Jump to content
whiskyforum

Grundplåt - ca 6st Flaskor.


MatteF
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jag är ny på Forumet!

Jag är också ganska ny när det gäller Whisky, Jag har kommit in i Whiskyns fantastiska värld pga av att jag träffat en tjej vars far är uppskattar whisky.

 

Jag har börjat uppskatta whisky, och jag har testat en hel del hos honom,

 

Jag tänkte jag skulle starta en liten "samling" själv, till en början vill jag ha en grundplåt med standardutgåvor, jag tänkte mig ca 6st olika flaskor från olika distrikt och olika smaktyper, givetvis har jag pratat med herren jag nämnde tidigare, men jag är skeptisk till hans svar :), ofta blir svaren att man inte ska satsa på standardutgåvorna utan satsa mer på några "specialare" .

Men som jag sa tidigare, jag vill gärna ha en grundplåt att utgå ifrån, har ni tips på 6st olika flaskor runt 400-600kr/flaska som skulle passa till en bra grundplåt, och som en bra start att utveckla intresset och kunskapen. Eller det kanske inte är en bra tanke alls ?

 

Hoppas jag inte har tappat er i denna långa text!

 

Tacksam för svar!

 

// Matte

Link to comment
Share on other sites

Ardbeg Uigeadail, Glenlivet Nadurra, Aberlour A'bunnadh, Highland Park 18, Talisker 10 och Auchentoshan 12 spänner över ett brett register och finns på varenda Systembolag. smile.png

Sedan är ju frågan vad du egentligen gillar...

Edited by jonre723
Link to comment
Share on other sites

Tack för svar Jonas,

Tycker det ser vettigt ut och just att det spänner över ett brett register är precis det jag söker, ska titta närmare på dessa flaskorna.

 

Jag uppskattar oftast lite rökigare varianter. Ardbeg 10, Bowmore laimrig är favoriterna hitintills, Men då har jag inte testat Ardbeg Uigeadail tex. Men som sagt, jag är ute efter flaskor som inte bara är islays och rökiga. Vill lära mig mer och lära känna nya smaker.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det låter som ett sunt förhållningssätt och ett väldigt bra sätt att utveckla sitt whiskyintresse på!

 

Jag hade nog valt Lagavulin 16, Highland Park 18, Glenlivet Nadurra, Aberlour A'bunadh, Talisker 10 och Glenmorangie 10.

 

Alla Skottlands regioner är förvisso då inte representerade, dock är alla olika varandra!

 

Vill du utöka "grundplåten" rekommenderar jag även Glenkinchie 12, Macallan 12 och varför inte gå utanför Skottland?

 

Yoichi 10 är en fantastisk japan och Four Roses Small Batch är en mycket prisvärd Bourbon, väl värda att provas!

 

Välkommen till Forumet och Lycka Till i whiskyvärlden!smile.png

 

MVH

/Oskar

Oskar Vallin

Uppsala

 

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om flesta av Jonas förslag, men glöm inte en bra Japan!

 

Glengoyme 18 år,

Ardbeg Uigeadail,

Glenlivet Nadurra,

Aberlour A'bunnadh,

Highland Park 18 år

Yoichi 10 år

 

Edit.

Skrattar

När jag började inlägget hade endast Jonas svarat :-)

Edited by Hakan G

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Du har fått många bra alternativ här ovan.

En flaska som jag kan rekommendera oxå

är Laphroaig Cs.

I o för sig en beställningsvara på Sb.

Men det är klart värt att beställa den.

Lycka till o välkommen till forumet.

 

/ Peter

Friends of Laphroaig plot_nr: 382049

Ardbeg committee member.

Whiskyforum.se

 

Fatdelägare GrythyttanWhisky

 

Peter Forsman

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det låter som ett sunt förhållningssätt och ett väldigt bra sätt att utveckla sitt whiskyintresse på!

 

Jag hade nog valt Lagavulin 16, Highland Park 18, Glenlivet Nadurra, Aberlour A'bunadh, Talisker 10 och Glenmorangie 10.

 

Alla Skottlands regioner är förvisso då inte representerade, dock är alla olika varandra!

 

Vill du utöka "grundplåten" rekommenderar jag även Glenkinchie 12, Macallan 12 och varför inte gå utanför Skottland?

 

Yoichi 10 är en fantastisk japan och Four Roses Small Batch är en mycket prisvärd Bourbon, väl värda att provas!

 

Välkommen till Forumet och Lycka Till i whiskyvärlden!smile.png

 

MVH

/Oskar

 

Tack för ett givande svar Oskar!

Ska ta mig en titt på de flaskor du rekommenderar.

Link to comment
Share on other sites

Det mesta är ju redan sagt så jag fortsätter med variation på temat.

Sex stycken får bli:

Riktigt rökig: Laffe CS, Ardbeg 10 eller Ardbeg Uigedail eller Lagavulin 12 el 16

Rökig: Talisker 10 eller Bowmore Laimrig (Talisker utan sherrytoner, bowmore med) el Nikka 10

Lätt rökig: HP 18, OBAN DE eller Springbank (HP o Oban med sherry, Springbank utan)

Sherry: Aberlour Abunadh el Glengoyne 21 (Glengoyne är utanför din budget men riktigt prisvärd fortfarande)

Fyllig Bourbonlagring: glenlivet nadurra el Isle of Jura 16

Blommigare (ren maltsmak): Glenmorangie 10 el AnCnoc

Nästan allt var redan sagt men detta är ett riktigtbra startset.

Sen är Dave Brooms whisky-Atlas en bra kompanion i början och shoppa samples här på forumet så kan du snabbt prova rätt mycket utan att ruinera dig. Och gå med i en whisky-klubb (allt detta är tipsen som alltid kommer, förvånad att jag var först vad gäller samples o klubb) Mycket nöje på din resa!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det mesta är ju redan sagt så jag fortsätter med variation på temat.

Sex stycken får bli:

Riktigt rökig: Laffe CS, Ardbeg 10 eller Ardbeg Uigedail eller Lagavulin 12 el 16

Rökig: Talisker 10 eller Bowmore Laimrig (Talisker utan sherrytoner, bowmore med) el Nikka 10

Lätt rökig: HP 18, OBAN DE eller Springbank (HP o Oban med sherry, Springbank utan)

Sherry: Aberlour Abunadh el Glengoyne 21 (Glengoyne är utanför din budget men riktigt prisvärd fortfarande)

Fyllig Bourbonlagring: glenlivet nadurra el Isle of Jura 16

Blommigare (ren maltsmak): Glenmorangie 10 el AnCnoc

Nästan allt var redan sagt men detta är ett riktigtbra startset.

Sen är Dave Brooms whisky-Atlas en bra kompanion i början och shoppa samples här på forumet så kan du snabbt prova rätt mycket utan att ruinera dig. Och gå med i en whisky-klubb (allt detta är tipsen som alltid kommer, förvånad att jag var först vad gäller samples o klubb) Mycket nöje på din resa!

 

Tack för ett mycket bra smak, roligt och givande att du beskrev lite vilken kategori de tillhör när det gäller rökigheten!

Link to comment
Share on other sites

Du har fått många bra tips, men en som jag känner att jag saknar är GlenDronach 15 Revival som jag skulle välja att representera sherry-kategorin. Aberlour a'Bunadh i all ära, jag vet att den har många f4ns här men jag tycker att GlenDronach klår den (över lag, med a'Bunadh är det ganska stor variation mellan olika batcher, GlenDronach är mer konsekvent).

 

*väntar på att bli halshuggen*

Edited by MarkusNilsson
  • Like 1

Markus Nilsson

Whiskynörd

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig, Markus. I snitt är Glendronach Revival bättre. Helst skulle jag egentligen rekommendera båda två därför att de på ett så bra sätt kompletterar varandra. Fyra av fem whiskys jag dricker som INTE är rökiga är sherryfatslagrade, men de är ganska olika sinsemellan. Aberlour A'bunadh har den där aggressiva 1st fill CS:känslan man ofta vill ha, medan Revival smakar betydligt äldre än vad den är - gammal fin 2nd fill. smile.png

Jag tror att de flesta på forumet är ganska överens om att det bästa som står till buds bland "vanliga" sorter är:

Rök:
Ardbeg Uigeadail
Laphroiag 10 CS
Lagavulin 16/DE/12/whatever

Orökt:
Glenlivet Nadurra
Aberlour A'bunadh
Glendronach Revival

Halvrökigt:
Highland Park 18
Talisker 10
Yoichi 10

+ troligtvis någon Springbank, någon Glenfarclas och eventuellt även någon Glengoyne. Alla ovanstående är nog att räkna som väldigt prisvärda och lättillgängliga och själv väljer jag Ardbeg Uigeadail först av dem.

För egen del vill jag gärna ha en Rosebank också, Auchentoshan är dock ett mer lättillgängligt val av trippeldestillerad lowlandwhisky.




Gällande Classic Malts så tycker jag som sagt att både Talisker och Lagavulin är fantastiska. Resten är i min mun oändligt tråkiga. Bara det faktum att Speysiderepresentanten INTE är sherryfatslagrad Mortlach är deprimerande.

Edited by jonre723
Link to comment
Share on other sites

......är Dave Brooms whisky-Atlas en bra kompanion i början och shoppa samples här på forumet så kan du snabbt prova rätt mycket utan att ruinera dig. Och gå med i en whisky-klubb (allt detta är tipsen som alltid kommer, förvånad att jag var först vad gäller samples o klubb) Mycket nöje på din resa!

Hur fungerar det där med Samples, är det okey att skicka "vätskor" på posten ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Från en rookie på forumet till en annan. Har själv varit i whiskysvängen c:a tre år och ganska insnöad på Islay.

 

Bra flaskor, enligt mig:

Cragganmore 12

Laphroigh 10 Cask Strength

Lagavulin 16

Macallan 10

Auchentoshan Three Wood

Ardbeg, oavsett utgåva :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Svårt val att bara plocka 6 flaskor. Det är som att släppa in ett barn i en godisbutik och bara låta denne välja sex godisar! ;)

 

Jag skulle gå med tidigare tips från vanFinkel och gå på olika stilaroch regioner och kanske inte kolla så mycket på märken, sen kan man variera sig eftersom en flaska tar slut med en annan i samma stil. På så sätt får man chans att prova sig igenom fler sorter i lagom takt och inte snöa in sig på bara en sort.

 

Vill man avancera lite då man fastnat för en speciell whisky så kan man gå på en oberoende buteljerare, där kan man hitta riktigt fin whisky till bra pengar, men ibland även nitlotter. Överlag så tycker jag att det är mer prisvärt att gå på oberoende buteljerare, om jag inte haft extrem tur i mina inköp!?

Jonas Carlsson

Link to comment
Share on other sites

Håller med jonascarlsson. Jag började med ett destilleri och sedan en region. Nu har jag hittat mina val och de finns alltid redo i hyllan:).

 

Ardbergs 10-åriga är naturligtvis med!

Erik Axetun

info@axetun.se

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...