Jump to content
whiskyforum

Whiskytunna (tom allltså!) till terassen?


Recommended Posts

Jag skulle kunna tänka mig att ha en whiskytunna eller två på terassen, att ha som podie för växter eller för att ha som litet avlastningsbord. Dessutom skulle det passa i den övriga inredningen där. Vart kan man köpa sådant billigt? Jag har nämligen bara hittat nytillverkade för runt 2000 kr, vilket är overkill för mitt behov.

 

Jag vet att byborna runt om distillerierna får hämta tomfat för någon struntsumma. Sedan klyver de tunnorna och har som blomlådor. Inte riktigt vad jag tänkt, förutom priset då. Ska jag behöva flytta till Skottland för detta? :huh::lol:

 

Någon som har tips?

Edited by Sput-nic

Min whisky-filosofi: En dram är lagom, men två är för lite.

Link to comment
Share on other sites

Googla på trätunnor t ex. Nånstans efter vägen verkar utsugna whiskyfat förvisso genomgå något magiskt. Åtminstone av priset att döma. Läge att koppla släpkärran och dra en lågsäsongare med färjan till Newcastle?

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Googla på trätunnor t ex. Nånstans efter vägen verkar utsugna whiskyfat förvisso genomgå något magiskt. Åtminstone av priset att döma. Läge att koppla släpkärran och dra en lågsäsongare med färjan till Newcastle?

 

Google är alltid min vän, men jag fick bara sunkiga träffar och företag som säljer helt nya. Så jag undrar väl mest ifall någon här har något bra tips baserat på egen erfarenhet. Newcastle är iofs fint så här års, säger de... :)

Min whisky-filosofi: En dram är lagom, men två är för lite.

Link to comment
Share on other sites

Google är alltid min vän, men jag fick bara sunkiga träffar och företag som säljer helt nya. Så jag undrar väl mest ifall någon här har något bra tips baserat på egen erfarenhet. Newcastle är iofs fint så här års, säger de... :)

 

Jag har sett gamla whiskytunnor i en trädgårdaffär i Staffanstorp för några år sedan, jag tror den kostade ca 500 kr. Skåneplantor tror jag att affären heter.

Du kan väl ringa till en väsorterad trädgårdsaffär i närheten och fråga.

Pontus Lilliehorn

Whisky Society Skåne - Founding Member http://www.whiskyskane.se/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nyss hemkommen från Rusta. Dom hade whiskytunnor som var delade på mitten, halva alltså, för 499:-.

 

Enligt texten var det äkta f.d. whiskytunnor från Skottland.

 

Detta var på Rusta i Ystad, men jag tror att dom har samma utbud i alla butiker!

 

Edit: Hittade en länk: http://www.rusta.se/product.asp?p=62451158

Edited by Mathias Nilsson

Mathias Nilsson, Ystad

 

http://www.themaltwhiskyexplorers.com

 

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2006 - Rök/Ex Bourbon (Bottled 2009 & 2011)

# Kilchoman Cask Owner - 2007 - 1/10 of a First Fill Bourbon

# Lochindaal Cask Owner - 2007 - 1/20 of a Fresh Bourbon Barrel

# Mackmyra Cask Owner - Reserve 2008 - 1/16 of a Extra Rök/Ex Bourbon

Link to comment
Share on other sites

Obs skötselrådet: låt den inte torka ut :)

 

Ett halvt whiskyfat känns som en halv flaska - avsågad på längden.

 

Köp två, spika ihop dem och fyll fatet med Statesman, efter tio år kanske det bli riktigt bra. Här i Växjö kan du köpa Statesman i polska lastbilar för 30 kronor litern.

 

Hasse

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Här i Växjö kan du köpa Statesman i polska lastbilar för 30 kronor litern.

Verkar vara ett överpris. Man kan få spolarvätska billigare på vilken stormarknad som helst :D .

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Vet inte om ämnet fortfarande är aktuellt,men jag har hittat ett ställe i Göteborg som har (eller hade för tre veckor sedan) ett stort antal barrels,tror jag det var.Något slitna men de går nog att fräsha upp. Laphroaig,Bavenie och Deanston kommer jag ihåg fanns.Priset ligger på ung.1300 kr vilket inte är så långt ifrån det pris skotska destillerier betalar för "nya" amerikanska fat,men finns det intresse kanske man kan pressa ned priset till en rimlig nivå,tillsammans.Kommer tyvärr inte ihåg vad stället heter men om drygt en vecka ska jag dit igen.Skriv nåt om intresse finns!

Niklas Carlsson.WarbergSingleMaltSällskap.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om ämnet fortfarande är aktuellt,men jag har hittat ett ställe i Göteborg som har (eller hade för tre veckor sedan) ett stort antal barrels,tror jag det var.Något slitna men de går nog att fräsha upp. Laphroaig,Bavenie och Deanston kommer jag ihåg fanns.Priset ligger på ung.1300 kr vilket inte är så långt ifrån det pris skotska destillerier betalar för "nya" amerikanska fat,men finns det intresse kanske man kan pressa ned priset till en rimlig nivå,tillsammans.Kommer tyvärr inte ihåg vad stället heter men om drygt en vecka ska jag dit igen.Skriv nåt om intresse finns!

Ja det verkar inntresant!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Ja det verkar inntresant!

Jag kommer att avvakta tills nästa Söndag för att se om någon ytterligare är intresserad,sen tar jag kontakt med företaget,om det finns ett seriöst intresse.Ju fler vi är desto lättare borde det vara att komma ner till rätt pris.

Niklas Carlsson.WarbergSingleMaltSällskap.

Link to comment
Share on other sites

Köpte mig en liten begagnad tunna idag, ca. 30 liters i hyggligt skick.

Känner mig riktigt nöjd med detta köp. :D

Ska snygga till den och ställa upp den bredvid mitt whiskybord som är under framtagande.

P-M Odsäter

Min Whisky Sida

Link to comment
Share on other sites

Våra vänner på andra sidan Öresund dryftar ungefär detsamma, men där är priserna betydligt lägre.

575 DKK för en 250 L tunna Whiskynyt.dk. Det är kanske lite svårt att transportera ett gäng fat,

men för prisskillnaden mellan 1300 SEK och 575 DKK kan man säkert hyra en släp och ändå få det att gå ihop ;) ,

i synnerhet om man är några stycken som slår sig ihop om ett inköp.

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Ja,1300 bagis är för mycket men jag kan va en tjurig :angry: förhandlare.Min tanke är att om vi blir några stycken starka så kan vi nästa Söndag (6 aug) gemensamt bestämma vilket pris vi kan anse skäligt, och vill inte försäljaren vara med på den linjen så tar jag kanoten från Apelviken shoreline till Danernas rike och låter mig bli lurad där istället :D

Niklas Carlsson W.S.M.S

Niklas Carlsson.WarbergSingleMaltSällskap.

Link to comment
Share on other sites

...och vill inte försäljaren vara med på den linjen så tar jag kanoten från Apelviken shoreline till Danernas rike och låter mig bli lurad där istället :D

Niklas Carlsson W.S.M.S

 

Hahahaha... Nästan så att jag hoppas att försäljaren är en kinkig en. Den synen hade jag velat se; En man i sin kanot med hans nyinköpta 200 liters barrel på Kattegatt. :D:lol: Snacka om kodak-moment.

 

(Jag vet en kille som försökte ta en pall med bira från Pripps på sin kanot... den sjönk! ;))

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

Hahahaha... Nästan så att jag hoppas att försäljaren är en kinkig en. Den synen hade jag velat se; En man i sin kanot med hans nyinköpta 200 liters barrel på Kattegatt. :D:lol: Snacka om kodak-moment.

 

(Jag vet en kille som försökte ta en pall med bira från Pripps på sin kanot... den sjönk! ;))

Kanoten säljer jag i Danmark,sen sätter jag en medhavd aktersurra på fatet å åker hem...det ska la inte va så märkvärdigt!!! ;)

Niklas Carlsson.WarbergSingleMaltSällskap.

Link to comment
Share on other sites

Inte konstigt om det blir ont om gamla whiskyfat:

 

ASIA - BOURBON WHISKEY BARRELS FOR FLOORING (06.05.05)

It is reported that Itochu Kenzai Corporation has formed a new flooring business by linking companies in three countries. The companies will processes waste bourbon whisky barrels in China and export the flooring to Japan. Apparently some 500,000 square metres of flooring can be produced annually. Bourbon barrels are made of tight grain white oak lumber. They are used for only seven to eight years by law and it has been estimated that there are some one million barrels disposed of every year out of which 800,000 are reused for other liquor and 200,000 are used for planters. Itochu Kenzai, it is reported, plans to buy 80,000 barrels a year for processing in China.

http://www.asiafurnitek.com/news.asp?newsid=1399

 

Hur nu dom golven kan se ut. Kan vara tricksigt att få vanligt golvmaterial att ligga plant, men whiskytunnor?

Åke Johansson

Hammarö

Link to comment
Share on other sites

Inte konstigt om det blir ont om gamla whiskyfat:

 

ASIA - BOURBON WHISKEY BARRELS FOR FLOORING (06.05.05)

It is reported that Itochu Kenzai Corporation has formed a new flooring business by linking companies in three countries. The companies will processes waste bourbon whisky barrels in China and export the flooring to Japan. Apparently some 500,000 square metres of flooring can be produced annually. Bourbon barrels are made of tight grain white oak lumber. They are used for only seven to eight years by law and it has been estimated that there are some one million barrels disposed of every year out of which 800,000 are reused for other liquor and 200,000 are used for planters. Itochu Kenzai, it is reported, plans to buy 80,000 barrels a year for processing in China.

http://www.asiafurnitek.com/news.asp?newsid=1399

 

Hur nu dom golven kan se ut. Kan vara tricksigt att få vanligt golvmaterial att ligga plant, men whiskytunnor?

 

De kanske maskinhyvlar tunna lameller som de limmar på något annat material? Låter som ett tragiskt öde för en whiskytunna.... Speciellt sådana som skulle kunna användas på nytt eftersom dert verkar som om att de skall använda new bourbonbarrels.

 

Undrar vem som kom på det här?

Counting all the assholes in the room,

well I'm definately not alone...

 

And ye, I'd rather drive my Harley

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag hittade denna sida angående fat.

http://barrelsunlimited.com/specialty.html

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...