Jump to content
whiskyforum

Whiskyn, prisutveckling och bubblor.


Recommended Posts

När man vabbar och diverse Astrid Lindgren-filmer rullar så dyker det upp funderingar.

 

Har varit intresserad av detta med whisky i snart 3 år bara. Ni som har varit med betydligt längre än så: Finns det buteljeringar som kostade 6000:- 2004, som kostar likadant idag? Alltså klassiska buteljeringar som man kan tro bara ska öka, men ändå har stått still.

 

Visst finns det buteljeringar som man vet kommer att öka efter släppet. Tex PE OB och Ardbeg OB SC. Sedan finns det andra exempel som Mackmyra Preludium som var uppe i astronomiska summor för att sedan stilla dra sig tillbaka i riktning mot inköpsbeloppen. Fler exempel på den senare?

 

IB-marknaden har gett oss mycket bra långlagrad whisky till humana priser, även om vi har sett en ökad prisnivå på senare tid. Hur ser fortsättningen ut där? Ökad efterfrågan tillsammans med sinande lager ger ännu en ökning?

 

Finns det en whiskybubbla, och isåfall, riskerar den att spräckas? Vad händer då? Serge skrev en ganska bra sak häromveckan angående samlande:

 

"Invest in good whisky, never, ever invest in bad whisky. Unless you’re a serious collector and would like to own complete series, but that’s another topic. When a bubble bursts (remember bubbles look perfectly all right just before they burst), the high-quality items tend to be less affected than the ‘junk’, provided you did not already buy them at a ‘collectable’ price or at their peak of value, which is hard to define. Bell's decanters, anyone? ;-)."

 

Hellre lysande buteljeringar än 86-poängare som man får inpackad i ett mindre regalskepp.

 

Vad har det ökade utbudet av samples (självklart lysande att det finns. Alltid bra att vi får smaka lysande whisky till låga priser) för påverkan på priser och efterfrågan? Förutom här på forumet och i diverse kalendrar så finns det numera i massor hos MoM, whiskysamples och whiskyhuis bland andra.

 

Framtiden? Var finns pristaket? Spricker bubblan? Fyfan så många ?

 

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

När man vabbar och diverse Astrid Lindgren-filmer rullar så dyker det upp funderingar.

 

Har varit intresserad av detta med whisky i snart 3 år bara. Ni som har varit med betydligt längre än så: Finns det buteljeringar som kostade 6000:- 2004, som kostar likadant idag? Alltså klassiska buteljeringar som man kan tro bara ska öka, men ändå har stått still.

 

Visst finns det buteljeringar som man vet kommer att öka efter släppet. Tex PE OB och Ardbeg OB SC. Sedan finns det andra exempel som Mackmyra Preludium som var uppe i astronomiska summor för att sedan stilla dra sig tillbaka i riktning mot inköpsbeloppen. Fler exempel på den senare?

 

IB-marknaden har gett oss mycket bra långlagrad whisky till humana priser, även om vi har sett en ökad prisnivå på senare tid. Hur ser fortsättningen ut där? Ökad efterfrågan tillsammans med sinande lager ger ännu en ökning?

 

Finns det en whiskybubbla, och isåfall, riskerar den att spräckas? Vad händer då? Serge skrev en ganska bra sak häromveckan angående samlande:

 

"Invest in good whisky, never, ever invest in bad whisky. Unless you're a serious collector and would like to own complete series, but that's another topic. When a bubble bursts (remember bubbles look perfectly all right just before they burst), the high-quality items tend to be less affected than the 'junk', provided you did not already buy them at a 'collectable' price or at their peak of value, which is hard to define. Bell's decanters, anyone? ;-)."

 

Hellre lysande buteljeringar än 86-poängare som man får inpackad i ett mindre regalskepp.

 

Vad har det ökade utbudet av samples (självklart lysande att det finns. Alltid bra att vi får smaka lysande whisky till låga priser) för påverkan på priser och efterfrågan? Förutom här på forumet och i diverse kalendrar så finns det numera i massor hos MoM, whiskysamples och whiskyhuis bland andra.

 

Framtiden? Var finns pristaket? Spricker bubblan? Fyfan så många ?

 

 

Tillgång och efterfrågan. Mackmyra Preludium 1 köpte många, men få drack. Tror nog att de som vill ha den har köpt, därför e det stor tillgång och låg efterfrågan... priserna dalar. Whiskybublan är där kanske, men ser inte att det skulle krasha i den närmsta framtiden. Om det nu skulle klappa samman så sitter man i alla fall igen med mycket god whisky för de närmaste åren. Detta är väl egentligen bara ett problem för de som investerar.

Patrik Söderholm

NMWL Stavanger

Link to comment
Share on other sites

Bubblan lever och frodas i Helsingör iaf. När jag var där förra veckan så hade affären i källaren jag fick tips om här, har glömt namnet, Mackmyra preludium serien till pris rund 2000dkk per flaska med toppen på preludium 2 som gick för 10 000 danska kronor.

 

Någon hugad spekulant får gärna bjuda halva den summan för min hyllvärmare som blivit över.

 

Tror det är som Serge skrev att så läge man köper sådan som man ändå kan tänka sig att dricka så är man safe från alla bubblor.

Martin Kronvall

http://swedishmaltmafia.com

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, bubblor spricker när man som minst anar och inga träd växer till himlen.

 

Varför spekulera i otäck whisky när det finns hur mycket god som helst...

 

...och mörk rom gott folk, är jag nästan säker på blir nästa hype.

  • Like 1

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Hellre lysande buteljeringar än 86-poängare som man får inpackad i ett mindre regalskepp.

 

Underbart uttryckt! :winner:

 

Tycker mig se att det kommer många specialsläpp där man försöker "vrida ur" pengar. Ung medioker whisky som paketeras som något speciellt, ofta med hjälp av extravaganta förpackningar, precis som du beskriver. Detta är ett otyg i mina ögon.

Christian Jönsson, Luleå

Link to comment
Share on other sites

Det brukar väl sägas att en ordentlig bubbla först kan börja skapas när folk börjar köpa för annat än egen konsumtion, dvs handlar för ren spekulation. Jämför t.ex med husmarknaden där de påstår att man i Sverige fortfarande köper i huvudsak för att bo.

 

När man börjar handla på ren spekulation tror jag personligen att man snabbt är ute på djupt vatten / tunn is...

Christian Jönsson, Luleå

Link to comment
Share on other sites

...och mörk rom gott folk, är jag nästan säker på blir nästa hype.

 

Mörk rom e ju jättegott, men tycker att det är långt ifrån densamma smaksbredden som whisky. Tror inte alls det kommer att bli nån hype på detta, men det kommer att bli ökande intresse för att ha en eller några flaskor av detta hemma som substitut. Visst är det gott med en söt av och till, men det fungerar inte för mig att ha det på samma sätt som whisky.

Patrik Söderholm

NMWL Stavanger

Link to comment
Share on other sites

Mörk rom e ju jättegott, men tycker att det är långt ifrån densamma smaksbredden som whisky. Tror inte alls det kommer att bli nån hype på detta, men det kommer att bli ökande intresse för att ha en eller några flaskor av detta hemma som substitut. Visst är det gott med en söt av och till, men det fungerar inte för mig att ha det på samma sätt som whisky.

 

Jag har själv försökt med Filips gamla Caronis och med Trois Rivieres 1977 utan större framgång. Hyfsat, men utan större komplexitet och med smaker som inte tilltalar mig.

 

Vid en provning med Janne Groth så nämnde han lite om komplexiteten i whiskyn och alla dess smaker, och jämförde det med andra destillerade sorter. Han trodde att romen var på väg mot whiskyns komplexitet och smakrikedom. Men att det var åtskilliga år tills dess.

 

Hur romens smak och komplexitet ändras till det bättre med tiden har jag ingen uppfattning om.

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

Mörk rom e ju jättegott, men tycker att det är långt ifrån densamma smaksbredden som whisky. Tror inte alls det kommer att bli nån hype på detta, men det kommer att bli ökande intresse för att ha en eller några flaskor av detta hemma som substitut. Visst är det gott med en söt av och till, men det fungerar inte för mig att ha det på samma sätt som whisky.

Alla är inte whiskynördar, som du och jag. Romnördarna växer till sig där ute i den verkliga värden, var så säker.

 

Jag ser inte rom som substitut utan som ett komplement. Jag behöver absolut inga substitut, då jag har fullt upp med att hinna dricka det jag har. Så tror jag det är för de flesta.

 

Långt ifrån all rom har sötma främst i sin palett. Letar man så finner man komplexitet även i rom, men givetvis inte i alla sorter. Men visst, grovt generellt så är oftast single malt whisky mera komplex. Men tyvärr tror jag att whiskyn tappar alltmer i framtiden. De nya generationerna kommer dricka annat. Tendensen med alltmer ung buteljerad whisky är inte bra för branschen på lite sikt. That's life! Det är upp och ner över tiden, och whiskyn kommer inte fortsätta åt samma håll (dvs uppåt) hela tiden.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Alla är inte whiskynördar, som du och jag. Romnördarna växer till sig där ute i den verkliga värden, var så säker.

 

Jag ser inte rom som substitut utan som ett komplement. Jag behöver absolut inga substitut, då jag har fullt upp med att hinna dricka det jag har. Så tror jag det är för de flesta.

 

Långt ifrån all rom har sötma främst i sin palett. Letar man så finner man komplexitet även i rom, men givetvis inte i alla sorter. Men visst, grovt generellt så är oftast single malt whisky mera komplex. Men tyvärr tror jag att whiskyn tappar alltmer i framtiden. De nya generationerna kommer dricka annat. Tendensen med alltmer ung buteljerad whisky är inte bra för branschen på lite sikt. That's life! Det är upp och ner över tiden, och whiskyn kommer inte fortsätta åt samma håll (dvs uppåt) hela tiden.

 

Så är det! Passa på gott folk med att köpa och dricka av sådant som är destillerat på 50-, 60- och 70-talet. Undrar hur framtiden ter sig? Min gissning är att vi får se mindre "dålig" whisky och väldigt få buteljeringar som genererar över 92-93 poäng. Dock massor i spannet 82-92 poäng. Bara en stilla gissning.

 

Synd om det skall bli så, för det är ju juvelerna man söker efter.

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Link to comment
Share on other sites

Så är det! Passa på gott folk med att köpa och dricka av sådant som är destillerat på 50-, 60- och 70-talet. Undrar hur framtiden ter sig? Min gissning är att vi får se mindre "dålig" whisky och väldigt få buteljeringar som genererar över 92-93 poäng. Dock massor i spannet 82-92 poäng. Bara en stilla gissning.

 

Synd om det skall bli så, för det är ju juvelerna man söker efter.

 

Så bra att jag har börjat köpa in gammal Ardbeg då... =)

När det gäller rom-nerdar så finns de inte i Norge i alla fall. Har testat en del väldigt bra mörk rom (och så allt för mycket dålig). Visst är den komplex, har aldrig sagt något annat... men smakvidden är väldigt begränsad i jämförelse med whisky. Jag är också emot detta lyxförpackningar med mediokert innehåll som t.ex. Highland Park förespråkar. Efter att de slutade med single cask så har kvaliteten också sjunkit. De blandar ut de fantastiska faten med mindre bra fat de inte får sålt annars och skapar t.ex Hjärta.. visst är den ok, men otroligt långt ifrån de flesta OB Single Cask. Sen designar de allt flott och säljer så allt för dyrt. Hela Earl Magnus-serien var väldigt överprisad och det ser ut som att denna nya serien med nordisk mytologi är ungefär samma. Detta är dumt för whiskyutvecklingen, men tur att inte alla gör så.

Jag tror nog fortfarande whiskyintresset håller i sig i minst 10 år till. Köp för att dricka och inte för att investera, så blir det bra.

Patrik Söderholm

NMWL Stavanger

Link to comment
Share on other sites

Bör väl tilläggas att romnördarna är betydligt fler World wide än whiskynördarna.

Rom är världens mest sålda sprittyp och det är inte bara skit som säljs.

Edited by Pedda

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

Bör väl tilläggas att romnördarna är betydligt fler World wide än whiskynördarna.

Rom är världens mest sålda sprittyp och det är inte bara skit som säljs.

 

Fast rätta mig gärna om jag har fel men jag skulle i alla fall gissa att den mesta rommen som säljs är vit rom som inte alls är fatlagrad?

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Så är det! Passa på gott folk med att köpa och dricka av sådant som är destillerat på 50-, 60- och 70-talet. Undrar hur framtiden ter sig? Min gissning är att vi får se mindre "dålig" whisky och väldigt få buteljeringar som genererar över 92-93 poäng. Dock massor i spannet 82-92 poäng. Bara en stilla gissning.

 

Synd om det skall bli så, för det är ju juvelerna man söker efter.

Min teori sedan länge är att ökad stordrift och automatisering kommer ge mer "mainstream" whisky eller om du så vill, en whisky som kännetecknas av en jämn hög kvalitet. Trots att dagens whiskyproduktion kännetecknas av ett större kvalitetstänkande och -medvetande än gårdagens så finns det ett risk menar jag att 95 poängarna kommer mest att lysa med sin frånvaro. Eftersom vetenskapen inom whiskyproduktion inte är 100% finns det en risk att det hantverk och den fingertoppskänsla som skapade 95 poängarna inte till fullo kommer "övertas" av en produktion som känneteckans av mer automatisering och mindre hantverk. I gengäld kanske vi i större utsträckning slipper 70p- whisky.

Sam Gutenwik

 

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

 

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Link to comment
Share on other sites

Fast rätta mig gärna om jag har fel men jag skulle i alla fall gissa att den mesta rommen som säljs är vit rom som inte alls är fatlagrad?

Ja rätt. Bacardi är den mest sålda spriten i hela världen och står då naturligtvis för en stor del, men lagrad rom är också otroligt mycket större än whisky världen över.

Peter Sjögren, Gbg

 

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Sunda funderingar från en Sundbom och andra medlemmar!

 

Tycker det börjar bli tufft med priserna även på IB-marknaden, speciellt på nedstängda destillerier (är väl ett normalt förfarande om kvalitén är bra). Svårare att hitta bra flaskor också, Caperdonich -72:orna är så gott som borta från marknaden. Inte alltför många dyker upp på Whiskyauction heller. Brora har även börjat stiga prismässigt, speciellt på OB 30yo-flaskorna. Finns 80-tals distilleringarna kvar för humana priser men de brukar inte ha en chans mot 70-talarna. Hur var det nu med dalande kvalité.....

 

Money rules på Whiskyauction? wink.png Flertal buteljeringar som fortfarande finns att få tag på i butik/e-handel går för högre priser på auktionerna. Ok, i vissa fall kanske det inte går att få tag på i sitt hemland men det känns konstigt att folk inte verkar lägga mer tid på att söka i butiker innan, åtminstone för ett riktpris. Svårt att göra bra affärer numera! Det är väl där ett överskott med pengar kommer in...

 

Sam´s teori håller jag med om, vetifan om vi kommer få några riktigt bra whiskys i framtiden (säg 15-20 år). Förändringar på klimat, råvaror, personal, utrustning m.m har väl dragit sitt strå till stacken. Även om kvalitén blir jämnare för "mainstream" whiskyn så känns den ganska ointressant. Vill inte låta som en snobb men det är väldigt sällan jag köper en standardbuteljering (40-43%, kylfiltrerad, E150, osv.) Även om den har ett bra pris så vill jag ha en större upplevelse med min whisky än vad de kan leverera. Nu verkar fler och fler tillverkare gå mot 46% och ett mer naturligt approach vilket självklart är positivt för marknaden. Det har mycket att göra med det stora intresset som blivit, de har blivit tvungna att lyssna på kundernas behov.

 

Tycker dock att det borde finnas mindre flaskor tillgängligt, 20 cl eller 35 cl vore finemang. Jag tycker 70 cl är för mycket om det är en whisky man är osäker på, inte alltid man har kunnat fixa ett sample innan. Blir ofta att man delar flaskor med vänner vid inköp numera.

 

Utbudet av samples tror jag inte har så stor inverkan på priset då vi minimalt kan påverka den aspekten ändå. Efterfrågan kan däremot bli påverkad om fler provsmakar innan köp. För mig är samples en underbar trygghet, det är sällan numera man köper en flaska innan man provsmakat den! Alla som ställer upp med samples här på forumet ska ha en stor eloge, grymt bra!

 

Bubblan kommer nog spricka och det är många som kommer få sig en väckarklocka med deras investeringar.....

 

Kan avsluta med att säga att bubblan är inget jag oroar mig över då min lilla samling jag köpt på mig under åren är för att avnjutas. För mig själv, med vänner och sist men inte minst, med medlemmar av detta forum! wink.png

Edited by Oggela

Fredrik Jokela

 

Söker alltid intressanta samples, speciellt av äldre Brora

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...