Jump to content
whiskyforum
Sign in to follow this  
tauril

Mackmyra Special 07

Recommended Posts

Nu har vi provat , det blir ett godkänt betyg. Spännande, men inte oväntat för en svensk whisky som är på väg åt rätt håll.

Den nya utgåvan kommer lanseras på Systembolaget i november.

Edited by Benke Olsson

Ingen eld utan rök sedan 2010 | peat.se

Vi smakar rökig whisky och spännande fatförädlingar. Emellanåt försöker vi hinna med annat intressant i whisk(e)y-världen.

Ardbeg | Balvenie | Bowmore | Bruichladdich | Glenfarclas | Glenlivet | Glenmorangie | Highland Park | Jura | Laphroaig | Springbank

Tar det aldrig slut!?

Edited by Herke

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Tar det aldrig slut!?

Du menar:

"Nu har vi provat , det blir ett godkänt betyg. Spännande, men inte oväntat för en svensk whisky som är på väg åt rätt håll"

Edited by Benke Olsson

GBG

GWS #3

Du menar:

"Nu har vi provat , det blir ett godkänt betyg. Spännande, men inte oväntat för en svensk whisky som är på väg åt rätt håll"

Något som är Speciellt för Special 07 är att den har ett genuint svensk uttryck. Kul att de experimenterar med hjortronvinsfat. Verkar lovande för kommande utgåvor, speciellt när whiskyn börjar komma upp i respektabel ålder.

Edited by Benke Olsson

Ingen eld utan rök sedan 2010 | peat.se

Vi smakar rökig whisky och spännande fatförädlingar. Emellanåt försöker vi hinna med annat intressant i whisk(e)y-världen.

Ardbeg | Balvenie | Bowmore | Bruichladdich | Glenfarclas | Glenlivet | Glenmorangie | Highland Park | Jura | Laphroaig | Springbank

Något som är Speciellt för Special 07 är att den har ett genuint svensk uttryck. Kul att de experimenterar med hjortronvinsfat. Verkar lovande för kommande utgåvor, speciellt när whiskyn börjar komma upp i respektabel ålder.

Nu har jag smakat på den. Helt okej, hjortronsmaken och doften är tydlig och fruktig. Fast jag är ju ingen whiskykännare direkt, men jag tycker nog att den ligger i linje med 05:an.

Personligen tycker jag det är kul att de blandar in lite svenska bär och frukter och så.

/Freddo

Vilken av Special-buteljeringarna är mest uppskattad? Själv har jag inte smakat på alla men har ett par av varje som står i bokhyllan.

David Andersson, Skövde

Hällesåkers Whisky

Vilken av Special-buteljeringarna är mest uppskattad? Själv har jag inte smakat på alla men har ett par av varje som står i bokhyllan.

Detta blir långt ifrån ett " vetenskapligt " svar men ändå ganska representativt...vi håller ju en hel del provningar på wärdshuset och de flesta är "blindprovningar". Vi har under de olika släppen köpt in 12 flaskor av varje och med 2 cl per person innebär det att 420 personer provat varje släpp - dock ej vertikalt vilket kan påverka resultatet. Men kollar man resultaten av provningarna, och alltid i kombination med 3 andra whiskies har vi tyckt oss märka att; no 7 framtidstro varit mest uppskattad, följt av no 5 jaktlycka och därefter no 1 eminent sherry. Tycker dessa åsikter är intressanta då det är människor med olika kunskap/intresse samt i kombination med blindtest lagt sitt veto. Att jämföra med preludiumserien där våra gäster utan vetskap om drycken spottade och svor, så är det nog åt det goda hållet ;)

Helena Hugo

Mat & Malt, Bredaryds Wärdshus

www.bredarydswardshus.se