Jump to content
whiskyforum

Laphroaig vs Laphroaig..


Puttriken
 Share

Recommended Posts

Hur den är jämfört med 15 åringen vet jag inte då jag inte provat den men jag tycker 18-åringen är förj-vla bra! En del menar att cs och qc är bättre och "mer" Laffe, men det en del anser ar avsaknad av "uhmff" ( om du förstår vad jag menar rolleyes.gif ) tycker jag bara är en sofistikerad balans! Riktigt prisvärd tycker jag att den är och ett betydligt bättre köp än t ex alligatorn.... men det är min åsikt. whistling.gif

Oskar Vallin

Uppsala

 

Link to comment
Share on other sites

Hur den är jämfört med 15 åringen vet jag inte då jag inte provat den men jag tycker 18-åringen är förj-vla bra! En del menar att cs och qc är bättre och "mer" Laffe, men det en del anser ar avsaknad av "uhmff" ( om du förstår vad jag menar rolleyes.gif ) tycker jag bara är en sofistikerad balans! Riktigt prisvärd tycker jag att den är och ett betydligt bättre köp än t ex alligatorn.... men det är min åsikt. whistling.gif

Jepp, jag tycker att den saknar "uhmff". Så även 15-åringen..

Jag gillade dock 15-åringen aningen mer, men ingen av dem är någon av mina favoriter från Laphroaig.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Hos mig var 15-åringen klart bättre än 18-åringen. De 10-åriga CS var bättre förr och QC har aldrig fallit mig på läppen. Så :whistling:

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Hos mig var 15-åringen klart bättre än 18-åringen. De 10-åriga CS var bättre förr och QC har aldrig fallit mig på läppen. Så :whistling:

 

När du skriver bättre förr när var det ungefär? Alltså när började chanseringen enligt dig? Lite nyfiken då jag inte fått tillfälle att pröva dom äldre versionerna.

Link to comment
Share on other sites

Japp, batch 1 kom 2009 (det var då detta med Laffe's batchar på CS kom), batch 2 2010 och batch 3 nu i år. Så 2008 eller tidigare är det som gäller för CS enligt min uppfattning. Men det har funnits några olika varianter även förr. Den vanligaste är dock den på 55.7% som hos mig är den bästa. Den ännu tidigare på 57.3% är dock inte dum den heller. Den på 57.3% är lite elegantare medan den på 55.7% är fylligare och lite rökigare.

 

Som jag sagt många gånger. Laffe blir tyvärr inte bättre och bättre. Det verkar som de allt mindre använder 1st fill bourbon fat och smaken närmar sig därför de övriga rökarna på ön. Dess särart (dvs egna smak) tvättas sakta men säkert bort...

 

Även dessa unga Cairdeas som släpps blir allt mindre bra tyvärr. Jag har löst det på så sätt, att jag har bunkrat av Laffe från 2008 och tidigare så jag klarar mig ett tag...

 

Laffe's försämring är de tyvärr inte ensamma om heller. Titta bara på t ex Ardbeg Ten eller unga Caol Ila OB's. De har också blivit sämre. En av de få "unga" rökare som står upp bra är Lagavulin OB 16 år. Det ska tjänas pengar på smakens bekostnad. Den stora massan kanske godtar detta, men vi konnässörer känner ju skillnad där ungdomen i whiskyn alltmer träder fram.

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...