Jump to content
whiskyforum

Varning för McTear's


Sundbom
 Share

Recommended Posts

Klistrar in följande mejl:

 

Dear Whiskylover,

 

I just want to share my past experience I had with a purchase of rare whisky bottles from a well reputated Glasgow based Auction house called McTear's.

 

At their 7 December 2011 Whiskysales a few interesting lots pulled my attention and I decided to buy them.  I was able to buy many interesting lots amongst which were LOTS number 695, 751 and 864.  Here the details of the LOTS as described on the McTear's website including their respective pictures.

 

 

 

 

 

 

 

The description is clear, the photo's crystal clear.  Nothing wrong right ? As you can clearly see, nothing wrong besides a little low filling level of one bottle.  But the picture clearly showed the bottles are in a very good condition and very well sealed and the description is clear.

 

But here the real pictures of 3 bottles taken by my good friend who went to McTears to collect the lots.......

 

Yes, they are OPEN !!        Yes they are OPEN !!

 

A few bottles were simply opened ??  Either by the auction house and or the previous owner.  But this without any mention on the website and in the corresponding LOT description.  At first I was very positive for the outcome....McTear's is a well reputated auction house, is it not ?  They would of course settle this, no ?

 

So very big was my surprise to get this mail from Mr. Stephen McGinty - the auction house Whisky expert :

__________________________________________________

"Dear Mr Timmermans,

 

I refer to the above and to your recent e-mail and I can confirm that I have reviewed the information provided.

 

Following my enquiries I can confirm that all bottles are entered into the auction on the basis of “sold as seen”.  As such all bottles where the seal has been broken we will be unable to offer any refund for.  We would be happy to enter the bottles into a future auction on your behalf.   Let me know your thoughts on this.

 

Yours sincerely

 

Lisa Mitchell (on behalf of Stephen)

__________________________________________________

 

How sad is this ??

 

So just a little - or better a BIG - warning for you whiskylovers out there.  Better ask for a solid written description before you start buying or bidding.

 

Fine whisky greetings,

Luc Timmermans

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

Ok. Det där blev inte så bra. Men fixar bilder när jag sitter vid datorn.

 

Bilderna är tydliga iaf. Öppna.

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

Det borde gå under detta urklipp ur deras regelverk:

"Lots mis-described because they are 'deliberate forgeries' may be returned and a refund made. There is a 21 day time limit (see Returns Policy). A 'deliberate forgery' refers to an object being purposefully treated/constructed/or otherwise handled with the intention of deceiving as to its true age/condition/materials/origin/etc."

 

Är ringarna så sneda vid uthämtning måste de ju med vilje pillat upp dom så det ser snyggt ut på fotona. Rutten stil av dom var det hur som helst.

Richard Nordenskjöld

Link to comment
Share on other sites

Vad som är verkligen oroande är att MacTears erbjuder sig att auktionera dom igen.

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Link to comment
Share on other sites

Jag har slutat handla där av annan anledning, de drar pengarna på kortet sedan skriker de att jag skall betala en gång till, det slutade med rödmärkta brev och hot om inkasso, givetvis beroende på en ineffektiv och gammalmodig ekonomiavdelning, att de dessutom säljer öppnade flaskor och säger till kunden att du får vad som är på bilden och vi betalar ej tillbaka är ju inget annat än vanligt bedrägeri, att de sjunkit så lågt är ju helt otroligt.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Troligtvis så skulle han öppna dom under Feis Ile där folk kan komma och provsmaka.

 

"Either drink or destroy."

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

Vilka skojare :shock3: ... har aldrig "handlat" där och tänker ALDRIG gör det i framtiden heller...

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Senaste info är tydligen att dom gjort en pudel...

 

Too late anyway, kommer aldrig att handla där...

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ajajaj...vilken tur att detta kom fram här.

Gick i tankarna att kolla nästa då jag har en kompis som bor i närheten.

Det händer ju aldrig efter jag läst detta.

 

Vi tackar för att detta forum finns ännu en gång

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Någon mer som har testat Scotch Whisky Auctions i Glasgow?

Ropade in en flaska där på auktionen den 3 juni, skall hämtas på Skottlandssemestern i juli.

Betalningen fungerade utan problem, hoppas resten går lika smidigt.

Hans Adolfsson, Örebro

Link to comment
Share on other sites

Någon mer som har testat Scotch Whisky Auctions i Glasgow?

Ropade in en flaska där på auktionen den 3 juni, skall hämtas på Skottlandssemestern i juli.

Betalningen fungerade utan problem, hoppas resten går lika smidigt.

Har inte varit några problem allswinner.gif

Thomas Herkevall

Köper eller byter RARE MALTS!
Jag har ett antal dubletter samt annat att byta med.

Cask Owner: BOX Svensk ek, BOX orökt på Bourbon, Kilchoman, Lochindaal, Bladnoch, Margadale#9000069 & BARRA.

Aktieägare: Box

Friend of Laphroaig Plot: 283358
Ardbeg Committee
Springbank Society Member
Guardians of the Glenlivet
Slainte Whiskyklubb
Stockholm whisky Enthusiasts

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fick idag meddelande från Scotch Whisky Auction att man från den 1 september måste lägga på VAT på sina priser. Detta borde i så fall även gälla McTears och Bonham (UK).

Detta fördyrar inköpen med 20%.

 

post-1836-0-84966600-1345014949_thumb.png

Louis Reps

SSCC - Spirit Safe Collectors Club

www.glenlochy.com

söker SMWS 62.xx och andra Glenlochy

 

Link to comment
Share on other sites

Så här står det i mailet från Scotch Whisky Auctions:

 

This means commission, insertion fees and reservation fees from the 17th auction onwards will attract VAT at the current rate.

 

Jag tolkar det så att det är deras avgifter som ska momsbeläggas, inte auktionspriset, hammer price.

 

McTears lägger på moms på sina avgifter redan:

 

Every lot purchased at McTear’s is subject to a Buyers Premium of 18% plus VAT thereon

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Så här står det i mailet från Scotch Whisky Auctions:

 

This means commission, insertion fees and reservation fees from the 17th auction onwards will attract VAT at the current rate.

 

Jag tolkar det så att det är deras avgifter som ska momsbeläggas, inte auktionspriset, hammer price.

 

McTears lägger på moms på sina avgifter redan:

 

Every lot purchased at McTear’s is subject to a Buyers Premium of 18% plus VAT thereon

 

Tänkte väl det. Då är det lugnt

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Någon som handlade något i veckan på McTears.

 

Jag fick en flaska och frakten will MBetc ha 70 GBP pund för inkl försäkring. I augusti fick jag hem 7 flaskor för 126 GBP.

 

Är det någon som är intreserad av samtransport till Sverige så fixar jag det.

Louis Reps

SSCC - Spirit Safe Collectors Club

www.glenlochy.com

söker SMWS 62.xx och andra Glenlochy

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

I strid mot vad jag tidigare sagt och med brist på bättre vetande ropade jag in 5 flaskor under onsdagens auktion, tänkte redovisa McTear´s avgifter så att alla forummedlemmar har det klart för sig om det blir aktuellt att buda på deras auktion.

 

( VAT är 20% )

 

Slagkostnad, inköpsprovision eller inropsavgift är 20% på det inropade plus VAT

Avgift för online budgivningen är 3% på det inropade plus VAT

Avgift för att betala med kort är 2% på det inropade plus VAT

 

Så 30% tillkommer på budet ( bara som information )

 

Kan man inte ordna frakten hem på eget bevåg så åker man dit på en tusing i fraktkostnad.

 

Det här är ren konsumentupplysning för forumiter, tänkte även att detta kunde vara bra att veta för den herre som tyckte att han kunde köpa en flaska så mycket billigare på McTear´s.

  • Like 2

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...