Jump to content
whiskyforum

resa i Skottland


Recommended Posts

Hej forumet

Jag åker med Ryan air till Prestwick på lördag och landar 23.30

Får ingen koll på om Hertz har öppet tills man hunnit checka ut eller om de stänger 23.30. Får ingen kontakt med dem. Någon som vet?

 

B&B eller hotell i Prestwick? Ogillar skarpt de jag hittat. Ogillar kanske inte ställena, men ogillar att behöva boka genom en agent, betala 10% extra + £2 till agenten i förskott på en osäker site.

Jag reser och bor på hotell hela tiden. Betalar gärna hotellet direkt.

 

Senast jag kom sent med Ryan air bodde jag i Troon. Allt på hotellet var lila! Precis allt.

Men har tappat namnet...

Någon som vet det också :)

 

Ska genast gå och hälla upp en Teaninich.. min nya kärlek ;)

Kitten

Christina Kitten Nordlöf

whiskykitten@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

Det inger ju hopp om mycket när någon som både vet något och dessutom arbetar för en konkurrent ägnar sig åt något så lätt och flyktigt (icke-macho...) som jätten Diageo's blendingmalt Teaninich. Den kan ha sina ljusa stunder, mot de övre tonåren och särskilt en ljusare sommarkväll!

 

Fram för mer mångsidighet i njutandet.

 

/ Pär

Link to comment
Share on other sites

...dessutom arbetar för en konkurrent...

 

Fram för mer mångsidighet i njutandet.

 

/ Pär

 

Konkurrent? Vem arbetar du för då Pär? :D Presentera dig!

 

Absolut! Varför spåra in på en väg av gudomligheten? ;)

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

hoppsan Kitty girl

 

Vi är ju over där samtidigt nästan....om man ändå varit yngre, extremt mycket vackrare, inte varit impotent, om man varit oändligt förmögen och ägare till en slott med respektabelt gårdsdestilleri - och om man inte hade svarat så ofattbart dåligt på alkohol, så hade man kanske vågat bjuda på dram ;)

 

Angående dina bilbekymmer, lifta inte med mig...jag är livsfarlig, berusad och fullkomligt galen

 

Ha det kul i Skottland

 

hasse

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Finns bättre ställen att bo på i Ayr än i Prestwick. Det är inte många minuter med tåg, några B&B erbjuder sig t o m att hämta/lämna på flygplatsen Tror mig ha sett på Hetz sida att det ska kunna vara möjligt att få ut en bil även efter normal stängningstid, annars går det väl att hyra på morgonen på det stället man bor. Har bott på http://www.thedunnthing.co.uk/ B&B för £25 brukar vara helt OK och man hittar lätt genom att googla med ortsnamnet och tillägget B&B eller accommodation.

Bodde på ett helt lila B&B i Oban på 70-talet. Med den kulören var det tur att skithuspappret var färgäkta.

Reser förresten själv över fredagen den trettonde...

I Ayr finns också whiskybutiken http://www.robbiesdrams.co.uk/

Vet inte om Dewar Rattray har någon försäljning i Maybole (söder om Ayr) http://www.dewarrattray.com/ Kan kanske vara http://www.tmfinewines.com/index.html Någon som känner till?

 

Från Hertz hemsida:

Out of Hours pick-up/return

 

Prior to making an online reservation, please check the opening hours of the rental location(s) you have selected. Many locations do not allow any pick-ups out of normal opening hours. Where these are allowed, please note that:

Out of Hours reservations cannot be booked neither via the internet nor locally. Please contact your Reservation Centre.

An Out of Hours (OOH) surcharge will apply.

Flight number is mandatory for OOH reservations at Airports.

If you do not collect the vehicle, a No Show Charge will apply.

For Out of Hours returns please contact the location. Specific conditions may apply.

 

 

For further information, charges and bookings please contact your Reservation Centre.

Edited by Åke

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Hej forumet

Jag åker med Ryan air till Prestwick på lördag och landar 23.30

Får ingen koll på om Hertz har öppet tills man hunnit checka ut eller om de stänger 23.30. Får ingen kontakt med dem. Någon som vet?

 

B&B eller hotell i Prestwick? Ogillar skarpt de jag hittat. Ogillar kanske inte ställena, men ogillar att behöva boka genom en agent, betala 10% extra + £2 till agenten i förskott på en osäker site.

Jag reser och bor på hotell hela tiden. Betalar gärna hotellet direkt.

 

Senast jag kom sent med Ryan air bodde jag i Troon. Allt på hotellet var lila! Precis allt.

Men har tappat namnet...

Någon som vet det också :)

 

Ska genast gå och hälla upp en Teaninich.. min nya kärlek ;)

Kitten

 

 

Ha det så bra i Skottland.

Får man fråga vilken Teaninich du tycker är bra?

 

Testade 5 olika Teaninich buteljeringar 1/2 blint strax innan jul.

 

Flora & fauna 10y 43 %

Hedges & Butler 17y 43 %

Part Nan Angelen 24y 1978-2002, 43 %

Berrys Own 29y 1973 43 %

Rare Malts 23y, 1972-1996, 64,95 %

 

F&F var tvärr inget vidare knappt godkänd.

H&B klart godkänd.

RM också klart godkänd men den kostar.

PNA Bästa av alla den kvällen hög kvalite på både doft & smak, Folke kan sina grejer han.

BO 29y Underbar doft tyvärr håller inte smaken vad doften lovar och även om den totalt får VG så ligger PNA buteljeringen bättre till då den smakar bättre även om den inte riktigt kommer upp i BO buteljeringens dofter.

Edited by Mickeman

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Tim Morrison och Dewar Rattray verkar i alla fall ha samma adress, Whitefaulds Farm.

 

P S

"Testade 4 olika Teaninich buteljeringar 1/2 blint strax innan jul.

 

Flora & fauna 10y 43 %

Hedges & Butler 17y 43 %

Part Nan Angelen 24y 1978-2002, 43 %

Berrys Own 29y 1973 43 %

Rare Malts 23y, 1972-1996, 64,95 %"

Edited by Åke

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Mattias,

 

Utöver min egen byrå? Ingen. Ingen koppling till whiskyindustrin utöver dem jag valt och betalt för.

 

/ Pär

 

Ojdå. Jag läste igenom ditt förstas inlägg igen, nu med nyktra ögon, och insåg innebörden av meningen. :D (Fick i whiskydimman för mig att Kitten var din konkurrent...)

Edited by Bullie

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

När planet landar 23.30 vill man inte åka på utflykt, bara sove...

Hittat ett gulligt ställe i Prestwick, Fernbank Guest House. Mycket trevlig personal.

 

Vad gäller biluthyrning funkar det för det mesta att de stannar efter ordinarie öppettider, men det brukar kosta en sisådär £35.

Men jag fick tag i en helt fantastiskt, trevlig människa på Hertz U.K idag, hon var också osäker, men efter ett telefonsamtal har jag fått löfte om att de väntar :-)

 

Så nu, ska det bli kalas att åka iväg.

Har just jobbat klart och fått iväg alla mail, tror jag.

 

Man ska inte underskatta lätta, fräscha whiskies. Det är inte alltid jag vill ha en bombad dryck. De små, fina nyanserna har också sin charm...

 

Hasse, vi har en date med Ken på Pot Still torsdag den 19/1 ;)

 

Nu sove.

tjipp

 

och ja, om min inkorg är full, maila eller ring +46 (0)70 508 17 66

christina.nordlof@gmail.com

 

 

 

Finns bättre ställen att bo på i Ayr än i Prestwick. Det är inte många minuter med tåg, några B&B erbjuder sig t o m att hämta/lämna på flygplatsenare.

 

 

Tack för tipsen. Kommer bara vara där en natt dock, ska upp till Glenmorangie och jobba lite.

kitten

Christina Kitten Nordlöf

whiskykitten@gmail.com

Link to comment
Share on other sites

"Finns bättre ställen att bo på i Ayr än i Prestwick." Har bott på Fernbank. ;) Men en natt är ju bara en natt.

Edited by Åke

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej, Alla

 

Håller precis på med den sista planeringen inför Borås WhiskyKlubbs resa till skottland den 17-23 April.

 

Vad tror ni om detta?

17-18/4

Vi besöker Edinburgh för lite rundvandring och en whiskyprovning. (ej bokad än)

19/4

Vi försöker besöka Loch Fyne Whisky.

Vi huserar i Oban.

20/4

Vi tar båten från Kennacraig över till Port Askaig på norra Islay.

Ankomst 15:05. Vi beger oss raskt till ett besök hos Kilchoman för att där träffa destillery manager Anthony Wills.

Vi åker sedan söder ut till Port Ellen och bor på ”White Hart Hotel”.

21/4

Vi besöker Ardbeg för en guidad tur Kl.11:30. Vi beger oss sedan till Laphroaig för ytterligare en rundtur Kl.14:15.

22/4

Vi besöker Bruichladdich Kl.10:30 för en guidad rundtur.

Sedan åker vi till våran Islay vistelses sista destilleri besök nämligen Bowmore där vi får en guidad tur av Destillery manager Ian (Percy) McPherson.

Vi tar båten från Port Askaig och åter till Kennacraig. Ankomst 17:35

Vi tar oss ner till Largs för att bo på ”Ardmore Guest House”.

23/4

Vi skall åka hem <_<

 

Alla besök är bokade, endast besök hos Lagavulin och oban saknas, dessa skall klämmas in om det går och där det finns tid över. :D

Tips på vart man kan få en provning i Edinburgh? RMW kanske? Eller Scotch Whisky Heritage Centre?

Tacksam för alla tips.

Edited by drygmasken

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Link to comment
Share on other sites

Hepp!

 

Ursäkta att jag "lånar" den här tråden jag också. Jag har lite vilda och kanske orealistiska planer jag skulle vlja få lite synpunkter på. Jag funderar på att göra stopp på 4 spännande öar och deras destillerier och även hinna med några på fastlandet. 11 nätter i juli tänkte jag vara ute. Finns det någon på forumet som gjort något liknande och vad har ni för goda råd att ge? Jag har tänkt att åka med buss/tåg/båt. Bil måste jag nog ha på Islay i.o.f.s. Så här ser planerna ut. Första resdagen är en torsdag och sista en måndag:

 

Glasgow ? Skye

(Talisker) Skye ? Fort William

Fort William ? Oban (Oban)

Oban ? Mull

(Tobermory) Mull ? Oban

Oban ? Inveraray - Campbeltown

Campbeltown (Springbank)

Campbeltown ? Islay (Caol Ila)

Islay (Bruichladdich och Kilchoman)

Islay (Ardbeg och Laphroaig)

Islay ? Arran

(Arran) Arran - Glasgow

 

Just nu ser resan tyvärr ut att bli alldeles för dyr i förhållande till hur många timmar jag måste vara på resande fot och att dessutom resa ensam gör att boendet kostar mer. Men sugen är jag :D Och lite tokig :blush:

 

/Robban i Malmö

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Låter som en bra resa. Alltid roligt att ta sig fram med allmänna färdmedel. En bra sajt för att leta tidtabeller och sånt är http://www.travelinescotland.com Jag och en kompis gjorde en resa Prestwick-Ardrossan-Arran-Tarbert-Kennacraig (färjan till Islay inställd p g a hårt väder)-Campbeltown-Kennacraig-Islay och tillbaka samma väg förutom Campbeltown för några år sen. Lite drygt en vecka höll vi på och kånkade på våra ryggsäckar. Finns som "Whiskyresa" på http://hem.bredband.net/b382726/ Rekommenderar som alltid en färdplan med rätt mycket glapp, kanske ännu mer viktigt när man är ute i turistsäsongen.

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Bil måste jag nog ha på Islay i.o.f.s. /Robban i Malmö

 

Nu när vi var på Islay så ställde vi vår bil i Kennacraig. Av oss fyra så var det redan

från början uteslutet att någon skulle vilja vara chafför under dagarna på Islay.

 

Vår grund ide var att vi skulle blanda våra åkningar mellan de lokala buss linjerna och taxi.

 

Med facit i hand så blev det bara taxi pga att det är alldeles för svårt att planera sina besök

mot de tider som buss linjerna håller. Nu är ju taxi inte så dyrt på Islay, vi "hyrde" en taxi för en dag

och betalade då £85 som vi delade på fyra.

 

Det som jag vill varna för är att när turist säsongen börjar så skall man nog inte lita på att det går

att få en taxi när man behöver den, då det endast finns 3 st sådana på Islay. Dessutom så har

de en del körningar på FM och EM av barn till skolan.

 

Så taxi gick alldeles utmärkt i Mars månad, men jag skulle rekomendera egen bil under turist säsongen.

 

// Jörgen

 

Vad tror ni om detta?

19/4

Vi försöker besöka Loch Fyne Whisky.

Vi huserar i Oban.

20/4

Vi tar båten från Kennacraig över till Port Askaig på norra Islay.

Ankomst 15:05. Vi beger oss raskt till ett besök hos Kilchoman för att där träffa destillery manager Anthony Wills.

 

Skall ni besöka destilleriet Oban eller skall ni bara "husera" ?

 

För om ni endast skall övernatta i Oban och sedan ta er ner till Kennacraig så skulle jag rekommendera

er att bo i Tabert istället, endast 10 minuter från färjan.

 

Till Tabert tar det ca 45min - 1 timme från Loch Fyne Whisky och ligger mer på vägen så att säga.

Jörgen Andersson

 

Warbergs SingleMalt Society

Link to comment
Share on other sites

Skall ni besöka destilleriet Oban eller skall ni bara "husera" ?

 

För om ni endast skall övernatta i Oban och sedan ta er ner till Kennacraig så skulle jag rekommendera

er att bo i Tabert istället, endast 10 minuter från färjan.

 

Till Tabert tar det ca 45min - 1 timme från Loch Fyne Whisky och ligger mer på vägen så att säga.

 

Det var tänkt att vi skulle besöka Oban men då vi bokade flyg, båt m.m innan destilleri besöken så visade det sig att ett besök på Oban inte blev möjligt. Inte för alla iaf. Vi är nämligen 6st som åker den 17:e och sedan skull vi mötas upp med övriga 5 den 19:e i oban. Men då man kommer så sent på eftermiddagen till Oban från Prestwick och måste åka tidigt den 20:e så hinner alla inte med ett beök där.

Ev. hinner vi som åker redan den 17:e med ett besök den 19:e då vi har hela dagen på oss från Edinburgh till Oban.

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Link to comment
Share on other sites

Så här ser planerna ut. Första resdagen är en torsdag och sista en måndag:

 

Glasgow ? Skye

(Talisker) Skye ? Fort William

Fort William ? Oban (Oban)

Oban ? Mull

(Tobermory) Mull ? Oban

Oban ? Inveraray - Campbeltown

Campbeltown (Springbank)

Campbeltown ? Islay (Caol Ila)

Islay (Bruichladdich och Kilchoman)

Islay (Ardbeg och Laphroaig)

Islay ? Arran

(Arran) Arran - Glasgow

 

Juli er gjerne silent season, hvilket vil si at enkelte av disse destilleriene ikke vil være i produksjon i juli.

Ivar Svensson

Oslo, Norge

Link to comment
Share on other sites

Hepp!

 

Nu är det bokat och betalt. :) Vi flyger med Ryan Air Malmö - London - Prestwick T/R och betalar 1003:- per person. Grabben lämnas i Greenock och sedan far jag på tolv dagars ö- och destilleriluffning. En övernattning i London på vägen hem ingår i planerna med diverse whiskybutiker naturligtvis. Nu gäller det bara att spara ihop till det hela...

 

Ännu en dag när mannen här är nöjd, nöjd, nöjd... :D

 

/Robban i Malmö

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Hepp!

 

Nu är det bokat och betalt. :) Vi flyger med Ryan Air Malmö - London - Prestwick T/R och betalar 1003:- per person. Grabben lämnas i Greenock och sedan far jag på tolv dagars ö- och destilleriluffning. En övernattning i London på vägen hem ingår i planerna med diverse whiskybutiker naturligtvis. Nu gäller det bara att spara ihop till det hela...

 

Ännu en dag när mannen här är nöjd, nöjd, nöjd... :D

 

/Robban i Malmö

 

Vilket trevligt pris! Då är det ju värt att åka via Malmö istället för GBG! :D

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Vi betalade 630 kr ToR (alla skatter och avgifter inkluderat) från Säve (Gbg) till Prestwick med Ryanair.

 

Det är nästa så att anslutning till flyplatsen + parkering blir dyrare :huh: Så att flyga från

Malmö för 1000 kr måste nog anses som ett biligare allternativ om man bor i närheten.

 

// Jörgen

Jörgen Andersson

 

Warbergs SingleMalt Society

Link to comment
Share on other sites

Vilket trevligt pris! Då är det ju värt att åka via Malmö istället för GBG! :D

 

Hepp!

 

Jo helt klart! Så här har jag räknat: Jag har betalt 2006:- totalt. Drar man av de 400:- som tåg och buss till Säve skulle kostat annars så blir det totalt bara ca 800:- per person T/R för resan och dessutom kvittar jag ju de 4-5 timmar resan till Säve skulle tagit, inkl. väntetider, med stoppet på Stanstead. Att vi sedan hinner med en natt i London på vägen hem är ju bara en bonus :)

 

/Robban i Malmö

Edited by rvh

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

Hepp!

 

Jo helt klart! Så här har jag räknat: Jag har betalt 2006:- totalt. Drar man av de 400:- som tåg och buss till Säve skulle kostat annars så blir det totalt bara ca 800:- per person T/R för resan och dessutom kvittar jag ju de 4-5 timmar resan till Säve skulle tagit, inkl. väntetider, med stoppet på Stanstead. Att vi sedan hinner med en natt i London på vägen hem är ju bara en bonus :)

 

/Robban i Malmö

 

Absolut! Ett stopp vid TWE och Milroys kan ju inte vara fel... :D Kanske middag på Albbanach.

Och jag sitter hellre på Stansted än på bussen till GBG.

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Oj vilken vecka vi hadde.

 

11st va vi som åkte och vi kom hem i söndags från Borås Whisky klubb's resa i skottland.

Vi hadde en toppen vecka. Solen sken från första dagen B)

 

Edinburgh var toppen, där var vi två dagar och lullade omkring i vårsolen.

Vi kikade även in på The Whisyshop, RMW och Candenheads.

 

Sedan vidare till Oban med ett stop i Inverary där vi besökte Loch Fyne Whiskies.

Vi fick mycket trevligt bemötande och vi shoppade en hel del :)

Fick även med en gåva besående av deras egen blend. Tack så mycket.

En natt i Oban och en snabb visit på destilleriet han vi med, dock ingen tur.

 

Sedan bar det av till Islay, vi besökte Kilchoman och fick smacka på deras new spirit, (doft päron frukt, smak kraftig rök fruktig citrus. ) Smakade och lovade mycket i framtiden trots sina knappa 6mån.

Ett mycket hemtrevligt besök blev det.

 

Nästa dag Ardbeg och Laphroaig med bra rundturer, inte lika hemtrevligt som hos kilchoman dock.

Vi hadde dock oturen att få vår "ground rent" utbetald i form av 20cl istället för 5cl :P

Vi han även med ett snabb besök på Lagavulin.

 

Nästa dag Bruichladdich och dagens höjdpunkt Bowmore där vi fick Distillery manager turen.

Vi fick dricka Darkest 6Yo och 11Yo ur faten plus new spirit och en klassisk 12Yo.

Sedan bar det av mot Largs för övernattning och sedan flyg hem.

 

Dröjer nog inte länge innan Borås Whiskyklubb åker till skottland igen :D

Jonas Eriksson
"Det är gött med Whisky..."
Borås Whiskyklubb.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...