Jump to content
whiskyforum

Just nu drickes...


Recommended Posts

Bra jobbat Hasse!

 

Inte rädd för att hänga ut sig den karln ;). Sherryporr i Brora 77 och Talisker 25! Jo jag tackar jag.. detta ska han få äta upp! Eller kanske dricka upp...

::::::::::::: robert karlsson ::: whisky-monitor.com::: maltmaniacs.org ::: twitter ::: 4000+ buteljeringar provat :::::::::::::

Link to comment
Share on other sites

Några Karuizawa's härom kvällen:

Karuizawa OB, 12 år 1989 cask # 3207 Sherry --> 88 p. (en god och sötfyllig Kurre, som en efterrätt med bär, kola och choklad)

Karuizawa Number One Drinks, Noh 12 år 1995-2008 cask # 5004 Cabernet Sauvignon --> 87 p. (bra med frukt, kola och vanilj, men lite för besktorr i både smak och e-smak hos mig)

Karuizawa OB, 1988-2007 cask # 7683 Spanish Sherry --> 88 p. (en god och smakrik Kurre med viss finess, här finns lite honung och frukt men även inslag av tobak och lakrits, kanske värd en pinne till)

Karuizawa Number One Drinks för LMdW, Noh Kamiasobi 30 år 1977 Sherry butt # 7026 --> 92 p. (riktigt bra rakt över, knäck, kryddig mörk choklad, mogen whisky med en uns rök för att nämna något om innehållet, skall testa den mot 1971'an vid första bästa tillfälle, 1977'an finns fortfarande till salu hos LMdW, kanske borde man köpa fler, har en känsla av att den kommer att bli ännu mera hyllad framöver)

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Ett sample ifrån GunnarN,Tack. :clap:

Macduff 1968 38 år Duncan & Taylor Cask:8544....45,2 %

En whisky som kan göra vilken man eller kvinna till whiskyälskare.........ska inte beskrivas.....ska bara upplevas........Mvh Jussi

Edited by jussi

Juhani Karvonen

Highhomestead

Link to comment
Share on other sites

Har haft några glada kvällar med att prova Symposions nyheter (tack Mickeman för att du hjälpte till med Stratorna). Det är ett sanslöst nyhetssläpp med flera storartade tappningar. Strathisla 25 som lanseras massivt på Systembolaget är ett fantastisk bra köp, Glenlossie 1961 är en makalös upplevelse, för att inte tala om de riktigt gamla godingarna. Dyrt javisst, riktigt låg wife acceptans factor på en del, men Gud vad bra! Tack Thomas och Bunker för sampelsproverna, they maked my nights :-)

 

 

Benrinnes 1974 Connoisseurs Choice, 43% - Pris: 1 100 kr - art.nr: 86441

Komplex och sammansatt, massor av äppel och choklad, nötig och blommig, öppnar en ocean av smaker vid vattning, 91 poäng.

 

Braes of Glenlivet 1975 Connoisseurs Choice, 43% - Pris: 1 100 kr - art.nr: 86328

Pomerans och brödkryddor, fänkål, lakrits, med lagom mycket ekig grapesmak, lysande, 92 poäng.

 

Glenburgie 1963 43% - Pris: 2 399 kr - art.nr: 86230

Sherry när sherrywhisky är som bäst, läder, russin, inslag av anis och äppel, 92 poäng.

 

Glencadam 1987 43% - Pris: 699 kr - art.nr: 86540

Underligt torr och kort, trots blommig och lång doft, citrus i smaken, svårbedömd, 86 poäng

 

Glenlossie 1961 Rare Old, 43% - Pris: 2 100 kr - art.nr: 86348

Blommande sommaräng och marknadskarameller, sött, blommigt, fruktigt, ljuvligt, en av de bästa på länge, 94 poäng.

 

Glenrothes 1969 The MacPhail's Collection, 43% - Pris: 1 969 kr - art.nr: 86338

En sherrybomb från ett sällan provat "sherrydestilleri". Flytande russin, men lite svavlig, 87 poäng.

 

Glenrothes 30 Years Old 43% - Pris: 1 450 kr - art.nr: 86592

En finstämd sträv ekad whisky, mycket mörka bär, svarta vinbär, lång och svindlade eftersmak, 92 poäng.

 

Glen Grant 1990, 40% - Pris: 600 kr - art.nr: 86352

Doftar kokta grönsaker tillsammans med hasselnötter och äppel, gott men lite enkel, 85 poäng.

 

Glen Grant 1959, 40% - Pris: 2 695 kr - art.nr: 86418

Underbar färg, en mörk och fruktig skönhet, mjuk och behaglig, lätt kemisk ton i doften, 89 poäng.

 

Inchmurrin 1973 Rare Old, 40% - Pris: 1 795 kr - art.nr: 86331

Katrinplommon och burkmandariner, fruktig och oljig, men lite fadd, 83 poäng.

 

Linkwood 1969, 43% - Pris: 1 995 kr - art.nr: 86428

Doftar kemikalier, myggmedel, men också frukter och örtträdgård, 83 poäng.

 

Macallan 1950 Speymalt, 43% - Pris: 13 625 kr - art.nr: 86438

En blommande sommaräng, fuktig blomjord, klassiska sherrytoner, russin, dadlar fikon, 93 poäng.

 

Macallan 1940 Speymalt, 40% - Pris: 21 551 kr - art.nr: 86353

En sagolik whisky, kraftfull sherry, ek, lakrits, violblommor, en smak som aldrig dör. Årsbästa, 95 poäng.

 

Mortlach 21 Years Old 43% - Pris: 999 kr - art.nr: 86351

Marsipan och bittermandel, smakar mazarin, skön nötighet, en härlig whisky, 89 poäng.

 

Mortlach 1949 40% - Pris: 6 896 kr - art.nr: 86720

En obegripligt gammal whisky, massor av ek, persika, päron, trögflytande som olivolja, 88 poäng.

 

Speyburn 1977 Connoisseurs Choice, 43% - Pris: 999 kr - art.nr: 86712

Något torr med smak av mandelmassa och polkagrisar, lite julig, med lång fruktig eftersmak, 87 poäng.

 

Strathisla 25 Years Old , 43% - Pris: 875 kr - art.nr: 466

En citrusskål med apelsiner och inslag av choklad och mörka bär, mästerlig, 91 poäng.

 

Strathisla 30 Years Old, 43% - Pris: 1 500 kr - art.nr: 86340

Fruktbomb med exotiska frukter, ananas, mango men också kola och knäck, underbar, 92 poäng.

 

Strathisla 40 Years Old 43% - Pris: 1 999 kr - art.nr: 86346

Whisky i yttersta världsklass, massor av blommor och frukt, men också en mäktig behaglig rök, 93 poäng.

 

Strathisla 1964, 43% - Pris: 2 299 kr - art.nr: 86443

Gammal skönhet, med inslag av trä och mörka frukter och en rejäl dos grapefrukt, 88 poäng.

 

Strathisla 1949, 40% - Pris: 6 896 kr - art.nr: 86355

En levande antikvitet, läder, tobak, lakrits, viol, ett enormt djup, komplex som livet självt, 94 poäng.

 

Tomintoul 1967, Rare Old, 40% - Pris: 1 999 kr - art.nr: 86713

 

The Grand Bark Reserve 1-liter, 40% - Pris: 425 kr - art.nr: 86714

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Tar mig en Lagavulin 16 till Man utd-Porto!

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Har nyligen fyllt jämt och finns nu på dö´-halvan. Detta firades med öppnandet och provning av en Springbank 21 som legat och dammat i några år. Sååååååå underbar, helt fantastisk. avnjöts i ett Riedelglas.

Stefan Hernblad

Link to comment
Share on other sites

:P Laffe 27 år 1980 5 Oloroso sherry casks 57,4 % ifrån GunnarN....Tack...

Vilken färg på denna whisky............sedan underbar sherryindränkta frukter i den ljuvliga doft.....smak........man kan bli religös för mindre...underbar whisky såhär på enTisdagkväll..............man kan ha tråkigare på en Tisadag......Jussi

Juhani Karvonen

Highhomestead

Link to comment
Share on other sites

En Longrow CV följt av en FF Daihluanie

 

CV är en riktig goding.

 

Börjar mer och mer upskatta nervattnad whisky, faktiskt

...........................

Thomas Andersson

 

Member:

Ardbeg Committee

Friends of Laphroaig

Springbank Society

Södermalms Whiskysällskap

Swedish Whisky Society

Stockholm Whisky Enthusiasts

SMWS

Link to comment
Share on other sites

Firade FBK's seger med en Banff Signatory 25 år 1980 # 2917. Nervdallrande men nu närmare det sig ... men det är ändå en seger kvar!

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Provar nya standard Arran 12,,,,,nja, hade hoppats på bättre, maltig, nötig, men dör fort, 81 poäng

 

Däremot är Adelphis peated Bunna 1997 ganska trevlig och ska ha sina 84 poäng

Edited by MacNilsson

Hasse Nilsson

Växjö Maltwhiskysällskap

Link to comment
Share on other sites

Provar nya standard Arran 12,,,,,nja, hade hoppats på bättre, maltig, nötig, men dör fort, 81 poäng

 

Däremot är Adelphis peated Bunna 1997 ganska trevlig och ska ha sina 84 poäng

 

Det finns bättre, en Springbank, 15 år, fresh sherryfat, helt underbar. Du har smakat denna Macnilsson.

varför denna whisky nu?

 

Jo, firar 4-0, 4-0, 4-1 vad är detta en förkortad tennismatch? Risk för regn? Nej, SM i ishockey! Hurra!

 

tommbjor

Tommy Björk

Link to comment
Share on other sites

Var för är ni inte på Nätet Nu Vad driker vi nu????

Jag dicker HP 25 :drool2: CLANLISH25 :rolleyes: Lord ofThe Isles 00

Underbart Färjestad SM vinnare Hurra Hurra :winner::winner::winner::winner:

Thomas Berndtsson Hammarö

Samlar på Raremalts Flaskor

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag håller på FBK men jag skålar för laget som gjort en bra insats och varit bäst denna säsong.

 

HP OMC 1978-01 och 1978-08 i glasen...

 

Dessa två gör också en bra insats ikväll.

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Genomför en påbörjning av bottle kill-processen av Talisker 10 till förmån för lite roligare flaskor som väntar(En Sierra Nevada Pale Ale ackompanjerar). T-10'an har en hög "bang for the buck"-faktor, men nyfikenheten driver en vidare mot nya mål :)

Stående inslag i Fatbaren:

Ardbeg Uigeadail, Lagavulin 16, Laphroaig 10 CS, Highland Park 18, Aberlour A'bunadh

Link to comment
Share on other sites

Var på plats live i LLA och insöp :whistling: atmosfären! SM-guld, igen :winner: Så härligt! :D:clap:

 

Tog några enkla whiskies hemma innan match, för att ha kvar hungern till matchen. Det blev Glenfiddich 15 år Solera Reserve och Edradour OB 10 år samt SWF's senaste buteljering som också det var en Edradour. Inga höjdare någon av dem då ingen nådde 80 p. Men njuta gör man efteråt, vilket säkert blir i kväll. Hela Karlstad samlas på Sveriges största torg i kväll för ett härligt underbart firande. Har du vägarna förbi så bjuder jag på en dram :)

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Provat mig igenom ett par Flora & Fauna-samples.

 

Mortlach 16yo

Pittyvaich 12yo

Rosebank 12yo

Strathmill 12yo

Teaninich 10yo

 

Knappast förvånande att Mortlach vann denna uppställning.

Synd att Pittyvaich inte kunde leva upp till det doften lovade. Gillade doften skarpt!

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Sitter och smakar på en Convalmore 28 OB 1977/2005. Inte tokig alls, och jag lääängtar till jag ska öppna en av mina 24-åriga RM, den är underbar!

 

Tidigare provade jag Balvenies 12-åriga "Doublewood". Den höll inte vad jag förväntade mig, men blir en utmärkt bjudwhisky. Aningen vinös för min smak...

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Börjar med en Tamnavulin Speciality Drinks Ltd 40 år Anniversary Selection, bra men borde ha haft lite mera fyllighet och komplexitet med sina 40 år på nacken. Ger den 86 p, inte mer. Går nu in på några Lagavulin's.

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Benny varför är du så glad då?

Färjestaden ligger ju på Öland :o:doh:

:lol: :lol: :lol: :lol:

(Grattis i alla fall)

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter med en nyöppnad Clynelish 24 Rare Malts 1972, 61.3% bottle no. 5398. Tänk att den stått i över 11 år och väntat på enbart MIG! :wub: Honungsburk, honungsburk!

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Link to comment
Share on other sites

Startar påskfirandet genom att öppna en flaska Inver Bridge 29 år, Norse Cask, 46%.

En vatted grain, Invergordon 1966 och Cameronbridge 1979, ett av faten som John Glaser skulle använt till Compass Box Hedonism Maximus.

 

Det här är kärlek!

Grainwhisky när den är som bäst. Kokos, vanilj och knäck i en härligt söt kompott. Sötman och vaniljen hänger kvar ovanligt länge för att vara en grainwhisky.

92 poäng!

Magnus Fagerström

Helsingborg

http://www.magnuswhisky.com

info(at)magnuswhisky.com

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...