Jump to content
whiskyforum

Endags resa till Skottland?


Recommended Posts

Jag jobbar på resebyrå och ska tillsammans med en av våra arrangörer ordna en Skottlandsafton med information och whiskyprovning (så klart). Nu undrar arrangören om jag tror att det kan finnas intresse för endagsresor till Skottland med whiskydestilleribesök.

Flyg från nordvästskåne (Ängelholm) till Aberdeen. 3 destilleribesök med provningar under dagen och sen hemresa igen på kvällen.

Pris cirka 5000 kronor.

Är det nåt att satsa på tror ni?

Skulle ni kunna tänka er att lägga upp 5000 för en endagstripp till Skottland?

 

Magnus

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Nej men vad hammnar priset på med 1 eller 2 övernattningar?2 3 dagars

resor vore intresannt.Jag vet inte om någon arrangerar sådana resor.

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Nej men vad hammnar priset på med 1 eller 2 övernattningar?2 3 dagars

resor vore intresannt.Jag vet inte om någon arrangerar sådana resor.

 

Nog min tanke också. Att folk vill stanna några fler dagar när de ändå är igång.

Visst finns det 2-3 dagars resor men de är oftast på egen hand, dvs att man köper ett paket med flyg och hotell men man tar sig själv runt med hyrbil och det är ju ett aber om man vill prova whisky. Whiskyprovning och bilkörning är ingen hit att kombinera.

Får väl sätta ihop ett paket med resa, bussrundtur, hotell och destilleribesök. Islay finns det ju redan ett antal olika resor till (tyvärr ganska dyra), men det borde väl finnas intresse för att flyga till Edinburg eller Aberdeen och starta rundresan där. Ska se om jag kan få ihop ett paket på en sån resa till pris som är konkurrenskraftigt. Återkommer i så fall.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Nog min tanke också. Att folk vill stanna några fler dagar när de ändå är igång.

Visst finns det 2-3 dagars resor men de är oftast på egen hand, dvs att man köper ett paket med flyg och hotell men man tar sig själv runt med hyrbil och det är ju ett aber om man vill prova whisky. Whiskyprovning och bilkörning är ingen hit att kombinera.

Får väl sätta ihop ett paket med resa, bussrundtur, hotell och destilleribesök. Islay finns det ju redan ett antal olika resor till (tyvärr ganska dyra), men det borde väl finnas intresse för att flyga till Edinburg eller Aberdeen och starta rundresan där. Ska se om jag kan få ihop ett paket på en sån resa till pris som är konkurrenskraftigt. Återkommer i så fall.

 

Toppen,resor till islay med bb vore nog en hit kan

ju bo enklare.Jag för min del lägger ju hellre dom

slantarna på några flaskor whisky.Behövs ju bara

en säng frukost o dusch möjligheter.Finnes något

liknande under islayfestivalen?

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Du frågade efter prisexempel på resor på lite längre tid.

Man kan göra så hör exempelvis (saxat från en av våra leverantörer):

 

Dag 1

Flyg till Glasgow/Prestwick. Här hämtar man sin hyrbil (som man själv har ordnat) och kör till Delgatie Castle, ca 4 timmars bilfärd.

Dag 2

Ni blir hämtade på slottet och blir skjutsade till Keith, varifrån Whisky-tåget avgår. Efter ett besök på Glenfiddich blir det tåg och transfer tillbaka till slottet.

Dag 3

Ni blir hämtade kl 10.00 för en Whisky Tour med besök på 3 destillerier, lunch och sedan blir ni skjutsade tillbaka till slottet.

Dag 4, 5, 6 och 7

Till eget förfogande. Med hyrbil tar man sig lätt runt och kan upptäcka mycket av detta underbara land. Andra privata utfärder kan ordnas efter önskemål.

Dag 8 (Resan går att förlänga med tex en eller flera nätter i Glasgow innan hemfärd.)

Hemresedag. Ni kör till flygplatsen och lämnar er hyrbil och sedan är det hemfärd.

 

Pris/person vid minst 4 personer: från 6.285:- i dubbelrum

I priset ingår:

Flyg t/r med Ryanair från Nyköping/Skavsta eller Göteborg/Säve

7 nätter på Delgatie Castle, Symbister Suite (i själva slottet).

Slottet hyrs ut veckovis, lördag - lördag.

Whisky-Tour, 3 destillerier, lunch och transfer

Whisky-tåget, transfer och besök på Glenfiddich

 

Observera att hyrbil inte ingår.

 

 

Sen kan man givetvis dra ifrån eller lägga till dagar och på så vis påverka priset.

Mest för att du ska veta vad man kan göra och till vilka pengar.

 

Magnus

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Intresannt,jag ska försöka ta mej till islay under festival

veckan till våren.Finnes arangmang då för den late? :blush:

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Tycker konceptet är ganska kul i dagens stressade samhälle, att få chansen till att besöka ett par destillerier med bara en dags "uppoffring"

Borde kunna fungera som event mot företag som tar med sig ett gäng kunder på ett event utan att det tar massa tid. 5K/deltagare kan fungera till viktiga kunder och varför inte få in lite "konferrens" i det hela, jag menar tiden på flyget och transferna ToR

 

Själv tycker jag att 4-5 dagar behövs för att kunna göra något vettigt av en Skottlandsresa, om man inte vill fara fram som en "Skotte"

 

Det behöver inte bli så dyrt om man planerar sin resa väl och kollar upp alternativ redan hemifrån via nätet och en resa till Skottland är klart att rekommendera oavsett om man gillar whisky eller inte, landet, vyerna och människorna är bara det värt resan och välj B&B!!!

/Robert

Almunge - Uppsala

 

Besök gärna min Blogg

Link to comment
Share on other sites

På en endagarstur borde ett besök hos en välsorterad whiskybutik ingå.

De flesta vill nog handla mer än de sorter som finns på destillerierna och flygplatsen.

 

 

Sedan beror det på målgruppen.

 

Jag betalar heller lite mer och får ett par övernattningar men framförallt betalar jag gärna mer för riktigt bra destilleriturer med någon som jobbar och kan svara på detaljerade frågor, möjlighet att smaka direkt från fat samt ha en exklusiv provning på destilleriet.

 

 

Om endagarsturen går till speyside kan jag rekomendera att skippa ett destilleri och ta Gordon & Macphails butik samt boka en provning hos dem i angränsande provningslokal.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...