Jump to content
whiskyforum

Lära sig dricka rökiga whisky, och tycka om det?


Johnson
 Share

Recommended Posts

Markus förslag är bra och Pers tips likaså men på din fråga svarar jag att man skall inte tvinga sig till att tycka om någonting, låt det komma naturligt eller avstå, hoppas att du förstår vad jag menar.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Markus förslag är bra och Pers tips likaså men på din fråga svarar jag att man skall inte tvinga sig till att tycka om någonting, låt det komma naturligt eller avstå, hoppas att du förstår vad jag menar.

Summerar väldigt bra vad jag tycker.

Mattias Jegréus, Norrtälje

Founding member of Roslagens Whiskysällskap
Friend of Laphroaig

plus några till...

Hittills ende innehavaren av vandringspriset "Stolkrysset"

Link to comment
Share on other sites

Ja här har du en stornörd som i väldigt få tillfällen tycker om hårt rökt sprit :)

 

Drick inte rökigt eller whisky för den delen heller bara för sakens skull! Drick det du tycker om.

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

Det är klart att man inte ska tvinga sig att tycka om något man inte gillar, men man kan ju ge det en ärlig chans. Jag lär inte ha tyckt att whisky var så gott vid mitt första möte med drycken, men jag utforskade lite djupare och här är jag idag!

Edited by MarkusNilsson

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte att du skall fundera så mycket på det.

Om jag tar mig själv som ett exempel så hata jag rökig whisky förr.

Fick en Laffe 10 i glaset å höll på att ge bartendern en höger efter det:)

Jag tvinga mig aldrig på rökig whisky, och idag uppskattar jag rök och tycker att tex. Laffe 10 är mild rök whisky.

Kan säga att ett tag va jag helt snurrig på rök å köpte bara det, men det tonade ner sig (köper självfallet även idag) och man hittar fler goda smak profiler.

Jag tror allt har med vart man befinner sig i sitt "utövande"

Idag sherry, imorgon rök, en annan dag blommiga å fruktiga o.s.v

Allt har sin tid och du kanske kommer dit en dag då du uppskattat det....eller kanske inte och det är helt ok det oxå:)

Huvudsaken är att du gillar det du dricker, och har kul.

Roland Johansson/Varberg

 

Friends of Laphroaig Plot No: 377846

Ardbeg Committee

Friends of the Classic Malts

Grevens WK

 

www.tastenote.se

www.facebook.com/tastenote

 

www.theunguided.com

www.facebook.com/theunguided

 

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte att du skall fundera så mycket på det.

Om jag tar mig själv som ett exempel så hata jag rökig whisky förr.

Fick en Laffe 10 i glaset å höll på att ge bartendern en höger efter det:)

Jag tvinga mig aldrig på rökig whisky, och idag uppskattar jag rök och tycker att tex. Laffe 10 är mild rök whisky.

Kan säga att ett tag va jag helt snurrig på rök å köpte bara det, men det tonade ner sig (köper självfallet även idag) och man hittar fler goda smak profiler.

Jag tror allt har med vart man befinner sig i sitt "utövande"

Idag sherry, imorgon rök, en annan dag blommiga å fruktiga o.s.v

Allt har sin tid och du kanske kommer dit en dag då du uppskattat det....eller kanske inte och det är helt ok det oxåsmile.png

Huvudsaken är att du gillar det du dricker, och har kul.

 

Har kört en liknande resa, rökigt var inte uppskattat i början, huvaligen, talisker och highland park var rena rama rökbomberna, numer gillar man allt som håller hög kvalité eller rättare sagt det man själv tycker är gott

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Under helgen har det blivit Chivas Regal 12, Tullamore Dew 12, Hakushu 12 och Islay Mist 17.

 

I skåpet står också Auchentoshan 12, Bruichladdich Rocks, Glenfiddich 18, Glenmorangie Lasanta 12, Laphroaig Quarter Cask och MacAllan Fine Oak 12.

Bruichladdich Rocks uppfattar jag som lätt rökig.

Laphroaig Quarter Cask köpte jag för att ha en rökig hemma att bjuda på.

Har tidigare haft Glenfiddich 12 och 15. Uppfattade den 15-åriga som godare än den 12-åriga så därför ville jag nu prova den 18-åriga. Har dock inte öppnat den ännu.

Man kan väl säga att Glenfiddich 15 är min favorit av de whisky jag hitintills druckit.

 

Har även några "vanliga" fest- och groggwhisky ståendes, Lauders, Grant´s, Black Velvet, Black Grouse, Hankey Bannister och Scottish Leader.

Kan väl säga att jag tyckteHankey Bannister var så dålig att jag hällde coca cola i glaset och gjorde en grogg av den, annars hade jag nog hällt ut den :-/

Link to comment
Share on other sites

Ja här har du en stornörd som i väldigt få tillfällen tycker om hårt rökt sprit :)/>

 

Drick inte rökigt eller whisky för den delen heller bara för sakens skull! Drick det du tycker om.

har heller aldrig varit nån jätte rökare!

Men i våra 2 whisky klubbar känns det som det är populärast.

Det känns som det var ett tag som det skulle vara så rökigt som möjligt, ju rökigare desto bättre.

Jag tycker rökig whisky passar bäst på islay...

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Sticky Toffee Pudding (ljummen/varm!) med en kula gräddig vaniljglass och så två (!) drams Lagavulin;

Den ena häller du över puddingen, den andra sippar du till.

 

Hallelujah!

 

Finns ej den som behöver "lära sig" att njuta rökigt efter en sådan upplevelse!

 

God Jul...

Per Kinn, Skanör

"MALT ÖVER ALLT"

 

Malmö Malt Whisky Society

Ardbeg Committee, Friend of Laphroaig, plot #236692, Friend of Classic Malts mfl.

 

Bruichladdich OCTOMORE II-The Beast 2004, Kilchoman 06/218, Mackmyra 06/019 mfl.

Link to comment
Share on other sites

Under helgen har det blivit Chivas Regal 12, Tullamore Dew 12, Hakushu 12 och Islay Mist 17.

 

I skåpet står också Auchentoshan 12, Bruichladdich Rocks, Glenfiddich 18, Glenmorangie Lasanta 12, Laphroaig Quarter Cask och MacAllan Fine Oak 12.

Bruichladdich Rocks uppfattar jag som lätt rökig.

Laphroaig Quarter Cask köpte jag för att ha en rökig hemma att bjuda på.

Har tidigare haft Glenfiddich 12 och 15. Uppfattade den 15-åriga som godare än den 12-åriga så därför ville jag nu prova den 18-åriga. Har dock inte öppnat den ännu.

Man kan väl säga att Glenfiddich 15 är min favorit av de whisky jag hitintills druckit.

 

Har även några "vanliga" fest- och groggwhisky ståendes, Lauders, Grant´s, Black Velvet, Black Grouse, Hankey Bannister och Scottish Leader.

Kan väl säga att jag tyckteHankey Bannister var så dålig att jag hällde coca cola i glaset och gjorde en grogg av den, annars hade jag nog hällt ut den :-/

 

 

Jag skulle nog rekommendera dig Highland Park 18yo. Låt den lufta i glaset i en timme och se sedan till att den är handvarm. Späd med lite vatten till du uppfattar den som drickbar.

 

Funkar den för dig så pröva Talisker 18. Samma sak igen - lufta länge, värm lite och vattna eventuellt.

 

Funkar den så är det dags för Ardbeg Uigeadail. :)

Link to comment
Share on other sites

hmhm, akta dig för Talisker 18 år, då den är lätt beroende framkallande,

å stundtals har varit svårt att få tag i,

man vill ju inte va i klorna på difusa whiskyförsäljnings ställen å då till hutlös priser,

 

så ett varningens finger;-)

 

å uppfattar du Rocks som lätt rökig,

hmhm, då tror jag inte att du har några som helst problem att finna en välsmakande o god rökig kompis från distellerierna från/på Islay.

 

tex, den du har hemma, Q C, en helt ok whisky,

 

men som va sagts innan, det finns så många som gillar rökig whisky

så om du håller dig till den sorten du gillar, för det finns en väldans massa god icke rökig whisky där ute.

 

å framför allt så får vi som gillar rökig whisky behålla "våra" flaskor ifred ;-)

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

å här kommer 5st

 

provade denna nyss Port Askaig 19 år 965 kr ? på s.b. mild trevlig o lättdrucken

 

Bowmore Springtide lite trixig att få tag i till rätt pris, "knappt" rökig ;-) 1100-1200 kr?

Bowmore Laimrig batch 2 också helt klart nått att prova, (har inte provat batch 3 än) fanns för 649 kr på s.b

Tallisker Edition runt 600 kr o uppåt på s.b

å framför allt Talisker 18 år, 950 kr eller nått på s.b

Edited by mackjan
  • Like 1

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jag skulle nog rekommendera dig Highland Park 18yo. Låt den lufta i glaset i en timme och se sedan till att den är handvarm. Späd med lite vatten till du uppfattar den som drickbar.

 

Funkar den för dig så pröva Talisker 18. Samma sak igen - lufta länge, värm lite och vattna eventuellt.

 

Funkar den så är det dags för Ardbeg Uigeadail. :)

 

Jag håller verkligen med dig!

 

Highland Park 18 var den som fick in mig i whiskyträsket ( Talisker 18 är snäppet ännu bättre, men inte lika lätt att få tag på längre).

Den fick mig att gå vidare på Lagavulin 16 som i sin tur liknar Ardbeg Uigedail som är suverän.

 

  • Like 1

David Ilbäcks

Friends Of Laphroaig Plot No: 385361

 

Min samling

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle rekommendera att snarare prova fler whisky som påminner om det du tycker om (Glenfiddich 15 till 18 leder ju vidare till VÄLDIGT mycket trevligt) snarare än att försöka lära dig att uppskatta det du inte tycker om. vill du ha tips på resan vidare fr Glenfiddich 15 tycker jag Dave Brooms Whisky-Atlas är en bra guide.

Det slående är dock att det som oftast flest uppskattar är de whisky som smakar mest, dvs ju längre upp (mer rök) och till höger (mer fatpåverkan) på smakkartan ju fler förespråkare. Jag tror alla provningar i vår klubb där vi utsett en vinnare har haft det resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...