Jump to content
whiskyforum

Statistik/erfarenhet av tullbeslag


Mats N
 Share

Recommended Posts

Hej!

 

Det förekommer diskussioner i spridda trådar angående "säkra" beställningar etc och tips via PM på bra whiskybutiker. I diskussionerna pratas om teoretisk risk för att åka dit i tull om man inte importerar enligt gängse lagar och regler. Men hur mycket fastnar eller "försvinner" egentligen av beställningar via nätshoppar?

 

Har ni själva erfarenheter? Hur många paket har fastnat, cirka?

 

Jag har aldrig tappat en försändelse förutom en beställning från Parkers whiskyshop, som jag sedan anmälde för deras sämsta kundhantering (tror de blåste mig).

Men aldrig svenska tullen.

 

Hur opererar svensk tull? Kollar de varje paket? Stickprov?

Är det säkrare teoretiskt beställa från EU-land än utanför typ Schweiz etc? Kollar tullen noggrannare om paket kommer utanför EU?

 

Vad händer om paket whisky fastnat i tullen? Hur mycket mer får man betala? Jag läste man får påslag då för att hämta ut paketet?

 

Många frågor, men jag tycker det saknas substans i fakta. Många varningar och åsikter men inte så mycket statistik. Vore kul med klarläggandes och erfarenheter.

Med vänlig hälsning,

Mats

Mats Bernerfalk

Whiskyklubben Rocks Off, Uppsala, http://www.rocksoff.se

 

Ordnar whiskyprovningar genom ProvaWhisky.se

 

Favoriter:

Lagavulin 16 YO

Aberlour a´Bunadh

Laphroaig 10 YO Cask Strength

Glenmorangie 18 YO

Suntory Yamazaki 18 YO

Link to comment
Share on other sites

Känns inte helt ok att lägga ut fakta offentligt men jag PMar dig statistik så kan du kanske sammanställa om fler gör det också :) (vet ju inte om Tullen läser här ;) )

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Mitt första utlandsköp slutade med en 26 månader lång väntan, men de kom till slut :) I det fallet handlade jag från en butik som skeppade hela långtradare med alkohol till Sverige vilket jag misstänker var anledningen till beslaget. Den enda kostnaden som tillkom då var alkoholskatten vilken jag fick betala tämligen omedelbart efter beslaget, det var då fortfarande oklart om jag skulle få behålla min whisky eller inte.

Sen slutade ett köp från Laphroaigs webshop med att jag till slut fick veta från Laphroaig att mina 2 buteljer fått vända vid Svea Rikes gräns med orden att det var "oacceptabelt innehåll" varpå det skickades åter avsändare.

Annars inga problem alls trots ett större antal paket genom åren.

Att Tullverket har resurser att plöja igenom diverse forum för att punktmarkera en whiskynörds inkommande paket håller jag för osannolikt och hoppas de eventuella resurserna istället läggs på dessa tomtar som tar hem pallvis med diverse billig alkohol och sen säljer till törstiga ungdomar, där resurserna onekligen skulle göra en större nytta än på förtappade whiskysjälar som oss ;)

Så för att göra en lång historia kort, tror inte jag att det är många % som fastnar på vägen. Dock ingen statistik i frågan.

  • Like 1

Ronny Wettervik
Uppsala

Söker äldre och/eller udda releaser av Lagavulin både sample och helrör.

Link to comment
Share on other sites

Kommer ett paket utanför EU genom Arlanda fastnar det direkt. Om du bara får skatta på värdet eller om de öppnar är en annan fråga..

Filip Ling, Stockholm

 

Letar Yoichi-flaskor, vill du sälja kontakta mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...