Jump to content
whiskyforum

Just nu drickes...


Recommended Posts

I dessa pandemitider får man ju göra så gott man kan för att hålla smittor stången. Därför tyckte jag att det var dags att hälla upp en dram Clynelish The Single Malts of Scotland23yo, d. 1995-10-31, b. 2019-07-16, Hogshead 10201, one of 231 bottles, 56,2%.

Syndigt gott, må jag säga.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Tar mig själv en Ardbeg Perpetuum och smakar som en Ardbeg, Tung, Rökig och god! :)

Hade turen att få köpa en Ardbeg Blaack Comitee 

Då arbetskompisen på kontoret gjorde beställningen på datorn där och han sa, Att de 1800 flaskorna tog slut på 40 sekunder.

Det hade gått från 1800 till 500 väldigt snabbt och han hade där fått betsällt flaskan för att sedan direkt gå ned på noll flaskor.

Edited by Nobody
Link to comment
Share on other sites

Inleder firandet av International Whisk(e)y Day med en dram Linkwood HL OMC 26yo, d. 1993-04, b. 2019-08, Refill hogshead HL17212, one of 231 bottles, 50%.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Avslutar kvällens firande med en dram Laphroaig Càirdeas Triple Wood Original Cask Strength 59,5%.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Kul att du håller fanan högt Mattias! Själv blev det ett folie ryck på en Chieftain´s cigar malt 1997 22yo Mortlach 55,1% sherry Butt, Baltic sea for viking LINE. Nu SNACKAR vi sherry!!!🤗👌👍

Edited by Lunkan

Peter lundqvist

Söker whisky från 71.

Link to comment
Share on other sites

I lördags provade jag blint Springbanks alla "nya Local Barley" 

En trevlig övning som visar att det finns stora skillnader mellan dem. Skall bli intressant att prova dem igen längre fram när jag vet vilken som är vilken. Tackar "Malten" för samplen. 😋

Skriver inget mer vad jag tyckte om dem här och nu då det kanske finns fler som skall prova dem parallellt.

Springbank Local Barley

16y
11y
10y
10y  utgåva 2019/2020
9y 

---

Mvh

Jörgen Fondelius

FALUN

 

Whiskyklubb: SMAD

---

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då har jag provat dagens nyanlända samples. Poäng från vänster till höger,

Lochside -> 90p

Caperdonich -> 90p

Port Ellen -> 94p

Glenfarclas -> 95p

Helgen kunde börjat sämre. Hur i all världen ska jag kunna bräcka denna inledning?

P3313713.JPG.a8aab4572fd517535a0527a1d48471f0.jpg

Edited by Mattias

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Provar Kilkerran 11y  sherrycask Cadenheads wood range 564btl 58,1% 

Efter att ha provat Rye så är Kilkerran rätt rökig!! mycket maltig , sötlakrits , kaffe/tobak och syrlig avslutning.

Känner att det är en väldigt smakrik Kilkerran men tar bort den sältan och vaniljen som jag tycker mest om.

Däremot är den lika komplex och av hög densitet som alla Springbank/Glengyle.   86p  

Tack igen Stefan 😊

  • Like 1

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Mattias said:

Då har jag provat dagens nyanlända samples. Poäng från vänster till höger,

Lochside -> 90p

Caperdonich -> 90p

Port Ellen -> 94p

Glenfarclas -> 95p

Helgen kunde börjat sämre. Hur i all världen ska jag kunna bräcka denna inledning?

P3313713.JPG.a8aab4572fd517535a0527a1d48471f0.jpg

Jag blir lite ställd här, provade nyss Capern och känner inte alls igen den, den känns lite ung och spritig, när jag provade den på Old & Rare var den helt fantastisk, så fantastisk att jag övertalade Magnus Fagerström att sälja en flaska till mig plus Lochsiden som tog slut först på mässan, vet inte om mina smaklökar är kassa för tillfället.

Lämna gärna respons ni som köpt samples, det blir intressant att höra hur ni upplever den.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Provade två av dem i lördags ställda mot en Springbank 21y "jegged label" med batch id  97/185. Capern har jag provat tidigare och tyckte då att den inte riktigt höll måttet med många av Caper 1972 från Duncan Taylor jag testat mig igenom via Reyans alla sampel 😊. Men sugen på att prova den igen. Den får dock provas vid annat tillfälle. Blev nedan i lördags.

Springbank 21y

Lochside  30y

Glenfarclas 31y

Springbank i min gom vinnare av dessa. Lochside var för min gom bara för mycket läder / svavel / gummi jox. Passade inte mig och poäng därefter, neråt 80-ish. Glenfarclasen däremot gillade jag bättre. Helt annan karaktär med en fin och behaglig doft / smak. Lite tillbakadragen och sticker inte ut men en av de bättre Farclas jag smakat, säger inte så mycket för de är inte så många... då jag aldrig kommit överens med dem från början. De har haft någon form av "offnote" som jag inte kan med. Jag gav Farclasen 90p med snudd på 91p. Springbanken fick 92p med snudd på 93p.

Återkopplar när de övriga är avsmakade.

---

Mvh

Jörgen Fondelius

FALUN

 

Whiskyklubb: SMAD

---

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har precis avnjutit en dram Laphroaig 10yo CS Batch 011, 58,6%. Funkar bra som inledning på denna långhelg.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Provade 15 Caperdonich igår kväll med en god vän. Här kommer mina top 5:

37 år 1972-2010 DT #417373 47.8%, 90p

36 år 1972-2009 DT #7446 51.2%, 92p

1972-2007 Private Bourbon Cask 58.3%, 92p

20 år, 1996-2016 Cadenhead recasked 3 y sherry 48.9%, 93p

37 år, 1972-2010 DT #7414 56.5, 94p

  • Like 1

Niclas Fransson

Link to comment
Share on other sites

On 18/4/2020 at 5:01 PM, whiskystore said:

Jag blir lite ställd här, provade nyss Capern och känner inte alls igen den, den känns lite ung och spritig, när jag provade den på Old & Rare var den helt fantastisk, så fantastisk att jag övertalade Magnus Fagerström att sälja en flaska till mig plus Lochsiden som tog slut först på mässan, vet inte om mina smaklökar är kassa för tillfället.

Lämna gärna respons ni som köpt samples, det blir intressant att höra hur ni upplever den.

Jag hittade inga fel på din Caperdonich, snarare tvärtom 👍

  • Like 1

Niclas Fransson

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, ElTio said:

Jag hittade inga fel på din Caperdonich, snarare tvärtom 👍

Skönt att höra, mina smaklökar verkar ha varit i obalans en tid, inget jag provade smakade som förväntat, alla bra grejor jag smakade var aldrig bättre än ok, det verkar sakta ha bättrat sig, ett tag funderade jag om det där covid 19 härjat med mig men det känns osannolikt.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Har även jag testat igenom denna fyrling o det var genomgående hög nivå på dessa.

Glenfarclas 93p

Caperdonich 92p

Port Ellen 91p

Lochside 90p 

Tack Kjell för man fick  prova lite godingar :drool2:

Skönt att dina smaklökar verkar återhämta sig Kjell!!

Edited by HarryB
missade lite text
  • Like 1

Anders Fohlström

Link to comment
Share on other sites

Inte igår man skrev här. 

Men det var (censurerat) inte igår heller som man drack två klockrena fynd:

 

Liber 12YO 2008-2020 first fill PX sherrycask #47 for Slainté Whisyklubb 60,0% ... vilken sherrybalja, kanske inte fullt balanserad men vansinnigt gott i all sin brutalhet och bara kvalitet rakt igenom, ingen sur druvmust här inte ....90p!

 

Ben Nevis 23YO 1996.10 – 2019.10

Refill Butt 15973, 601 bottles

Old Malt Cask/Hunter Laing

50%  för ynka 1568kr på vårt köra Bolag. Skulle köpt flera, om Libern inte var fullt balanserad så har denna absolut balans mellan sherryfat och destillat. Nevis 96:orna har gjort det igen...90p!

 

  • Like 2

Johan Larsson

Landskrona

Link to comment
Share on other sites

On 1/6/2020 at 8:10 PM, HarryB said:

Har även jag testat igenom denna fyrling o det var genomgående hög nivå på dessa.

Glenfarclas 93p

Caperdonich 92p

Port Ellen 91p

Lochside 90p 

Tack Kjell för man fick  prova lite godingar :drool2:

Skönt att dina smaklökar verkar återhämta sig Kjell!!

Gott att höra, poängen ligger kring det jag förväntade mig, det är härligt med nya intressanta godbitar som man inte provat tidigare men det är trist med prisnivån på de flesta spännande buteljeringar.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

On 1/6/2020 at 8:10 PM, HarryB said:

Har även jag testat igenom denna fyrling o det var genomgående hög nivå på dessa.

Glenfarclas 93p

Caperdonich 92p

Port Ellen 91p

Lochside 90p 

Tack Kjell för man fick  prova lite godingar :drool2:

Skönt att dina smaklökar verkar återhämta sig Kjell!!

Provade dessa 4 i kväll men jag är inte riktigt hemma i normal standard ännu, väntar med definitiva poäng tills allt är ok.

Glenfarclas, torrare än jag trott men jäkligt bra. prel. 92+
Caperdonich, brottas fortfarande med den här, den känns fortfarande lite ung och spritig, vattnade och hittade ganska rätt, apelsin och vanilj, prel. runt 90p
Port Ellen, klassisk bra PE, mycket bra.prel. 92p
Lochside, fatsmak, söt och sherry, prel. runt 90p

 

  • Like 1

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var på en liten provning i fredags där det var 6 st i första linan och sen skulle vi ha med oss en varsin till andra linan.

Riktigt bra koncept eftersom vi inte var fler än 6 stycken, bla Lunkan och Norton.

Dom här vart uppställda:

-    Longmorn 15y  SMWS  57,6% 1/147         

-    Glenallachie 12y  Adelphi  59,7% 1/621      87p

-    Macduff 26y  Golden Cask 64,1% 1/226

-    Glenallachie 11y  OB Moscatel  48% 

-    High Coast 5y  Cinco  50,5% 5 olika sherryfat

-    Ardbeg  Supernova 2019  53,8%

-    Glen Ord  20y  Bladnoch Forum -90  54,4%    89p 🏆

-   Miltonduff  11y  Tjaerdalen 60,2% 6/326

-    Ben Nevis  20y  Tjaerdalen  54,2%  50/130   88p

-    Craigallachie  11y  Blackadder RawCask 58,9%  196/249

Hos mej så vann Glen Ord knappt före Ben Nevis och Glenallachie.

Bottennappet för mej var Supernovan, gillar inte den typen av rökig whisky längre, men det var det andra som gjorde.

Edited by Benriach1

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

Kom hem från sjukhuset efter att ha opererat bort en tumör i halsen. Tröstade mig med en utsökt Glengyone 21 år standard, inget märkvärdigt, men jäkligt bra. Hustrun (som låter mig ha min whisky ifred) fick lite cointreau och det var hon nöjd med :)

 

Lennart Hansson

Special cousin to AnCnoc
Friend of the Classic Malts

HP Inner circle

Cask owner Box

Link to comment
Share on other sites

Igår testade jag Old Pulteney Singel Cask

#126 För LMdW
#127 För LMdW
#128 För The Whisky exchange

Alla tre sherry lagrade. 126 runt 50% och de andra runt 62%

Mycket intressant och en del skillnader.

Första doftning så är 126 klart bäst före 127 o sist 128. 127 har en skarp, tydlig och annorlunda mer angenäm doft än 128 som har en liten antydan till läder, gummi, svavel.
Första smakning så är 126 oväntat stickig, 128 mest bara stark och svårbedömd medans 127 är helt ok smak trots styrka. Den ronden vinner 127.
Smak med några droppar vatten så är 126 mer njutbar.
128 blommar ut rejält och är klart god. Med samma mängd vatten blommar 127 ut än mer och är mycket njutbar. 

Poängmässigt skulle jag nog säga 89-90p på 127. 
Så i min gom så är ordningen 127, 126, 128 efter gårdagens test.

 
Trevlig söndag

  • Like 1

---

Mvh

Jörgen Fondelius

FALUN

 

Whiskyklubb: SMAD

---

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gick igenom samplehyllorna under eftermiddagen och hittade ett sample Lagavulin 16yo OB "White Horse" 43% jag bytt till mig för en oherrans massa år sedan. Precis intill stod en sampleflaska med samma text, men etiketten var skriven av mig (känner igen handstilen).

Vad som följer är en H2H mellan två olika buteljeringar av White Horse Lagavulin.  Det som framkommer, är att "mitt" sample är ordentligt oxiderat medan det andra har en fräschare och mer levande arom.

Poängmässigt skiljer det sig kanske inte så mycket, men doft- och smakupplevelsen är väldigt olik.

"White Horse" -> 90p

"Mitt sample" -> 88p 

 

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag och några kamrater besökte Ardbeg Embassy i fredags och hade beställt en provning med 5 st olika som personalen fick plocka ut.

Eftersom vi har provat en del genom åren så tänkte jag att det säkert blir nån som jag har testat förut, men där hade jag fel.

Linan bestod av :

-     Imperial 1995 19yo 46% The Ultimate, Van Wees. #50161  62/241

-     Loch Lomond Inchmurrin 1966 btl 1999 40% OB

-     Glen Kieth 1992 20yo 58% Closed Distilleries

-     Highland Park 1994 21yo 52,6% DL XoP

-     Bowmore 1982 22yo DT #85013 40/185  750ml

Klart att det har provats från destillerierna tidigare men måste erkänna att buteljeringarna kastade om mina tidigare upplevelser något.

Den som vann hos oss var Glen Kieth som var ruskigt bra(som oftast) men det som jag tyckte var roligt var att HPn var rökigare än Bowmore och båda var otroligt bra hos mej, jag höll Bowmoren som segrare med HPn som 2:a.

Den som var absolut sämst var Inchmurrin som mest var unken och kraftlös. 40% är tyvärr för klent, då måste resten vara toppklass och det var den inte. 

Förutom whiskyn så kan jag varmt rekommendera maten 😊

 

Edited by Benriach1

Kent Johansson

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En dram Ben Nevis TKS No. 9 "Three in One", d. 2002-11-28, b. 2018-09-12, 3 American ex-bourbon casks, then into ex-vatting refill sherry butt and finally refill port pipe, bottle 103, 46% får förgylla denna afton.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...