Jump to content
whiskyforum

Ardbeg - Ardbog


Antfly
 Share

Recommended Posts

Skulle bara tro att whiskyintresset är större i Sverige än i vårat grannland.

Sant, men finns det inte utbud finns det också inte intresse.

Christer Pärus

 

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee member

Bowmore Inner Core member

Isle of Jura Diurach

Friend of Classic Malts

Link to comment
Share on other sites

Sant, men finns det inte utbud finns det också inte intresse.

 

Nja, inget företag tar in någonting dem vet att dom inte kan sälja. Jag skulle tro att Alko har uppskattat försäljningen till ca 500 flaskor. Annars hade dem beställt mer. (Rätta mig om jag har fel men det finns ingen fakta som säger att dem har beställt fler och bara blivit tilldelade 500st?)

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Intresset å även utbudet i finland är betydligt mindre än i sverige. Exempel ALKOS "flaggskepps" butik i Helsingfors har ungefär samma storlek på utbud som en dom vanliga systembolags butikerna (ej som dom 40 stora) dom har väl fyra fem lite finare sorter men de är allt... men om jag förstått det rätt så är whisky på väldig frammarsch så dom kommer nog snart upp sej med :D

Johan Kjällgren
SMWS Medlem
Ardbeg Committee Member
Bowmore Inner Core member

Link to comment
Share on other sites

Det som är problemet är ju att Alko spelar ett mycket safe race. De tar in det som de vet helt säkert att säljer. De vågar inte pröva något nytt utan köper hellre in de vanliga till sortimentet. Ett annat är alkoholskatten, t.ex. Lagavulin 16yo kostar 72,90€ (625 SEK).

 

Jag har ingen fakta på om Alko vill ha mera flaskor i sitt sortiment eller inte. På Helsingfors-Vanda flygfält har de berättat åt mig att de vill få in mera whisky i sitt sortiment men Finland är för liten marknad enligt distributörerna.

 

Det är sant att whiskyintresset i Finland är på frammarsch men handbromsen ligger på.

  • Like 1

Christer Pärus

 

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee member

Bowmore Inner Core member

Isle of Jura Diurach

Friend of Classic Malts

Link to comment
Share on other sites

sen hjälper de ju inte till att finland har lag på att man inte får göra reklam för alkoholhaltiga drycker på över 22% tror jag det är, så man kan ju inte kolla på internet vad ALKO har å så... har för mej att det även satte käppar i hjulet för den finska mässan UISGE För dom fick inte ha en hemsida med info å sånt om mässan... nog om det.

 

 

Skulle man inte kunna beställa Ardbogen på systemets hemsida?

Johan Kjällgren
SMWS Medlem
Ardbeg Committee Member
Bowmore Inner Core member

Link to comment
Share on other sites

Jo den finns att beställa på hemsidan från kl 10.00 1 juni. Kan även köpas i många butiker, sist jag kollade var det 55 systembutiker som släpper den på Lördag.

Har fått Committee-mail, men vet i tusan om det är ett committeesläpp. Isåfall så saknar jag den ljusa etiketten....

Michael Larsson

En av grundarna till Huskvarna Malt Whisky Society 1996

Friend of Laphroaig 102662

Ardbeg Committee member

Link to comment
Share on other sites

Citerar Geert från tidigare i tråden. Han brukar ha koll på Ardbegsläppen.

"det ar inget "vit label committee " release som slapper har ,det ar den vanligen Ardbog"

Ronny Wettervik
Uppsala

Söker äldre och/eller udda releaser av Lagavulin både sample och helrör.

Link to comment
Share on other sites

sen hjälper de ju inte till att finland har lag på att man inte får göra reklam för alkoholhaltiga drycker på över 22% tror jag det är, så man kan ju inte kolla på internet vad ALKO har å så... har för mej att det även satte käppar i hjulet för den finska mässan UISGE För dom fick inte ha en hemsida med info å sånt om mässan... nog om det.

 

 

Skulle man inte kunna beställa Ardbogen på systemets hemsida?

Det finns alltså ett land med ÄNNU större förmyndarmentalitet på detta område än Sverige?

  • Like 1

Lasse Lilja, Hillerstorp

 

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

Friends of the classic malts

Guardians of the Glenlivet

Whiskyklubben Slainte

SMWS

 

Söker whisky från 1967

Link to comment
Share on other sites

sen hjälper de ju inte till att finland har lag på att man inte får göra reklam för alkoholhaltiga drycker på över 22% tror jag det är, så man kan ju inte kolla på internet vad ALKO har å så... har för mej att det även satte käppar i hjulet för den finska mässan UISGE För dom fick inte ha en hemsida med info å sånt om mässan... nog om det.

Skulle man inte kunna beställa Ardbogen på systemets hemsida?

Det finns alltså ett land med ÄNNU större förmyndarmentalitet på detta område än Sverige?

 

Japp, och det är landet som man förknippar med att dricka mest av alla :P

  • Like 1

Johan Kjällgren
SMWS Medlem
Ardbeg Committee Member
Bowmore Inner Core member

Link to comment
Share on other sites

Det finns alltså ett land med ÄNNU större förmyndarmentalitet på detta område än Sverige?

 

Man får köpa starköl i matbutiker där iaf. Annars låter det som mycket mer förmynderi än här...

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Man får köpa starköl i matbutiker där iaf. Annars låter det som mycket mer förmynderi än här...

I Finland blir det starköl först då ölen är minst 4,8 vol-%. Allt under denna vol-% får säljas i matbutikerna och blir det starköl så hittar du dett bara på Alko. Så svensk starköl som är mellan 3,5 - 4,7 vol-% säljs här i matbutikerna.

  • Like 2

Christer Pärus

 

Friend of Laphroaig

Ardbeg Committee member

Bowmore Inner Core member

Isle of Jura Diurach

Friend of Classic Malts

Link to comment
Share on other sites

Lite off topic nu men...

 

Glöm inte den sista Sovjetstaten.

 

Bryggeriförbundet får böter för att de hade et ölglas med på sin hemsida. Så då vet ni ungefär hur tillåtet det är med alkoholreklam.

(Reasoner kan säkert mer om denna biten.)

 

Öl på upp till 4,7% får säljas i matbutiker. Men det är det kommunerna själva som avgör, så det finns kommuner i Norge där öl inte får säljas överhuvudtaget i matbutiker.

 

På vardagar får öl säljas från kl 8 fram till kl 20. De butiker som har öppet längre än 20 (de flesta...) måste hänga för stora skynken och täcka öldiskarna med.

Lördagar är det 9 till 18 som gäller.

Påsk-, pingst-, jul- och nyårsafton är det 9 - 15 på de flesta ställen. Några kommuner har fram til kl 16 dessa dagar.

Söndagar, helgdagar och valdagar är det förbjudet att sälja alkohol.

Mvh Johan Skovli Olsson

Värmlänning i exil

Link to comment
Share on other sites

På destillerierna i Skottland får dom inte sälja alkohol före 10:00.

Men det är helt OK att bjuda gästerna på fri whisky fram till dess...

 

Det gäller butikerna också... G&M öppnar tidigt men får inte sälja alkohol innan 10. Antar det gäller alla andra butiker också.

Marcus Hotakainen, Täby

Fatägare, Mackmyra, Gravity: De första dropparna

Ardbeg committee member

Friends of Laphroaig

Min Samling

Link to comment
Share on other sites

Lite off topic nu men...

 

Glöm inte den sista Sovjetstaten.

 

Bryggeriförbundet får böter för att de hade et ölglas med på sin hemsida. Så då vet ni ungefär hur tillåtet det är med alkoholreklam.

(Reasoner kan säkert mer om denna biten.)

 

Öl på upp till 4,7% får säljas i matbutiker. Men det är det kommunerna själva som avgör, så det finns kommuner i Norge där öl inte får säljas överhuvudtaget i matbutiker.

 

På vardagar får öl säljas från kl 8 fram till kl 20. De butiker som har öppet längre än 20 (de flesta...) måste hänga för stora skynken och täcka öldiskarna med.

Lördagar är det 9 till 18 som gäller.

Påsk-, pingst-, jul- och nyårsafton är det 9 - 15 på de flesta ställen. Några kommuner har fram til kl 16 dessa dagar.

Söndagar, helgdagar och valdagar är det förbjudet att sälja alkohol.

Jösses, skulle inte ha trott att någon kan ha det sämre ställt än vi.
  • Like 1

Niklas Kronberg

Friends of Laphroaig

Ardbeg committee

The Glenlivet Guardians

Link to comment
Share on other sites

När jag loggade in var websaldot 360st flaskor. Det var inte mycket att hänga i granen, när det pratas om 7000 flaskor till Systembolaget. Eller är det så att när dom 360 är slut så gör dom bara en ny beställning mot leverantören? Någon som kan lite mer än mig vad som gäller?

Peter Grönlund

Göteborg

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att det finns 360 för "vanliga butiker" och sedan är typ resten fördelade på de 40talet specialbutiker? Nordstan har 60 flaskor i lager iaf.

Oscar Hall, Göteborg

Ardbeg Committee
Friend of Laphroaig

Link to comment
Share on other sites

360 flaskor + alla flaskor som redan är levererade till en massa bolag..

Är du säker? De flesta butiker verkar ligga på 24st i saldo, några mer o några färre men låt säga 24 i snitt så blir det inte mer än 1656 st + 360 = ca 2000 totalt.. Kan det inte vara så att websaldot fylls på när de 360 flaskorna sålt slut? Så har det iaf varit när jag beställt andra limiterade flaskor från bolagets hemsida

Robin Törnqvist

Link to comment
Share on other sites

Är du säker? De flesta butiker verkar ligga på 24st i saldo, några mer o några färre men låt säga 24 i snitt så blir det inte mer än 1656 st + 360 = ca 2000 totalt.. Kan det inte vara så att websaldot fylls på när de 360 flaskorna sålt slut? Så har det iaf varit när jag beställt andra limiterade flaskor från bolagets hemsida

Japp , så är det nog. Och dom fylls säkert på vartefter i butikerna också i framtiden.

Lennart Hertil

Friends of Laphroaig,
Ardbeg Committee,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...