Jump to content
whiskyforum
JonLagavulin

Vilken whisky är bäst utav?

Recommended Posts

Tjena!

Tänkte fråga er här på forumet om råd angående vilken whisky ni tycker jag borde inhandla utav Lagavulin 16, Laphroaig 10 och Ardbeg 10.

Jag tycker såklart väldigt mycket om Lagavulin, därav namnet, men jag är ändå ute efter mer rökig smak än den har!

Har dock ej smakat eller jämfört med dom 2 andra, jag tänkte inhandla mig en flaska imorgon och jag funderar och funderar

så kom med tips och skriv gärna varför du skulle valt just denna whisky.

Tack på förhand!

Min favorit av de tre är helt klart Lagavulin, men vill du ha nåt mer rökigt så är ju både Ardbeg och Laphroaig det. Dels på grund av sin lägre ålder och dels för att malten de är gjorda på är hårdare rökt. Men vilken av dessa två du provar tycker jag inte spelar så stor roll, du kommer att vilja prova båda två i vilket fall ;)

Markus Nilsson

Whiskynörd

Är det mer rök du är ute efter. Kolla i så fall i whiskybank om du kan köpa prov på Octomore och Ardbeg Supernova.

Om jag stog i valet och kvalet mellan Laphroaig 10 och Ardbeg 10, skulle jag alla dagar i veckan välja Ardbeg.

Men välj gärna Ardbeg corryvreckan eller Aligator. Om jag skulle köpa Laphroaig skulle jag ta den 18 åriga.

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Håkan täckte det där bra. Jag vill bara passa på att nämna Laphroaig Cask Strength som är mycket bättre än 10-åringen men bara lite dyrare. Finns i beställningssortimentet.

PS. Nu finns väl (?) Ardbeg TEN som 35 cl om man vill testa den för en billigare peng.

Georg Kristiansen

Kiruna

Som tidigare nämnt.... Du kommer nog förr eller senare vilja prova allihop så ta på dig ögonbindel å välj, oavsett vilken du väljer så blir du nog nöjd!

(Min personliga favorit är dock Lagavulin) Däremot tycker jag inte du ska köpa ardbeg alligator eller laphroaig 18 om du inte har druckit dom andra. För mig känns det mer naturligt att börja "längst ner på stegen" och sedan jobba sig upp, om du förstår vad jag menar ;) Dessutom är dom bra mycket dyrare.

Lycka till!

Oskar Vallin

Uppsala

Alla de tre du nämner ska nu gå att hitta i mindre flaskor på systemet.

Det bästa tips man kan ge imho, till både nybörjare och de som vill "vidga sina vyer", är just att testa innan man köper. Om man ska köpa på sig ett helrör av alla sorter man vill prova, så räcker inte pengarna till lika många sorter! :-) Whiskybanken här på forumet är en fantastisk möjlighet, likaså de mässor som arrangeras årligen. Eller varför inte den lokala krogen eller den lokala whiskynörden...? :-)

Jag kan personligen inte riktigt se (smaka) tjusningen med Laphroaig 18, från Ardbeg kan jag dock instämma i att Corryvreckan är ett bra val.

edit: glömde krogen som provningsalternativ

Edited by ChristianJ

Christian Jönsson, Luleå

Av de tre så tycker jag att Lagavulin 16 är klart bäst. Cask Strength-versionen av Laphroaig 10 är dock bättre än Lagavulin 16 och Ardbeg Uigeadail slår dem allihopa!

Jonas Remne

Av de tre så tycker jag att Lagavulin 16 är klart bäst. Cask Strength-versionen av Laphroaig 10 är dock bättre än Lagavulin 16 och Ardbeg Uigeadail slår dem allihopa!

Kunde inte sagt det bättre själv!

Guardian Ambassador of Glenlivet
Bowmore's Inner Core
Friends of Laphroaig 356179

- Whisky is at its best ...when it's at its best!

Tack för svaren, vart en Ardbeg och den vart nya favoriten! :)

Blev det 10an eller en Uigeadail? :rolleyes:

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Blev det 10an eller en Uigeadail? :rolleyes:

Blev en tia, men är väldigt intresserad av att prova resterande sortiment då jag fastnade rejält! :)

Är det någon som har tips på whisky som liknar ardbeg, tänkte beställa 6 flaskor på vinsajten.com

dom har slut på Ardbeg 10, då jag måste beställa minst 6 flaskor så vill man ju komma undan rätt billigt då ekonomin inte är den bästa i dagsläget! :)

Varför minst 6 flaskor? Om det är en begränsning på sidan, får jag föreslå att beställa från en annan sida istället? :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Varför minst 6 flaskor? Om det är en begränsning på sidan, får jag föreslå att beställa från en annan sida istället? :)

Yes, är begränsning på sidan, men har beslutat för att inte beställa då man måste fylla i papper och även betala alkohol skatt om man ska beställa hem till sverige, så om jag har förstått allting rätt så blir priset inte mycket billigare känns det som!

Har du något bra tips på sidor med mycket whisky för en billigare slant? :)

och har någon erfarenhet av att beställa hem whisky från eu-länder och vet hur det går till med skatten osv, för känner mig lite lost i det där träsket och somsagt kanske inte förstått det rätt!

Yes, är begränsning på sidan, men har beslutat för att inte beställa då man måste fylla i papper och även betala alkohol skatt om man ska beställa hem till sverige, så om jag har förstått allting rätt så blir priset inte mycket billigare känns det som!

Har du något bra tips på sidor med mycket whisky för en billigare slant? :)

och har någon erfarenhet av att beställa hem whisky från eu-länder och vet hur det går till med skatten osv, för känner mig lite lost i det där träsket och somsagt kanske inte förstått det rätt!

Hej, jag är relativt ny på whisky och skulle också gärna vilja få info om ovanstående fråga. Tar gärna tips på PM på bra handlare osv.. Behöver fylla på mitt barskåp med lite godis :)