Jump to content
whiskyforum

Recommended Posts

Är det bara jag som tycker att Bruichladdich är extremt underskattade?

Har länge både samlat och druckit whisky men var ganska nyligen tvungen att välja en väg att gå i mitt samlande och valet föll på bruichladdich inklusive Port Charlotte och Octomore.

De gånger jag öppnat något nytt från Bruichladdich har dessa tagit slut extremt fort. Min senast öppnade flaska var sherry classic som jag höll på att kräkas av de första gångerna jag drack denna men herregud vad den växte på mig allt eftersom.

Sen skadar det faktiskt inte att de har ganska trevlig och annorlunda design på sina flaskor och etiketter.

Så, vad är det som gör Bruichladdich så ointressanta bland whiskyentusiaster?

Ointressant är den väl absolut inte. Det många kanske inte tycker om är alla dessa konstiga (slut) lagringar som spottas ut därifrån. En del tycker att det är nyskapande men jag tycker att det är lite väl överdrivet, och ofta med ett mindre bra resultat, även fast undantag finnes. Sen är det en sådan stor mängd buteljer hela tiden som gör att det knappt går att få en överblick över produktionen.

Däremot så verkar dom vara på rätt spår nu med PC. Den har stor potential och främst ib-tappningar har varit grymma. Mycket bra kommer att komma därifrån! Även Laddie 10 visar att det finns bra framtidsutsikter.

Men visst finns det lysande Laddie OB. Tex Legacy 2 och 1970 Vintage är lysande malter. Bland det bättre jag har druckit.

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

Ett tag funderade jag på att samla på Bruichladdich, men takten de spottar ur sig flaskor är ju helt horribel. Finns inte en chans i världen att man kan hänga med där stjarnsmall.gif

Jenz Rönnow
Grundare av whiskyforum | Medlem i Whisky Society Skåne

Jag har varit på destilleriet... rundturen var stökig och provningen efteråt var inte mycket att hänga i granen.

Gick ändå nöjd därifrån med en flaska Octomore.

Dom har så oändligt många buteljeringar så att det går inte att få en överblick, man vet inte vart man skall börja och vad som kan vara bra.

Jag provar gärna någonting som någon tipsar om... men det är inte det första destilleriet jag skulle välja om jag skall köpa någonting okänt.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Det finns en "friskhet" i smaken av Bruichladdich som är mycket tilltalande.

Tyvärr är det väl ofta så att när man diskuterar Islaywhisky, så pratar man rök, tång, sälta, och ofta tunga smaker. Bruichladdich står för det rakt motsatta. Ok Port Charlotte och Octomore har rökigheten, men "friskheten" består. Det gör att destilleriet är en udda (Islay)fågel.

Det är bara positivt i min mun, men kanske inte i allas paletter.

Det riktigt negativa är alla "forskningsbuteljeringar". Allt blir inte bra. Ibland kan tradition vara bra. Man ska kunna känna igen sig. man ska veta vad som är i flaskan.

Färre udda buteljeringar, skulle göra underverk, för deras sprit är mycket bra.

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Så, vad är det som gör Bruichladdich så ointressanta bland whiskyentusiaster?

För att spriten är så förbaskat "ren" och intetsägande.

En av Skottlands tråkigaste spriter.. min högst personliga åsikt. En "Jasså-whisky" av stora mått och sällan dålig men samtidigt sällan "Top of the line".

Som sagt, min högst personliga åsikt

Peter Sjögren, Gbg

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Ett tag funderade jag på att samla på Bruichladdich, men takten de spottar ur sig flaskor är ju helt horribel. Finns inte en chans i världen att man kan hänga med där stjarnsmall.gif

För en samlare som är komplettist så blir det problem, men så är det väl med de flesta destillerier. Så för en som samlar så är det ett utmärkt destilleri. Många utgåvor i ett bra prissegment.

Så om man gillar profilen och ej är komplettist så är det bara att köra.

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors

För att spriten är så förbaskat "ren" och intetsägande.

En av Skottlands tråkigaste spriter.. min högst personliga åsikt. En "Jasså-whisky" av stora mått och sällan dålig men samtidigt sällan "Top of the line".

Som sagt, min högst personliga åsikt

Håller med dig, pedda. Har dock inte druckit jätte många.. Har druckit nån från 70 talet och den var lysande som du säger sundbom! Gillade dest. Besöket. Och skall dit i höst igen, så skall ge Laddie en chans till!!! :whistling:

Mattias Oleniusson

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Bruichladdich har mången god whisky men det finns lika många toppar som bottennapp men överlag tycker jag att dom gör bra whisky.

Deras Infinity tillhör topparna jämte PC6 o PC8, har provsmakat Organic luktade mysko med smakade mycket bra.

Var på destilleriet förra våren, träffade på Jim McEvan och fick provsmaka whisky lagrad på ett Calvadosfat, hade två år tidigare på en resa till Normandie gjort ett besök på detta Calvadosdestilleri minns dock inte namnet längre.

Vi var ett sällskap på 16 pers, iom att vi inte hann gå på en rundtur så fick vi en flaska Rock´s av Jim, mycket generöst.

/Laffemannen

Bruichladdich är ett litet privat företag som lever på såna som oss.

Hela deras produktion är focuserad på single malt så jag tycker inte det är konstigt att dom gör många olika buteljeringar.

Att man tillika värnar om Islay och arbetstillfällen där gör också att jag verkligen känner för dom.

Deras stora, höga pannor skapar renare newmake än andra Islaydestillerier och därför skiljer sig också produkten en aning, det har jag inga problem med.

Det kommer förresten bli ganska intressant om man verkligen tar sina inköpta Lomondpannor i drift.

Jag tycker det är bra att du intresserar dig för Bruichladdich, ett ställe där i alla fall jag alltid har kännt mig mycket välkommen.

Anders Melin, Dalby
Tha mi a' smaoineachadh gu bheil mi ag òl cus.

BenRiach Evangelist, Friend of Laphroaig no 98274.
Member of The Ardbeg Committe and The Adelphi Dancey Man Club.
Delägare i Kilchoman cask 2006/45 - nu på flaska som 10 åring.

Bruichladdich är ett litet privat företag som lever på såna som oss.

Hela deras produktion är focuserad på single malt så jag tycker inte det är konstigt att dom gör många olika buteljeringar.

Att man tillika värnar om Islay och arbetstillfällen där gör också att jag verkligen känner för dom.

Deras stora, höga pannor skapar renare newmake än andra Islaydestillerier och därför skiljer sig också produkten en aning, det har jag inga problem med.

Det kommer förresten bli ganska intressant om man verkligen tar sina inköpta Lomondpannor i drift.

Jag tycker det är bra att du intresserar dig för Bruichladdich, ett ställe där i alla fall jag alltid har kännt mig mycket välkommen.

En sak att tänka på är även att Islayborna verkligen värnar om Laddie. De flesta på ön har den whiskyn som sin favorit om man frågor. Jag tycker den är helt ok. Tyvärr når den sällan de höga höjderna men det är ännu mera sällan den är dålig.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Var där i höstas och då fick vi en rundvandring och provsmakning i deras warehouse med självaste gubben Duncan. Helt fantastisk upplevelse. Ångrar verkligen att jag inte köpte en Octomore. Köpte faktiskt ingen flaska där, trots att mr D hade framme spritpennan och signade alla våra flaskor doh.gif

Kan rekomendera deras Gin som var fantastisk clap.gif

Mikael Lindholm

Ardbeg Committee Member
Friend of Laphroaig

Delägare Mackmyra rök / sherry
Delägare Mackmyra X-rök / sherry
Delägare Box rök / ungersk ek
Delägare Box rök / sherry
Delägare Box orök / bourbon
Delägare Roslagswhisky Eko nr.1

mc.gif

Jag kan hålla med om att deras produktion är enorm, mycket enskilda fattappningar men som Mr McEwan har sagt vid flera tillfällen, " varför inte när vi kan och har lust".

Däremot håller jag inte med i någons kommentar att det finns riktiga bottennapp, jag har inte smakat något bottennapp från Bruichladdich och jag har smakat en hel del...

Alla tappningar passar inte alla, men gör man allt från det sötaste söta till det rökigaste rökta så ar det väl inte konstigt om man inte älskar hela sortimentet.

Varför skall man hålla sig till några få? Experimenterandet kan ju frambringa den för dig optimala whiskyn! Den lär man inte hitta hos ett destilleri som har 6 sorter och ingen man gillar.

Deras produktion sedan återstarten 2001 ligger på ca: 270 olika originaltappningar, sen tillkommer alla independent bottlers. Vill ni se den som har mest i Världen, följ länken http://www.bruichlad...collection.com/

Själv har jag 234 olika sedan 2001, samlingen kan inte bli komplett då det finns ett antal one of the one bottles, men en fin pensionsförsäkring blir det.

Alla som har en slant över och vill investera för framtiden, köp whisky med ett tryckt årtal på flaskan, gärna mer än 12 år, Skottland har inte kapasitet för efterfrågan på långa vägar och producerar nu massor med bulk whisky där vi bara vet att den är äldre än 3 år

Man har inte råd att missa efterfråganboomen och lagrar kortare och kortare dessutom är sherry faten dyra och svåra att få tag i .

Lagrad whisky kommer att bli bristvara

"Laddiefan"

Hej!

Jag är sprillans ny på forumet som skribent men har läst här i något år. Har varit intresserad av Whisky i ca 10 år ny och intresset har växt under tiden. Jag är ingen direkt samlare, utan mer en konsumerare ;-)

Vad gäller Bruichladdich så har jag fyra av deras buteljeringar öppnade för tillfället: Octomore, infinity, PC-An turas moir och waves.

Jag tycker samtliga av dessa är mycket goda men den mest prisvärde är nog PC:n. Jag blev dock väldigt positivt överraskad av Octomoren som jag förväntade mig skulle smaka gräsbrand men dock har mycket mer än bara rök. Jag har aldrig smakat något bottennapp från Bruichladdich som någon skrev men sedan släpper de ju oxå ett antal olika buteljeringar så jag har smakat långt ifrån alla. Alltså generellt en finfin whisky.

Niklas Gabrielsson

Jag tycker att det är på sin plats att nämna varför de spottat ur sig så många olika tappningar: de behöver hålla både ekonomi och intresse uppe i väntan på deras egen malt ska bli 10 år. Det har den nu blivit och nu finns det äntligen ett riktmärke för vad nya ägarna vill med Laddie. Och dessutom hyllas den!

Personligen tycker jag att PC8 är bland det bästa jag druckit när det gäller rökig whisky! Visst är den ung och både rå och spretig, men smaken av bränt bacon, oljig vanilj och kolrök är såååå härlig! Laddie är spännande som få och har en väldigt intressant framtid! :wub:

Edited by Sput-nic

Min whisky-filosofi: En dram är lagom, men två är för lite.

Jag tycker att det är på sin plats att nämna varför de spottat ur sig så många olika tappningar: de behöver hålla både ekonomi och intresse uppe i väntan på deras egen malt ska bli 10 år. Det har den nu blivit och nu finns det äntligen ett riktmärke för vad nya ägarna vill med Laddie. Och dessutom hyllas den!

Personligen tycker jag att PC8 är bland det bästa jag druckit när det gäller rökig whisky! Visst är den ung och både rå och spretig, men smaken av bränt bacon, oljig vanilj och kolrök är såååå härlig! Laddie är spännande som få och har en väldigt intressant framtid! :wub:

Spot on Sput-nic. bra inlägg.

Edited by whiskystore

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Besökte Bruichladdich förra veckan. Måste säga att jag var väldigt nöjd och även imponerad av hur vackra deras pannor var. Härligt mörkbruna, vilket jag inte sett på andra ställen. :wub:

2012-04-19%20at%2016-51-41.jpg

Är det någon som provat PC-9:an?? Den skall väl komma från en annan batch än de tidigare PC´na??

/frippe

Fredrick Thörnqvist, Frippeus

Är det någon som provat PC-9:an?? Den skall väl komma från en annan batch än de tidigare PC´na??

/frippe

Japp, jag har testat den! Avgudar PC8 men tyckte faktiskt att PC9 var på väg åt "fel" håll faktiskt. Upplevde den som mindre oljig och "bacon-ig", vilket är vad jag älskar mest med PC8. Absolut ingen dålig dram dock. Kanske måste ge den några försök till, men första intrycket motsvarande inte förhoppningarna.

/frippe

Den tillsammans med 7an är min favorit i serien. Gillar den skarpt och ångrar jag inte köpte flera när den kom som vanligt!

Filip Ling, Stockholm

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.