Jump to content
whiskyforum

Vilka destillerier tycker du är på upp- respektive nedgång


Recommended Posts

Eftersom detta diskuterats i andra trådar off-topic så kan vi göra en tråd där alla får ge sin synpunkt på vilka destillerier som är på väg upp och ner i status. Dvs vilka destillerier levererar whisky som är bättre än tidigare, eller bättre än sitt rykte/status/prisnivå och vilka destillerier gör sämre whisky än förr eller gör annat som gör att ni tycker de tappar?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Bowmore, Glendronach och Glengoyne är bra exempel på destillerier som är klart mycket bättre nu, än för 10 år sedan.

  • Like 1

Håkan Staaf, Solna
Founding member of Roslagens Whisky Sällskap, and Founding member of Stockholm Whisky Enthusiasts.

Ordförande i Roslagens Whisky Sällskap

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Bowmore, Glendronach och Glengoyne är bra exempel på destillerier som är klart mycket bättre nu, än för 10 år sedan.

Bowmore kan man inte annat ån hålla med om.

 

GlenDronach får vi nog tyvärr se dippa lite framgent då allt efter -96 är "industrimältat", och fatkvalitén var nog rätt kass mellan -02 och -08. Sägs ju att allt mellan -05 och -08 gick i gamla bourbonfat och det är ju inte riktigt GlenDronach :-)

 

Två andra som man borde lägga till:

Tobermory/Ledaig - Som verkar ha fått en jämn (och stigande) kvalité.

Edradour - som verkar fått en jämnare kvalité, men det fanns ju inte potential för mer än förbättring :-)

 

Sen har väl rent generellt fatkvalitén och fatpolicys fått mer fokus sedan mitten 90-talet, så rent generellt så är väl allt mer genomtänkt idag än på 80-talet.

GBG

GWS #3

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Håkan, samtidigt som jag tyvärr upplever att gamla favoriter som Ardbeg och Springbank inte längre presterar på samma sätt som förr.

 

Skulle nog vilja påstå att Ardbeg håller en hög kvalite på sin whisky. Problemet är mer kopplat till tillgång på "äldre" whisky och Ardbeg lider verkligen av de åren som destilleriet låg tyst. En annan iaktagelse (som gäller många destilleri) är att den höga kvaliteten har ett pris, whiskyn har blivit förutsägbar och mycket av variationen har gått förlorad. En viss skillnad kan tillskrivas faten, tex toasted oak som gav en extra dimension, sämre enligt vissa, bättre enligt andra (själv uppskattade jag dem).

 

Med andra ord, man vet vad man får när man häller upp en av dagens Ardbeg i glaset....... men sämre whisky?

Nja, det tror jag inte, vi får vänta några år till innan dagens whisky når samma ålder som de trevliga 70-talarna för den jämförelsen.

 

// Jörgen

  • Like 1

Jörgen Andersson

 

Warbergs SingleMalt Society

Link to comment
Share on other sites

Håller i princip med om det mesta som sägs, med ett litet undantag för HP som jag nog tycker haft sin svacka (från en väldigt hög nivå, så deras svacka är högre än Edradour nog nånsin kommer) och ett större för Ardbeg. Ardbegs ordinarie buteljeringar är helt ok, men specialbuteljeringarna, framförallt Galileo, håller inte alls den klass man förväntar sig av Ardbeg. Visst är Ardbeg fortfarande på övre halvan, men i min värld långt från toppen men det de släpper numera. Men förhoppningsvis släpper de nån 15- eller 17-årig årig succe snart som omvänder även mig. Fast risken är ju att den säljer slut innan man inser att det är nåt att ha.

Ett destilleri som jag imponeras av (helt baserat på IB) är Clynelish. Vet dock inte om det är så att de blivit bättre eftersom jag inte gett Clynelish IB chansen tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Gällande just Ardbeg så tycker jag att både TEN och Uigeadail är märkbart sämre än för några år sedan, dock fortfarande fantastiskt bra. Jag tycker att Corryvreckan och Supernova ÄR mycket bättre än Alligator och Galileo osv.

 

Sedan förväntar jag mig inte att de ska släppa en ny PING 1 varje gång, men jag upplever att de har blivit sämre. Ardbeg hör fortfarande till det absoluta topskiktet. Om de sprutade ur sig single casks i samma prisklass och takt som Glendronach och Glengoyne så skulle jag inte bli ledsen...

Link to comment
Share on other sites

För min del så har jag på senare tid blivit imponerad av Benromach, Jura och Bruichladdich och en aning besviken på Springbank (undantaget Hazelburn), Highland Park och Ardbeg. Håller i övrigt med om det mesta ni andra skriver. Det var ofta bättre förr när tillgången på bra (sherry)fat var större och när det buteljerades äldre whisky från exempelvis Ardbeg och Springbank. Det är helt klart ofta mer industri över det hela idag. Därför borde destillerier som exempelvis Benromach och Springbank kunna prestera bättre med sin småskalighet och kvalitetsfilosofi, bara de kan få tag i bra fat.

Robert van Hal, Malmö

Whisky Society Skåne Öronvax Islay Maniacs Øresund Malt Masters

Link to comment
Share on other sites

När jag började dricka whisky var Macallan en av mina absoluta favoriter!!!

Men finns det nån whisky kännare som köper nån Macallan överhuvudtaget?!

Har ju blivit så oerhört mycket sämre, särskilt när dom började med sin fine oak..

Ingen som nämnt glenfarclas, men dom kanske alltid hållet den klassen dom fortfarande håller.

Tur jag hittade mitt nya Macallan...

Mattias Oleniusson

 

Cask owner Mackmyra svenk ek/rök

Cask owner Macmyra elegant bourbon

Cask owner Kilchoman

Cask owner Mackmyra x rök

Cask owner Mackmyra Ambasadör

Box rök

Link to comment
Share on other sites

Highland Park är helt klart på väg ner och de släpper en hel del medioker whisky. Ardbeg har jag aldrig varit så förtjust i förutom de gamla från 70-talet och därmed har jag inte ett grundlag att säga nåt om de.

 

Macallan har också haft en god del bra whisky förr, men de sista åren är det allt mer sällan det kommer ut nåt spännande.

Patrik Söderholm

NMWL Stavanger

Link to comment
Share on other sites

UPP: Bowmore, Bunnahabhain, Clynelish

 

NER: HP, Ardbeg, Laphroaig

 

Still going strong: Talisker, Lagavulin och Glenfarclas

 

enligt min gom blush2.gif .

_______Bengt-Åke Olsson

Gammalstorp Single Malt society cool.gif

Link to comment
Share on other sites

UPP: Bowmore, Bunnahabhain, Clynelish

 

NER: HP, Ardbeg, Laphroaig

 

Still going strong: Talisker, Lagavulin och Glenfarclas

 

enligt min gom blush2.gif .

 

Jag tycker att det kommer mer och mer kul från Laphroaig nu är det fanns för några år sedan (både IB och OB). Jag tyckte att det bara fanns en handfull olika att välja bland då, men nu får man en mycket större valfrihet. Det kan ju vara så att jag inte hade översikten över marknaden på samma sätt för några år sedan dock...

Patrik Söderholm

NMWL Stavanger

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att Bowmore, Glendronach och Glengoyne är bra exempel på destillerier som är klart mycket bättre nu, än för 10 år sedan.

Tycker även att Bunnahabhain oftast är bra nu för tiden.

Sämre är det med Springbank, Highland Park och Ardbeg. Ofta betalar man mer än man får för slanten(gäller Ardbeg och HP) trots det är det ofta en jätte "hype" vid deras släpp och flaskorna är ibland slut på några timmar. I många fall även en bra investering då priset ofta stiger. Men om man köper för att dricka så är det lätt att bli besviken.

Niclas Fransson

Link to comment
Share on other sites

Trevlig tråd, håller med om det mesta, jag tycker att Ardbeg är ursäktade då det var stängt 1981-1989 och puttrade på lågfart 1989-1996, har de tappat i kvalité ? är inte helt säker på det ! det blir spännande att prova vintage 1997, 1998, 1999 om ca 10 år

 

Macallan och Springbank var ju fantastiska och mina absoluta favoriter tillsammans med Ardbeg för ca 15 år sedan, de dök tyvärr ordentligt, tror det blir en svår uppgift för dem att komma upp till den nivån igen.

Vänliga Hälsningar

Kjell Öberg

 

Link to comment
Share on other sites

Svår men intressant tråd. Mitt tyckande här går på känslan man byggt upp under en ungefärlig 10-års period av analyserande/provande. Samtidigt är det svårt att verkligen se trender då det vi dricker idag och senaste åren inte är det som producerats hos destillerierna de senaste åren. Mycket kan ha hänt och händer där ute vad gäller produktion och lagring. Rent generellt är det nog tyvärr mera profittänk än kvalitet numera. Se bara på alla NAS-buteljeringar som kommer på bred front, vilket inte alltid behöver vara till det sämre men oftast.

 

Nedgång:

Glenmorangie --> visserligen kommer de med en hel del nytt, men det nya attraherar mig mindre än det gamla

Highland Park --> här ser jag liksom flera andra en tydlig förändring till det sämre, varför gör de på detta viset?, alltmera ung whisky i flaskan och NAS-varianter hit och dit

Laphroaig --> Laffe är fortfarande bra men inte lika bra som för t ex fem år sedan, tror tyvärr de numera använder mera trötta fat

Macallan --> kanske det destilleri som tappat mest de senaste 10 åren, från att ha varit en fyllig och mogen sherrywhisky till att bli en blek lite ung bourbonvariant grovt sett

Mortlach --> här känner jag att det dippat något, t ex har deras Flora & Fauna blivit sämre, mycket går ju numera in i JW-buteljeringar

 

Upp- och nedgång:

Bruichladdich --> ger ut för många buteljeringar och ökar därmed risken tycker jag, ups and downs och tyvärr alltmer ung whisky i flaskorna, men ibland dyker det upp något bra

Springbank/Longrow --> blir inte riktigt klok på deras strategi, de hade en rejäl dipp på det som gavs ut för några år sedan men nu tycker jag att det ser bättre ut, men än är jag inte övertygad

 

Uppgång:

Bowmore --> om man ser tillbaka 10 år så tycker jag att Bowmore var bra, men sedan hände det något och viol/gammalt kärringläppstift blev en tydlig ingrediens, sista åren är de dock klart på väg tillbaka, både Laimrig som Tempest visar det

Bunnahabhain --> från Bunna har det de senaste åren kommit lite bättre buteljeringar, men det beror ju inte så mycket på destilleriet och deras OB's utan mera på brookers/IB's och deras fat

Clynelish --> samma känsla som för Bunnahabhain

Littlemill --> samma känsla som de båda ovan men ännu tydligare, från otäcka OB's till finfina IB's

Port Charlotte --> här tycker jag att Bruichladdich har lyckats bra, ge det några år till så kommer vi alla ha PC's i skåpet hemma

Tobermory/Ledaig --> klar förbättring men då främst på rökvarianten, bättre fat används och produktionen känns mera ren

Tomatin --> här tänker jag på alla gamla IB's som kommit senast åren, jag tänker därför uppgång då Tomatin på gamla dar blivit en whisky att räkna med

 

En del fakta men ännu mer en känsla skjutet från höften :-)

Edited by ardbeg67

Benny Ingman, Karlstad
Carlstad Whisky Connoisseurs - CWC

Söker sample av: Brora 1970-1972

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...