Jump to content
whiskyforum

Whisky och choklad?


Tullinge
 Share

Recommended Posts

Hej,

Bidrar tyvärr inte med ett recept utan snarare en förfrågan, hoppas att det passa på denna forumdel iaf...

Det är nämligen så att i samma takt som antalet flaskor därhemma ökar så minskar min bättre hälfts förståelse över min böjelse =). Letar därför efter sätt att få henne något mer intreserad och förstående inför mitt Whiskyintresse.

 

Ett sätt är naturligtvis att kombinera det med annat. Har hört att vissa kombinationer av Whisky och Choklad skall vara en ritkig höjdare för smaklökarna och undrar därför om några här på forumet sitter på några bra tips. Vet att jag själv testade någon kombination på Sthlm Beer & Whisky för ett par år sedan men la det tyvärr inte på minnet.

Magnus Vikström

Friends of Laphroaig
Ardbeg committee member
Mackmyra fatägare

Wasa Whiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Bidrar tyvärr inte med ett recept utan snarare en förfrågan, hoppas att det passa på denna forumdel iaf...

Det är nämligen så att i samma takt som antalet flaskor därhemma ökar så minskar min bättre hälfts förståelse över min böjelse =). Letar därför efter sätt att få henne något mer intreserad och förstående inför mitt Whiskyintresse.

 

Ett sätt är naturligtvis att kombinera det med annat. Har hört att vissa kombinationer av Whisky och Choklad skall vara en ritkig höjdare för smaklökarna och undrar därför om några här på forumet sitter på några bra tips. Vet att jag själv testade någon kombination på Sthlm Beer & Whisky för ett par år sedan men la det tyvärr inte på minnet.

Mörk choklad med salta toner funkar oerhört väl med whisky som har en viss sälta, tex. Talisker.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Gillar hon rökig whisky?

 

Då jag själv gillar Islays skarpt så har jag gradvis lyckats lura henne i den riktningen, så rökighet är inget problem.

Magnus Vikström

Friends of Laphroaig
Ardbeg committee member
Mackmyra fatägare

Wasa Whiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Då jag själv gillar Islays skarpt så har jag gradvis lyckats lura henne i den riktningen, så rökighet är inget problem.

 

Då rekommenderar jag min aha-upplevelse: Fixa nygräddade kanelsnäckor (helst hembakade) som har mycket smör och kanel som "fyllning". Drick en Ardbeg TEN till det. Sanslöst gott drool2.gif

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Link to comment
Share on other sites

Mörk choklad med salta toner funkar oerhört väl med whisky som har en viss sälta, tex. Talisker.

 

Tackar, det låter intressant måste testas! Har du till och med namn på lämplig choklad?

Magnus Vikström

Friends of Laphroaig
Ardbeg committee member
Mackmyra fatägare

Wasa Whiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Då rekommenderar jag min aha-upplevelse: Fixa nygräddade kanelsnäckor (helst hembakade) som har mycket smör och kanel som "fyllning". Drick en Ardbeg TEN till det. Sanslöst gott drool2.gif

 

:winner: Klart otippad kombination, har inte tänkt fråga hur du kom dig för att testa den :D. Det blir till att tigga till sig ett bullbak nästa gång min kära mor kommer på besök, frågan är om hon kommer att uppskatta mitt förslag på "avec".....jag bara måste testa det vid lämpligt tillfälle.

Magnus Vikström

Friends of Laphroaig
Ardbeg committee member
Mackmyra fatägare

Wasa Whiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Yes!!! Men gå inte över 70% procent choklad, då dör whiskyn :wacko:

 

Bra att veta! Oftast har ju de lite "finare" chokladsorterna ännu högre %-andel cacao än så. Det är till att vara lite försiktig mao :g:

Magnus Vikström

Friends of Laphroaig
Ardbeg committee member
Mackmyra fatägare

Wasa Whiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Har själv hållt provningar på denna kombination.

 

På chokladsidan rekomenderar jag Vhalronas årgsångschoklad.

Finns 3 olika som samtliga är singel plantage dvs alla bönorna är från samma plantage vilket sägs vara extremt ovanligt.

De har alla ganska distinkt olika karaktär.

 

Personligen tycker jag choklad går bäst till fatlagrad årgångsrom och därefter bra cognac.

Virre kommer först på tredje plats och den ska vara söt så en first fill sherrylagard virre som inte är träig är att rekomendera.

Edited by Mickeman

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Har själv hållt provningar på denna kombination.

 

På chokladsidan rekomenderar jag Vhalronas årgsångschoklad.

Finns 3 olika som samtliga är singel plantage dvs alla bönorna är från samma plantage vilket sägs vara extremt ovanligt.

De har alla ganska distinkt olika karaktär.

 

Personligen tycker jag choklad går bäst till fatlagrad årgångsrom och därefter bra cognac.

Virre kommer först på tredje plats och den ska vara söt så en first fill sherrylagard virre som inte är träig är att rekomendera.

 

Tack för tipsen!

Magnus Vikström

Friends of Laphroaig
Ardbeg committee member
Mackmyra fatägare

Wasa Whiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Hittade en bra länk just på detta ämne, hoppas att länken är ok att ha med.

Whisky och choklad!

Edited by Tullinge

Magnus Vikström

Friends of Laphroaig
Ardbeg committee member
Mackmyra fatägare

Wasa Whiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...