisvärda Ardbeg släppt nånsin... :clap:

 

MEN, med tanke på din lista så borde du kanske ta en funderare på om du inte skulle satsat på Laphroaig 10CS (Artnr 86545 på systemet). Klart bättre än vanliga 10-åringen som du har överst på din lista!

Edited by Honken

Henrik Sjöbeck, Malmö

Link to comment
Share on other sites

Det är så klart en smaksak, men jag föredrar helt klart Uigeadail. Båda är trevliga men jag föredrar helt enkelt bidraget från sherryfaten. Uigeadail tycker jag är bland det mest prisvärda Ardbeg släppt nånsin... :clap:

 

MEN, med tanke på din lista så borde du kanske ta en funderare på om du inte skulle satsat på Laphroaig 10CS (Artnr 86545 på systemet). Klart bättre än vanliga 10-åringen som du har överst på din lista!

 

Ojdå, den visste jag inte ens om! Låter ju toppen, plus till och med lite billigare.

 

Nu blev det väldigt svårt. Jag lägger till denna på önskelistan.

 

Men alltså Uigeadail framför Corrywreckan då?

 

 

Ola Andersson

Link to comment
Share on other sites

Håller med Honken. Uigeadail framför Corryvreckan. Jag tycker båda dessa är bra standardmalter. Det är är möjligt att det är de tidiga releaserna av Uigeadail som gör att den känns snäppet bättre.

 

Laphroaig CS långt bättre än QC'n.

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Jag går emot strömmen och säger corryvreckan. Båda är riktigt bra men jag har prövat dem samtidigt vid ett flertal tillfällen och corryvreckan är alltid snäppet bättre hos mig. Men mitt råd är följande, köp båda.

Henrik Jonsson, Karlstad

 

---------------

 

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

 

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att båda är bra, men jag måste ändå säga att Uigeadail är ett par poäng bättre.

 

Så om du ska köpa någon, köp: Laphroaig 10 CS :whistling: (Riktigt bra och sjukt prisvärd)

- Andreas Borg -
F.K.A - Phantom87

Oakii - Dryckesprovning & Utbildning

Link to comment
Share on other sites

Håller med Honken. Uigeadail framför Corryvreckan. Jag tycker båda dessa är bra standardmalter. Det är är möjligt att det är de tidiga releaserna av Uigeadail som gör att den känns snäppet bättre.

 

Laphroaig CS långt bättre än QC'n.

 

 

Jag håller med Honken och HW klockrent! Jag jämförde Corryn mot Ugglan i fredags (båda har varit öppnade några månader,men lite tagit ur pavorna dock!)...Ugglan ÄR bättre i min trut! Laffe CS' e' grym!!!

 

så lite huvudbry där då kanske....men kanske läge o köpa alla 3! :whistling:

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller nog Ugglan som den bättre av de två men det är mycket tätt emellan.

 

Lite off-topic:

Den nya Corryn som släpptes på bolaget...Är det samma batch som senast alltså L9 eller är det

L10 nu?

Anders Fohlström

Link to comment
Share on other sites

Ok, det känns ganska spikat då...

 

Det blir Ardbeg Uigeadail, sen åker morsan till Calle's om 2 veckor, då tar hon hem Bowmore Enigma och Laphroaig CS. Corrywreckan vigs till senare tider i livet. Funkar detta tror ni? :-)

 

 

 

 

 

Ola Andersson

Link to comment
Share on other sites

Ok, det känns ganska spikat då...

 

Det blir Ardbeg Uigeadail, sen åker morsan till Calle's om 2 veckor, då tar hon hem Bowmore Enigma och Laphroaig CS. Corrywreckan vigs till senare tider i livet. Funkar detta tror ni? :-)

 

 

 

 

 

 

 

Hejsan!

 

har du provat Enigman förut? Jag tycker den är mer sherrybetonad än dom andra du har räknat upp, men gillar du det så är den ett kanonköp

med tanke på priset

Anders Fohlström

Link to comment
Share on other sites

Baserat på vilka du gillar mest skulle jag också säga Laphroaig 10 CS, men jag är säker på att du skulle gilla de andra med. Uigeadail är ju den som är längst ifrån de andra i smak, men det kan ja vara bra också.. Annars håller jag med Zarkov, Whiskybanken är din bäste vän när det gäller att prova olika sorter :whistling:

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt bara provat den vanliga Bowmore som finns på bolaget. Den tyckte jag väldigt mycket om. Dock var det den allra första rökiga whiskyn jag smakade i livet, så kanske minns jag den som bättre än den egentligen var.

 

Dock har jag fått för mig att jag gärna villa smaka en Enigma. Jag har ganska begränsad budget den här gången, och vill inte blacka stackars more för mycket heller.

 

Men vad sägs om Bowmore Cask Strength då? Den finns med på Calle's. Kan den vara ett bättre val än Enigma?

 

 

Ola Andersson

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt bara provat den vanliga Bowmore som finns på bolaget. Den tyckte jag väldigt mycket om. Dock var det den allra första rökiga whiskyn jag smakade i livet, så kanske minns jag den som bättre än den egentligen var.

 

Dock har jag fått för mig att jag gärna villa smaka en Enigma. Jag har ganska begränsad budget den här gången, och vill inte blacka stackars more för mycket heller.

 

Men vad sägs om Bowmore Cask Strength då? Den finns med på Calle's. Kan den vara ett bättre val än Enigma?

 

 

 

 

Tyvärr har jag inte smakat Bowmore CS men gissar att dom är ganska olika med tanke på att enigman inte är så rökig som den vanliga 12an.

Enigman är ju otroligt god för sitt pris enligt min trut..

Anders Fohlström

Link to comment
Share on other sites

Corryvreckan är min absoluta favorit från Ardbeg och en av de bästa whiskies som finns på marknaden just nu. Dessutom kommer den inte finnas på hyllorna hur länge som helst.

 

Mitt tips: köp Corryvreckan först, och om du fortfarande är sugen på att utöka whiskyhyllan är Uigeadail en riktigt bra whisky också.

Ingen eld utan rök sedan 2010 | peat.se

Vi smakar rökig whisky och spännande fatförädlingar. Emellanåt försöker vi hinna med annat intressant i whisk(e)y-världen.

Ardbeg | Balvenie | Bowmore | Bruichladdich | Glenfarclas | Glenlivet | Glenmorangie | Highland Park | Jura | Laphroaig | Springbank

Link to comment
Share on other sites

Corryvreckan är min absoluta favorit från Ardbeg och en av de bästa whiskies som finns på marknaden just nu. Dessutom kommer den inte finnas på hyllorna hur länge som helst.

 

Mitt tips: köp Corryvreckan först, och om du fortfarande är sugen på att utöka whiskyhyllan är Uigeadail en riktigt bra whisky också.

 

Corryn kom just in i Systembolagets nyhetssortiment och skall därmed finnas i minst ett år (ev längre om den säljer tillräckligt bra för att övergå i fasta sortimentet). Det är mao ingen större stress.

Link to comment
Share on other sites

Corryvreckan är min absoluta favorit från Ardbeg och en av de bästa whiskies som finns på marknaden just nu. Dessutom kommer den inte finnas på hyllorna hur länge som helst.

 

Mitt tips: köp Corryvreckan först, och om du fortfarande är sugen på att utöka whiskyhyllan är Uigeadail en riktigt bra whisky också.

 

 

Corryn kom just in i Systembolagets nyhetssortiment och skall därmed finnas i minst ett år (ev längre om den säljer tillräckligt bra för att övergå i fasta sortimentet). Det är mao ingen större stress.

 

Jag valde faktiskt Corryvreckan nu i första hand, mest pga att den är tillfällig. Jag vet att det inte innebär att den blir svår att få tag i, men varför inte börja med den? Om sen Uigeadail är bättre så blir ju båda en postiv upplevelse.

 

 

Det blir en Uigeadail också innan sommaren, så har jag fått prova båda. :-)

 

 

Ola Andersson

Link to comment
Share on other sites

Corryn kom just in i Systembolagets nyhetssortiment och skall därmed finnas i minst ett år (ev längre om den säljer tillräckligt bra för att övergå i fasta sortimentet). Det är mao ingen större stress.

 

Det gjorde den förra året också... och tog slut. :)

Ingen eld utan rök sedan 2010 | peat.se

Vi smakar rökig whisky och spännande fatförädlingar. Emellanåt försöker vi hinna med annat intressant i whisk(e)y-världen.

Ardbeg | Balvenie | Bowmore | Bruichladdich | Glenfarclas | Glenlivet | Glenmorangie | Highland Park | Jura | Laphroaig | Springbank

Link to comment
Share on other sites

Det gjorde den förra året också... och tog slut. :)

 

Nej, det var en småpartilansering (1 dec 2009) och då säljer SB bara de flaskor man köpt in till lanseringen och inga fler, även om de sålt slut första dagen. Vid nyhetslanseringarna i april och oktober är det leverantörerna som är ansvariga för att lagerhålla varorna det kommande året och butikerna köper in nya flaskor allt eftersom. Om en vara sedan sålt tillräckligt bra under det första året kan den kvalificera sig till det fasta sortimentet (även där är det leverantörens ansvar att lagerhålla den).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nej, det var en småpartilansering (1 dec 2009) och då säljer SB bara de flaskor man köpt in till lanseringen och inga fler, även om de sålt slut första dagen. Vid nyhetslanseringarna i april och oktober är det leverantörerna som är ansvariga för att lagerhålla varorna det kommande året och butikerna köper in nya flaskor allt eftersom. Om en vara sedan sålt tillräckligt bra under det första året kan den kvalificera sig till det fasta sortimentet (även där är det leverantörens ansvar att lagerhålla den).

 

Tack för korrigeringen. Ingen är gladare än jag om det är så! ;)

Ingen eld utan rök sedan 2010 | peat.se

Vi smakar rökig whisky och spännande fatförädlingar. Emellanåt försöker vi hinna med annat intressant i whisk(e)y-världen.

Ardbeg | Balvenie | Bowmore | Bruichladdich | Glenfarclas | Glenlivet | Glenmorangie | Highland Park | Jura | Laphroaig | Springbank

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tänkte bara återkomma som hastigast och delge mitt ömdöme;

 

Corryvreckan är bättre än Uigeadail enligt min smak. Till och med betydligt bättre. I den mån plånboken tillåter kommer jag alltid att ha en Corryvreckan i hyllan från och med nu.

 

 

Ola Andersson

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...