Jump to content
whiskyforum

Besöka Speyside


Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på en tur tlll Speyside i sommar. Har tidigare besökt Glenfiddich, Balvenie, Glenlivet, Glenfarclas & Macallan.

Högst på listan står Glendronach och Aberlour. Jag läste någonstans nyligen att Benriach har/ska börja mälta själva. Stämmer det? I så fall är det också intressant eftersom jag trodde mig ha besökt alla destillerier med golvmältning...

Andra förslag? Är det värt att åka östkusten upp och ta Glen Garioch innan Glendronach?

Edited by jonre723
Link to comment
Share on other sites

När jag var på Benriach förra veckan hade de inte börjat mälta än, men de hade kornet liggandes i väntan på att kunna köra igång så det var väldigt nära :) Både Benriach och Glendronach var mycket trevliga turer. Det kan vara en enorm skillnad om någon som faktiskt tillverkar spriten är den som visar dig runt, eller om det är en turguide (typ Dalwhinnie som lät som högläsning ur en faktabok...)

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Aberlour är värt ett besök!!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Glenglassaugh kollar jag själv på. Deras fetingtur verkar mycket trevlig. Har dock inte gått den än så jag vet inte hur bra den är i verkligheten.

Richard Nordenskjöld

Link to comment
Share on other sites

Aberlour kan ni behöva boka guidead tur i förväg, när vi kom dit var nästa lediga tid 1 vecka fram i tiden (början på juni).

Om ni åker östkusten upp till Fraserbrough så kan ni besöka Brew Dog och få lite ölkultur också på resan, staden i övrigt är dock ingen hit

Fredrik Palmqvist

Link to comment
Share on other sites

Ligger på sängen på Highlander Inn efter dagens besök på Balvenie och The Whiskyshop Dufftown.

 

Benriachs malting floor är inte aktivt ännu. Vi var där i onsdags. Bra warehouse tour, dock har de en ny warehousemanager Ewan, men han var trevlig.

 

Aberlour erbjuder en mycket utbildande tur i deras Founders Tour.

 

 

 

Mathias Bernövall fd Schön, Västerås

Aros Uisge Beatha Society

 

Fatägare Mackmyra Sherry/Rök

Fatägare Grythyttan

Fatägare Smögen

Fatägare Box

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Jag var på Cragganmore förra sommaren. Litet, enkelt men trevligt. Inga rariteter i butiken, men 21 årig Cragganmore fanns iaf. Personalen var väldigt vänliga. Det var fullt i den lilla butiken när vi skulle vänta på taxin därifrån och det spöregnade ute - då bjöds vi att vänta i klubbrummet, så kom de och hämtade oss när taxin dök upp. Snyggt!

Min whisky-filosofi: En dram är lagom, men två är för lite.

Link to comment
Share on other sites

Jag var på Cragganmore förra sommaren. Litet, enkelt men trevligt. Inga rariteter i butiken, men 21 årig Cragganmore fanns iaf. Personalen var väldigt vänliga. Det var fullt i den lilla butiken när vi skulle vänta på taxin därifrån och det spöregnade ute - då bjöds vi att vänta i klubbrummet, så kom de och hämtade oss när taxin dök upp. Snyggt!

Ja cragganmore var helt ok.. Ja absolut trevlig personal. Men oj vad dåligt dest. Är skött!! Regnade in i lagerhuset! Hade det inte varit för att cragganmore ägs av Diaego och ingår i classic malts tror jag inte det skulle varit i bruk.. Glenfarclas hade du ju varit på, och det tyckte jag var bra! Aberlour som sagt bra. Glenlivet åxå värt ett besök!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Var i Spey i våras och tog deluxeturerna på Benriach, Aberlour och Balvenie. V

Ldigt olika. Benriach var roligast med provning ur flera fat följt av olika buteljeringar som alla var intressamta. Jag tror de öppnat officiellt visitor center nu och enligt hemsidan så är floor malting igång, men jag vet inte om det stämmer.

Aberlour var grundligast vad gäller skälva destilleringen och man fick dofta på mew male från oloka delar av destilleringen. Oerhört l

Rorikt.

Balvenie var bäst på resten med eget mälteri och eget tunnbinderi. provningen var ytterst standard (deras fyra vanligaste + 30 yo) och destilleringsprocessen gick ruskigt fort. De inser väl var de är unika.

Så kombinationen av dessa tre var mycket bra eftersom de var väldigt olika.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack för alla tips. Det blev lyxturer på Benriach, Aberlour & Glendronach + vanliga turer på Strathisla, Cragganmore, Glen Garioch, Glenfiddich, Benromach & Dalwhinnie.

Lyxturer är alltid bäst, så enkelt är det. Alla tre var grymt bra och hamnar tillsammans med motsvarande turer på Macallan och Balvenie i toppen på min lista över Speysidebesök.

Glen Garioch var bäst av de vanliga, men jag skulle vilja göra en lite mer rejäl tur på Benromach som också var väldigt bra.

Edited by jonre723
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...