Jump to content
whiskyforum

Köpråd


LasseL
 Share

Recommended Posts

Nu ska ni få ge lite tips till mig som i princip är novis på alla spitdrycker utom whisky. Om jag skulle vilja köpa en riktigt bra rom, en riktigt bra cognac och en riktigt bra calvados, vad skulle ni föreslå då? Förutsättningen är att de finns på SB, vi kan börja på den nivån.

  • Like 1

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Nu ska ni få ge lite tips till mig som i princip är novis på alla spitdrycker utom whisky. Om jag skulle vilja köpa en riktigt bra rom, en riktigt bra cognac och en riktigt bra calvados, vad skulle ni föreslå då? Förutsättningen är att de finns på SB, vi kan börja på den nivån.

 

Prata med Bunker eller Mattias/Thomas, de har de bästa, jag kan hjälpa till med en sanslöst bra rom som tyvärr inte finns på SB, men den finns i Holmsund hehe...

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen, ska kika på det!

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

Provade de ovan två nämnda mot varandra i helgen och El Dorado 15 vann överlägset :)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Noen som har prøvd Diplomatico?

 

Eneste gammel rom jeg har prøvd, er QRM 23 og den tviler jeg på at er så "veldig god kvalitet".. Selvom den er gammel.

 

Som normann så er det lite jeg vet om rom, men jeg ser at det kan være et rimelig alternativ til Cognac og Whisky...

 

 

Ellers vil jeg anbefale en Grappa som jeg ble introdusert til av Ralfy... Nardini Riserva.

Edited by Danke
Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd Diplomatico?

 

Eneste gammel rom jeg har prøvd, er QRM 23 og den tviler jeg på at er så "veldig god kvalitet".. Selvom den er gammel.

 

Som normann så er det lite jeg vet om rom, men jeg ser at det kan være et rimelig alternativ til Cognac og Whisky...

 

 

Ellers vil jeg anbefale en Grappa som jeg ble introdusert til av Ralfy... Nardini Riserva.

Gillar man rom med tydlig sötma, är Diplomatico Riserva Exclusiva riktigt prisvärd och trevlig. Men visst är Caroni en favorit. Men betydligt kraftfullare både till smak och pris. Jag brukar hälla upp Diplomatico när jag ska puffa på en cigarr, eftersom jag då gärna dricker något med lite sötma

Lars Gunnar Samuelsson
Alingsås.

Slainte.

Link to comment
Share on other sites

Prunier Cognac kan jeg anbefale til folk som er purister og liker det rene og utilslørte. De riktig gamle er gode men dyre, engang var XO Grande Champagne på salg til 540 nok i Norges Pol, men den tiden er over...

 

Prunier Familie Reserve er den som er mest tilgjengelig i Sverige til straks over 800kr Minste delen er 25 år men den eldste blenden går tilbake til 1950... Altså en cognac som gjenspeiler familiegenerasjonene..

Edited by Danke
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...