Jump to content
whiskyforum

Cask Strength


Recommended Posts

Testade precis en Bowmore CS och det var som att få en box på nosen. Blev nästan lokalbedövad i munnen. Jag kände direkt att outspädd CS är alldeles för starkt för mig (tills jag vant mig iaf).

 

Dock finns det flera stara krabater som jag väldigt gärna vill smaka, typ Corrywreckan, Uigeadail och a'bunadh, men man vill ju inte vattenskada dem för mycket heller.

 

Ska jag bara ha lite lagom vatten tills jag tycker det smakar som jag vill, eller finns det några generella rekommendationer?

 

 

Ola Andersson

Link to comment
Share on other sites

Snabb martin hann först! :doh:

Du bestämmer vad du vill ha för styrka!

Tänk på att 50% eller starkare bedövar smaklökarne litegrann.

Men ibland får man ta det som det serveras för att det blir sämre när man vattnar.

Det handlar om du vill analysera eller njuta.

basbear

Edited by basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Att skvimpa i lite vatten i sin whisky är inget ovanligt och absolut inget att skämmas över. Var och en provar eller njuter

av sin whisky på sitt sätt, och varje whisky kräver sin egen mängd med mer, mindre eller inget vatten alls.

Det är helt upp till dig som ska dricka den.

Var försiktig bara, övervattnad whisky blir lätt som avslagen öl...:doh:

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par flaskor på Cask Strength som är på 42,6% .... :wub:

/Björn Andersson (87 down, 36 to go) (-3 @ 2006-10-25)

Whisky Society Skåne - founding member

SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

Aldrig i livet - den är sensationell som den är. 42årig Tomatin (Part Nan Angelen)

/Björn Andersson (87 down, 36 to go) (-3 @ 2006-10-25)

Whisky Society Skåne - founding member

SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

Ska jag bara ha lite lagom vatten tills jag tycker det smakar som jag vill, eller finns det några generella rekommendationer?

 

 

Det här är en känd orsak till despyt whiskyprovare emellan. Det finns de som förespråkar att whiskyn skall vara omkring 46% och de som vill prova den som så naturlig som möjligt.

 

Själv tycker jag det är löjligt att köpa en whisky på fatstyrka och sedan vattna ur den. Det finns en anledning att olika whisky levereras på olika styrka, master blendern tyckte med stor sannolikhet att den passade i det formatet. Det kan självklart vara intressant att hitta nya doft- och smakupplevelser som är lättare att identifiera vid lägre alkoholhalt, men alkoholen är också en stor bidragande faktor till doft och smak, speciellt i bättre alkoholstarka utgåvor som Ardbeg Corryvreckan, Bruichladdich Black art eller Port Charlotte PC6.

 

Därför är mitt tips att alltid prova på den styrka som erbjuds ur flaskan först, sedan prova med lite vatten (det behövs inte mycket för att ändra smakbilderna fullständigt), och sedan prova på normal styrka igen för att se vad du uppskattar bäst. Lyssna inte på någon erfaren whiskyprovares exeperttips, utan skaffa en egen åsikt. Det kan vara ganska intressant att vattna ner whisky till omkring 20% för att hitta grundsmakerna, men sällan särskilt njutbart.

 

Oavsett vad du kommer fram till kan jag berätta att det är en vanesak för smaklökarna att identifiera smaker i whisky med högre alkoholhalt. Upp till omkring 60% är absolut inte ett problem om du har whiskyn i munnen 5-10 sekunder. Dessutom blandas whiskyn naturligt ut i munnen eftersom du kommer salivera, då märker du på ett helt nytt sätt hur whiskyn förändras.

Ingen eld utan rök sedan 2010 | peat.se

Vi smakar rökig whisky och spännande fatförädlingar. Emellanåt försöker vi hinna med annat intressant i whisk(e)y-världen.

Ardbeg | Balvenie | Bowmore | Bruichladdich | Glenfarclas | Glenlivet | Glenmorangie | Highland Park | Jura | Laphroaig | Springbank

Link to comment
Share on other sites

Det här med vatten eller ej i whiskyn är ett känsligt och ofta diskuterat ämne. Ni har väl hört den irländska devisen "Never steal another man's wife - never water another man's whisky" :)

 

Jag vattnar mycket sällan whiskyn, för smakens skull. Däremot kan det ske lite oftare för doftandet, för att få den att lyfta. Ta små sippar och "vattna" munnen ibland. Det är mina tips. Är det ändå brännande så späder du dig försiktigt fram, och det gäller som sagt speciellet rökig whisky.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Det här är en känd orsak till despyt whiskyprovare emellan. Det finns de som förespråkar att whiskyn skall vara omkring 46% och de som vill prova den som så naturlig som möjligt.

 

Själv tycker jag det är löjligt att köpa en whisky på fatstyrka och sedan vattna ur den. Det finns en anledning att olika whisky levereras på olika styrka, master blendern tyckte med stor sannolikhet att den passade i det formatet. Det kan självklart vara intressant att hitta nya doft- och smakupplevelser som är lättare att identifiera vid lägre alkoholhalt, men alkoholen är också en stor bidragande faktor till doft och smak, speciellt i bättre alkoholstarka utgåvor som Ardbeg Corryvreckan, Bruichladdich Black art eller Port Charlotte PC6.

 

Därför är mitt tips att alltid prova på den styrka som erbjuds ur flaskan först, sedan prova med lite vatten (det behövs inte mycket för att ändra smakbilderna fullständigt), och sedan prova på normal styrka igen för att se vad du uppskattar bäst. Lyssna inte på någon erfaren whiskyprovares exeperttips, utan skaffa en egen åsikt. Det kan vara ganska intressant att vattna ner whisky till omkring 20% för att hitta grundsmakerna, men sällan särskilt njutbart.

 

Oavsett vad du kommer fram till kan jag berätta att det är en vanesak för smaklökarna att identifiera smaker i whisky med högre alkoholhalt. Upp till omkring 60% är absolut inte ett problem om du har whiskyn i munnen 5-10 sekunder. Dessutom blandas whiskyn naturligt ut i munnen eftersom du kommer salivera, då märker du på ett helt nytt sätt hur whiskyn förändras.

 

Jag vänder mig starkt emot ditt påstående om att det är löjligt att köpa en whisky på fatstyrka och sedan vattna ur den, det mest optimala är fatstark whisky, sedan är det upp till var och en att skvätta i sin dos vatten eller avstå.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

in min drömvärld skulle all whisky säljas fatstark :rolleyes: sedan vattnas det efter behag (några droppar räcker oftast vid njutning för min del, en del whisky kräver som sagt mer för att öppna upp).

 

Nu är det ofta någon "dåre" som vattnat ner den till 40% och tillsatt färgämnen för att sälja så mycket som möjligt (som sagt dåre i mina ögon, men trots allt går allt ut på att tjäna pengar, och de flesta som köper whisky vill ha den nervattnad och med vacker tillsatt färg).

Martin Sandberg

Link to comment
Share on other sites

Det är väl bara bra om den ligger på 60% på flaskan och den smakat bäst vid 46... då får man ju ut mer. :winner:

/Björn Andersson (87 down, 36 to go) (-3 @ 2006-10-25)

Whisky Society Skåne - founding member

SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

Jag vänder mig starkt emot ditt påstående om att det är löjligt att köpa en whisky på fatstyrka och sedan vattna ur den, det mest optimala är fatstark whisky, sedan är det upp till var och en att skvätta i sin dos vatten eller avstå.

 

 

WORD!

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

Jag vänder mig starkt emot ditt påstående om att det är löjligt att köpa en whisky på fatstyrka och sedan vattna ur den, det mest optimala är fatstark whisky, sedan är det upp till var och en att skvätta i sin dos vatten eller avstå.

 

Det var därför jag inledde med: "Det här är en känd orsak till despyt whiskyprovare emellan." Jag tycker som sagt att det går mycket bra att dricka fatstyrka utan att blanda ut den. Ibland provar jag med lite vatten för doftens skull, men nästan aldrig tycker jag att smaken blir bättre av spädning. Det här är en åsikt som man bör utveckla själv, utan att bli lärd det perfekta svaret (eftersom det inte finns).

 

En mindre viktig anledning att inte blanda ut whiskyn är att ditt kranvatten knappast har samma naturliga kvalitet som den lokala källan, även om det påverkar mycket litet doft/smakmässigt. Den här anledningen är så otroligt liten att jag nästan ångrar att jag skrev den, eftersom folk kommer svara med upprörda åsikter. :)

Det här med vatten eller ej i whiskyn är ett känsligt och ofta diskuterat ämne. Ni har väl hört den irländska devisen "Never steal another man's wife - never water another man's whisky" :)

 

Jag vattnar mycket sällan whiskyn, för smakens skull. Däremot kan det ske lite oftare för doftandet, för att få den att lyfta. Ta små sippar och "vattna" munnen ibland. Det är mina tips. Är det ändå brännande så späder du dig försiktigt fram, och det gäller som sagt speciellet rökig whisky.

 

Det här tycker jag är det bästa tipset hittills i tråden. Med ett tunt skikt vatten på tungan kan det vara lättare att känna smakerna utan att få en bedövande effekt av alkoholhalten.

 

Det finns förresten fler gamla talesätt som benämner det här fenomenet. Ett skotskt talar mot mig fullständigt: "Whisky är saft, som skall spädas!"

Ingen eld utan rök sedan 2010 | peat.se

Vi smakar rökig whisky och spännande fatförädlingar. Emellanåt försöker vi hinna med annat intressant i whisk(e)y-världen.

Ardbeg | Balvenie | Bowmore | Bruichladdich | Glenfarclas | Glenlivet | Glenmorangie | Highland Park | Jura | Laphroaig | Springbank

Link to comment
Share on other sites

Tror jag skrivet den här historien tidigare. Jag träffade en gammal man (ca 85 år) i Wick tror det var 1983. Han sa så här ungefär:

Förr drack vi whiskyn direkt från tunnan, sen spädde dom snåla j-vlarna ut den till 43%, och nu vill dom att man ska slå vatten i den också, nä fy f-n :whistling:

Slainte mhath

Lasse Holm

Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket för alla åsikter. Jag har faktiskt druckit min Bowmore både ren och utspädd i helgen, och det hela verkar vara en vanesak. Plus att dagshumöret spelar in.

 

Dock får jag säga att Bowmore CS inte hör till det bättre jag druckit. Jag testade en Laphroaig CS i helgen och den är mycket bättre. Bowmore är helt enkelt inte i samma liga.

 

Jag kommer garanterat att köpa fler CS nu när jag vant mig lite. Uigeadail, Corrywreckan och a'bunadh ska definitivt handlas in. :-)

 

 

Ola Andersson

Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket för alla åsikter. Jag har faktiskt druckit min Bowmore både ren och utspädd i helgen, och det hela verkar vara en vanesak. Plus att dagshumöret spelar in.

 

Dock får jag säga att Bowmore CS inte hör till det bättre jag druckit. Jag testade en Laphroaig CS i helgen och den är mycket bättre. Bowmore är helt enkelt inte i samma liga.

 

Jag kommer garanterat att köpa fler CS nu när jag vant mig lite. Uigeadail, Corrywreckan och a'bunadh ska definitivt handlas in. :-)

 

 

Om du vill ge Bowmore en chans till på fatstyrka kan jag rekommendera Bowmore Laimrig, medan den finns kvar i beställningssortimentet: http://peat.se/2011/...a-gangen-gillt/

 

I övrigt finns det massvis med spännande whisky på fatstyrka att prova. Laphroaig Cask Strength, som du nämnde hör till de bättre utgåvorna på fatstyrka. Ardbeg Corryvreckan är en stor favorit i många kategorier. Om du vill prova fruktiga uttryck kan jag rekommendera att prova Glenlivet Nadurra-serien och om du känner dig redo för lite experimentell whisky så är Bruichladdich Black Art en riktig höjdare.

Edited by tauril

Ingen eld utan rök sedan 2010 | peat.se

Vi smakar rökig whisky och spännande fatförädlingar. Emellanåt försöker vi hinna med annat intressant i whisk(e)y-världen.

Ardbeg | Balvenie | Bowmore | Bruichladdich | Glenfarclas | Glenlivet | Glenmorangie | Highland Park | Jura | Laphroaig | Springbank

Link to comment
Share on other sites

Den enda generella rekommendationen är att prova sig fram med att köra rent, resp. med varierande mängd vatten, man hittar snart sin egen melodi och den lär även med all säkerhet förändras genom åren, när jag provar starkare whisky brukar jag dricka en skvätt vatten samt skölja munnen, det fungerar bra för mig, det är ett kontrollerat sätt att späda whiskyn något, det finns även de som sparar en sipp vatten i munnen när de provar stark whisky samt de som aldrig tänker tanken på att späda whiskyn, det är bara att hämta inspiration och prova sig fram.

 

Egentligen vill jag inte såga den romantiska föreställningen om att destillerierna använder sin egen källa till att späda sin whisky innan buteljering, men jag känner mig tvungen att dra fram lite fakta.

 

Faktum är att nästan all whisky skeppas i tank till buteljeringsanläggningar där den späds med kommunalt kranvatten innan den buteljeras, visserligen avmineraliserat men likafullt kommunalt kranvatten.

 

Springbank ( kommunal vattenreservoar ), Glenfiddich, Balvenie, Bruichladdich ( egen källa ) Kilchoman ( egen källa men vet inte om de späder whiskyn med det vattnet ) buteljerar själva ( har säkert glömt någon ) men sen är det bortlejt av de övriga.

 

Att ditt kranvatten inte skulle duga till att vattna din whisky är helt beroende av vilken kvalitet du har på ditt kranvatten, smakar vattnet ok då kan du vattna din whisky med det.

 

Don´t shoot me, i´m only the messenger.

Edited by whiskystore

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Tror jag skrivet den här historien tidigare. Jag träffade en gammal man (ca 85 år) i Wick tror det var 1983. Han sa så här ungefär:

Förr drack vi whiskyn direkt från tunnan, sen spädde dom snåla j-vlarna ut den till 43%, och nu vill dom att man ska slå vatten i den också, nä fy f-n :whistling:

:winner::clap:

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...