Jump to content
whiskyforum
mankan2

Glas till, tjocka eller tunna

Recommended Posts

Hej

Nu till min andra fråga i den här forumet.

I vilket glas dricker ni ert favorit whisky? Kort med ett tjock kant eller ett tunt kant.

Föredrar glas med former?

Jag såg glasen som säljs i design torget som ska vara riktiga provningsglas för whisky destillerier men gillar inte dom. De har en så liten öppning att man kan slå näsan och inte få ut det sista om man inte halsar. Och den tunna kanten är inget jag uppskattar.

Föredrar ett kort glas med en tungt botten och ett tjock glas för att så ett så litet klunk som möjligt när jag dricker, då jag kan njuta mer av drickan.

Börjar känna mig kräsen lite efter jag har skrivit detta. :-)

• Like 1

Glencairnglasen du länkar till är de glasen jag brukar använda. Provade Orrefors difference seriens whiskyglas i helgen och det kommer bli köp!

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Jag tycker nog:

http://www.bergslagensdestilleri.se/webshop/

http://www.smogenwhisky.se/root/smogen.evast.se.nsf/sida/BUTIKEN

är bättre som provningsglas.

(Mer exakta och stabila i doften.)

Håller med Pär, dessa är outstandig, har gått över till att enbart använda dem, både hemma och på provningar.

Peter Sjögren, Gbg

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Hej

Nu till min andra fråga i den här forumet.

I vilket glas dricker ni ert favorit whisky? Kort med ett tjock kant eller ett tunt kant.

Föredrar glas med former?

Jag såg glasen som säljs i design torget som ska vara riktiga provningsglas för whisky destillerier men gillar inte dom. De har en så liten öppning att man kan slå näsan och inte få ut det sista om man inte halsar. Och den tunna kanten är inget jag uppskattar.

Föredrar ett kort glas med en tungt botten och ett tjock glas för att så ett så litet klunk som möjligt när jag dricker, då jag kan njuta mer av drickan.

Börjar känna mig kräsen lite efter jag har skrivit detta. :-)

Anledningen till att det är så liten öppning är för att aromerna ska stanna kvar. Det missar du om du har raka kanter och stor öppning, och då har du missat halva nöjet med en god whisky.

Peter Sjögren, Gbg

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Håller med Pär, dessa är outstandig, har gått över till att enbart använda dem, både hemma och på provningar.

Jag tycker rymdmåttet på dem är lite för stort för 2 cl whisky (om man skall vara lite petig). Tänk om de kunde minskas ner till 12-13 cl från de 15, då skulle de vara perfekta.

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Det finns inga rätt eller fel när det gäller hur man dricker sin whisky. Å andra sidan så kanske man missar en del om

man inte använder "rätt" sorts glas. Som Pedda nämnde så är glasen med en mindre öppning bättre för att man ska

kunna känna dofter i whiskyn och för egen del så tycker jag att det smakerna blir tydligare när jag tom dricker ur glas som är

anpassade för provning än när jag dricker ur tumblers (glas med lika stor öppning som botten).

Glencairn är bra glas, likaså porto. Hemma så använder jag dessa och trivs väldigt bra med dom. Nivån i glaset på bilden

är uppskattningsvis ca 2,5cl om du undrar, så dom är inte så stora. Visst, näsan tar i kanten, men det är något som

man vänjer sig vid fort.

Edited by Puttriken

Patrik Törnqvist, Helsingborg.

Använder Porto glasen på våra provningar, men har Glencairn glasen hemma. Föredrar egentligen det senare.

Micke Ahrens

Jag föredrar klart Glencairnglas, då de ger en helt annan doftupplevelse än glas typ tumbler.

Anders Fohlström

Jag använder bara Glencairn glas, Innehållet i mina 10 flaskor som kommer imorgon ska alla hamna nångång i något av mina glas :blink:

Rickard Jangborn

Whiskyälskande blådåre som gillar dricka whisky från Indien

och andra mindre whiskyställen

Med risk att bli totalsågad här på forumet så dricker jag min whisky ur Tumbler, fd senapsglas från Maille Moutard Dijon senap, glasen har en relativ tunn vägg med tjock botten och ganska breda.

Tycker att det är perfekt att sitta i soffan o smutta med, tycker det doftar o smakar himelsk.

Dom ända ggr jag dricker ur provarglas är på provningar samt på puben.

Jag frågade en gång en mycket namnkunnig provningsledare vad han drack i för glas hemma i soffan, han svarade det att det var senapsglas från graveleij.

Jag ska erkänna att jag har ett antal provarglas från olika destillerier av olika typer, men dom är mest som prydnad.

/Laffemannen

Håller Bugatti glasen som klar etta: tunna, lätta, men ändå stabila.

Samma glas som TWE har med TSMOS loggan.

Så gör även jag.

Skål //Johan Hofvander

whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se

Någon som har länk till Bugattiglasen? Nu blev jag nyfiken...

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Någon som gjort en riktig glasprovning?

Jag och paer hade en glasprovning för några år sedan där det dracks samma whisky (Bowmore Laimrig Batch 1) ur 6-7 olika typer av whiskyglas (plus ett prickigt dricksglas från IKEA...).

Det kan låta nördigt (öh, jo, det är det väl iofs) men vi tyckte alla att det var givande, och det var stor skillnad från glas till glas. Det annars så populära Glencairn kom nästan sist vill jag minnas, främst pga sin klumpighet i jämförelse med de andra något elegantare och tunnare glasen.

Segrare blev det som Pär länkar till ovan, Smögens glas, tätt följt av det tunna Portoglaset.

Peter Sjögren, Gbg

Svenska Eldvatten

www.eldvatten.se

www.whiskyflaskan.se

Gothia Whisky Society

Portoglas av den vanliga tunna modellen är det jag använder för det allra mesta.

Lasse Lilja, Hillerstorp

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

Söker whisky från 1967

Någon som har länk till Bugattiglasen? Nu blev jag nyfiken...

Jag for med osanning...

De glasen jag använder heter apero, bugatti görs av samma tillverkare se http://www.rastal.de

Skål //Johan Hofvander

whisky_hofvander_org / www_komplexwhisky_se

Föredrar den tunnare varianten på Porto glaset.

Måste prova Smögen glaset för att se hur det är också...

Ivar Wahlstedt

Glencairnglasen e perfekt när man e ute o grillar, eller är på nån vandring etc.Robusta o tåliga. Annars är det tunna portoglas som gäller!

MEN: "Smögen" glasen är riktigt trevliga.(har dock inte just det märket,men det gör absolut inget!) Håller med om att dom kanske kan va lite för stora.

Edited by Lemmy

Jögge - WMW

Owner of a grästufva on Islay.

Som vanligt så tycker jag tvärt om :-)

ISO-glasen - eller "smögenglasen" / SMWS-glasen - kärt barn har massor med namn - är lite för små om man inte vill dricka så lite som1,5-2cl

(Vilket man vill på en provning/provsmak - men inte när man minglar.)

Sen finns det ju ISO-glas a´la Glenfarclas - lite rakare och vinglas i grunden tror jag, ISO ovan har SMWS som källa mig veterligen - som är runt 19-21cl och då blir det en lite stadigare dram (á 3-4cl).

Men de brukar vara lite tjockare i glaset och inte lika exakta.

Skulle hellre ha sådana som "hinkarglas" istället för Glencairn, men det har jag inte...

• Like 1

GBG

GWS #3

1332366326[/url]' post='165838']

Någon som gjort en riktig glasprovning?

Jag och paer hade en glasprovning för några år sedan där det dracks samma whisky (Bowmore Laimrig Batch 1) ur 6-7 olika typer av whiskyglas (plus ett prickigt dricksglas från IKEA...).

Det kan låta nördigt (öh, jo, det är det väl iofs) men vi tyckte alla att det var givande, och det var stor skillnad från glas till glas. Det annars så populära Glencairn kom nästan sist vill jag minnas, främst pga sin klumpighet i jämförelse med de andra något elegantare och tunnare glasen.

Segrare blev det som Pär länkar till ovan, Smögens glas, tätt följt av det tunna Portoglaset.

Jag har kört ett blindtest med två sorters glas (mindre cognacskupa och porto), där nån av whiskyna fanns i bägge sortermas glas någon i bara i ena sorten. Offret kunde inte ana att de t var samma whisky i två olika glas, knappt jag själv kunde tro att glaset skulle ha så stor påverkan. Så en glasprovning är en rätt bra utbildningsgrej.