Jump to content
whiskyforum

Taxi eller bus på Islay?


Recommended Posts

Hej!

 

sitter å försöker få ihop destelleri besök, är inte lätt.

har bestämt mig för att bara besöka ett varje dag,

för att få lite tid över för annat.

 

å eftesom jag reser med min sambo, så blir vissa destilleri besök,

nått jag får utföra ensam, å inte har nån att dela Taxi kostnaden med.

 

å för att han nått å göra för min sambo också så bor vi i Bowmore

 

e de nån som kommer ihåg vad ni betalade för en bussbiljet eller Taxi, (helst båda)

mellan Bowmore - Ardbeg. tex.

 

ser att bussen inte alltid är kallibrerad med destilleriernas klockslag för tourerna.

 

mvh jannä

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

När vi var på ön i i våras på Feis ile så åkte vi med Fionas Taxi.( ja parallellen med Shreks fru är slående!) Men iaf, hon verkade ha EN taxa o det var 30£!Det kostade det från Port Askaig-Port Ellen. Även mellan Port Ellen - Bruichladdich. Sen går det ju bussar från Bowmore på morgnar som passar bra till Ardbeg. Men du hinner lätt med minst 2 besök därborta.Kan ju dessutom gå mellan destillerierna där rätt så lätt! Fina vyer o skön promenad. OM det inte pissregnar då..

 

Avis blir jag.Ha det bäst.

  • Like 1

Jögge - WMW

 

Owner of a grästufva on Islay.

Link to comment
Share on other sites

Vi brukar åka buss, eller också lifta. Det brukar inte ta många minuter att få lift. Annars rekommenderar jag också en promenad mellan Laphroaig, Lagavulin & Ardbeg, om det inte regnar. Sist regnade det på tvären när vi stod i kön till Lagavulin...

 

Taxi kostar ungefär £20-25 vill jag minnas.

 

Och det är som nämnts ovan inga problem att hinna med flera besök på en dag.

  • Like 2

Gunnar Nilsson

Delägare Kilchoman Cask 2006/118 mm

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy" (variously attributed to W. C. Fields, Tom Waits, and most commonly Dorothy Parker)

Link to comment
Share on other sites

Stort Tack! för era snabba o klara svar.

 

Lars, -hade varit kul att dela plats i eran bil en eller nån dag, under erat besök på Islay.

o kanske delat lite whisky o nån stunds snack över ett glasdrool2.gif

 

men jag är där lite tidigare, å förmodligen är vädret inte lika bra/fint som när ni åker.

 

har bokat Bowmore 14:00 måndag

Ardbeg 14;00 onsdag

 

å eftersom jag inte besökt Laphroaig tidigare, å vill gärna besöka min Plot. å sätta ut flaggan, ja ni vet

å mina 15 flaskor som man anmält, så vill man ju hämta ut sina "gratis" ersättningar, ( blir nog tre glas )

så kanske man "hänger" där en dag????

så då blir det nog tisdagen som försvinner där i ett lyckorus.

 

å under natten när hjärnan inte sov, så är jag nog inne på att dela onsdagen.

å ta Lagavulin på förmiddagen, å Ardberg på eftermiddagen

å ta sig till fots mellan dessa två dest. känns ju bra att ni har provat gå denna väg före mig.clap.gif

å passa på att äta på Ardbeg.

 

så nu e det tors, fre o lördag kvar att hitta på aktiviterter till,

men ska nog gå bra,

 

Niklas, Jögge o Gunnar, - å med tanke på taxi kostnaden, så får man nog se till att passa busstid tabellen.

i de flesta fall, ser det ut som.

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

Missa för guds skull inte Lagavulins warehouse demonstration när du är där http://www.discoveri....com/lagavulin/

Få smaka från tunnorna i lagarhuset är svårslaget, men den kanske du redan hade koll på

om det är den turen som startar 10:30? så e de den som är beställd.

 

å så blir det tors-fredag till Bruicladdich o Caol Ila.

Bnnahabhian verkar stängt över vintern

å Kilshoman, så får man nog ha kvar till nästa gång man besöker Islay.

 

så nu har jag lördag kvar.

lurar lite att ha den "tom" för nått som dyker upp.

om vädret är bra, till nått annat än whisky????

eller ev återbesök.

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur det ser ut med bussar men ett besök vid Finlaggan rekomenderas, Lord of the Isles.

På vägen dit finns ett micro-bryggeri och det gamla väveriet som gjort kläder till Bravehart och Rob Roy bla.

  • Like 1

Håkan Wanke

Ardbeg Committee Member

Friend of the Classic Malts

Friend of Laphroaig

www.FISKEoFOTO.se

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte hur det ser ut med bussar men ett besök vid Finlaggan rekomenderas, Lord of the Isles.

På vägen dit finns ett micro-bryggeri och det gamla väveriet som gjort kläder till Bravehart och Rob Roy bla.

e de Finlaggan på väg mot Port Askaig, innan vägen upp till Caol Ila?

ser ut som man måste gå sista biten, hur långt?

å blev inte klok på om de e "öppet" i stugerna så här års? slut oktober?

 

å e de en dag som idag i Halmstad, så är det lätt att använda fötterna till en lång promenad.

men försäkerhets skull inhandlades en vattentät o vindtät jacka igårshock3.gif

nu e de bara nått till fötterna också, fungerar kanske inte med gympaskor.

 

man Tackar för alla råd o tips,

även på utflykter utan whiskyanknytning.

 

det enda ja inte har riktigt kläm på är luncherna.

var äter man under sitt besök på Laphroaig o Caol Ila?

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

Det finns en pub i Port Askaig som jag har för mig även serverar mat. Ang. Laphroaig så är det väl enklast att ta sig till Port Ellen och hitta något trevligt ställe.

Oskar Hedmark / Falun

 

Friends of Classic Malts

Bladnoch Forum

Ardbeg Committee

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

efter att provat bussarna, kan jag medela att kostnaden mellan,

 

Bowmore - Ardbeg, kostar 2,60£ enkel, retur 4,80£, (samma till Ellen, Laphroaig och Lagavulin)

Bowmore - Post Askaig, kostar 4,10£ retur,

 

det enda som skilljer sig lite är om ni åker Post bussen, som vi gjorde i tidigt på onsdags morgonen till Lagavulin,

så kostar den inget, för chaufören får inte ta betalt, tja inte klagade vi på de, så..

 

att äta; finns inget på distellerierna, Bowmore, Ila, Lagavulin eller Laphroaig.

 

men alldeles utmärkt på Ardbeg, från 4£ till under 10£

så också i Port Askaig, som bör besökas, men där varierar priserna mer, å månadens whisky går ju alldels utmärkt till.;-)

 

vi åt oftas på Cottages, vilket passade våran budget, men också vårat smaksinne, soppa från 3,50£ till några dagens rätter under 10£, ( ingen alkohol, lite -)

 

å att gå i mellan Laphroaig till Lagavulin å sedan till Ardbeg.

va inga som helst problem, tog sisådär 20 minuter mellan ställena, beror på hur mycket kameran får syn på objekt.

 

å att det skulle regna på Islay, vet jag inte vart ni fått de ifrån

vi hade sol alla våra tio dagar;-) å så ser det ut också på våra bilder 575 st. japp.

Edited by mackjan
  • Like 1

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

Några tips på saker man inte bör missa, både på destillerierna och på Islay i övrigt?

om ni åker buss 926 från Glasgow, bör ni kanske reservera plats,

de va rätt fullt när vi åkt 24/2 kl 14:00. vi bokade dan innan, å tog en öppen retur som är rätt bra mycket billigare än två singel.

å om ni åker buss, så stannar den för toa besök i Inveraray, där Loch Fyne whisky ligger, kanske nått som passar, obs, bara tio minuter!

 

hade bokat Craftmans touren på Bowmore 45£,denna bör man inte missa, Heather tog hand om mig, visade varje vrå, vände på varje korn, hon brann för detta. fick prova va jag ville.

 

missa inte Ians tour på förmiddagen 10:30 på Lagavulin, 15£ (löjligt prisvärt) där han visar upp några goa fat i lagerhuset, eller va sägs om ett fat från 1982, som smakade sagoligt

 

de va lätt att gå emellan distellerierna särskilt efter Ians "behandling" vi svävade cirka en tum över marken, ja min sambo har också lärt sig dricka Islay whisky tack vare Ian. (så nu börjar det bli dyrt med whisky)

 

missa inte häller Ardberg eftermiddags tour kl 14:00, 20£, en snabb tur runt Ardbeg,(å en 1978 i ett glas, Italienska marknaden) både historiskt o till fots, å katys? tror hon hette så,

information fullständigt sprutade ur hennes mun, trodde jag kunde något om whisky innan mitt besök på Ardbeg, men icke! men nu vet jag mycket mer;-)

tyvär så gick smakprovningen också i ett rasandes tempo, då fyra whiskys skulle provas på 15 minuter, våran buss gick 16:13, (å Fiona kunde inte vänta)

att smaka en Ardbeg 1974 på 6 minuter är lite som att svära i kyrkan;-( så vi fick ett glas i hande med oss ut, att ha i bussen å en flska med en skvätt i till resan hem;-)

så ha mer tid till denna provning är nått jag rekomenderar. å passa även på att äta här!

 

Caol Ila är ett väldigt tråkigt deselleri, både att beskåda o besöka,

men deras smaktourer är också löjligt prisvärda, vi hade bokat den kl 11:30, 10£ fick prova de vanligast 12, Moch, nån 7åring ur tunna, 12 o 14 un peated.

två glas med sig hem, å köpte du nått så försvan de några pund från priset, de har den 25 åriga för 135£

gå ner till port Askaig å ät i baren/puben, trevligt, ok whisky priser, jämfört med uppe i Bowmore.

 

på Laphroaig hade jag inte bokat nån tour, utan vi satte oss bara ner å lät oss bjudas på diverse whiskys,

då vi båda va Laphroaig Plot medlemmar, så tänk på att registrera dina flaskor innan besök, i mitt fall extra whisky;-)

å så har dom Batch 4 kvar, (trots att ja har varit där,)

 

att min tanke va ett besök på Bruichladdich också, men nä, man måste ju ha semester också;-)

så vi gick nån "led" bakom Bowmore på stranden, minst 2 1/2 timme plus fotostopp

fick se diverse fåglar, "Oystercatcher" men också sälar, å en korp som gjorde konster, flög upponer? ja vet, låter inte klokt,men sant.

 

vi gillade Bowmore Hotells bar "bäst" fläst lokalbefolkning, tråkig inredning, men de hade ett gott hjärta, vilket jag gillar.

 

att Co-op affären e öppen till 22:00 varje kväll, å hade jä..a bra kött, som vi fixade hemma med en flaska gott rött,

 

att besöka "Traveline Scotland" på nätet innan er resa hit, så ni har alla buss o färje tider, Finns Turist info i Bowmore, öppet 10:00 - 15:00 så här års.

 

om ni bor i Bowmore Cottages så ingår den vanliga touren, men också simhuset med gym. å kanske nånn xtra dram;-)

 

å om man e intresserad av den 25 åriga kostar bara 200£ på distelleriet, minus några pund för tour besöket

 

å så några pund till,kan alltid va bra att ha.

 

å så om ni flyger från Edinburgh, akta er för Matt i Tax free shoppen, han säljer på er whisky ni inte trodde ni behöver..

å så e bussen halva priset mot tåget Glasgow - Edinburgh, enkel bus 6,80£ tåg 12,50£, ( buss går å boka öppen retur 13£, men inte tåget)

å buss 100 mot Centrum från Edinburgh, går varje 15 minut, 3,50£ singel, 6£ öppen retur.

 

vet! - är lite tråkig när det gäller siffror;-)

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

Tack för all info!

Vi åker i slutet av april. Kommer bo i Bowmore och ha bil hela veckan.

 

Bra att du har provat många av de turer vi tänkte ta, och kan bekräfta att dom är bra :-)

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Vi gick Laphroaigs Hunters Hike då vi var där 2011 och jag gillade den mycket. En fotvandring till deras vattenreservoir där man bjöds på CS utspädd med vatten direkt ur reservoiren. Därefter skar vi torv, uppvärmda av laffe 10yo. Solen sken osvosv

Niklas Kronberg

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

The Glenlivet Guardians

Link to comment
Share on other sites

...

missa inte häller Ardberg eftermiddags tour kl 14:00, 20£, en snabb tur runt Ardbeg,(å en 1978 i ett glas, Italienska marknaden) både historiskt o till fots, å katys? tror hon hette så,

information fullständigt sprutade ur hennes mun, trodde jag kunde något om whisky innan mitt besök på Ardbeg, men icke! men nu vet jag mycket mer;-)

tyvär så gick smakprovningen också i ett rasandes tempo, då fyra whiskys skulle provas på 15 minuter, våran buss gick 16:13, (å Fiona kunde inte vänta)

att smaka en Ardbeg 1974 på 6 minuter är lite som att svära i kyrkan;-( så vi fick ett glas i hande med oss ut, att ha i bussen å en flska med en skvätt i till resan hem;-)

så ha mer tid till denna provning är nått jag rekomenderar. å passa även på att äta här!

...

 

Hej igen,

Är det Ardbegs Old Ardbeg, New Ardbeg tour som du tog? Inkluderade den provningen du var på eller är det något extra man ska fråga efter?

 

Vi är nu inbokade på Bowmores Craftmans toue samt Lagavulins Warehouse demonstration än så länge.

Försöker få till schemat så vi kan göra en tur på samtliga destillerier.

 

Tack igen för all info!

Lars Cederbro

 

Box Destilleri fatägare.

Link to comment
Share on other sites

Japp, det var den touren jag bokade på Ardbeg, men i mailet tillbaka fick jag ett annat svar på va den hette,

kanske så här års e de inte så noga vad touren heter;-)

 

i vilket fall som helst, så var jag ensam på hela Bowmore kl:14:00 ( min fru dök upp till lagerhus nr 1, vid fyra tiden, hon va också ensam på sin tour kl: 15:00)

vi var ensamma på hela Lagavulin den förmiddagen

likaså på Caol Ila.

det tror jag gör skillnad, på hur man blir bemött o vad man får smaka o hur mycket det är i glasen.

 

jag hade Heather på Bowmore, en tjej som brann för detta, som var lätt att förstå, jag gillade henne,

vi hade Ian på Lagavulin, tja.....;-)

på Caol Ila kom jag inte ihåg, så hmhm, men det spelade nog ingen roll

på Ardbeg tror jag hon hette "Catty" felstavat säkert;-) en fantastisk tjej, engagerad, riktigt lyste i ögona på henne, gillade inte henne de först minuterna, men två timmar senare så;-)

 

vi tog Lagavulin på förmidagen å Ardbeg på eftermidagen samma dag, fungerade fint, å 20 minuters promenad gör ju en bara gott. inga problem att hinna i tid.

men vi "provgick" sträckan redan dagen innan, eftersom vi var Laproaig dagen innan, så vi visste att det tog 20 minuter mellan laffe o lagga, å 20 minuter mellan lagga o ardbeg.

 

visst e de säkert roligt o trevligt att besöka så många destillerier man kan.

o vi e ju alla olika men, jag kände att det va rätt skönt att ta en dag of,

inte helt of ändå;-) besökte Bowmore en gång till;-))))) men bara baren å fem glas med utsikt på Bruichladdich, skönt för min själ. (satt där mellan 14:30 - 17:00)

å så har jag ju nått att se fram emot nästa gång jag kommer tillbaka, de destillerierna som e kvar.

 

hur som helst så hoppas jag ni får det trevligt, å att alla tourerna blir som ni önskar, och att solen lyser på er alla dagar.

å e de nån som backar i erat resesälskap så......;-) ställer jag upp.

 

mvh jannä

Jan Torsson

fol medlem

frend of the classic malt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...