Jump to content
whiskyforum

Destillerier


Bullie
 Share

Recommended Posts

Jag tänkte att det kunde vara kul att här presentera vilka destillerier som finns i Skottland. Det kanske kan vara bra att ha, när man vill hitta vilken region en whisky tillhör, eller om man vill veta om ett visst destilleri fortfarande producerar gottegott...

 

Jag har delat upp listorna i följande:

 

Speyside (Aktiva och inaktiva)

Highland (Aktiva och inaktiva)

Lowland (Aktiva och inaktiva)

Islands (Aktiva och inaktiva)

Islay (Aktiva och inaktiva)

Campbeltown (Aktiva och inaktiva)

 

Vad gäller de inaktiva destillerierna har jag bara tagit med dem som man normalt kan hitta på marknaden.

Hittar ni nåt galet får ni hojta till... :D

 

Om jag skrivit Stängt efter så har jag ännu inte funnit ut om de är i malpåse eller rivet.

Vet ni med er om något destilleri huruvida det är rivet eller bara i malpåse så hör av er, så kan listan hållas uppdaterad.

 

Destillerier i Speyside, Aktiva:

 

Aberlour

Allt-A-Bhainne (Låg i malpåse mellan 2002-2005)

Ardmore

Auchroisk (Singleton)

Aultmore

Balmenach

Balvenie

Benriach

Benrinnes

Benromach

Cardhu

Cragganmore

Craigellachie

Dailuaine

Dufftown

Glen Elgin

Glen Grant

Glen Moray

Glen Spey

Glenallachie

Glenburgie

Glendronach

Glendullan

Glenfarclas

Glenfiddich

Glenlivet

Glenlossie

Glenrothes

Glentauchers

Inchgower

Kininvie

Knockando

Knockdhu / An Cnoc

Linkwood

Longmorn

Macallan

MacDuff / Glen Deveron

Mannochmore

Miltonduff

Mortlach

Speyburn

Speyside / Drumguish

Strathisla

Strathmill

Tamdhu

Tomintoul

Tormore

 

Destillerier Speyside, Inaktiva:

 

Banff 1983 Rivet

Braes of Glenlivet / Braeval 2002 Malpåse

Caperdonich 2002 Malpåse

Coleburn 1985 Stängt

Convalmore 1985 Stängt

Dallas Dhu 1983 Stängt

Glen Keith / Glenisla / Craigduff 1999 Malpåse

Glencraig 1980-talet (ska försöka luska mer) Stängt

Glenglassaugh 1986 Malpåse

Imperial 1998 Malpåse

Mosstowie 1981 Stängt

Pittyvaich 1993 Rivet

Tamnavulin 1995 Malpåse

 

 

Highland Aktiva:

 

Aberfeldy

Balblair

Ben Nevis

Blair Athol

Brackla (Royal)

Clynelish

Dalmore

Dalwhinnie

Deanston

Edradour

Fettercairn (Old)

Glen Garioch

Glen Ord

Glencadam

Glengoyne

Glenmorangie

Glenturret

Loch Lomond/Croftengea/Craiglodge/Inchmurrin

Lochnagar (Royal)

Oban

Pulteney (Old)

Teaninich

Tomatin

Tullibardine

 

Highland Inaktiva:

 

Ben Wyvis 1977 Rivet

Brora 1983 Stängt

Glen Albyn 1983 Stängt

Glen Mhor 1983 Rivet

Glenlochy 1983 Stängt

Glenugie 1983 Stängt

Glenury Royal 1985 Stängt

Hillside / Glenesk 1985 Stängt

Lochside 1992 Stängt

Millburn 1985 Stängt

North Port / Brechin 1983 Stängt

 

 

 

Lowland Aktiva:

 

Auchentoshan

Bladnoch

Glenkinchie

 

Lowland Inaktiva:

 

Glen Flagler 1985 Stängt

Inverleven / Lomond 1991 Rivet (Åtminstånde delvis.)

Killyloch 1985 Rivet

Kinclaith 1975 Stängt

Ladyburn 1970 Stängt

Littlemill / Dunglass / Dumbuck 1994 Nerbrunnet/Rivet

Rosebank 1993 Stängt (Ombyggd till restaurang)

Saint Magdalene / Linlithgow 1983 Rivet (Delvis ombyggt till lägenheter.)

 

 

Islands Aktiva:

 

Arran

Highland Park

Jura

Scapa

Talisker

Tobermory / Ledaig

 

 

Islay Aktiva:

 

Ardbeg

Bowmore

Bruichladdich / Octomore

Bunnahabhain

Caol Ila

Kilchoman

Lagavulin

Laphroaig

 

Islay Inaktiva:

 

Port Ellen 1983 Stängt

 

 

Campbeltown Aktiva:

 

Glen Scotia

Kilkerran / Glengyle

Springbank / Longrow

 

1983 var ett mörkt år för whiskyn....

Edited by Bullie
  • Like 1

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Bra initiativ. Det enda som fattas är på de inaktiva om de är i malpåse eller rivna.

/Björn Andersson (87 down, 36 to go) (-3 @ 2006-10-25)

Whisky Society Skåne - founding member

SMWS, Aberlour Companion & Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

Bra initiativ. Det enda som fattas är på de inaktiva om de är i malpåse eller rivna.

 

Kul att du tycker det. Jag ska lägga till stängningsdatum och annan kul information. :D

 

Jenz, vad säger du om att göra denna lista till ett 'pinned' ämne?

Kan kanske vara bra att ha snabb tillgång till?

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Kul att du tycker det. Jag ska lägga till stängningsdatum och annan kul information. :D

 

Jenz, vad säger du om att göra denna lista till ett 'pinned' ämne?

Kan kanske vara bra att ha snabb tillgång till?

Bra idé, både listan och pinned.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Någon mer typ av info om destillerierna som skulle kunna vara intressant?

 

Tjo!

 

Kort input..

 

Glencraig är ett "märke" som Glenburgie står bakom, tydligen med lomond-pannor, så nog inget eget destilleri.

 

Likaså med Mosstowie som Miltonduff står bakom.

 

Glen Mhor tillhör nog Speyside (inte Highlands).

 

Kininvie är förvisso ett destilleri men har aldrig buteljerats som single malt.

 

Royal Bracklatillhör nog Speyside (inte Highlands).

 

Glen Flagler stängde nog 1985.

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Tjo!

 

Kort input..

 

Glencraig är ett "märke" som Glenburgie står bakom, tydligen med lomond-pannor, så nog inget eget destilleri.

 

Likaså med Mosstowie som Miltonduff står bakom.

 

Glen Mhor tillhör nog Speyside (inte Highlands).

 

Kininvie är förvisso ett destilleri men har aldrig buteljerats som single malt.

 

Royal Bracklatillhör nog Speyside (inte Highlands).

 

Glen Flagler stängde nog 1985.

 

Både vad gäller Glen Mhor och Royal Brackla vill jag nog hävda att de är Highlands... Mhor ligger väster om Inverness och Brackla väster om Findhorn river. Så de är inte Speysides i min geografi. Inte smakmässigt heller. Men det är nog en fråga om definition. Vissa sätter dem som Spey... Ska man hårddra det så är det väl egentligen bara de som tar sitt vatten från river Spey (och biflöden) som är Speyside...

 

Visserligen har inte Kininvie buteljerats som single malt OB, men det är ett eget destilleri...

 

Vad gäller Glen Flagler så finns pannorna kvar, mig veterligen. Var har du funnit att den sista destilleringen skedde -85? Troligtvis skedde den tidigare, enligt de källor jag läst.

 

Eftersom Glencraig använde annan typ av pannor så bör det räknas som en egen destillering.

(Se även Killyloch och Glen Flagler.)

 

Vad gäller Mosstowie / Miltonduff kan jag inte svara på just nu....

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Både vad gäller Glen Mhor och Royal Brackla vill jag nog hävda att de är Highlands... Mhor ligger väster om Inverness och Brackla väster om Findhorn river. Så de är inte Speysides i min geografi. Inte smakmässigt heller. Men det är nog en fråga om definition. Vissa sätter dem som Spey... Ska man hårddra det så är det väl egentligen bara de som tar sitt vatten från river Spey (och biflöden) som är Speyside...

 

Visserligen har inte Kininvie buteljerats som single malt OB, men det är ett eget destilleri...

 

Vad gäller Glen Flagler så finns pannorna kvar, mig veterligen. Var har du funnit att den sista destilleringen skedde -85? Troligtvis skedde den tidigare, enligt de källor jag läst.

 

Eftersom Glencraig använde annan typ av pannor så bör det räknas som en egen destillering.

(Se även Killyloch och Glen Flagler.)

 

Vad gäller Mosstowie / Miltonduff kan jag inte svara på just nu....

 

Jo, de där regionerna är luriga men ditt resonemang köper jag! Vi får ta och skicka lite mail till bl a Whiskyguiden och be dem styra upp ;).

 

Bl a Buxrud nämner 85 som året för Glen Flaglers stängning, undrar om jag inte hittat det någon annanstans också men hittar inte referensen nu :/.

 

Om Glencraig ska räknas som destilleri så har nog listan lite problem skulle jag tro =], nåja, bl a Ellsberger räknar dem iaf till sina "moder-destillerier" om vi nu ska låta nån sann guru säga sitt. Finns ganska många "märken" out there där destillerier experimenterat med olika pannor och konfiguration av dem. Bl a alla dem som Loch Lomond gör (Croftengea, Craiglodge, Inchmurrin, Glen Douglas mfl).

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Bl a Buxrud nämner 85 som året för Glen Flaglers stängning, undrar om jag inte hittat det någon annanstans också men hittar inte referensen nu :/.

 

Låter som en bra referens. Då ska jag ändra i listan till ett fast år. :)

 

 

Om Glencraig ska räknas som destilleri så har nog listan lite problem skulle jag tro =], nåja, bl a Ellsberger räknar dem iaf till sina "moder-destillerier" om vi nu ska låta nån sann guru säga sitt.

 

Nja, jag har låtit guruna tala nog tror jag... ;) De flesta uppgifter jag gått efter i denna lista, kommer från Malt Maniacs, The Whisky Portal, The Edinburgh Whiskytour och Michael Jackson....

 

Varför både Mosstowie och Glencraig är med i 'stängda' destillerier är att pannorna på båda destillerierna är borttagna och demolerade/sålda. Annars ser du i listan om ett destilleri producerar fler whiskytyper, t ex Springbank/Longrow. :)

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Låter som en bra referens. Då ska jag ändra i listan till ett fast år. :)

Nja, jag har låtit guruna tala nog tror jag... ;) De flesta uppgifter jag gått efter i denna lista, kommer från Malt Maniacs, The Whisky Portal, The Edinburgh Whiskytour och Michael Jackson....

 

Varför både Mosstowie och Glencraig är med i 'stängda' destillerier är att pannorna på båda destillerierna är borttagna och demolerade/sålda. Annars ser du i listan om ett destilleri producerar fler whiskytyper, t ex Springbank/Longrow. :)

 

Hm! Kul detta, nu ska jag rota i hyllan ;).

 

Enligt thewhiskyportal om Glenburgie: "Also known as Glenburgie-Glenlivet Distillery, Glenburry Distillery, Grange Distillery and Kilnflat Distillery. An extra pair of Lomond stills operated 1958-1981 was known as Glencraig Distillery." Klassar Glencraig som ett "brand".

 

Enligt Michael Jacksons "Stora boken om Whisky": "Den produceras i Lomondpannon som andramärke i Glenburgie". Den finns ej som egen malt i hans bibel.

 

Enligt Johannes (MM): "Glencraig was the name given to the malt that was produced by a set of 'Lomond' stills within the Glenburgie distillery."

 

I Per Ellsbergers "Skotsk Whisky" under Glencraig: "Se Glenburgie-Glenlivet Distillery". Han skriver där om att de pannorna använde samma mäsk men fick ett eget namn efter direktören där, Willie Craig. Osv.

 

Enligt Ulf Buxrud: "Glenburgie is made in regular stills, Glencraig was made in lomond stills on the Glenburgie premises."

 

 

 

Nåja. De får kanske finnas med som eget destilleri i listan, fastän de inte är det, men då ska alla andra "brands" också vara där och det vill vi nog inte. Exempelvis just Croftengea, Inchmoan, Glen Douglas, Craiglodge. Även Lomond borde vara med (görs av Inverleven i Lomond-pannor), sen kanske även Glenisla (Glen Keith), Craigduff (Strathisla), Dunback & Dunglass (Littlemill). Och varför inte Bruichladdichs olika versioner.. exempelvis den nya är ju trippel-destillerad. Osv osv.

 

mvh, navelskådaren Robert

Edited by robertk

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Nåja. De får kanske finnas med som eget destilleri i listan, fastän de inte är det, men då ska alla andra "brands" också vara där och det vill vi nog inte. Exempelvis just Croftengea, Inchmoan, Glen Douglas, Craiglodge. Även Lomond borde vara med (görs av Inverleven i Lomond-pannor), sen kanske även Glenisla (Glen Keith), Craigduff (Strathisla), Dunback & Dunglass (Littlemill). Och varför inte Bruichladdichs olika versioner.. exempelvis den nya är ju trippel-destillerad. Osv osv.

 

mvh, navelskådaren Robert

 

:D Jag tycker nog vi ska försöka få med så många som möjligt, eftersom listan bl a är tänkt att användas som en referenspunkt när man vill veta var en flaska kommer ifrån. Vissa av dem du listar här ovan finns redan med, och de andra kommer jag att lägga till... De man ska utelämna enligt mig är dock de generiska tappningarna, då de kan växla destilleri då och då.

 

Sen att Glencraig och Mosstowie hamnar på egna platser är just att de inte finns mer, medan Miltonduff och Glenburgie fortfarande producerar i pot-stills.... :blush:

Edited by Bullie

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Problemet med såna här listor är att ju mer detaljer de innehåller, desto jobbigare blir det att hålla dem uppdaterade. Kanske finns det redan tillräckligt av dem, (t ex http://www.toddalyth.freeserve.co.uk och http://hem.passagen.se/isirider/whisky.htm och http://www.whiskyportal.com och http://www.ianwtb.co.uk/whisky/ibwdBC.htm osv)men det ska förstås inte avhålla den som orkar att göra en till.

Har någon tittat närmare på Parkmore Distillery i Dufftown, som lades i malpåse på 30-talet, golvmältade in på 50-talet (?) och stängdes 1988? Ser välbehållet ut på bild, men hur mycket utrustning finns kvar?

Någon typ av verksamhet har tydligen bedrivits på senare år eftersom Edwin Dodson, f d Glen Moray, började sin bana på Parkmore/Convalmore 1963 ( http://www.glenmoray.com/news-item.php?id=22 )

 

"From " The Scotch Whisky Industry Record " by H.Charles Craig.

 

PARKMORE, DUFFTOWN, BANFFSHIRE, NJ329410.

 

Built 1894 by the Parkmore Distillery Co.; taken over by James Watson & Co. Ltd, Dundee, c.1900, who were acquired by John Dewar & Sons Ltd 1923. Passed to the DCL 1925 and transferred to SMD 1930. Silent from 1931. Licensed 1940 to Daniel Crawford & Son Ltd. Now used as warehouses and stores. Externally the most perfect survivor of the late 1890s boom in distilleries. Closed 1988 and sold to Highland Distilleries PLC.

 

Parkmore Distillery built at Dufftown by James Watson & Co., Seagate, Dundee. The first manager was George Smith whose father had been brewer at The Glenlivet and brother had been the founder of Cragganmore Distillery, which Georges subsequently ran as trustee, the output of which was taken by James Watson & Co."

Edited by Åke

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Problemet med såna här listor är att ju mer detaljer de innehåller, desto jobbigare blir det att hålla dem uppdaterade. Kanske finns det redan tillräckligt av dem, men det ska förstås inte avhålla den som orkar att göra en till.

Har någon tittat närmare på Parkmore Distillery i Dufftown, som stängdes 1988? Ser välbehållet ut på bild, men hur mycket utrustning finns kvar?

 

Så mycket jobb är det inte. ;) Inte om vi alla hjälps åt.

 

Destilleriet Parkmore stängde 1931.

Lagerlokalerna användes dock ett tag under 40-talet av en blender-firma.

(Allt enligt Ulf Buxruds lista över stängda destillerier)

 

Jag har hittat noteringar om att det användes som 'turistsight' fram till slutet av 80-talet.

Edited by Bullie

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Littlemill brann ner till grunden för drygt 1 år sedan. De har nu fått rivningstillstånd för resterna av destilleriet.

Dvs man kan nog (nästan) skriva att Littlemill är rivet :(

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Littlemill brann ner till grunden för drygt 1 år sedan. De har nu fått rivningstillstånd för resterna av destilleriet.

Dvs man kan nog (nästan) skriva att Littlemill är rivet :(

 

Tack för uppgiften! Jag kör in det direkt... :(

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Littlemill brann ner till grunden för drygt 1 år sedan. De har nu fått rivningstillstånd för resterna av destilleriet.

Dvs man kan nog (nästan) skriva att Littlemill är rivet :(

Allt-A-Bhainne har väl startats upp igen i år?

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Pittyvaich är rivet har jag bestämt för mig. Inverleven är inte i malpåse utan skrotat. Ladyburn finns inte heller längre och Kinclaith är också skrotat.

Edited by Åke

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Pittyvaich är rivet har jag bestämt för mig. Inverleven är inte i malpåse utan skrotat. Ladyburn finns inte heller längre och Kinclaith är också skrotat.

 

Jag har inte hittat information om att Inverleven skulle vara skrotat någonstans. Alla uppgifter tyder på att det bara är lagt i malpåse. Men har du mer detaljerad info om detta så är jag tacksam.

(Då jag fortfarande hoppas på att detta destilleri ska återuppta sin produktion.)

 

Det samma gäller Ladyburn. Det var graindestilleriet Girvan som installerade ett par kopparpannor där man tillverkade Ladyburn. Det finns inga notiser, som jag kan hitta, om att de skrotat sina pannor eller bara ställt undan dem. Girvan producerar ju fortfarande grainwhisky.

 

De noteringar jag hittar om Kinclaith säger bara att pannorna blivit 'dismantled'. De kanske ligger i något litet skabbigt skjul på Strathclyde's område... :huh:

 

Pittyvaich ändrar jag på till rivet... :( För det är det.

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte hittat information om att Inverleven skulle vara skrotat någonstans. Alla uppgifter tyder på att det bara är lagt i malpåse. Men har du mer detaljerad info om detta så är jag tacksam.

(Då jag fortfarande hoppas på att detta destilleri ska återuppta sin produktion.)

Enligt Royal Mile är det skrotat

This was recently dismantled and the boys from Bruichladdich removed alot of the equipment, thereby saving it from scrap.

/Magnus Kyrklund

Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Enligt Royal Mile är det skrotat

 

Nja, det står inte att de skrotat det än. Det står att det är nedmonterat. 'Saving it from scrap' kan ju åsyfta en framtida skrotning... Finner fortfarande ingen annan referens som säger att det skulle vara skrotat.

 

Alla andra referenser säger att det är i malpåse.

  • Like 1

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Nja, det står inte att de skrotat det än. Det står att det är nedmonterat. 'Saving it from scrap' kan ju åsyfta en framtida skrotning... Finner fortfarande ingen annan referens som säger att det skulle vara skrotat.

 

Alla andra referenser säger att det är i malpåse.

Okej det kanske inte skall klasas som rivet än, men såhär står det om Dumbartonområdet på The Whiskyguide

 

The Dumbarton grain distillery was closed and mothballed in 2002, with no plans to take up production in the future. The site is currently being dismantled and the buildings demolished. Reconstruction of the site includes plans by architects to build either housing or a large combustion plant.

/Magnus Kyrklund

Göteborg

Link to comment
Share on other sites

"Kinclaith was the last distillery in the city of Glasgow. It was built in 1957 to become part of a complex that already housed the Strathclyde grain distillery. The original owners were the American company Schenley, through their subsidiaries Seager Evans and Long John. When the latter was sold to Whitbread in 1975, Kinclaith was dismantled to make room for an extension to the grain distillery. The independant bottlers have stocks of Kinclaith.

© Michael Jackson 1994 "

http://www.dcs.ed.ac.uk/home/jhb/whisky/smws/210.html

 

Visst skulle "dismantled" kunna innebära att man plockar ut allt ur ett destilleri och arkiverar det för senare bruk, men har någon hört talas om att det går till på det viset? Jag tycker att den här diskussionen visar på de problem som det finns med att hålla en sådan här lista korrekt och uppdaterad.

Edited by Åke

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Visst skulle "dismantled" kunna innebära att man plockar ut allt ur ett destilleri och arkiverar det för senare bruk, men har någon hört talas om att det går till på det viset? Jag tycker att den här diskussionen visar på de problem som det finns med att hålla en sådan här lista korrekt och uppdaterad.

 

????? :huh:

Men då stämmer ju det som står:

Stängt=Eftersom byggnaderna inte är rivna och pannorna kan finnas kvar.

Om det står Rivet=Byggnaderna är inte kvar, pannorna är förstörda/sålda/borta.

Om det står Malpåse=Möjlighet att destilleriet öppnar igen.

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Mothballed, dismantled, demolished. Malpåsen går att öppna. Ett avrustat destilleri kan förstås åter fyllas med utrustning, men kan vara knepigt om man exempelvis tömt det för att få plats med ett graindestilleris expansion. Graden av avrustning kan förstås också variera och förändras över tiden. Rivet däremot är förstås tyvärr rivet. Kollar man sedan på webben så kan det för samma destilleri förekomma mer än en klassificering. Källkritik blir nödvändig och kanske egen kunskapsinhämtning, dvs brev, samtal med ägaren, eget besök eller kontakt med trovärdig källa. Annars riskerar man ju bara att föra vidare felaktig information.

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...