Jump to content
whiskyforum

Dina tre "måste" whisky.


Recommended Posts

Som ämnestråden beskriver dina tre måste whisky hemma på hyllan och nu inga ovanliga utgåvor som släppts i små serier utan tre sorter ni kan få tag på när "sista" tagit slut.

Mina egna.

Caol ila 18 OB

The Glenlivet Nadurra (helst 48%)

Springbank OB i någon form.

Mats Johansson

Fatägare Box
Friends of classic malts
Friends of Laphroaig
Ardbeg Committee

Fatdelägare Smögen

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har ingen sådan. Har aldrig köpt om en flaska som jag nyss har tömt. Känns som om jag är ganska ensam om det på forumet.

 

Köper så pass få flaskor på ett år så då blir det mest genomtänkta och sådana jag vet är fantastiska och sådana som jag verkligen tror är fantastiska. 92+

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

Vet hur det känns när Caol ila`n försvann fick köpa upp ett lager men nu verkar den komma tillbaks,du får gå över till Laffe 18 i stället inte i samma klass som 15 åringen men nöden har ingen lag :whistling:

Mats Johansson

Fatägare Box
Friends of classic malts
Friends of Laphroaig
Ardbeg Committee

Fatdelägare Smögen

Link to comment
Share on other sites

Mina tre måsten i skåpet är.

Lagavulin 16yo

Ardbeg Uigeadail

Highland Park 18yo

Har oftast en stående bakom den öppnade :)

 

Skål o gott nytt år på er alla.

/ Peter

Edited by Merlinn

Friends of Laphroaig plot_nr: 382049

Ardbeg committee member.

Whiskyforum.se

 

Fatdelägare GrythyttanWhisky

 

Peter Forsman

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Som vissa andra här så har jag inga måste-flaskor, men det är några som återkommer som ex Laffe 10, Lagga 16, Talisker 10, helt

enkelt OB flaskor som är goda och överkomliga till ett vettigt pris.

Förutom dessa få återkommande så har jag aldrig heller köpt samma flaska 2 ggr.

 

Lite off topic.. Jag och några kompisar har ett system där vi köper flaskor ihop och sedan delar upp dom i 20cl andelar, på det viset så kan man

hålla ett vettigt sortiment utan att det kostar skjortan. Flaskorna har en riktig naturkork med en metallfolie för en vettig försegling av flaskan.

Ettiketterna skapas i en ettikettmaskin inköpt för ändamålet.

Ett tips för er som, precis som jag, har "normala" årslöner.. B)

 

375542_294509670571983_100000388565497_941273_2139923770_n.jpg

Edited by Puttriken

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Ett bra system, men metalfolie förslutning är inte luftät...

 

Bättre med vax eller parafilm.

 

basbear

MVH Björn Scholz

Ardbeg Committee Member
Friends of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

Ett bra system, men metalfolie förslutning är inte luftät...

 

Bättre med vax eller parafilm.

 

basbear

Kanske sant, men duger det åt dom "stora" så duger det åt mig också. Med tanke på att "proffisionelt" butteljerade

flaskor som är oöppnade kan bli ståendes i många år utan att innehållet tar skada så bör våra flaskor klara det också.

 

 

Ni behöver inga nya medlemmar?

Finns säkert lite utrymme över.. Använder du Facebook? PM:a mig din mailadress så lägger jag till dig i gruppen.

Edited by Puttriken

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Lite off topic.. Jag och några kompisar har ett system där vi köper flaskor ihop och sedan delar upp dom i 20cl andelar, på det viset så kan man

hålla ett vettigt sortiment utan att det kostar skjortan. Flaskorna har en riktig naturkork med en metallfolie för en vettig försegling av flaskan.

Ettiketterna skapas i en ettikettmaskin inköpt för ändamålet.

 

 

Vart köper du dom där 20cl flaskorna?

Ivar Wahlstedt

Link to comment
Share on other sites

Som ämnestråden beskriver dina tre måste whisky hemma på hyllan och nu inga ovanliga utgåvor som släppts i små serier utan tre sorter ni kan få tag på när "sista" tagit slut.

Mina egna.

Caol ila 18 OB

The Glenlivet Nadurra (helst 48%)

Springbank OB i någon form.

 

 

På hyllorna hemma hos mig ska det vara jämn tillströmmning av olika sorter i minst tre kategorier...en bourbon, en rökig och en sherry.

 

Här är mina tre val om jag ska köpa nån standard som duger till "slentrian-dricka" (har alltid någon av dessa hemma):

 

Auchentoshan 12 Years (nr 412)

Ardbeg Uigeadail (nr 10407)

Glendronach Revival 15 Years (nr 494)

Stefan Wallin

Link to comment
Share on other sites

Aberlour A'bunadh måste jag ha hemma då det är en av de mest prisvärda som finns.

Glenmorangie Signet är lite dyr men måste ändå alltid finnas ifall man får sug efter den speciella smaken det är på den.

En fruktig och rökig kombo vill jag alltid ha öppen, men sorten varieras

 

Kanske inte de jag dricker mest, men det är de som alltid ska finnas

Richard Nordenskjöld

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att jag är lite "tråkig" när jag svarar följande som jag alltid har hemma och öppnade:

 

Lagavulin 16

Ardbeg Uigeadail

Laphroaig 10 CS

 

På fjärde plats kommer för övrigt Talisker 10 och en eller två sherryagrade står där också alltid.

 

Tråkig eller inte, det är bara det att hur mycket jag än letat så blir det inte bättre standard OB i min smak än så.

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Vart köper du dom där 20cl flaskorna?

Flaskorna köps HÄR.

Vi använder 25cl flaskor eftersom 25cl är ända upp till kanten på flaskan. Sen så ska det finnas utrymme för korken och luft också.

Korken tätar väldigt bra och om det är för lite utrymme kvar i flaskan mellan vätskan och korken så blir där ett övertryck som

sakta trycker upp korken. Så 20-22cl är max som man kan ha i.

Edited by Puttriken

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Mången whisky har ju kommit och gått, men här är en bunt med pris ca 10 kr/cl.

 

Den självklara ledsagaren är Lagavulin OB 16 år. Den har varit med mig "hela livet" och är ett säkert kort. Alltid riktigt njutbar!

Talisker OB 18 år platsar, även om den periodvis varit svår att få tag på.

Laphroaig OB 10 år CS har ju t ex dessvärre börjat dala i kvalitet, men än så länge är den på måste-listan. Red stripe is still da shit, när man hittar den!

Ardbeg OB Uigeadail kom ju 2003 och har sedan dessa varit ett måste.

En Bowmore OB 15 år Laimrig har visat sig vilja vara med. Men kommer det en fortsättning på den?

En rivig/livlig Springbank behövs vid blöt väderlek eller vid förkylningar.

Sedan brukar jag alltid se till att ha en prisvärd sherrywhisky tillhanda, t ex Westport Mos eller Glenfarclas OB for Ermuri. Dock inte Aberlour OB A'bunadh som jag personligen tycker har fel smak på sherryn.

 

Skulle haft med en japan också. Men de jag tycker är bra blir lite för dyra för denna lista. Yamazaki OB 18 år kan platsa om den hittas till fyndpris.

 

Det var väl de tre måstena det :whistling:

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Flaskorna köps HÄR.

Vi använder 25cl flaskor eftersom 25cl är ända upp till kanten på flaskan. Sen så ska det finnas utrymme för korken och luft också.

Korken tätar väldigt bra och om det är för lite utrymme kvar i flaskan mellan vätskan och korken så blir där ett övertryck som

sakta trycker upp korken. Så 20-22cl är max som man kan ha i.

 

Toppen, Tack!!

Ivar Wahlstedt

Link to comment
Share on other sites

Flaskorna köps HÄR.

Vi använder 25cl flaskor eftersom 25cl är ända upp till kanten på flaskan. Sen så ska det finnas utrymme för korken och luft också.

Korken tätar väldigt bra och om det är för lite utrymme kvar i flaskan mellan vätskan och korken så blir där ett övertryck som

sakta trycker upp korken. Så 20-22cl är max som man kan ha i.

 

Snyggt!

Måste man ha en värmepistol för sigillet eller går den att fästa på annat sätt?

Stefan Lööf

Link to comment
Share on other sites

Mina "standardwhisky" brukar i regel tömmas för fort för att kalls att de står på hyllan.

 

Dock brukar jag försöka ha en Ardeg och en Laphroaig öppen. En orökt variant brukar finnas öppen för dagar då detta uppskattas också.

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Snyggt!

Måste man ha en värmepistol för sigillet eller går den att fästa på annat sätt?

Jag använder värmepistol. Folien krymper med värme på precis samma sätt som krympslang. Jag tror att det kan funka med en

hårtork, men eftersom jag har rakat mitt huvud dom senaste 15åren så äger jag ingen hårtork som jag kan prova med.. :rolleyes:

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt!

Måste man ha en värmepistol för sigillet eller går den att fästa på annat sätt?

 

Det ser ut som vanliga krympfoliehättor till vin? De brukar jag i alla fall doppa ner i kokande vatten, medan jag håller hättan på plats med en gaffel. Men har man en värmepistol så är det ju mindre bökigt och resultatet blir förmodligen snarlikt.

Richard Nordenskjöld

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som vanliga krympfoliehättor till vin? De brukar jag i alla fall doppa ner i kokande vatten, medan jag håller hättan på plats med en gaffel. Men har man en värmepistol så är det ju mindre bökigt och resultatet blir förmodligen snarlikt.

Det måste jag prova!

 

Ettikettmaskinen köpte jag på Kjell&Company Brother QL-560.

Edited by Puttriken

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...