Jump to content
whiskyforum

Whiskyprovarglas


Recommended Posts

Någon som använder dessa?

 

Spiegelau

 

Onekligen ett snyggt glas, med potential att fungera bra! Någon information om pris?

 

Själv anser jag att SMWS-provningsglas (inte de svenska SMWS) är bäst av alla tjugotalet provningsglas jag använt.

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Köpte på Cervera, 2-pack för 129 riksdaler.

 

Och jäklar vilken skillnad det vart mot mina vanliga tumbler :blush: ... Heeelt otroligt, löjligt men sant.. :lol:

Edited by RobertHalmstad

Robert Nilson, Järfälla

WSS - Whisky Society Skåne

SWE - Stockholm Whisky Enthusiasts

WSS1 - Glengoyne Fresh Sherry Hogshead 1/20

Link to comment
Share on other sites

...

 

Jag köpte sex Glencairn på mässan i helgen för 200, mycket bättre pris är nog svårt att få. Men det är dubbla priset mot porto, som jag personligen föredrar som provingsglas.

 

Kan det ha varit i vår monter som du köpte glasen? :rolleyes::D

 

Glencairnglaset är överlägset bäst när det gäller whiskyglas.

 

De tre F:en gäller:

 

- Form

- Funktion

- Fattning

 

B)

 

per@whiskyprovning.se

Edited by perbl526

Per Blomberg

Link to comment
Share on other sites

Själv fördrar jag glas med "vanlig" fot.

 

På Glencairnglaset finns det risk för att man ofrivilligt värmer glasets innehåll genom att hålla stadigt i glaset en längre tid. Med dagens rumstemperaturer behöver whiskyn verkligen inte värmas.

 

Men visst är de snygga.

Edited by Mickeman

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

På Glencairnglaset finns det risk för att man ofrivilligt värmer glasets innehåll genom att hålla stadigt i glaset en längre tid. Med dagens rumstemperaturer behöver whiskyn verkligen inte värmas.

Då har du nog hällt upp en för stor dram :lol::lol::lol:;)

Ha de

Peter Ekström

Stureby

"Whisky är utan tvivel en djävul, men varför har denna djävul så många anhängare?" //Lord Cockburn

Link to comment
Share on other sites

Glencairnglaset är överlägset bäst när det gäller whiskyglas.

 

 

Jag upplever (förutom att de är otroligt fula) att de inte alls håller kvar doften lika bra som t.ex. en cognacskupa (se maltmaniacs test) eller SMWS-original (Bildlänk).

 

Fördelen är ju att Glencairn är billiga och relativt funktionella.

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Om det bara är jag som dricker whisky, så tar jag min dram ur ett Glencairnglas!

 

Men annars så föredrar jag nog glasen som jag köpt av Mackmyra! Dom finns säkert med en massa andra tryck oxå, och med ett annat namn! Ganska låga glas, trots att dom är "på en fot"! Känns lite exklusiva...

 

CIMG1286300.jpg

Mathias Nilsson, Ystad

 

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

 

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Link to comment
Share on other sites

Själv fördrar jag glas med "vanlig" fot.

 

På Glencairnglaset finns det risk för att man ofrivilligt värmer glasets innehåll genom att hålla stadigt i glaset en längre tid. Med dagens rumstemperaturer behöver whiskyn verkligen inte värmas.

 

Men visst är de snygga.

 

Du kan med fördel hålla i glencairnglasets fot. Uppvärmningen är att förkastlig i det fallet. Men givetvis värmer du upp whiskyn om du låter handen omfatta själva whiskyinnehållet och det är aldrig (?) bra. B)

 

 

Jag upplever (förutom att de är otroligt fula) att de inte alls håller kvar doften lika bra som t.ex. en cognacskupa (se maltmaniacs test) eller SMWS-original (Bildlänk).

 

Fördelen är ju att Glencairn är billiga och relativt funktionella.

 

En cognacskupa eller ett glas med mindre öppning tenderar till att hålla kvar doften för mycket och chockera vid doftning.

 

Det finns en lösning för glencairnglasen: ett glaslock. Det är en klar fördel när man vill njuta av sin whisky länge eller dricker flera whiskies t.ex. på en provning (motsvarande).

 

Självklart är det en smaksak vilket glas man föredrar. Men det är en viktig faktor vid seriöst intag av whisky... :P

 

====

 

Några jag har pratat med föredrar whiskyglas med tunnare glas. De tycker att glencairnglaset har för tjockt glas och att det påverkar njutningsfaktorn. Det har jag aldrig förstått men ändå något att fundera på. Vad föredrar du?

 

Ha en fortsatt trevlig dag! :D

Per Blomberg

Link to comment
Share on other sites

Jag föredrar att använda Glencairn-glaset, och en av anledningarna är att det är i stort sett okrossbart. Mycket behändigt när man vill släpa med sig ett glas eller två i fickan för oförutsedda höghöjdsprovningar, långa resor, baksätesprovningar osv... Nackdelen är att det är svårt att värma(!) whiskyn.

 

Sen att de är otroligt snygga (;)) gör ju inte saken sämre.

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

En cognacskupa eller ett glas med mindre öppning tenderar till att hålla kvar doften för mycket och chockera vid doftning.

 

Men du ska ju aldrig stoppa ner näsan i glaset, det är ju dödsstraff på det, kollar du inte på singlemalt.tv? ;)

 

Nåja det är en smaksak, kör själv inte med cognacskupor men har testat några gånger sedan de vann Malt Maniacs test. Annars är det SMWS-original som gäller, litar på Scotch Malt Whisky Society-expertisen och upplever att glasen både är snygga, funktionella och framförallt goda att dricka ur (men kanske bräckliga, har inte testat).

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Men du ska ju aldrig stoppa ner näsan i glaset, det är ju dödsstraff på det, kollar du inte på singlemalt.tv? ;)

 

...

 

Som den kemist jag i grund och botten är så vet jag att näsan inte bör "doppas" i glaset. :rolleyes:

Det finns andra dofttekniker som är att föredra.

 

Men ibland blir frestelsen för stor. Jag minns speciellt ett tillfälle. Kolla bilden från Craigellachie Hotel där jag formligen doftade sönder denna utmärkta whisky, Glencallachie 16 y.o. (Har inte med ämnet att göra men..)

Den doftade så otroligt...mycket att jag satt och doftade och doftade... :blush:

 

glenallachie16yo.jpg

Edited by perbl526

Per Blomberg

Link to comment
Share on other sites

Men ibland blir frestelsen för stor. Jag minns speciellt ett tillfälle. Kolla bilden från Craigellachie Hotel där jag formligen doftade sönder denna utmärkta whisky, Glencallachie 16 y.o. (Har inte med ämnet att göra men..)

Den doftade så otroligt...mycket att jag satt och doftade och doftade... :blush:

 

Haha, låter intressant! Vad kom du fram till för dofter och vilket glas hade du? :)

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

Inte ens cognacsindustrin kör med cognacskupor.

 

Masterblendarna använder tulpanformade glas när de analyserar och blandar cognac.

Mikael Weisz - Växjö

 

~Bäst att köpa upp pengarna innan de tar slut!

Link to comment
Share on other sites

Inte ens cognacsindustrin kör med cognacskupor.

 

Masterblendarna använder tulpanformade glas när de analyserar och blandar cognac.

 

Är medveten om det men gav dem en chans efter "the perfect glass"-testet i MM som cognacskupan vann.

http://www.maltmadness.com/mm04.html

  - Erik Falk -

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja då vart de dags att beställa nya glas.Lånade ut

mina och "ordföranden" behöll dom passar in ,locadi

,billig sprit,ordföranden i samma container.

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

Ja då vart de dags att beställa nya glas.Lånade ut

mina och "ordföranden" behöll dom passar in ,locadi

,billig sprit,ordföranden i samma container.

Med så´na kompisar behöver man inga ovänner :( .

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Med så´na kompisar behöver man inga ovänner :( .

 

Nej B)

Martin Åström

Mölnlycke

 

 

Jag har den enklaste av smaker,jag nöjer mej bara med det bästa.Mark Twain

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

Behöver ett gäng glas för lite egna provningar med vänner. Glencairn har jag prova o gillar skarpt. Skulle dock vilja ha mer tulpanformade på fot. Hur ser det där Avec glaset ut? Var får man tag på det?

Tacksam nybörjare... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Behöver ett gäng glas för lite egna provningar med vänner. Glencairn har jag prova o gillar skarpt. Skulle dock vilja ha mer tulpanformade på fot. Hur ser det där Avec glaset ut? Var får man tag på det?

Tacksam nybörjare... :rolleyes:

 

Hallå där Johan(?)! Välkommen till det myspysiga forumet, hoppas att du skall trivas här.

 

Angående glas på tulpanfot, så ta kontakt med Roger här på forumet. Han brukar ha glaset 'Porto' på lager. Hur det ser ut ser du i detta inlägget: Porto

 

Fyll gärna i din hemort i din profil, så är det enklare att ge tips om nära inköpsställen.

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Hej Bullie

 

Vi är grannar! En annan Helsingborgare :)

Någar provningar i HBG kommande tiden? Hade varit intressant som "nybörjare".

 

Tar kontakt med Roger om glasen. Toppen!!

 

Kul att se ännu en skåning på forumet. Hur hittade du hit?

 

Lycka till med glasletandet.

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Försökte skicka ett PM till dig, men din inkorg var full så jag postar infon till dig här istället.

Provning finns i Helsingborg redan den 29 mars. http://www.magnuswhisky.com/provning/mar2007/region.htm

Det finns fortfarande platser kvar om du är intresserad.

Jag håller provningar i Helsingborg och Påarp men jämna mellanrum så ta en titt på min hemsida så vet du när det finns provningar i din närhet. 16 maj har jag anlitat vännen Bullie som föredragshållare. Ska bli spännande.

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Försökte skicka ett PM till dig, men din inkorg var full så jag postar infon till dig här istället.

Provning finns i Helsingborg redan den 29 mars. http://www.magnuswhisky.com/provning/mar2007/region.htm

Det finns fortfarande platser kvar om du är intresserad.

Jag håller provningar i Helsingborg och Påarp men jämna mellanrum så ta en titt på min hemsida så vet du när det finns provningar i din närhet. 16 maj har jag anlitat vännen Bullie som föredragshållare. Ska bli spännande.

 

Email svar. Har man bara möjlighet till 3 PM i inboxen?

Link to comment
Share on other sites

Email svar. Har man bara möjlighet till 3 PM i inboxen?

Ja 3 pm är max, men om man blir vip medlem får du en betydligt större brevlåda

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...