Jump to content
whiskyforum

Just nu drickes...


Recommended Posts

Härligt Benny :clap: Det är inte var dag du skriver i denna tråd.

Tack Sam, jag får bättra mig :)

 

Med ca 0.7 cl av Caol Ila'n for Meregalli så blev poängsättningen svår, men jag hoppas stöta på den en annan gång. Sample någon?

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Tack Sam, jag får bättra mig :)

 

Med ca 0.7 cl av Caol Ila'n for Meregalli så blev poängsättningen svår, men jag hoppas stöta på den en annan gång. Sample någon?

Jag har väl en 6-8 cl kvar men då jag har samma åsikt som Sam och Serge när det gäller den här så håller jag hårt i dessa! Men omöjligt är det inte Benny ;)

Henrik Jonsson, Karlstad

 

---------------

 

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

 

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Link to comment
Share on other sites

Alltid har Highland Park varit det destilleri som jag känner mest trygghet i att finna något riktigt gott från. Mer intressant däremot, i min bok, är Glen Garioch, från vilket det är lika lätt att hitta en bra tappning som det är att singla slant. 50/50 helt enkelt. :D Men när jag väl hittar dem slår de det mesta. Idag har det blivit ett gäng av olika kvalitet därifrån. Mums.

(P.S. Ursäkta det långa inlägget :blush: )

 

 

Den första doftar av lavendel tvättmedel. Inte på ett dåligt sätt utan alla de goda parfymerande dofterna. Sen kommer gran och tall och äppelmos och fruktkompott. En enkel doft, som inte spretar så mycket.

Smaken är blommig som tusan, Syren hittar jag, men jag är dålig på blommor överlag. Den blir torr snart och det gillar jag, med päron och äpplen.

Eftersmaken är samma, med ett uns av anis/ouzo

Det var en: Glen Garioch 12 OB 48%

 

 

Sen hoppar vi några decennier bakåt i tiden och tar en rätt ung OB.

 

Torv tjongar till direkt. Den lyckas inte hålla sig kvar med sin styrka så länge som jag önskar, men den lämnar aldrig. Den håller ett fast grepp om all citrus och kåda som rullar runt. Tydlig doft av obehandlat trä och en mycket fin rök.

I smaken är torven tillbaka med råge. Som att tugga på en kompakt bit salt jord. Röken är nästan frånvarande, men den finns där i bakgrunden nånstans. Härligt med svagt svart té för en tédrickare.

Eftersmaken är oförtjänt kort. I övrigt alla smaker kvar, fast i uttunnad tappning. Kanske dags att dricka upp denna! Den tål tyvärr inte mycket vatten.

Det var en: Glen Garioch 8 OB for Lemar 43%

 

 

Doften från den 3:e ger samma intryck i början som ovan. Mindre torv dock och mer kåda, honung och bivax.

Doften och smaken på denna tillsammans gör det till en av mina absoluta favoriter i skåpet. Smaken följer doftspåret, men bidrar med en torrhet som att bita i en träskiva. Massor av frukt som banan och kiwi,(söt övermogen kiwi)

Eftersmaken är oförtjänt kort även hos denna. Men jag känner inte igen det. Tror faktiskt jag är lite täppt i bihålorna idag eller nåt. Torven och frukterna hänger kvar.

Det var en nyöppnad: Glen Garioch OB 1975/1990 rebottled by Jean Boyer 251 btls 43%

 

 

Sen kommer en annan av mina favoriter i skåpet. Alldeles för dyr för att få kallas whisky dock.

 

Doften här ger mer citrus och färre söta frukter. Blöta stenar. Mindre torv, men ändå en mer genomträngande sådan. Lätt rökighet som också den genomsyrar alltihop.

Smaken då. Citrus, apelsin, torv, gamla böcker. Gammal bokhylla till och med. Honung, blommor rosor, gräs, våt päls.

Eftersmaken hänger kvar. Mycket torr rök, aska, våta pälsen och gammal gammal gummi.

Tråkigt att denna inte håller vatten så bra. Men med bara ett par droppar är den sjukt fin!

Det var en: Glen Garioch 21 OB 1965 43% ”light vatting”

 

 

Och sen har jag då fått chansen att dricka den där ”drömwhiskyn”. Efter detta kommer vad klart aldrig hobbyn ha samma betydelse för mig längre. Hägringarna och förväntningarna försvunna, äventyrslustan borta. Eller vad tror ni...? Nääää. ;)

 

Första doftintrycket är Port Ellen-gummi. Tokigt trevlig rök I bakgrunden. Torven skyms av sherryn först. Den är ju tung! Som en mix mellan en sherrylagrad Port Ellen och en sherrylagrad HP med hög ålder(mina referenser :rolleyes: ). Ingen alkoholdoft över huvud taget! Ladugård bakom sherryn. Rostad ek. Fet, sträv hundpäls.En burk kaffebönor.

Frukten är först på tungan. Björnbär och körsbär och svart vinbär(Okej, bär då). Sen alkoholstinget. Sen röken och torv. Massor av den! Sen BoB’s blandsaft. Mycket ”tunnare” i kroppen än på doften. Sen mjuka kaffepraliner, ”Götheborgs” finns det nog några som heter som jag ätit. Torrt kaffepuder på mörkchoklad, apelsinchoklad. Och så rosor.

Eftersmaken är som uttunnat kaffe, som i chokladbollar och till och med tillsammans med cocosen. Som en saft med gummi. Alltså, jag har valt ett fel tillfälle att försöka beskriva allt. Tänk om ändå smaken bara fick vara lite längre!

Den uppfyllde i alla fall förväntningarna. :blush2:

Det var en nyöppnad: Glen Garioch 1971 Full proof for Samaroli, sherry cask 59,6%

 

 

Nästa är enklare. Sherry och blommor I lika delar och aningen torvrök bakom allt. Vinbär, hjortron, Linoleum(?) En enkel doft.

Samma förhållande i smaken som i doften. Blommorna blir till en kick av viol som snabbt försvinner och omvandlas till rosor. Ingen rök. Bären är med.

Rosvattnet och bären följer med i eftersmaken, tillsammans med rårörsocker och jordgubbar.

Väldigt lätt och smakrik whisky, men behöver sannolikt få drickas ur lite innan den hämtar sig efter 10 års inneslutning

Det var en nyöppnad: Glen Garioch 23 OB 1979 cask 5351 sherry butt 56,4%

 

 

Modernare tappningar då igen.

 

Päronsötma, vaniljgrädde och papper i doften.

Som en väldigt ung single cask HP i smaken. Ljung, apelsin, mycket fin balans med eken. Med vatten kommer lite smör.

Eken hänger kvar liksom ljungen. Någonting i denna får mig att jämföra med tappningen från Jean Boyer. Fast utan röken.

Det här är en whisky som vuxit för mig medan den stått öppen.

Det var en: Glen Garioch OB 1991/2010 North american oak batch 3854,7%

 

 

Den sista doftar som om en sälta strötts på eken. Lite stickande alkohol(men det tar lite vatten bort) med söta frukter och bark och vax.

Samma som doften, fast med champange… eller nåt. Bivax, skinnsoffa, oblekt papper, paprika och timjan(?)

Eftersmaken är underbart blommig och gräsig, och helt enkelt (Golden) delicious!

Det var en: Glen Garioch OB 1978/2009 57,8% 1320 btls (SAMPLE)

Edited by Lovikavante
  • Like 14

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

En värmande dram, nu när kylan anlänt.

 

Laphroaig Signatory Un-Chillfiltered Collection 1991 16yo, d. 1991-06-25, b. 2007-08-15, bourbon barrels 6995-7005, 46%

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Vilken inlevelse, härlig läsning.

 

Alltid har Highland Park varit det destilleri som jag känner mest trygghet i att finna något riktigt gott från. Mer intressant däremot, i min bok, är Glen Garioch, från vilket det är lika lätt att hitta en bra tappning som det är att singla slant. 50/50 helt enkelt. :D Men när jag väl hittar dem slår de det mesta. Idag har det blivit ett gäng av olika kvalitet därifrån. Mums.

(P.S. Ursäkta det långa inlägget :blush: )

 

 

Den första doftar av lavendel tvättmedel. Inte på ett dåligt sätt utan alla de goda parfymerande dofterna. Sen kommer gran och tall och äppelmos och fruktkompott. En enkel doft, som inte spretar så mycket.

Smaken är blommig som tusan, Syren hittar jag, men jag är dålig på blommor överlag. Den blir torr snart och det gillar jag, med päron och äpplen.

Eftersmaken är samma, med ett uns av anis/ouzo

Det var en: Glen Garioch 12 OB 48%

 

 

Sen hoppar vi några decennier bakåt i tiden och tar en rätt ung OB.

 

Torv tjongar till direkt. Den lyckas inte hålla sig kvar med sin styrka så länge som jag önskar, men den lämnar aldrig. Den håller ett fast grepp om all citrus och kåda som rullar runt. Tydlig doft av obehandlat trä och en mycket fin rök.

I smaken är torven tillbaka med råge. Som att tugga på en kompakt bit salt jord. Röken är nästan frånvarande, men den finns där i bakgrunden nånstans. Härligt med svagt svart té för en tédrickare.

Eftersmaken är oförtjänt kort. I övrigt alla smaker kvar, fast i uttunnad tappning. Kanske dags att dricka upp denna! Den tål tyvärr inte mycket vatten.

Det var en: Glen Garioch 8 OB for Lemar 43%

 

 

Doften från den 3:e ger samma intryck i början som ovan. Mindre torv dock och mer kåda, honung och bivax.

Doften och smaken på denna tillsammans gör det till en av mina absoluta favoriter i skåpet. Smaken följer doftspåret, men bidrar med en torrhet som att bita i en träskiva. Massor av frukt som banan och kiwi,(söt övermogen kiwi)

Eftersmaken är oförtjänt kort även hos denna. Men jag känner inte igen det. Tror faktiskt jag är lite täppt i bihålorna idag eller nåt. Torven och frukterna hänger kvar.

Det var en nyöppnad: Glen Garioch OB 1975/1990 rebottled by Jean Boyer 251 btls 43%

 

 

Sen kommer en annan av mina favoriter i skåpet. Alldeles för dyr för att få kallas whisky dock.

 

Doften här ger mer citrus och färre söta frukter. Blöta stenar. Mindre torv, men ändå en mer genomträngande sådan. Lätt rökighet som också den genomsyrar alltihop.

Smaken då. Citrus, apelsin, torv, gamla böcker. Gammal bokhylla till och med. Honung, blommor rosor, gräs, våt päls.

Eftersmaken hänger kvar. Mycket torr rök, aska, våta pälsen och gammal gammal gummi.

Tråkigt att denna inte håller vatten så bra. Men med bara ett par droppar är den sjukt fin!

Det var en: Glen Garioch 21 OB 1965 43% light vatting

 

 

Och sen har jag då fått chansen att dricka den där drömwhiskyn. Efter detta kommer vad klart aldrig hobbyn ha samma betydelse för mig längre. Hägringarna och förväntningarna försvunna, äventyrslustan borta. Eller vad tror ni...? Nääää. ;)

 

Första doftintrycket är Port Ellen-gummi. Tokigt trevlig rök I bakgrunden. Torven skyms av sherryn först. Den är ju tung! Som en mix mellan en sherrylagrad Port Ellen och en sherrylagrad HP med hög ålder(mina referenser :rolleyes: ). Ingen alkoholdoft över huvud taget! Ladugård bakom sherryn. Rostad ek. Fet, sträv hundpäls.En burk kaffebönor.

Frukten är först på tungan. Björnbär och körsbär och svart vinbär(Okej, bär då). Sen alkoholstinget. Sen röken och torv. Massor av den! Sen BoBs blandsaft. Mycket tunnare i kroppen än på doften. Sen mjuka kaffepraliner, Götheborgs finns det nog några som heter som jag ätit. Torrt kaffepuder på mörkchoklad, apelsinchoklad. Och så rosor.

Eftersmaken är som uttunnat kaffe, som i chokladbollar och till och med tillsammans med cocosen. Som en saft med gummi. Alltså, jag har valt ett fel tillfälle att försöka beskriva allt. Tänk om ändå smaken bara fick vara lite längre!

Den uppfyllde i alla fall förväntningarna. :blush2:

Det var en nyöppnad: Glen Garioch 1971 Full proof for Samaroli, sherry cask 59,6%

 

 

Nästa är enklare. Sherry och blommor I lika delar och aningen torvrök bakom allt. Vinbär, hjortron, Linoleum(?) En enkel doft.

Samma förhållande i smaken som i doften. Blommorna blir till en kick av viol som snabbt försvinner och omvandlas till rosor. Ingen rök. Bären är med.

Rosvattnet och bären följer med i eftersmaken, tillsammans med rårörsocker och jordgubbar.

Väldigt lätt och smakrik whisky, men behöver sannolikt få drickas ur lite innan den hämtar sig efter 10 års inneslutning

Det var en nyöppnad: Glen Garioch 23 OB 1979 cask 5351 sherry butt 56,4%

 

 

Modernare tappningar då igen.

 

Päronsötma, vaniljgrädde och papper i doften.

Som en väldigt ung single cask HP i smaken. Ljung, apelsin, mycket fin balans med eken. Med vatten kommer lite smör.

Eken hänger kvar liksom ljungen. Någonting i denna får mig att jämföra med tappningen från Jean Boyer. Fast utan röken.

Det här är en whisky som vuxit för mig medan den stått öppen.

Det var en: Glen Garioch OB 1991/2010 North american oak batch 3854,7%

 

 

Den sista doftar som om en sälta strötts på eken. Lite stickande alkohol(men det tar lite vatten bort) med söta frukter och bark och vax.

Samma som doften, fast med champange eller nåt. Bivax, skinnsoffa, oblekt papper, paprika och timjan(?)

Eftersmaken är underbart blommig och gräsig, och helt enkelt (Golden) delicious!

Det var en: Glen Garioch OB 1978/2009 57,8% 1320 btls

  • Like 1

Andreas Hedin

Link to comment
Share on other sites

Vilken inlevelse, härlig läsning.

 

Tack så mycket Andreas! :) Mycket nytt på sista tiden som har inspirerat till att lägga ut texten lite. Lugnar sig säkert snart. :blush2:

 

Den där "Geerien" för Samaroli var dock svår att beskriva tillfredsställande i text. Valde lite stressig kväll att ta hela provningen, men det blir fler tillfällen. Samtliga delar jag dessutom gärna med mig av. Synd om bara jag ska smutta på dom. :wub:

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag smakat av Ardbeg 17yo.

Ingen utförlig text från min sida men kan säga att jag är glad att det var en sample flaska (tack Kjell) och inte egen helflaska då det inte var något som föll mig i smaken.

  • Like 1

Andreas Hedin

Link to comment
Share on other sites

3 kvällar 12 Lagavulin.

 

Lagavulin 16 year White Horse bottled Before 1988 OB 43% - 91 p

Lagavulin DE 1995/2011 OB 43% - 87 p

Lagavulin 12 year Late seventees Importado Montenegro Zola Predosa 750 ml OB 43% - 94 p

Lagavulin 12 year 1995/2008 Friends of Classic Malts OB 48% - 87 p

Lagavulin 1995/2013 Feis Ile 2013 OB 51% - 88 p

Lagavulin 1995/2013 Islay Jazz Festival 2013 OB 51,9% - 91 p

Lagavulin 1997/2012 Islay Jazz Festival 2012 OB 54,5% - 90 p

Lagavulin 1993/2011 Islay Jazz Festival 2011 OB 55,4% - 93 p

Lagavulin 21 year 1991/2012 OB 52% - 91 p

Lagavulin 21 year 1985/2007 OB 56,5% - 93 p

Lagavulin 30 year 1976/2006 OB 52,6% - 93 p

Lagavulin 37 year 1976/2013 OB 51% - 94 p

  • Like 11

Henrik Jonsson, Karlstad

 

---------------

 

The John Cor Whisky Society

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee

Bladnoch Forum

 

Söker sample av buteljeraren, The Bottlers.

Link to comment
Share on other sites

Att det är ett långt inlägg ska du ju inte be om ursäkt för!!! var ju rafflande läsning rätt igenom! tack för den, väl skrivet!

Alltid har Highland Park varit det destilleri som jag känner mest trygghet i att finna något riktigt gott från. Mer intressant däremot, i min bok, är Glen Garioch, från vilket det är lika lätt att hitta en bra tappning som det är att singla slant. 50/50 helt enkelt. :D Men när jag väl hittar dem slår de det mesta. Idag har det blivit ett gäng av olika kvalitet därifrån. Mums.

(P.S. Ursäkta det långa inlägget :blush: )

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2014, bestämde jag mig för, ska vara året då jag endast öppnar flaskor med beprövad, riktig högklassig(imho) whisky. Har ju redan börjat lite med bl a Glen Garioch-provningen igår, men det saknas lite HP i skåpet...

 

Så det blir en Highland Park 34 OB for Binny's 1971/2006 cask #8363, 53%

 

Stängd doft utan vatten, men med tydlig tung sherryhonung vad klart. Russinen kommer sen. Ingen vinös sherrydoft alls, bara körsbär, kaffe, irish coffee och mjuuuuuk cigarrök.

För smaken får du tänka dig en polkagrisstång, fast den är gjord av honung. Och så täcker du den med körsbärsblandade mörka lindtpraliner. Och så har du ändå en riktig polkagris bredvid som du smuttar på ibland. Och en härligt soft ek som torkar ut sidorna på tungan. Romsöttma. Rörsocker. Och sen vill inte eftersmaken ta slut. Fortsätter utveckla sig, fast jag tror inte jag kan hitta på några namn på smakerna. En jättetrevlig beska dyker upp som körsbäret på toppen liksom.. :)

 

 

Jag fantiserar lite om en sittning framöver, med denna HP, Glen Garioch for Samaroli, en Brora 30 OB, lite Lagavulin 21 -85 och någon PE Special release. Kan bli något av en "Giganternas kamp" efter mina år i whiskyträsket. :)

 

 

P.S. Ska tillägga att denna banne mig aldrig tar slut i glaset.. Häller i vatten, vatten, vatten. Den verkar aldrig tunnas ut, och den blir nästan "tjockare" i kroppen samtidigt som den utvecklas i doft och framförallt smak.

Edited by Lovikavante
  • Like 5

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

förklara mjuk cigarrök?

Finns det hård? och hur är den i så fall?

Hahahah, ordet mjuk kan ju betyda olika saker. Men oj... hur jag än försöker skriva nån bra förklaring, blir det bara långrandigt... Jag sitter ju dessutom med nästa dram :)

 

En Rosebank 20 OB Rare Malts 1981. Hittade några flaskor långt bak i förrådet och förstår ju varför jag köpte på mig! Sjukt att det går att dricka den rakt av vid över 62%. Den är så fyllig och smörig att det liksom täcker över alkoholen som man kväver eld med jord.

Citron, örter, gräs, malt, aromatkrydda, lantbröd. Så härlig dricka. Kanske denna man ska ha en dram av bredvid sängen strax innan man dör. :)

 

 

PS, jag ska fundera på det där med röken!

Edited by Lovikavante
  • Like 1

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Nu så... Tänk dig Pelle, att du har en kompis som röker cigarr som sitter mitt emot dig över bardisken. Han blåser den här röken mot dig, men den måste ta sig igenom en fuktig dimma innan den når fram till dig. Då blir röken liksom dämpad och mjukare när du väl känner av den.

  • Like 2

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Ardbeg Provenance for Europe 55,6 % 93p :drool2:

  • Like 5

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Har precis börjat läsa Aflodals bok Whisky Japan. Vad passar bättre än att sippa på en Karuizawa 1990-2012 cask # 679 till den?

  • Like 1

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...