Jump to content
whiskyforum

The Whisky Exchange


TheCaptain
 Share

Recommended Posts

hallå hallå, jag har inte sett någon tråd som handlar om denna sida. rätta mig gärna om jag har fel!

Jag undrar om det är någon som vet hur det funkar nu för tiden?

såg i någon gammal tråd att man bara kunde beställa till Danmark? är det fortfarande så?

och någon som vet hur det fungerar med skatt eller?

dom har ju rejält fina saker där om jag får säga det själv

 

tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

hallå hallå, jag har inte sett någon tråd som handlar om denna sida. rätta mig gärna om jag har fel!

Jag undrar om det är någon som vet hur det funkar nu för tiden?

såg i någon gammal tråd att man bara kunde beställa till Danmark? är det fortfarande så?

och någon som vet hur det fungerar med skatt eller?

dom har ju rejält fina saker där om jag får säga det själv

 

tack på förhand!

Bara att beställa och se glad ut.

Allt funkar som det ska dvs. inga pålägg.

 

Det belopp som visas är de du betalar.

 

Numera slipper man den engelska skatten!

- Andreas Borg -
F.K.A - Phantom87

Oakii - Dryckesprovning & Utbildning

Link to comment
Share on other sites

Jag testade nyss att lägga en flaska i kundvagnen, en Caol Ila för 58 pund. Det tillkom 20 pund i frakt samt ca: 10 pund i skatt samt 20 pund i moms, totalt 108 pund för den flaskan....inte så billigt. TheCaptain, jag PM:ar dig med bättre alternativ.

Fredrik Jokela

 

Söker alltid intressanta samples, speciellt av äldre Brora

Link to comment
Share on other sites

Jag testade nyss att lägga en flaska i kundvagnen, en Caol Ila för 58 pund. Det tillkom 20 pund i frakt samt ca: 10 pund i skatt samt 20 pund i moms, totalt 108 pund för den flaskan....inte så billigt. TheCaptain, jag PM:ar dig med bättre alternativ.

Det jag menar är: Om man VILL handla av dem så går det bra. Utan risk för extra pålägg, av tull då.

Edited by Phantom87

- Andreas Borg -
F.K.A - Phantom87

Oakii - Dryckesprovning & Utbildning

Link to comment
Share on other sites

Mitt inlägg var inte att bevisa att du hade fel, bara att det inte är billigt. Skulle formulerat mig bättre! wink.gif

Fredrik Jokela

 

Söker alltid intressanta samples, speciellt av äldre Brora

Link to comment
Share on other sites

Mitt inlägg var inte att bevisa att du hade fel, bara att det inte är billigt. Skulle formulerat mig bättre! wink.gif

Det är så billigt det kan bli om man ska vara laglydig.

Det finns billigare sätt, men med lite otur kan dom bli jäkligt dyra.

 

 

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Ni som har koll på det här med import av alkohol, betalar man svensk moms (25%) när man importerar från ett annat EU-land? Som jag har förstått det ska man "bara" betala svensk alkoholskatt som i nuläget är ca: 500 kr/l per 100% etylalkohol.

 

Ett exempel:

 

Jag köper en 70 cl flaska med 55.5% alkohol, skatt skulle alltså bli 0,7*0,55 = 0,385*500 = 192 kr i skatt

 

Detta om man föranmält och betalat till Skatteverket innan man beställer flaskan. Vad händer om om paketet fastnar i en kontroll? Av vad jag kunde läsa på skatteverkets hemsida så tillkom någon transportavgift på 20% utöver alkoholskatten vid påträffande av importerad sprit. Eller får man betala alkoholskatt + moms + 20% pålägg? wacko.gif

 

Tacksam för svar.

Fredrik Jokela

 

Söker alltid intressanta samples, speciellt av äldre Brora

Link to comment
Share on other sites

Moms läggs alltid på sist, och eftersom du skattar för det här så är det moms på punktskatten och på frakten.

 

Så på 192kr i skatt och 250kr i frakt så ska du lägga moms 110kr (förutsatt att själva varan momsas i avsändarlandet, annars är det 25% på det oxå).

 

Åker du på straffavgift 20% (som jag inte vet något om) så är det säkerligen moms på den oxå (dvs den blir på 25%).

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

när vi ändå är inne på detta med att beställa online, är det någon som vet någon bra sida där man kan beställa miniatyrer?

tyckte att TWE hade väldigt bra men det blir lite väl dyrt att beställa där ifrån, någon som har bättre förslag?

Link to comment
Share on other sites

Miniatyrer måste ju ändå Whiskyauction var klockrent på. Ofta ganska bra priser och fantastiskt packat.

 

Annars har du http://www.justminiatures.co.uk/ med många roliga miniatyrer.

 

Snabba leveranser bra packeterat.

Edited by Lutfisk

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Miniatyrer måste ju ändå Whiskyauction var klockrent på. Ofta ganska bra priser och fantastiskt packat.

 

Annars har du http://www.justminiatures.co.uk/ med många roliga miniatyrer.

 

Snabba leveranser bra packeterat.

 

tackar tackar!

märkte förresten att man inte kan välja Sverige som land på justminiatures.co.uk hur gör man då tro?

Edited by TheCaptain
Link to comment
Share on other sites

Hmm kom inte ihåg hur jag gjorde sist men var inga problem då.. Skicka iväg ett mail och hör, de är mycket trevliga och hjälpsamma.

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Någon som har bra koll på vem som sköter transporten/utlämningen av paket i Sverige, vid beställning från The Whisky Exchange? Det var några år sedan jag beställde där sist :-)

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...