Jump to content
whiskyforum

Islay -> Jura utan bil.


Recommended Posts

Hej!

 

Är det någon som har erfarenhet av att ta sig runt på Islay och framförallt från Islay till Jura utan bil. Är det ens lösbart?

 

 

 

Ja det är lösbart. Nu förtiden går väl bussarna (och postbilen/buss) ganska bra och följer tidtabellen. Man får dock inte

ha så brottom :-) Taxi funkar ju snabbast; http://www.islayinfo...islayphone.html men kan bli lite dyrt om man

tänker sig åka från Port Ellen till Port Askaig.

 

Sist vi va på besök så tog vi bussen till Jura. Lyckades pricka in skolbussen på "färjan" över till Jura som sen fortsatte

upp till destilleriet. Sen kan man komma överens om en tid med busschauffören tillbaka eller ringa han +44 (0)1496 820314.

Nu går ju inte bussarna jätteofta men skulle man tex. bli kvar i Port Askaig finns ju där en jättemysig pub att stilla tösten och väntan.

 

Men som sagt - visst funkar det att ta sig runt Islay utan bil, om man inte har brottom. Dom flesta destillerier går att nå med

buss + ibland en kortare promenad eller med taxi. Och är man rigtigt hurtig finns ju cyklar att hyra i Bowmore och Port Ellen.

Från Port Ellen kan man om fint väder även promenera mellan Laphroaig, Lagavulin och Ardbeg.

 

 

//Thomas

Thomas Wallin

Västerås

Link to comment
Share on other sites

Taxi funkade jättefint, men det visade sig att det kan vara bra att boka upp litet i förväg så att de inte är upptagna på annat håll just när man vill ta sig till sitt favoritdestilleri. Buss fungerade också fint att ta sig runt med, men fanns inte upp till Kilchoman (åtminstone i juni 2010).

 

Promenad rekommenderas varmt mellan Port Ellen och de närliggande destillerierna (Lagavulin, Laprhoaig och Ardbeg)!

 

Cykel testade vi inte, men det kan nog vara ett bra alternativ. Känns inte passande att köra bil mellan alla fina provningar... Svårt att övertala någon att köra då man vill testa allt! :-)

 

Mvh, Christian

Christian Jönsson, Luleå

Link to comment
Share on other sites

Stort tack alla!

 

Jag har tidigare gjort den södra promenaden, men tänkte nu ta resten av destillerierna. :) Jura verkar svårt att klämma in, men jag tror att jag fixar de andra. Kilchoman + Bruichladdich en dag, Caol Ila + Bunnahabhain en dag och en heldag i Bowmore?

Link to comment
Share on other sites

http://www.discovering-distilleries.com/caolila/

 

Caol Ila är tydligen stängt. Nån som vet nåt?

 

Renoveringsarbete, som beräknas ta sex månader med start i juni 2011. Kapaciteten skall bl a utökas. Destilleriet kommer då vara stängt för besökare. Möjligen kan butiken vara öppen.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Det kan bli ett riktigt äventyr på cykel. Vi cyklade Bowmore - Kilchoman ToR. Skrev en blogg om vad som hände på turen. På måndag åker jag till Islay igen men då har jag hyrt en bil.

Slaínte

Holger Berndt, Lindås

-------------------------------------------

Ardbeg Committee member

Bowmore Inner Core

Friends of Laphroaig

Friends of Classic Malts

Malty Towers Whisky Association

Link to comment
Share on other sites

Renoveringsarbete, som beräknas ta sex månader med start i juni 2011. Kapaciteten skall bl a utökas. Destilleriet kommer då vara stängt för besökare. Möjligen kan butiken vara öppen.

 

Om jag inte finns fel så har jag också för mig att jag läst att shopen ska vara öppen. När det gäller att ta sig runt på Islay och Jura så brukar det fungera bra att lifta. På Feis Ile senast liftade vi ett par gånger. Första gången fick vi lift med den första som kom förbi, andra gången fick vi vänta lite längre, vi fick lift med andra bilen som kom förbi ;). Det stannade till och med en och frågade om vi ville åka med då vi stod och väntade på bussen där det inte var en busshållplats...

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...