Jump to content
whiskyforum

Platsbesök Islay - köptips


tunnis
 Share

Recommended Posts

Hejsan.

 

Vi är ett gäng killar/gubbar som ska till Islay nästa helg och besöka 4st destillerier och då dök frågan upp om någon har köptips/vet vad man "måste" köpa på plats.

 

Vi kommer att besöka Ardbeg, Laffe, Lagga och Bowmore.

 

Självklart kommer flera av oss att vilja handla en flaska per destilleri.

Det är inte frågan om att handla något man kan sälja vidare och tjäna pengar på utan vi är alla intresserade av att dricka spriten själva.

 

Antar att det finns många här på forumet som vart på plats och har en del tips.

 

mvh

Micke

Mikael Lindholm

Ardbeg Committee Member
Friend of Laphroaig

Delägare Mackmyra rök / sherry
Delägare Mackmyra X-rök / sherry
Delägare Box rök / ungersk ek
Delägare Box rök / sherry
Delägare Box orök / bourbon
Delägare Roslagswhisky Eko nr.1

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Kolla in Islay Whisky Shop i Bowmore. Annars är det väl att satsa på de specialare som finns på självaste destillerierna...

 

Bruichladdich är ett tips att besöka, trevlig rundtur. Se till att boka in specialprovningarna på destillerierna, ifall ni vill testa mer än standardsortimentet.

 

Ska tilläggas att jag bara varit över en gång, så kanske finns bättre experttips?

Edited by ChristianJ

Christian Jönsson, Luleå

Link to comment
Share on other sites

Hejsan.

 

Vi är ett gäng killar/gubbar som ska till Islay nästa helg och besöka 4st destillerier och då dök frågan upp om någon har köptips/vet vad man "måste" köpa på plats.

 

Vi kommer att besöka Ardbeg, Laffe, Lagga och Bowmore.

 

Självklart kommer flera av oss att vilja handla en flaska per destilleri.

Det är inte frågan om att handla något man kan sälja vidare och tjäna pengar på utan vi är alla intresserade av att dricka spriten själva.

 

Antar att det finns många här på forumet som vart på plats och har en del tips.

 

mvh

Micke

Ardbeg och Laphroaig har inget som du inte kan köpa hemifrån.

Bowmore Maltsmen's Selection är väl ett "måste", likaså Lagavulin Available only at the Distillery.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Ardbeg och Laphroaig har inget som du inte kan köpa hemifrån.

Bowmore Maltsmen's Selection är väl ett "måste", likaså Lagavulin Available only at the Distillery.

 

Kan bara hålla med Peter om dessa två. Mycket goda whiskies. Maltmens Selection är i och för sig tillgängling även genom deras webshop men £23 billigare om du köper den direkt på plats. Kan även rekommendera Bruichladdich som har ett väldigt trevligt besökscentra. Man kan dryfta om deras olika fatfinishar men utbudet är enormt och allt finns för avsmakning så man slipper köpa otestat.

Lasse Vallin
Göteborg

Meningen med livet är fyra: Barnen, flickvännen, Ardbeg & Frölunda Indians

Link to comment
Share on other sites

Många bra tips i den här tråden! Även om Bruichladdich inte finns med på er lista över destillerier ni planerar att besöka är en tur dit väl värt det! Fyll en egen flaska eller två av deras Valinch eller varför inte köpa ett helt fat? Kör sedan vidare till Portnahaven! Åk inte till Islay utan att åka dit! Samma sak gäller Bunnahabhain! Om ni så bara kör dit och tillbaks igen. Vackrare vyer får ni leta efter länge! Ha en trevlig resa!

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Håller med Pedda angående köp. Båda är fantastiska!

 

Gällande besök på destillerier så tycker jag att om man ser till standardturerna på ön så är nog Bowmore den sämsta. När jag var där hade jag iofs tänk ta deras Craftsman's Tour, men delar var nedstängt så jag fick nöja mig med standardturen som då blev en stor besvikelse eftersom jag varit på ganska många destillerier innan.

 

Bruichladdich hör till de trevligare och bättre som flera tidigare påpekat. Ett hett tips annars är att spendera en natt på Jura Hotel istället...

Link to comment
Share on other sites

Visst kan det finnas en och annan specialare i destillerierna. Men annars är nog som tidigare sagts bästa tipset Whisky Shop/Spar butiken i Bowmore. Men ett ännu bättre tips är ju Loch Fyne Whiskies i Inveraray, vilket ni kommer att passera till/från färjan.

 

Några ytterligare "off-topic" Islay-tips (förutom de som Robert informerat om, dvs Portnahaven och Bunnahabhain):

  • Åk ut på The Oa (uttalas som ett långt o utan a). Men bara om det är fint väder utan hård vind!

  • Flanera i Port Ellen och insup doften. Ta en dram på Ardview Inn!

  • Kolla gärna in status på plats av nya "Islay Hotel" i Port Ellen (kika själv och fråga folk i Port Ellen), som tydligen skall heta The Jungle :angry: PM'a mig sedan info om när det är helt klart, priser för boende osv (skulle uppskattas mycket!)

  • Åk till Kildalton Church och Cross. Imponeras och känn lugnet!

  • Besök Islay Ales i Bridgend och smaka på några olika sorter. Känn av hur det säkert sprudlade av aktivitet i området långt tillbaka i tiden.

  • Ät lunch på Port Charlotte Hotel, när ni är på väg till/från Portnahaven.

Ett viktigt tips jag vill ge är också: HA MYCKET LUFT I TIDSSCHEMAT! Att stressa och t ex stoppa in för mycket tours är bara jobbigt. Så se till att ha utrymme för att NJUTA! :)

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips - fortsätt gärna.

 

Vi kommer att ha en personlig guide som heter Christine Logan, som kommer följa oss torsdag/fredag runt ön.

 

Vidare kommer vi bo på "The Distillery House på Bowmore Distillery", lär vara ett litet hotell inne på destilleriet?

Mikael Lindholm

Ardbeg Committee Member
Friend of Laphroaig

Delägare Mackmyra rök / sherry
Delägare Mackmyra X-rök / sherry
Delägare Box rök / ungersk ek
Delägare Box rök / sherry
Delägare Box orök / bourbon
Delägare Roslagswhisky Eko nr.1

mc.gif

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips - fortsätt gärna.

 

Vi kommer att ha en personlig guide som heter Christine Logan, som kommer följa oss torsdag/fredag runt ön.

 

Vidare kommer vi bo på "The Distillery House på Bowmore Distillery", lär vara ett litet hotell inne på destilleriet?

 

Med Christine så kommer ni nog att få se mycket av Islay rolleyes.gif. The Harbour inn i Bowmore nästan mitt emot destilleriet förutom tidigare nämnda Port Charlotte Hotel har grymt käk, dessutom finns det en riktigt nice Pub/Bar vägg i vägg med PC Hotel som är omskriven & känd, väl värd ett stopp.. " Whisky Pub of the year 2009 " Stämning...!

 

Ha kul!

Ulf Dreyer, Kållered

Link to comment
Share on other sites

Som nämndes här ovan så är Portnahaven nästan ett måste. Även stränderna väster om Kilchoman om ni är i närheten är härliga och underbart rogivande att knalla runt på.

 

Annars kan jag rekommendera ett dopp i havet utanför Laphroaig. Mäktig känsla och minne för livet (för tre veckor sedan var det helt ok temp i vattnet och runt omkring Islay är det nog mer eller mindre samma temp ännu) även om tanterna inne i centrat menade att vi gav dem gråa hår... :rolleyes: .

 

Kan också nämna att Caol Ila för tillfället är stängt så slipper ni göra den bomturen. Går inte ens att komma ner och titta på byggnaderna.

Lasse Vallin
Göteborg

Meningen med livet är fyra: Barnen, flickvännen, Ardbeg & Frölunda Indians

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...