Jump to content
whiskyforum
ardbeg67

Har julstrul, vill ha julkul

Recommended Posts

Joråsåatte .. Systembolaget (eller möjligen Cask Sweden) har gjort det igen.

Så här är det. Var till mitt lokala Systembolag på luciadagen för att hämta ut mina Karuizawa 1981 Noh Cask # 4676. När jag hade betalat och skulle stoppa ner i påse så gjorde jag min vanliga kontroll, dvs att det är rätt flaska i rätt kartong. Kartongen var dock täckt av Systembolagets papper så där misstänkte jag inget först. Men vid kontroll så visade det sig att en av dem var Karuizawa 1982 Noh Cask # 8529. Den hade jag ju inte beställt! Systembolaget fick ta tillbaka den felaktiga och sedan skulle de fixa det rätt. Men ännu är det inte i sin ordning.

Jag kontaktade Cask Sweden som ansåg sig ha gjort allt rätt. De hade levererat rätt antal Kurrar till Systembolagets depå i Örebo och hade ingen skuld enligt deras utsago. Enligt dem har depån i Örebro gjort fel. Nu håller de på och försöker bringa ordning i detta på Systembolaget, men ännu alltså utan resultat vad jag vet.

Jag vet minst två till (nördar som återfinns här på WF) som fick samma problem. Om detta bara drabbat Karlstad vet jag inte, men jag misstänker att några där ute har fått flaskor de inte beställt och som de inte skall ha. Så min uppmaning är att ni tänker på nördar i nöd som har gjort allt rätt, beställt rätt flaskor inom rätt tid osv. Nu verkar det ju som om några har fått den bättre Kurren till ett lägre pris och med den i påsen nöjt gått hem. Så med handen på hjärtat, ni som också har beställt och hämtat ut Kurrar, har ni fått rätt grejer? Om inte, gå in till ditt Systembolag och gör rätt för dig, även om det är Systembolaget som ställt till det från början.

God Jul!

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Så det kan bli, nu är det ju som sagt inte kunden som gjort fel. Fick ingen själv pga av det vanliga strulet men det ordnade sig ändå.

Den är ett måste i min Kurresamling,

Edited by bonybankhart

Michael Larsson

En av grundarna till Huskvarna Malt Whisky Society 1996

Friend of Laphroaig 102662

Ardbeg Committee member

Om kunden plockar med sig en flarra hem som denne inte har beställt och som denne dessutom inte betalat rätt pris för, så har även kunden gjort fel. Sitter man där hemma medvetet med fel flarra så har man ju inte helt rent mjöl i påsen. Men, vi får hoppas att allt reder upp sig även om jag tvivlar...

Benny Ingman, Karlstad

Om kunden plockar med sig en flarra hem som denne inte har beställt och som denne dessutom inte betalat rätt pris för, så har även kunden gjort fel. Sitter man där hemma medvetet med fel flarra så har man ju inte helt rent mjöl i påsen. Men, vi får hoppas att allt reder upp sig även om jag tvivlar...

Under förutsättning att kunden känner till att flaskorna är slut och att den som rätteligen skulle ha flaskan, dvs. du, därför kommer bli drabbad, har du helt rätt. Och det är ingen våghalsad slutsats att anta att kunden ifråga känner till detta. Att kunden har betalt ett lite för lågt pris till SB ser jag däremot inte som en lika stor samvetsfråga.

Sam Gutenwik

Köper/byter gärna Brora och Yoichi

Om du är intresserad av samples, skicka pm

Hur det än har gått till så är det väldigt tråkigt Benny, hoppas att de kan ordna fram en flaska åt dig, tyvärr tror jag chansen är liten, blev själv av med PE 11:th release förra året, de kunde följa att den var beställd till mig kl 10,03, sedan var den spårlöst borta ur systemet, vi har ingen förklaring blev svaret, jag är ganska luttrad när det gäller de små släppen då jag nästan aldrig lyckas få tag i någon flaska, trodde att problemen var borta i och med webblanseringarna bara man var snabb att trycka på knappen men den mänskliga faktorn kan fortfarande ställa till det.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Inga andra som har drabbats på samma sätt som mig och några till? Just nu verkar det ju som Karlstad fått för lite 81'or och att andra butiker fått för lite 82'or...

Benny Ingman, Karlstad

Jag har hämtat ut en låda Seven oaks med fel batchnummer.... doh.gif

Edited by hobgoblin

Stefan Jansson

Founder of The John Cor Whisky Society

Member of CWC

Member of Klubb Slainte

Friend of Laphroaig

Ardbeg committee member

Friend of the classic malts

Box Ambassadör

World Wide Brands AB

Jag har hämtat ut en låda Seven oaks med fel batchnummer.... doh.gif

Men det är ju helt ok för dig Stefan. Du är ju nöjd ändårolleyes.gif

• Like 1

Benny Ingman, Karlstad

Beställde en 81a och det var även det jag fick.

På tal om samvetsfråga. Har noterat följande: Är det legio/okej att man till exempel bokar upp sig på Karuizawa 1981 och sen säljer på detta forum innan man ens fått hem flaskan och då med en sjudundrande profit? Rent ekonomiskt är det ju lysande, men vad säger folket? Kan tänka mig att många gjorde det samma med Lagavulin 21 samt Port Ellen.

Dennis Tencic

På tal om samvetsfråga. Har noterat följande: Är det legio/okej att man till exempel bokar upp sig på Karuizawa 1981 och sen säljer på detta forum innan man ens fått hem flaskan och då med en sjudundrande profit? Rent ekonomiskt är det ju lysande, men vad säger folket? Kan tänka mig att många gjorde det samma med Lagavulin 21 samt Port Ellen.

Kan bara tala för mig men nej, det skulle jag inte kunna göra med det minsta goda samvete!

Markus Nilsson

Whiskynörd

Personligen tycker jag inte att det är shysst men de gör ju som de vill, de får inga poäng av mig, blev erbuden Broran och PE:n för 4000:- över systembolagspriset av forummedlemmar, tappade luften efter det, har faktiskt även tappat lite av whiskyglädjen efter det, själv köpte jag på mig kurrar då jag hade chansen och erbjöd andelar till självkostnadspris enbart för att hjälpa forummedlemmar att få prova den och stävja profitering inom forumet.

• Like 7

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

Personligen tycker jag inte att det är shysst men de gör ju som de vill, de får inga poäng av mig, blev erbuden Broran och PE:n för 4000:- över systembolagspriset av forummedlemmar, tappade luften efter det, har faktiskt även tappat lite av whiskyglädjen efter det, själv köpte jag på mig kurrar då jag hade chansen och erbjöd andelar till självkostnadspris enbart för att hjälpa forummedlemmar att få prova den och stävja profitering inom forumet.

Bra sagt Kjell, tycker också det skenat iväg rejält på forumet. Försöker oftast att hålla bra priser på mina samplingar för att så många som möjligt ska kunna få smaka men några kronor tar jag också utan att skämmas. Det finns mycket pengar att göras här och det är upp till var och en att nyttja det eller ej.. Själv hoppas jag precis som du att inom denna trevliga krets vi försöker hjälpa varann så mycket som möjligt istället för att ockra. Mitt intresse har också sjunkigt rejält sista tiden...

• Like 1

Filip Ling, Stockholm

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Jag skulle inte köpa av någon person som

gör så.

Det är ju på grund av det som dessa personer

gör att det tar slut omgående på Sb o många

blir utan.

Jag missa både Lagga 21:an o PE 12:an på grund

av detta, då kan jag inte vara med o gynna dom som

köper på sej bara för att sälja med en stor förtjänst.

Bättre att dom får sitta med pengarna låsta i whisky.

Som dom kanske inte ens tycker ä gott.

Edited by Merlinn

Friends of Laphroaig plot_nr: 382049

Ardbeg committee member.

Whiskyforum.se

Fatdelägare GrythyttanWhisky

Peter Forsman

Utbud och efterfrågan styr. Men jag bidrar inte till efterfrågan när överpriser sätts upp här på forumet. Det är ju inte direkt svårt att bilda sig en uppfattning om vilka som är goda och mindre goda här på forumet vad gäller detta med prissättning. Det är ju bara att räkna. Folk som gör samplespaket lägger ner stort jobb, så då tycker jag man kan ta ett litet överpris, men bara lite.

Benny Ingman, Karlstad

Intressanta inlägg då jag har precis samma åsikter. Har fått lite bitter eftersmak av whisky sen den senaste Diageo-cirkusen. Var ju HELT sanslöst hur fort flaskorna rök. Efter en nysning så hade hälften försvunnit. Tycker det är trist när dom som verkligen vill ha dom går lottlösa. Blev iof inte drabbad själv då jag tyckte priserna var lite väl saftiga, men lider med dom som verkligen villa ta del av släppen utan att punga upp en massa extra.

Dennis Tencic

Själv köper jag normalt sett aldrig whisky för att sälja den vidare. Men om jag skulle sälja någon flaska vilket faktiskt ha hänt t.ex. på Whiskyauction.com, vill jag nog ha så bra betalt som möjligt. Därför skulle jag göra mig skyldig till dubbelmoral om jag ondgjorde mig över de personer som lägger ut flaskor för försäljning, även om begärda priser väsentligen överstiger anskaffningspris. Visst, vänner emellan gör man undantag för då handlar det om vänskap, men annars är det nog svårt att motverka marknadskrafter med någon större trovärdighet. Vem vill inte göra en bra affär.

Men jag ska inte sticka under stolen att det kan svida när man inte får någon tilldelning medan andra får möjlighet att bunkra. T.ex. när en Kurre släpptes på SB för några år sedan började jag köa över en timma innan öppning vid vinkällaren I Sthlm, trots det fick jag ingen flaska medan de som hade köade vid vinkällaren i Malmö kunde köpa på sig ett antal flaskor. Men jag retar mig inte på dem som tog tillfället i akt, jag hade nämligen gjort likadant, utan jag ondgör mig över hur SB sköter sitt försäljningsmonopol.

Men så var det sannolikt nu också när denna Kurre släpptes, många beställde 2 st, medan andra fick ingen. En del väljer att behålla båda flaskorna för egen del medan någon annan kanske väljer att lägga ut en eller båda till försäljning och visst, förmodligen till ett högre pris än vad de har betalat.

Om vi på Forumet går hårt åt dessa försäljningar kommer detta sannolikt inte att leda till att man köper färre flaskor i framtiden utan man kommer nog antingen behålla flaskorna för egen del och/eller välja andra försäljningskanaler. För egen del ser jag det som ett sämre alternativ.

• Like 2

Sam Gutenwik

All heder till de som lyckas hitta en affärsidé där dom tjänar pengar, men jag tycker ansvaret ligger lika mycket på både säljare och köpare.

Du bidrar lika mycket till karusellen vare sig du säljer för ockerpriser eller betalar de ockerpriser som erbjuds.

Själv köper jag enbart sånt jag kommer öppna en dag och säljer jag något så är det alltid till självkostnadspris.

Men visst drömmer vi alla om det stora klippet, blir man erbjuden en löjlig summa pengar för en flaska så visst... då kan man tänka sig att göra en bra affär.

• Like 1

Jonas Carlsson

Själv köper jag normalt sett aldrig whisky för att sälja den vidare. Men om jag skulle sälja någon flaska vilket faktiskt ha hänt t.ex. på Whiskyauction.com, vill jag nog ha så bra betalt som möjligt. Därför skulle jag göra mig skyldig till dubbelmoral om jag ondgjorde mig över de personer som lägger ut flaskor för försäljning, även om begärda priser väsentligen överstiger anskaffningspris. ...

...Men jag retar mig inte på dem som tog tillfället i akt, jag hade nämligen gjort likadant....

...

Om vi på Forumet går hårt åt dessa försäljningar kommer detta sannolikt inte att leda till att man köper färre flaskor i framtiden utan man kommer nog antingen behålla flaskorna för egen del och/eller välja andra försäljningskanaler. För egen del ser jag det som ett sämre alternativ.

Här håller jag inte med dig alls. Tycker det är alldeles utmärkt om vi ondgör oss över forumkamrater som "tar tillfället i akt" att utnyttja andras svårigheter att få tag på vissa flaskor snabbt för att tjäna pengar på dessa.

Köper du för att sedan skicka till WA(eller annan auktion) önskar jag dig ärligen all lycka. Där tar du en chansning som innebär att du dels ska stå för frakt och sedan betala provision till anordnaren.

Om du(med "du" menat vem som helst) istället köper för att du råkar hinna först. Sedan sitter på flaskan en stund, men snart väljer att sälja vidare till nästa för dubbla priser, eller mer, så försvinner respekten hos mig ordentligt. Då har du medvetet stulit min möjlighet att få dricka whiskyn till först satta pris enbart för att tjäna pengar på mitt(med "mitt" menat ev köpare) whiskyintresse. Självklart låter jag mig själv vara medveten om att girighet också existerar på detta forum, men skriver aldrig under på att vi inte ska ondgöra oss över det.

Min slutkläm; Ska du inte dricka, ge f-n i att köpa.

Edited by Lovikavante
  • Like 3

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Här håller jag inte med dig alls. Tycker det är alldeles utmärkt om vi ondgör oss över forumkamrater som "tar tillfället i akt" att utnyttja andras svårigheter att få tag på vissa flaskor snabbt för att tjäna pengar på dessa.

Köper du för att sedan skicka till WA(eller annan auktion) önskar jag dig ärligen all lycka. Där tar du en chansning som innebär att du dels ska stå för frakt och sedan betala provision till anordnaren.

Om du(med "du" menat vem som helst) istället köper för att du råkar hinna först. Sedan sitter på flaskan en stund, men snart väljer att sälja vidare till nästa för dubbla priser, eller mer, så försvinner respekten hos mig ordentligt. Då har du medvetet stulit min möjlighet att få dricka whiskyn till först satta pris enbart för att tjäna pengar på mitt(med "mitt" menat ev köpare) whiskyintresse. Självklart låter jag mig själv vara medveten om att girighet också existerar på detta forum, men skriver aldrig under på att vi inte ska ondgöra oss över det.

Min slutkläm; Ska du inte dricka, ge f-n i att köpa.

Min poäng i mitt inlägg är ingalunda ett försök att legitimera dem som köper whisky för spekulation.

Mitt budskap är:

1. Visst kan man på mycket goda grunder ondgöra sig över dessa krafter, men det enda som eventuellt kommer hända är att de på sin höjd försvinner från detta forum. De hittar nya försäljningskanaler, vilket jag personligen tycker är onödigt, och visst i detta avseende kan man ha olika uppfattningar. Min värld är nämligen inte så svart och vit att jag tycker att all försäljning som sker med någon form vinst ska bannlysas.

2. Sedan tycker jag att man ska nog vara lite självkritisk när man bedömer andras beteende. Var gränsen går när man tycker att girigheten har gått för långt kan man ju ha olika uppfattningar om. Det är nog många med mig som inte med rent samvete kan påstå att de aldrig har tagit ut ett högre pris än anskaffningspris eller att de aldrig har köpt en flaska mer än vad de behöver på kort sikt.

Var går gränsen och är det du eller jag som bestämmer var gränsen går?

Edited by sam gutenwik

Sam Gutenwik

Min poäng i mitt inlägg är ingalunda ett försök att legitimera dem som köper whisky för spekulation.

Mitt budskap är:

1. Visst kan man på mycket goda grunder ondgöra sig över dessa krafter, men det enda som eventuellt kommer hända är att de på sin höjd försvinner från detta forum... Min värld är nämligen inte så svart och vit att jag tycker att all försäljning som sker med någon form vinst ska bannlysas.

2. Sedan tycker jag att man ska nog vara lite självkritiskt när man bedömer andras beteende....

Var går gränsen?

Din poäng är måhända inte denna, men likväl menar jag att den har den effekten.

Jag menar att det är aningen att stoppa huvudet i sanden att resonera så nämligen. Det handlar inte om några (osynliga) "krafter". Vi pratar trots allt om enskilda människor som, precis som oss alla och du, är påverkbara i sociala sammanhang, och vi vore i mina ögon ett dåligt community om vi inte använder oss av den möjligheten.

Och det handlar inte om "svart och vitt", utan om rätt och fel(där självklart var och en drar sina egna gränser), och jag anser det är rätt att visa öppet vart man själv tycker gränserna går.

Jag har själv försökt sälja för högre än jag köpt tidigare, men sedan 2-3 år gör jag ett aktivt val att låta bli. Att vi alla har varit inne i karusellen tidigare innebär inte att vi med gott mod kan göra vårt bästa för att påverka de som fortfarande håller den igång.

Jag köper för övrigt inte heller längre resonemangen kring "systemfel", producenters vinstsug, Systembolagsrutiner och "ryska oligarker" som orsaker till karusellens snurrande.

Jag tror inte alls att du hade någon särskild "ond" avsikt med ditt tidigare inlägg heller. wink.png

Edited by Lovikavante

Johan Garland

Friends of Laphroaig 310219
Ardbeg Committee

-De gustibus non est disputandum-

Det enda som stör mig riktigt mycket är faktiskt det här med att boka upp sig på flera flaskor och sen erbjuda dom till ockerpriser på forumet samma dag som man fått OK från bolaget. Det finns NOLL pengar att förlora på detta. Full returrätt på bolaget i 90 (?) dagar dessutom om man nu inte skulle få dom sålda här. Enkla pengar att hämta.

• Like 2

Dennis Tencic

Drar mitt strå till diskussionen.

Att boka upp sig på flaskor eller att stå och köa i timmar för att ett par dagar senare (eller timmar) sälja för ockerpriser på forumet, det tycker JAG är fel. Man ger de som verkligen vill ha flaskan en mindre chans att få tag på den.

Men att köpa whisky som man älskar/tror att man älskar eller bara inte kan låta bli att trycka hem från nätet till samlingen, och sälja efter en viss tid kan inte vara fel enligt mig.

Jag är eventuellt på väg att förlora jobbet pga arbetsbrist. Då kommer jag antagligen att sälja undan ett par flaskor. Dom som vill får gärna sälja whisky som dom köpte för 2 år sedan för inköpspris. Då är ni riktigt bra människor! Ska jag sälja buteljer som jag älskar eller som jag har svårt att skilja mig ifrån så säljer JAG dom för marknadspris. Typ snittet från de 3 senaste wa - 10-20 %.

Är alltid intresserad av intressanta Longmorns.

Johannes Sundbom

Söderfors